Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta54429.11.20171
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta55207.12.20173

3911-2017 (015, 065)

Kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmat

Tiivistelmä:

Turun kaupungin kilpailuttama kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön vappuna 1.5.2018. Kaupunkipyöräasemien sijoittamiseksi on laadittu liikennesuunnitelmat. Asemia on yhteensä 34, joista nyt on suunniteltu 30.

Kilajk § 544

Yto, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymander 22.11.2017:

Turku on mukana EU:n Horizon 2020 -rahoitteisessa CIVITAS ECCENTRIC -hankkeessa, jonka keskeisenä tavoitteena on edistää fiksun kaupunkiliikkumisen ratkaisuja. Hanke toteuttaa muun muassa kaupunkipyöräjärjestelmän. Turun kaupunginhallitus on kokouksessaan 3.4.2017 (§145) päättänyt, että kaupunkipyöräjärjestelmän, jossa on 300 polkupyörää ja 30-35 kaupunkipyöräasemaa, toteuttamiseen palveluna annetaan lupa.

Kaupunkipyörien hankinnasta tehtiin kaupunginjohtajan hankintapäätös 1.9.2017 § 122. Palveluntuottajaksi valittiin Nextbike Polska S.A. Yhtiö tuottaa kaupunkipyöräjärjestelmän laajana palveluna, joka kattaa polkupyörät, asemat, toimittajan taustaohjelmiston sekä kaupunkipyöräjärjestelmän tasapainotuksen, ylläpidon, huollon, korjaukset sekä huoltopuhelinpalvelun. Sopimus on voimassa 1.5.2018 – 30.4.2021 kolmen vuoden lisäoptiolla.  Palvelun on määrä käynnistyä vappuna 2018 ja sopimuksessa kaupunkipyöriä on 330 ja asemia 34. Lisäksi ns. liikkuvia asemia on kolme. Liikkuvia asemia hyödynnetään erilaisten tapahtumien yhteydessä sijainneissa, joissa voidaan olettaa olevan tavallisesta poikkeavaa kysyntää kaupunkipyöräasemalle. Asemissa on pysäköintimahdollisuus yhteensä 680 polkupyörällä eli noin puolet kustakin asemasta on tyhjänä polkupyörän jättämisen mahdollistamiseksi.

Kaupunkipyöräasemien suunniteltu verkosto on esitetty oheismateriaalissa 1. Kaupunkipyöräasemia on sijoitettu keskusta-alueelle ja verkosto ulottuu Kupittaalta satamaan. Sijoittelu perustuu vahvasti joukkoliikennereittien sekä pyöräilyväylien läheisyyteen. Asemien sijoittelu on suunniteltu monialaisessa työryhmässä, jossa on tarkasteltu sopivia sijainteja liikenteen, ylläpidon, kaupunkikuvan sekä maiseman näkökulmasta. Asemaverkostoa voidaan kuitenkin muokata, mikäli jokin asemista osoittautuu olevan pienellä käytöllä tai haittaavan esimerkiksi liikennettä.

Kaupunkipyöräasemien perustaminen ei vaadi maanalaista rakentamista, vaan ainoastaan kovan pintamateriaalin. Kaupunkipyöräasemat kiinnitetään alustaansa pulteilla pinta-asennuksena eli asemat ovat helposti siirrettävissä. Lisäksi asemat koostuvat moduuleista eli pyöräpaikkojen määrää voidaan helposti lisätä tai vähentää asemilla. Jokaista asemaa kohden on lisäksi vähintään yksi ohjekyltti, jossa on ohjeet pyörän käyttöönottoon suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Asemat voivat olla yksi- tai kaksipuolisia valitun sijainnin mukaan. Jokaisen aseman taakse on varattu käyttöönottotilaa polkupyörän siirtämiseen asemalla ja sieltä pois. Asemat on suunniteltu siten, että käyttöönotto ei koskaan tapahdu pyörätiellä.

Kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmien laadinnasta lähetettiin tiedote asemien läheisyydessä oleville kiinteistöille. Ennakkokannanottoja jätettiin määräpäivään mennessä yhteensä 7 koskien viittä eri asemaa. Kannanotot on käsitelty ko. aseman kohdalla.

