Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion420.01.20214

5685-2015 (633, 065, 033)

Avtal om laddningstjänst mellan Åbo stad och Åbo Energi

Sammandrag:

Det föreslås för nämnden att den nya prisbilagan till avtalet om laddningstjänst mellan Åbo stad och Åbo Energi godkänns.

Kotn § 4

Utvecklingschef Topias Pihlava 11.1.2021:

Som en del av eFöli-elbussprojektet har man ingått ett samarbetsavtal mellan Åbo stad och Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab gällande en laddningstjänst för eFöli-projektets elbussar (dnr 5685-2015). I samarbetsavtalet har man kommit överens om att avtalet kompletteras med ett separat avtal om laddningstjänst. Detta avtal kompletterar samarbetsavtalet till den del som gäller laddningstjänsten (Kotn 8.6.2016 § 114).

Man har avtalat om att priset i avtalet om laddningstjänst justeras efter att laddarnas garantitid har löpt ut och Arbets- och näringsministeriet (ANM) har utbetalat energistödet. År 2020 har ANM utbetalat energistöd i enlighet med ansökan sammanlagt 1 206 316,94 €. Av denna summa är Åbo stadstrafiks andel 921 000,00 € och Åbo Energis andel 285 316,94 €. Det utbetalda stödet beaktas i avtalspriserna som bildas av en investeringsdel och årliga service- och underhållskostnader.

Laddningstjänstavtalets årliga kostnader har varit 208 946 € per år varav investeringsdelen har varit 126 166 € per år och underhållsdelen har varit 82 780 € per år. Efter garantitiden är de nya årliga kostnaderna 199 894 € varav investeringsdelen är 90 562 € och underhållsdelen 109 332 € per år. De fasta årliga kostnaderna sjunker med cirka 9 000 euro.

Vad gäller investeringen sjunker kostnaderna eftersom byggnadskostnaderna i verkligheten var mindre än uppskattat. För underhållets del ökar de årliga kostnaderna eftersom reservdelar ska betalas av beställaren efter att garantitiden har löpt ut. Vad gäller reservdelarna har man dessutom avtalat att värdefulla reservdelar på över 5 000 euro bekostas av både Beställaren och Åbo Energi så att vardera parten betalar hälften av priset. Efter att garantitiden har löpt ut förbereder man sig för att delar går sönder och de måste bytas i laddningsapparaterna.

Under garantitiden utnyttjade man i avtalet om laddningstjänst Åbo Energis jourtjänster för Åbo stads trafikljusanordningar, och på grund av detta debiterade man inga extra kostnader för jouren. Åbo Energi sköter inte längre jouren i fråga. Laddningsapparaternas funktionalitet är en kritisk del av trafikeringen, och på grund av detta är jour fortfarande nödvändig. Att lägga till kostnaderna för jouren och förberedelsen för reservdelarnas priser höjer underhållskostnaderna efter garantitiden.

Tilläggsmaterial 1Avtal om laddningstjänst

Tilläggsmaterial 2Ny prisbilaga till avtalet om laddningstjänst

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att godkänna den nya prisbilagan till avtalet om laddningstjänst mellan Åbo stad och Åbo Energi.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkOy Turku Energia-Åbo Energi Ab
förkXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX