Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta52122.11.201714

441-2016 (663)

Pääskyvuorenrinteen asemakaava-alueen katu- ja liikennesuunnitelmat sekä Pääskysillan pääpiirustus

Tiivistelmä:

Johtokunnalle esitetään hyväksyttäväksi Pääskyvuorenrinteen asemakaava-alueen ja Jaanintielle rakennettavan uuden kiertoliittymän katu- ja liikennesuunnitelmat, Jaaninojan ylittävän Pääskysillan pääpiirustus sekä vastaukset suunnitelmien nähtävilläoloaikana saapuneisiin muistutuksiin.

Kilajk § 521

Ympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola 31.10.2017:

Kyseessä ovat Pääskyvuorenrinteen asemakaava-alueen katujen suunnitelmat sekä suunnitelma näiden katujen liittämisestä nykyiseen Jaanintiehen. Suunnitelmiin sisältyy myös pääpiirustus Jaaninojan ylittävästä sillasta, Pääskysillasta. Kaava-alueelle liikennöidään pitkin Pääskysillankatua, joka haaraantuu pohjoiseen ja etelään. Ainoastaan etelä-pohjois -suuntaiselta kadulta on kulku tonteille sekä kadun molemmista päistä jalankulun ja pyöräilyn jatkoyhteydet. Kaikilla katuosuuksilla jalankulku ja pyöräily on eroteltu autoliikenteestä omalle väylälle. Ajoratapysäköintiä on rajoitettu vain Jaanintien ja Linkkitorninkadun välisellä kokoojaosuudella. Uusi katuverkko liitetään olemassa olevaan katuverkkoon kiertoliittymällä. Ratkaisulla tavoitellaan hyvää turvallisuutta ja toimivuutta. Kiertoliittymällä myös halutaan katkaista pitkä yhtäjaksoinen katunäkymä ja sen myötä hillitä ajonopeuksia. Liittymämuotoilussa erityishuomio on kiinnitetty pääliikennevirran optiseen ohjaukseen kiertotilassa. Kiertotilassa pintamateriaaleilla ohjataan autoilijaa käyttämään kiertotilan ulkokehää, jolloin sieltä poistuttaessa nopeus on hillitty ja huomio kiinnittyy väistettäviin suojatien käyttäjiin. Jaanintien suuntaisen pyöräliikenteen etuajo-oikeutta korostetaan Karjakujan tulohaaraan asetettavalla hidasteella ennen pyörätien jatketta. Jaaninojan yli rakennetaan jännitetty betoninen ulokepalkkisilta, jonka kokonaispituus on 36.8m ja hyödyllinen leveys 12.0m. Silta perustetaan teräsputkipaaluille.

Katu- ja liikennesuunnitelmat sekä sillan pääpiirustus ovat olleet nähtävillä 2. – 16.10.2017 välisen ajan. Saapuneissa muistutuksissa esitetään huoli Jaanintien toimivuudesta ja siitä, että lisääntyvä liikenne ohjautuu Jaanintien länsipuoliselle paikallisverkolle.

Vastaus muistutuksiin:

Jaanintien uusi kiertoliittymä ja siihen yhdistyvän uuden maakäytön liikenne tulevat luonnollisesti alentamaan pääsuunnan (Jaanintietä suoraan kulkevan) matkanopeuksia nykytilaan verrattuna mutta vaikutusta niillä Jaanintien kokonaistoimivuuteen ei ole. Kokonaistoimivuuden kannalta merkittävimmät ongelmakohdat Jaanintiellä ovat vilkkaiden pääkatujen liittymät Hämeentiellä ja Kalevantiellä. Näiden katujen välillä on kahden kilometrin pituinen yksiajoratainen kaksisuuntainen katuosuus, jolla on vain neljä sivukadun liittymää. Katuosuuden toimivuus pääkatujen liittymien välillä tyydyttää liikenteen kysynnän varsin pitkälle tulevaisuuteen siinäkin tapauksessa, että Hämeentien ja Kalevantien liittymissä toteutetaan toimivuuden parantamistoimenpiteitä.

Huoli liikenteellistä vaikutuksista paikallisverkolla on tunnistettu kaavanlaadintavaiheessa ja kirjattu kaavaselostukseen seuraavasti:

Kaava-alueen liikenteellisistä vaikutuksista erityishuomion vaatii matkojen mahdollinen ohjautuminen ”pienimmän reittivastuksen periaatteella” reitille Karjakuja-Säkönkatu-Virmuntie jne. asutuksen keskelle sekä myös Hämeentien liittymän käytön välttelyn seurauksena hakeutuminen Vanhalle Hämeentielle Kuralan Kylämäen kohdalla. Tällaisten ei toivottujen ja paikallisesti hyvin vaikeasti estettävien reittivalintojen minimoimiseksi tulee Jaanintieltä taata turvallinen ja houkutteleva liittymismahdollisuus Hämeentielle kohti keskustaa. Liikennejärjestelyinä tallaiset kynnysinvestoinneiksi luonnehdittavat toimenpiteet ovat joko liikennevalo-ohjaus tai kiertoliittymä. Molemmista toimenpiteistä on olemassa kaupungin laatimat esiselvitykset, joita tullaan esittämään investointiohjelmaan.

Kun Jaanintieltä vasemmalle Hämeentielle kääntymisen toimivuus on varmistettu liittymän parantamistoimenpiteillä, ei reitti Karjakuja-Säkönkatu-Virmuntie enää houkutteleva läpiajoliikenteelle.

Liite 1Katusuunnitelma K 6059 102 Jaanintie, Karjakujan ja Pääskysillankadun liittymä

Liite 2Katusuunnitelma K 9101 002 Pääskysillankatu

Liite 3Katusuunnitelma K 9102 001 Linkkitorninkatu

Liite 4Liikennesuunnitelma L 6059 101 Jaanintie, Karjakujan ja Pääskysillankadun liittymä

Liite 5Liikennesuunnitelma L 9101 001 Pääskysillankatu, Linkkitorninkatu ja Viestikomppaniankatu

Liite 6Pääskysillan pääpiirustus P 9100 002

Oheismateriaali 1Muistutus 1

Oheismateriaali 2Muistutus 2

Oheismateriaali 3Muistutus 3

Oheismateriaali 4Katusuunnitelmakoostepiirustus X 6059 103

Toimialajohtaja Jouko Turto

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää:

- hyväksyä Pääskyvuorinteen asemakaava-alueen katu- ja liikennesuunnitelmat liitteinä 1-5 olevien katu ja liikennesuunnitelmien sekä liitteenä 6 olevan pääpiirustuksen mukaisesti; sekä

- hyväksyä muistutuksiin laaditun vastauksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoItäharjun Omakotiyhdistys ry
aoNummenmäen Pientalot ry
aoKourula Hanna
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 521
Liite 1:Katusuunnitelma K 6059 102 Jaanintie, Karjakujan ja Pääskysillankadun liittymä
Liite 2:Katusuunnitelma K 9101 002 Pääskysillankatu
Liite 3:Katusuunnitelma K 9102 001 Linkkitorninkatu
Liite 4:Liikennesuunnitelma L 6059 101 Jaanintie, Karjakujan ja Pääskysillankadun liittymä
Liite 5:Liikennesuunnitelma L 9101 001 Pääskysillankatu, Linkkitorninkatu ja Viestikomppaniankatu
Liite 6:Pääskysillan pääpiirustus P 9100 002