Kaupunkipyöräasemat

Kaupunkipyöräasemia perustetaan yhteensä 34. Asemista kolme sijaitsee yksityisellä maalla: 1 Päärautatieasema, 16 Ikituuri sekä 17 Arcanuminkuja. Maanomistaja ja kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja tekevät näistä suunnitelmat. Asema 9 Kaupunginteatteri suunnitellaan ja perustetaan myöhemmin Volter Kilven alueen rakentamisen yhteydessä.

1 Päärautatieasema

Sijaitsee yksityisellä maalla. Maanomistaja ja kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja tekevät suunnitelmat. Asema 30 kaupunkipyörälle.

2 Linja-autoasema (liitteen 1 suunnitelma 1)

Yksipuolinen asema 20 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan asemarakennuksen ja jalankulku- ja pyörätien pohjoispuolelle laatoitetulle alueelle Aninkaistenkadun ajoradan eteläpuolelle.

3 Mikaelinkirkko (liitteen 1 suunnitelma 2)

Yksipuolinen asema 14 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Puistokadun suuntaisesti bussipysäkin eteläpuolelle. Reunakivilinjaa jatketaan aseman mitalla ja asema on jalankulku- ja pyörätien tasossa. Neljä pysäköintipaikkaa poistuu.

4 Puutori (liitteen 1 suunnitelma 3)

Yksipuolinen asema 20 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan torin eteläreunalla laatoituksen mukaan keskeisesti kahteen riviin. Pyörät ovat rakennuksen kanssa samassa linjassa.

5 Kauppatori pohjoinen (liitteen 1 suunnitelma 4)

Kaksipuoleinen asema 22 kaupunkipyörälle. Asema koostuu kahdesta kaksipuoleista pyöräkokonaisuudesta. Kaupunkipyörät sijoitetaan nykyiselle pyöräpysäköintipaikalle Kauppiaskadulle pyöräkaistan viereen. Nykyiset pyörätelineet siirretään etelämmäs ja neljä auton pysäköintipaikkaa poistetaan. Reunustalle jää ainoastaan invapaikka sekä mopojen ja moottoripyörien pysäköintipaikka. Järjestely mahdollistaa yhden tavallisen pyörätelineen lisäämisen tavallisille polkupyörille. Kauppatorin uusien suunnitelmien myötä asema siirretään Yliopistonkadun kävelykadulle Aurakadun ja Kauppiaskadun väliselle alueelle.

6 Humalistonkatu (liitteen 1 suunnitelma 5)

Yksipuoleinen asema 22 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Puutarhakadun eteläreunalle lähelle Humalistonkadun risteystä. Asema sijoitetaan nykyisten neljän pysäköintipaikan tilalle ja nykyinen pysäköintisyvennys nostetaan reunakiven muutokselle jalkakäytävän tasoon. Pyörät otetaan telineestä jalkakäytävän suuntaan. Reunakivilinjan muutos on yhteneväinen Puutarhakadun pyörätiesuunnitelman kanssa, mutta se rakennetaan aseman perustamisen yhteydessä

7 Yliopistonkatu (liitteen 2 suunnitelma 6)

Kaksipuoleinen asema 22 kaupunkipyörälle. Asema koostuu kahdesta kaksipuoleista pyöräkokonaisuudesta. Kaupunkipyörät sijoitetaan nykyiselle pyöräpysäköintipaikalle Kristiinankadulle lähelle Yliopistonkadun risteystä. Nykyiset pyöräpysäköintipaikat siirretään etelämmäs ja samassa yhteydessä kaikki katuosalla olevat tavallisten polkupyörien pyörätelineet päivitetään ja niitä lisätään myös kadun itäreunalle puiden väleihin. Uusi pyörätelinemalli on leveä kaariteline.

8 Turun linna (liitteen 2 suunnitelma 7)

Yksipuolinen asema 16 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Linnankadun pohjoispuolelle Vallihaudankadun länsipuolelle. Aseman alusmateriaaliksi vaihdetaan nykyisen nurmikon tilalle asfaltti tai laatta.

9 Kaupunginteatteri

Asema suunnitellaan ja otetaan käyttöön myöhemmin. Asemalle sijoitetaan paikka 20 kaupunkipyörälle.

