Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta40513.09.20176

4384-2016 (630, 662)

Mäkikadun ja Tuulensuunkadun katusuunnitelmat

Tiivistelmä:

Kaupunkisuunnittelun laatimat katusuunnitelmat koskien Mäkikatua ja Tuulensuunkatua sekä vastaukset niitä koskeviin muistutuksiin ja mielipiteisiin esitetään johtokunnan hyväksyttäväksi.

Kilajk § 405

Ympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola

Nykytilanne ja kehittämistarpeet

Nykytilanteessa Mäkikatu on suurimmalta osaltaan sorapintainen, Ruukinkadulta n. 95 metriä Tarkkampujankadun suuntaan kadulla on asfalttipäällyste. Tuulensuunkatu on sorapintainen, ainoastaan Karjakadun liittymässä on n. 25 metrin matkalla päällysteenä asfaltti. Nykyisillä sorapintaisilla osuuksilla sateella kadun kulutuspinta huuhtoutuu pois ja hulevedet valuvat alarinteen tonteille. Katu vaatii toistuvaa ylläpitohöyläystä.

Itäharjun sorakatujen, mukaan lukien Mäkikadun ja Tuulensuunkadun, pysäköintiä on keväällä 2017 rajoitettu. Periaatteet pysäköintirajoituksissa tulevat säilymään nykyisellään.

Turun Vesihuolto Oy saneeraa kadun alla olevaa vesihuoltojärjestelmäänsä Mäkikadulla välillä Ruukinkatu - Vanha Littoistentie sekä Tuulensuunkadulla.

Suunnitelma

Katusuunnitelmissa esitetään Mäkikadun sekä Tuulensuunkadun ajoratojen päällystämistä asfaltilla. Päällysteen leveys on 4,50 m. Toiselle puolelle katua varataan kadunvarsipysäköinnille tilaa rakentamalla 2,0 m leveä murskepintainen piennar. Mäkikadun alarinteen puolelle tulee 6 cm korkea reunatuki estämään hulevesien valumisen kadulta tonteille.

Kadun tasaus eli korkeusasema noudattelee nykyistä. Kadun valaistus uusitaan. Kadun pintakuivatusta parannetaan lisäämällä hulevesikaivoja. Nykyiset tonttiliittymät sovitetaan katuun ja päällystetään vähintään 2 m:n matkalla. Suunnittelualueen liikennejärjestelyperiaatteet säilyvät nykyisellään lukuunottamatta Mäkikadun alkuosaa, jolla kielletään pysäköinti kadun länsireunalla.

Kadun saneeraus käynnistyy vesihuoltojärjestelmän uusimisen jälkeen.

Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 29.5.–12.6.2017, suunnitelmiin kohdistuu joukko muistutuksia.

Muistutuksissa on esitetty ajonopeuksia hillitseviä rakenteita Mäkikadulla ja Tuulensuunkadulle. Kaupunki on pidättäytynyt hidasteisten rakentamisesta vähäliikenteisillä kaduilla ja keskittänyt hidasteita etupäässä vilkkaille kaduille, joissa esimerkiksi on ajorataa risteää kulkureitti alakouluun. Hidasteita on myös rakennettu kadunylityspaikoille, joissa palveluasuntotaloista kuljetaan vilkkaan väylän poikki esimerkiksi kauppaan tai linja-autopysäkille. Hidasteilla myös pyritään ohjaamaan ajoreittien valintaa siten, että hidastekadun sijasta autoilija siirtyy käyttämään kauttakulkuun paremmin soveltuvaa katua. Näillä perusteilla viime vuosina suunnitelluissa asuntokatujen saneerauksissa ei ole katsottu rakenteellisia hidasteita tarpeellisiksi.

Mäkikatu 14:n kohtaa koskevassa muistutuksessa pyydetään huolehtimaan, etteivät hulevedet valu tontille ja ettei ajoradan lumia aurata tontin rajalle. Hulevesien hallinta siten, etteivät ne ohjaudu tontille, on huomioitu katusuunnitelmassa. Aurattava leveys täsmentyy reunakiven myötä ja lumitilaksi varattava viheralue on sille riittävä. Muistutuksessa esitetyllä salaojituksella ei hallita hulevesiä, salaojituksella kuivataan katurakennetta.

