Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion320.01.20213

210-2021 (03.00)

Utlåtande om utkast till regeringens proposition om lag gällande miljö- och energieffektivitetskrav vid fordons- och trafikserviceupphandlingar

Sammandrag:

Lagförslaget som utlåtandet ges om grundar sig på nationell tillämpning av EU:s direktiv om rena fordon. Lagen är avsedd att träda i kraft 2.8.2021. Den regionala kollektivtrafikmyndighetens utlåtande gäller den del av lagstiftningen som rör bussar. Lagutkastet motsvarar den regionala kollektivtrafikmyndighetens egna planer om att öka den rena trafiken inom Föliområdet. Enligt lagförslaget ska 41 procent av bussarna vara rena under den första upphandlingsperioden och under den andra upphandlingsperioden ska 59 procent vara rena. Inom det område som består av S:t Karins, Lundo, Nådendal, Reso, Rusko och Åbo kommuner ska antalet utsläppsfria fordon, det vill säga i praktiken helt eldrivna bussar, uppgå till 15 procent under den första upphandlingsperioden och 25 procent under den andra.

Kotn § 3

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte 13.1.2021:

Utlåtanden om utkastet till regeringens proposition om lag gällande miljö- och energieffektivitetskrav vid fordons- och trafikserviceupphandlingar ska skickas in senast 8.2.2021. Utlåtandena ska ges genom att besvara den begäran om utlåtande som har publicerats på webbplatsen Utlåtande.fi.

Bakgrund

I propositionen föreslås att en ny lag om miljö- och energieffektivitetskrav vid fordons- och trafikserviceupphandlingar ska stiftas. Detta skulle ersätta lagen om beaktande av energi- och miljökonsekvenser vid offentlig upphandling av fordon från 2011. 

Med lagen strävar man efter att främja minskade utsläpp i trafiken genom att öka andelen fordon med nollutsläpp eller låga utsläpp inom de offentliga upphandlingarna. Direktivet ställer minimikrav på fordon med nollutsläpp eller låga utsläpp inom de offentliga upphandlingarna för två upphandlingsperioder. Den första upphandlingsperioden börjar 2.8.2021 när direktivets skyldigheter träder i kraft och slutar i slutet av 2025. Den andra upphandlingsperioden börjar 2026 och slutar i slutet av 2030. För båda perioderna förutsätter direktivet ett procentuellt minimiantal rena fordon inom de offentliga upphandlingarna för alla medlemsländer. Minimikraven har delats in i tre fordonsklasser; person- och paketbilar, tung materiel och bussar.

Vad gäller upphandling av bussar (M3) ska 41 procent av fordonen vara rena under den första upphandlingsperioden och under den andra upphandlingsperioden ska 59 procent vara rena. Som rena fordon klassificeras sådana fordon som använder biobränsle, elektricitet, gas eller väte. Vad gäller biobränsle är kravet att man inte har använt palmolja i produktionen. Vad gäller upphandling av bussar har man dessutom ställt ett separat krav på helt eldrivna bussar. Under båda upphandlingsperioderna ska hälften av de rena fordon som anskaffas vara utsläppsfria (20,5 procent och 29,5 procent). En utsläppsfri buss är en buss som inte har en förbränningsmotor eller som har en förbränningsmotor vars koldioxidutsläpp är högst en gram koldioxid per kilometer, bestämda enligt de typgodkännandekrav som var i kraft vid bussens första registrering i enlighet med gällande EU-lagstiftning. I enlighet med den gällande mätmetoden skulle endast helt eldrivna bussar och vätebussar fylla kravet. 

Direktivets procentuella minimimål för fordon ska uppnås i alla tre kategorier med antal fordon och inte till exempel genom körkilometer. Vid verkställandet kan de medlemslandsspecifika minimiandelarna även fördelas mellan regioner. Enheterna för upphandlingar ska anmäla andelarna av fordon med nollutsläpp och låga utsläpp i den annons i efterhand som gäller upphandlingen. Kommissionen förutsätter att medlemsländerna rapporterar om fyllandet av kraven och ordnandet av tillsyn. Transport- och kommunikationsverket agerar som tillsynsmyndighet. Transport- och kommunikationsverket kan enligt lagförslaget ålägga vite exempelvis om enheten för upphandlingar inte annonserar i efterhand eller om annonsen är bristfällig. Enligt den föreslagna 1 mom. kan Transport- och kommunikationsverket ålägga enheten för upphandlingar en administrativ påföljdsavgift om enheten på grund av misstag eller försummelse inte har uppfyllt minimiandelarna gällande miljövänliga och energieffektiva fordon i de fordons- och trafikserviceupphandlingar som har realiserats under upphandlingsperioden. Påföljdsavgiftens storlek får inte överskrida fem procent av det sammanräknade värdet av de fordons- och trafikserviceupphandlingar som realiserades under upphandlingsperioden.