10 Kristiinankatu (liitteen 2 suunnitelma 8)

Asema 18 kaupunkipyörälle. Asema koostuu kahdesta osasta, yksipuolisesta ja kaksipuolisesta telineestä. Asema sijoitetaan lähelle Läntistä Rantakatua ja auton kääntämiselle varataan tilaa ennen asemaa poistamalla kolme pysäköintipaikkaa ja siirtämällä invapaikka niiden kohdalle. Lisäksi pihakatu merkitään alkamaan ennen telineitä.

Asunto Osakeyhtiö Turun Jugendlinna jätti asemasta ennakkokannanoton 18 asukkaan allekirjoittamana. Kannanotosta katsottiin, että paikka ei ole sopiva asemalla, koska se haittaa hälytys- ja pelastusajoneuvoja, jätehuoltoa ja tavarantoimituksia alueelle sekä rannassa järjestettäville markkinoille. Lisäksi aseman nähtiin haittaavan autojen kääntymistä päättyvällä kadulla ja tukkivan kulun (jää epäselväksi mihin), kuten aiemmin paikalla olleet pysäköintipaikat. Aseman poistamista perusteltiin lisäksi kaupungintalon läheisellä kaupunkipyöräasemalla ja uutta paikkaa ehdotettiin Ravintola Chicin terassin paikalle Linnankadun risteyksen lähelle, Läntiselle Rantakadulle lähelle teatterisiltaa sekä Läntinen Rantakatu 23:n sisäpihalle. Lisäksi kannanotossa toivottiin pyöräkaistojen lisäämistä kaupungissa, 10 km/h nopeusrajoitusta sekä töyssyjä pyöräilijöille jokirantaan.

Kaupunkipyöräasema sijoitetaan kadun reunaan niin, että siitä ei ole haittaa Läntiselle Rantakadulle menevällä hälytys- tai huoltoajolle. Tilaa rantaan ajolle jää käytettäväksi yli 6 metriä. Auton kääntämiselle järjestetään tilaa kaupunkipyörien pohjoispuolelle. Aiemmin tehdyt pysäköintipaikkojen muutokset tehtiin niin ikään auton kääntämisen helpottamiseksi. Asema on verkollisesti tärkeässä sijainnissa ja sen siirto aiheuttaisi muidenkin asemien uudelleen suunnittelua, eivätkä ehdotetut sijainnit ole ongelmattomia myöskään. Kaupungintalon kaupunkipyöräasema on verkollisesti oikealla etäisyydellä tästä asemasta.

11 Kaskenkatu (liitteen 2 suunnitelma 9)

Kaksipuoleinen asema 22 kaupunkipyörälle. Asema koostuu kahdesta kaksipuoleista pyöräkokonaisuudesta. Asema sijoitetaan Kupittaankadulle lähelle Kaskenkadun risteystä. Aseman myötä poistuu 6 pysäköintipaikkaa.

12 Kirjastosilta (liitteen 2 suunnitelma 10)

Yksipuolinen asema 20 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan joen etelärannalle Itäiselle Rantakadulle Rettinginrinteen länsipuolelle. Teline sijoitetaan jalkakäytävälle vuokratun terassialueen jatkoksi. Katu on pihakatu, joten jalankulku tapahtuu pääosin muualla kuin jalkakäytävällä.

13 Vähätori (liitteen 3 suunnitelma 11)

Yksipuolinen asema 20 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Linnankadulle pääkirjaston kulmaan nykyisille reunakivellä ajoradasta erotetuille pysäköintipaikoille. Kolme pysäköintipaikkaa poistuu. Pyörät otetaan telineestä jalkakäytävän suuntaan.

14 Akatemiankatu (liitteen 3 suunnitelma 12)

Yksipuolinen asema 20 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Akatemiankadulle nykyisille pysäköintipaikoille. Kolme pysäköintipaikkaa poistuu. Pyörät otetaan telineestä pihakadun suuntaan.

15 Piispankatu (liitteen 3 suunnitelma 13)

Yksipuolinen asema 18 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Piispankadulle Tehtaankadun pohjoispuolelle nykyisille pysäköintipaikoille lähelle Tehtaankadun risteystä. Kolme pysäköintipaikkaa poistuu. Pyörät otetaan telineestä ajoradan suuntaan. Telineen pohjoispäässä on huomioitu tonttiliittymä.