Korttelin 14 tontin 3 ympäristöä koskevassa muistutuksessa on esitetty joukko pieniä muutoksia reunakiven pituuteen, tonttiliittymän muotoon sekä viherkaistan leveyteen Karjakujan liittymässä. Tonttiliittymän paikan muuttaminen muistutuksen mukaisesti ei ole tarkoituksenmukaista katuliittymän jäsentelyn perusteella. Tonttiliittymän läntistä liittymäkaarta on avarrettu. Reunakiven pituuden ja viherkaistan leveyden osalta muistutus on perusteltu ja kyseiset muutokset on tehty katusuunnitelmaan.

Muistutukset koskien suunnittelun lähtökohtia ja tavoitteiden asettelua:

Katusuunnitelman laadinta on käynnistynyt ylläpitotarpeista. Katu on yksipuolisesti sivukalteva ja katualueen alemman reunan hulevesien hallinta on hyvin vaikeaa. Suurien kaltevuuksien johdosta sorapäällystettä joudutaan höyläämään ympärivuoden. Kadun tulevien kehitystarpeiden arvioiminen ja huomioiminen tässä tilanteessa on hyvin vaikeaa ja niiden sovittaminen investointiohjelman sallimaan aikatauluun ei käytännössä ole voinut tulla kyseeseen. Muistutuksissa on aivan aiheellisesti esitetty vaihtoehtoinen tapa suunnittelun tavoitteiden asettelulle. Sen mukaan Itäharjun katujen suunnittelussa tulisi asettaa tavoitteeksi muukin kuin vallitsevan tilanteen vakiinnuttaminen. Näin mitä ilmeisimmin tuleekin tapahtumaan lähitulevaisuudessa kun otetaan huomioon kaupungin kärkihankkeena olevan Kupittaan ja Itäharjun alueen kehittämisen liikenteelliset vaikutukset. Näistä merkittävin on muistutuksissakin mainittu pysäköinti. Nyt hyväksyttäväksi esitettävä katusuunnitelma on sovitettavissa edessä oleviin muihinkin tavoitteisiin, kuten esimerkiksi asukaspysäköintiin, kun ne tulevat ajankohtaisiksi. Kaupunkisuunnittelu on kuitenkin pysyttäytynyt liikennejärjestelyissä vallitsevassa tilanteessa lähinnä katuverkon yhdenvertaisuussyistä.

Muistutus koskien Viinamäenkadun päiväkodin ympäristöä:

Kaupunkisuunnittelu laatii Viinamäenkadun katusuunnitelmaa. Lyhytaikaisen pysäköintiin varattavaa katutilaa tullaan päiväkodin läheisyydessä lisäämään. Kirje suunnittelun käynnistymisestä on lähetetty osallisille viikolla 31.

Muistutuksessa mainitut Tuulensuunpuiston itäreunan pysäköintipaikat on poistettu suunnitelmasta, mikä tilanteena vastaa nykytilaa.

Liite 1Mäkikadun katusuunnitelma K 4614 005

Liite 2Mäkikadun katusuunnitelma K 4614 006

Liite 3Tuulensuunkadun katusuunnitelma K 5045 009

Liite 4Tuulensuunkadun katusuunnitelma K 5045 010

Liite 5Mäkikadun liikennesuunnitelma väli Viinamäenkatu – Ruukinkatu L 4614 009

Oheismateriaali 1Muistutus 1

Oheismateriaali 2Muistutus 2

Oheismateriaali 3Muistutus 3

Oheismateriaali 4Muistutus 4

Oheismateriaali 5Muistutus 5

Oheismateriaali 6Muistutus 6

Oheismateriaali 7Muistutus 7

Oheismateriaali 8Mielipide 1

Toimialajohtaja Jouko Turto

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Mäkikadun ja Tuulensuunkadun katusuunnitelmat K 4614 005, K 4614 006, K 5045 009 ja K 5045 010 sekä Mäkikadun alkuosan liikennesuunnitelman L 4614 009. Lisäksi johtokunta päättää hyväksyä muistutuksiin laaditut vastaukset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAilio Antti
aoAilio Paula
aoHerne Kaisa
aoLaine Jukka
aoPoikonen Paula
aoSaarenpää Sari
aoSaarenpää Tero
aoSaru Sami
aoTulento Heikki
aoTulento Paula
aoValta Matti


Liitteet:

Kilajk § 405
Liite 1:Mäkikadun katusuunnitelma K 4614 005
Liite 2:Mäkikadun katusuunnitelma K 4614 006
Liite 3:Tuulensuunkadun katusuunnitelma K 5045 009
Liite 4:Tuulensuunkadun katusuunnitelma K 5045 010
Liite 5:Mäkikadun liikennesuunnitelma väli Viinamäenkatu ¿ Ruukinkatu L 4614 009