Kraven i lagförslaget tillämpas endast på upphandlingar som överskrider EU:s tröskelvärden för upphandlingar och vars upphandlingsförfarande har inletts efter den 2 augusti 2021.

I lagpropositionen föreslås att inom det område som består av S:t Karins, Lundo, Nådendal, Reso, Rusko och Åbo kommuner ska antalet utsläppsfria fordon, det vill säga i praktiken helt eldrivna bussar, uppgå till 15 procent under den första upphandlingsperioden och 25 procent under den andra.

Förslag till utlåtande

Åbo stadsregions kollektivtrafikmyndighet konstaterar att lagutkastets anteckningar om andelen utsläppsfria bussar inom Åbo stadsregion är i linje med kollektivtrafikmyndighetens egna mål. Lagförslaget är även i linje med Åbo stads och stadsregionens miljömål. Åbo stad har som mål att vara kolneutral senast 2029.

Åbo stadsregions kollektivtrafikmyndighet konstaterar följande om de administrativa påföljdsavgifter som föreslås i lagutkastet: Åbo stadsregions kollektivtrafikmyndighet följer naturligtvis lagen och har sina egna tydliga mål för utvidgningen av den rena trafiken. Lagstiftaren och den som tolkar lagen ska dock beakta att oförväntade situationer kan hända även under ett så här långt intervall både vad gäller bussutbud och trafikeringsanbudspris och vad gäller stadsregionernas ekonomi, och stadsregionens kommuner ska inte hotas med administrativa påföljdsavgifter.

I lagförslaget hänvisar fordonsklass M2 till person- eller paketbilar. Fordonsklassen M3 hänvisar till bussar avsedda för myndigheternas stadstrafik. Det används cirka 250 bussar inom Åboregionens kollektivtrafikmyndighets trafik. Av dessa är 17 stycken småbussar i klass M2. 

I lagförslaget föreslås det för Åbos regionala myndighet att elbussarnas underordnade mål är 15 procent under den första upphandlingsperioden och 25 procent under den andra. Enligt definitionen behandlar lagförslaget och dess bilaga 3 dock endast stadsbussar i klass M3. Detta betyder att bussar i klass M2 dock skulle omfattas av en definition i enlighet med bilaga 1, enligt vilken 50 procent av materielen ska bestå av miljövänliga och energieffektiva person- och paketbilar under båda upphandlingsperioderna.  

En energieffektiv minibuss i klass M2 betyder i praktiken en liten helt eldriven buss. Det finns tills vidare ett mycket begränsat antal fordon som uppfyller definitionerna och lämpar sig väl för schemalagd linjetrafik. Tillgängligheten av elektriska fordon i klass M3 är däremot bra.  

Med tanke på Åboregionens kollektivtrafikmyndighet borde kraven kombineras och man borde kunna behandla alla 250 bussar som en helhet. Om kraven i enlighet med bilaga 3 riktas mot all materiel (såväl klass M2 som klass M3) kan man inrikta upphandlingen av elbussar på stora bussar i klass M3. Då uppnår man större utsläppsminskningar, vilket är syftet även med det ursprungliga direktivet.

Åbo Regiontrafik har redan konkurrensutsatt trafiken på så sätt att det har varit frivilligt att erbjuda rena fordon och sådana fordon har fått tilläggspoäng. Resultaten har varit utmärkta: man kommer att ta i bruk 40 nya elbussar i år, och i början av 2022 ökar detta antal med ytterligare sju bussar. Lagen ska också möjliggöra anbudsgivarnas möjlighet att överväga upphandlingen av den erbjudna materielen eftersom ett exakt fastställande av materielen i konkurrensutsättningen kan förvränga marknaden och öka kostnaderna.

Dessutom ber Åbo stadsregions kollektivtrafikmyndighet att staten stöder stadsregionerna ekonomiskt och genom detta hjälper dem följa lagen om miljö- och energieffektivitetskrav vid fordons- och trafikserviceupphandlingar.

Tilläggsmaterial 1Regeringens proposition till riksdagen om lag gällande miljö- och energieffektivitetskrav vid fordons- och trafikserviceupphandlingar

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att ge det ovan presenterade utlåtandet om regeringens proposition till riksdagen om lag gällande miljö- och energieffektivitetskrav vid fordons- och trafikserviceupphandlingar.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkKaarinan kaupunki
förkLiedon kunta
förkNaantalin kaupunki
förkRaision kaupunki
förkRuskon kunta
förkKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto
förkXXXXX
åtgXXXXX