As Oy Kasarminkatu nro 5, Asunto Oy Piispankatu 6 – Biskopsgatan 6 Bostads Ab sekä Asunto Oy Piispankatu 4 jättivät asemasta erilliset, mutta sisällöltään samanlaiset kannanotot. Kannanotoissa kannatettiin hanketta, mutta katsottiin, että asema tulisi sijoittaa Tehtaankadulle, koska Piispankatu on kapea ja se haittaa liikennettä ja palvelulinjan kulkua Kasarminkadun suuntaan. Lisäksi kannanotossa muistutettiin, että ko. paikalla on jo ennestään paljon kävelijöitä ja pyöräilijöitä ja risteyksen lähellä oleva asema ei ole liikenneturvallisuuden kannalta paras paikka.

Piispankadun ajorata on 12 metriä leveä. Asema sijoitetaan nykyisille pysäköintipaikoille, joten asema itsessään tai telineen käyttö ei vie pysäköityä, tai pysäköivää, autoa enempää tilaa. Teline sijoitetaan viiden metrin etäisyydelle Tehtaankadun risteyksen suojatiestä. Piispankadun aseman sijainti on valittu juuri vilkkaan jalankulku- ja pyöräliikenteen vuoksi, jotta kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Näin ollen autoliikenteen tulee jo nykyisellään sopeuttaa nopeutensa liikennetilannetta vastaavaksi. Aseman sijoittaminen Tehtaankadulle veisi sen pois potentiaalisten käyttäjien reitiltä.

16 Ikituuri

Sijaitsee yksityisellä maalla. Maanomistaja ja kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja tekevät suunnitelmat yhteistyössä. Asema 20 kaupunkipyörälle.

17 Arcanuminkuja

Sijaitsee yksityisellä maalla. Maanomistaja ja kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja tekevät suunnitelmat yhteistyössä. Asema 20 kaupunkipyörälle.

18 Kauppakorkeakoulu (liitteen 3 suunnitelma 14)

Kaksipuoleinen asema 32 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Hämeenkadun pohjoispuolelle Rehtorinpellonkadun länsipuolella olevalla viheralueelle. Aseman alusmateriaaliksi vaihdetaan nykyisen nurmikon tilalle asfaltti tai laatta.

19 T-sairaala (liitteen 3 suunnitelma 15)

Yksipuolinen asema 15 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Savitehtaankadun suuntaisesti T-sairaalan tontin rajalle lähelle Hämeenkatua. Aseman alusmateriaaliksi vaihdetaan nykyisen nurmikon tilalle asfaltti tai laatta. Pyörä otetaan telineestä jalkakäytävälle.

20 Martinsilta (liitteen 4 suunnitelma 16)

Kaksipuoleinen asema 22 kaupunkipyörälle. Asema koostuu kahdesta kaksipuoleista pyöräkokonaisuudesta. Asema sijoitetaan Itäisellä Rantakadulla Sotalaisenkadun päässä olevalla pysäköintialueelle ja kuusi pysäköintipaikkaa poistuu.

21 Kupittaan asema (liitteen 4 suunnitelma 17)

Yksipuolinen asema 30 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Tykistökadulle Eurocityn tontin rajalle lähelle Joukahaisenkatua. Paikalla on nykyään tavallisia vanhoja pyörätelineitä, joilla pyritään löytämään paikka lähistöltä. Kaupunkipyöräaseman sijoittamisesta lähemmäs Kupittaan asemaa käydään neuvotteluja maanomistajan kanssa.

Realia Management Oy:n kiinteistöpäällikkö jätti asemasta ennakkokannanoton, jossa ehdotettiin aseman sijoittamista Kupittaan aseman alueelle, koska ko. paikalla olevat pyörätelineet toimivat alueen toimitalojen asiakkaiden käytössä.

Kaupunkipyörä pyritään sijoittamaan Kupittaan asemalla, mikäli asiasta saadaan neuvottelutulos maanomistajan kanssa. Nykyisille pyörätelineille etsitään korvaava sijoituspaikka, mikäli neuvottelutulosta ei synny.

22 Datacity (liitteen 4 suunnitelma 18)

Yksipuolinen asema 15 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan pesäpallostadionin suuntaisesti aidan vierelle lähelle Lemminkäisenkadun risteystä. Ympäristöä siistitään ja aseman alusmateriaaliksi vaihdetaan nykyisen hiekan tilalle asfaltti tai laatta.

23 Kupittaankenttä (liitteen 4 suunnitelma 19)

Yksipuolinen asema 20 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Kupittaankadulle lähelle Uudenmaankadun risteystä. Aseman myötä poistuu 3 pysäköintipaikkaa.

24 Kunnallissairaala (liitteen 4 suunnitelma 20)

Yksipuolinen asema 20 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Puropellonpolun länsipuolelle lähelle Kunnallissairaalantietä. Aseman alusmateriaaliksi vaihdetaan nykyisen nurmikon tilalle asfaltti tai laatta.

25 Vaakahuone (liitteen 5 suunnitelma 21)

Yksipuolinen asema 24 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan pumppaamorakennuksen eteen sen eteläreunalle.

26 Stålarminkatu (liitteen 5 suunnitelma 22)

Yksipuolinen asema 18 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Stålarminkadun kulman eteläpuolella olevalla parkkipaikalle. Kolme pysäköintipaikkaa poistuu. Aseman lopullinen sijainti suunnitellaan Stålarminkadun suunnitelun yhteydessä.

Turun Työläisten asunto Oy Peltomäki jätti asemasta ennakkokannanoton. He suhtautuvat periaatetasolla kaupunkipyöriin myönteisesti, mutta eivät kannata Martin aseman sijoittamista pysäköintipaikkoja vievälle paikalle. Kannanotossa ehdotetaan sijoituspaikaksi kadun toisella puolella olevaa puistikkoa.

Kaupunkipyöräasema poistaa alueelta kolme pysäköintipaikkaa, mutta aseman sijainti on väliaikainen Stålarminkadun tulevina vuosina tehtävän uudistamisen vuoksi. Asemalla etsitään uudistuksen yhteydessä uusi paikka. Ehdotettu puistikko on liian pieni kaupunkipyöräasemalle.

27 Föri (liitteen 5 suunnitelma 23)

Yksipuolinen asema 18 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Läntiselle Rantakadulle Wechterinkujan itäpuolelle 5 metrin etäisyydelle suojatiestä. Kaupunkipyöräaseman jatkona on jo hyväksyttyjä, mutta vielä rakentamattomia pyörätelineitä. Kaupunkipyörävaraus oli tehty jo aiemmin hyväksyttyyn pyörätelinekuvaan.

28 Varvintori (liitteen 5 suunnitelma 24)

Kaksipuoleinen asema 16 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Varvintorin itäpuolella olevalla hiekkakentällä. Aseman alusmateriaaliksi vaihdetaan kivituhkan tilalle asfaltti tai laatta

29 Forum Marinum (liitteen 5 suunnitelma 25)

Kaksipuoleinen asema 20 kaupunkipyörälle. Asema koostuu kahdesta kaksipuoleista pyöräkokonaisuudesta. Asema sijoitetaan Forum Marinumille vuokratun tontin pysäköintipaikoille. Aseman sijoittelu on suunniteltu yhdessä Forum Marinumin edustajien kanssa. Aseman myötä poistuu 6 pysäköintipaikkaa.

30 Satama (liitteen 6 suunnitelma 26)

Yksipuolinen asema 13 kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Turun Satama Oy:lle vuokratulle tontille. Aseman sijoittelu on suunniteltu yhdessä Sataman edustajien kanssa.

31 Kaupungintalo (liitteen 6 suunnitelma 27)

Asema 21 kaupunkipyörälle. Asema koostuu kahdesta yksipuolisesta telineestä. Asema sijoitetaan pyöräpysäköintipaikan jatkoksi autojen pysäköintipaikalle. Reunaan sijoittuva teline on pidempi, jotta kulkuyhteydet säilyvät telineiden molemmista päistä. Viisi pysäköintipaikkaa poistuu. Pyörät otetaan telineistä niiden väliin. Asema on tärkeä matkailuneuvonnan läheisyydessä.

32 Postinkulma (liitteen 6 suunnitelma 28)

Kaksipuoleinen asema 12 kaupunkipyörälle. Telinen sovitetaan kulmassa puun ja mainoksen väliin.

33 Dentalia (liitteen 6 suunnitelma 29)

Yksipuolinen asema 20 kaupunkipyörälle. Kadun reunakivilinjaa siirretään ja pysäköinti käännetään kadun suuntaiseksi. Asema sijoitetaan jalkakäytäväksi nostettavalle osalle ja pyörät otetaan jalkakäytävälle päin. Neljä pysäköintipaikkaa poistuu.

34 Ursininkatu (liitteen 6 suunnitelma 30)

Yksipuolinen asema 20 kaupunkipyörälle. Teline sijoitetaan pihakadun länsireunalle keskeisesti laatoituksen ja asfalttiraitojen mukaisesti. Parkkihallin tonttiliittymä on huomioitu.

Linnankatu 34:n asukas jätti asemasta ennakkokannanoton. Saman taloyhtiön isännöitsijä jätti saman sisältöisen kannanoton 11 päivää määräajan päättymisen jälkeen. Kannanotossa pidetään kaupunkipyöräjärjestelmää hyvänä asiana, mutta asukas ehdottaa aseman siirtämistä joen toiselle puolelle, viereisen hotellin pihalle tai vähintään Ursininkadun toiselle puolen. Myös myöhästyneessä kannanotossa ehdotetaan pyöriä siirrettäväksi toiselle puolelle katua. Asukas on huolissaan inva-, huolto- ja muuttoautolle sopivan pysäköintitilan vähenemisestä kadulla. Lisäksi asukas kertoo jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenteen, mutta myös ajoneuvoliikenteen olevan vilkasta. Huoli ilmaistaan molemmissa kannanotoissa myös tonttiliittymän edessä tapahtuvasta väärinpysäköinnistä.

Ursininkatu on 18 metriä leveä pihakatu, jolla ajoneuvoliikenteen tulee sopeuttaa nopeutensa muiden kadun käyttäjien mukaisesti. Pihakadulla kaikki liikkumistavat kulkevat samassa tilassa ja pysäköinti on kielletty. Invapysäköinnille soveltuvaa jää kadulla tilaa, vaikka kadun toiselle reunalle sijoitetaan kaupunkipyöräasema. Asema itsessään vie poikkileikkauksesta tilaa 2 metriä. Pysäköinnin valvontaa on alueella kuitenkin syytä tehostaa, sillä pyöräaseman taakse ei myöskään saa pysäköidä niin, että aseman käyttö estyy. Ajo tonttiliittymään on huomioitu aseman sijoittelussa. Asema on verkollisesti tärkeässä sijainnissa ja sen siirto aiheuttaisi muidenkin asemien uudelleen suunnittelua, eivätkä ehdotetut sijainnit ole ongelmattomia myöskään.

Liite 1Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 6187 042 Linja-autoasema, L 5842 047 Mikaelinkirkko, L 3702 009 Puutori, L 5507 051 Kauppatori P, L 6471 065 Humalistonkatu

Liite 2Liikennesuunnitelma L 5208 026 Yliopistonkatu, 14.11.2017; otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 6077 167 Turun Linna, L 5208 027 Kristiinankatu, L 94/35 Kaskenkatu, L 6723 014 Kirjastosilta

Liite 3Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 6077 115 Vähätori, L 4802 017 Akatemiankatu, L 5060 018 Piispankatu, L 6317 015 Kauppakorkeakoulu, L 5648 011 T-sairaala

Liite 4Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 5601 082 Martinsilta, L 6010 011 Kupittaan asema, L 8910 001 Datacity, L 5258 061 Kupittaankenttä, L 6370 018 Kunnallissairaala

Liite 5Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 5989 120/B Vaakahuone, L 92/33 Martti, L 5989 120/A Föri, L 5989 067 Varvintori, L 50/97 Forum Marinum

Liite 6Otteet 14.11.2017 liikennesuunnitelmista L 6077 159 Satama, L 7364 011 Kaupungintalo, L 6014 003 Postinkulma, L 5279 025 Dentalia, L 6429 010 Ursininkatu

Oheismateriaali 1Kaupunkipyöräasemien asemapaikat kartalla

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmat liitteinä 1-6 olevien liikennesuunnitelmaotteiden ja liikennesuunnitelman mukaisesti.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Puljujärven Grönlundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta.

Kilajk § 552

Pöydältä 29.11.2017 § 544.

PäätösKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä liikennesuunnitelman L5208 026 ja ne liikennesuunnitelmaotteet, joiden hyväksyminen ei poista autopaikkoja (L 6187 042, L3702 009, L6471 065, L6077 167, L6723 014, L6317 015, L5648 011; L6010 011; L8910 001, L6370 018, L5989 120/B, L5989 120/A, L5989 067, L6077 159, L6014 003 ja L6429 010) ja päätti palauttaa ne liikennesuunnitelmaotteet uudelleen valmisteltavaksi, joiden johdosta poistuu autopaikkoja (L5842 047, L5507 051, L5208 027, L94/35, L6077 115, L4802 017, L5060 018, L5601 082, L5258 061, L92/33, L50/97, L7364 011, L5279 025) sen selvittämiseksi voidaanko kaupunkipyöräasemien paremmalla sijoittelulla vaikuttaa poistettaviksi ehdotettujen pysäköintipaikkojen kokonaismäärään vähentävästi.

Lisäksi johtokunta edellytti, että selvitetään jo ensivaiheessa kaupunkipyöräasemien sijoittamismahdollisuus Ylioppilaskylän alueelle.

Päätös asiassa syntyi äänin 9-1, 3 poissa.

Päätökseksi tulleen Harjanteen Kosken kannattamana tekemän muutosesityksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Toivari, Kallio, Grönlund, Klimscheffskij, Viitanen, Lindell ja Puljujärvi. Pohjaehdotuksen puolesta äänesti Koskimies.

Poissa olivat Lampikoski, Nylund ja Sipilä.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 544
Liite 1:Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 6187 042 Linja-autoasema, L 5842 047 Mikaelinkirkko, L 3702 009 Puutori, L 5507 051 Kauppatori P, L 6471 065 Humalistonkatu
Liite 2:Liikennesuunnitelma L 5208 026 Yliopistonkatu, 14.11.2017; otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 6077 167 Turun Linna, L 5208 027 Kristiinankatu, L 94/35 Kaskenkatu, L 6723 014 Kirjastosilta
Liite 3:Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 6077 115 Vähätori, L 4802 017 Akatemiankatu, L 5060 018 Piispankatu, L 6317 015 Kauppakorkeakoulu, L 5648 011 T-sairaala
Liite 4:Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 5601 082 Martinsilta, L 6010 011 Kupittaan asema, L 8910 001 Datacity, L 5258 061 Kupittaankenttä, L 6370 018 Kunnallissairaala
Liite 5:Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 5989 120/B Vaakahuone, L 92/33 Martti, L 5989 120/A Föri, L 5989 067 Varvintori, L 50/97 Forum Marinum
Liite 6:Otteet 14.11.2017 liikennesuunnitelmista L 6077 159 Satama, L 7364 011 Kaupungintalo, L 6014 003 Postinkulma, L 5279 025 Dentalia, L 6429 010 Ursininkatu

Kilajk § 552
Liite 1:Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 6187 042 Linja-autoasema, L 5842 047 Mikaelinkirkko, L 3702 009 Puutori, L 5507 051 Kauppatori P, L 6471 065 Humalistonkatu
Liite 2:Liikennesuunnitelma L 5208 026 Yliopistonkatu, 14.11.2017; otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 6077 167 Turun Linna, L 5208 027 Kristiinankatu, L 94/35 Kaskenkatu, L 6723 014 Kirjastosilta
Liite 3:Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 6077 115 Vähätori, L 4802 017 Akatemiankatu, L 5060 018 Piispankatu, L 6317 015 Kauppakorkeakoulu, L 5648 011 T-sairaala
Liite 4:Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 5601 082 Martinsilta, L 6010 011 Kupittaan asema, L 8910 001 Datacity, L 5258 061 Kupittaankenttä, L 6370 018 Kunnallissairaala
Liite 5:Otteet 14.11.17 liikennesuunnitelmista L 5989 120/B Vaakahuone, L 92/33 Martti, L 5989 120/A Föri, L 5989 067 Varvintori, L 50/97 Forum Marinum
Liite 6:Otteet 14.11.2017 liikennesuunnitelmista L 6077 159 Satama, L 7364 011 Kaupungintalo, L 6014 003 Postinkulma, L 5279 025 Dentalia, L 6429 010 Ursininkatu