Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta26231.05.201716

951-2017 (630)

Uudenmaankadun ja Itäisen Rantakadun risteyksen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden ja sujuvuuden parantaminen

Tiivistelmä:

Tuomiokirkon edustan, Uudenmaakadun ja Itäisen Rantakadun risteyksen suojatiellä on paljon ylittäjiä. Itäinen Rantakatu on yksi vilkkaimmista jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden pääväylistä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiksi risteysalueelle tehdään muutoksia.

Kilajk § 262

Yto, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava 3.5.2017:

Suunnitteluyksikkö on laatinut suunnitelmat Uudenmaankadulle Itäisen Rantakadun risteykseen.

Uudenmaankadun suojatiellä on runsaasti ylittäjiä. Tuomiokirkon alueelta kuljetaan niin yliopiston kuin keskustankin suuntaan. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrät ovat suuria. Tuomiokirkkosillalla on laskentojen mukaan noin 5 300 pyöräilijää/vuorokausi ja noin 11 000 jalankulkijaa/vuorokausi. Itäisellä Rantakadulla Uudenmaankadun lähellä on pyöräilijöiden määrä noin 4 000/vuorokausi ja jalankulkijoiden 4 700/vuorokausi.

Nykytilanteessa suojatie on jaettu jalankulkijoille ja pyöräilijöille maalauksin. Käytännössä suuren ylittäjämäärän ja eri suunnilta tulijoiden vuoksi jalankulkijat ja pyöräilijät ylittävät kadun suojatien kohdalla sieltä, missä on eniten tilaa.

Laaditun suunnitelman mukaan ylitysaluetta laajennetaan. Nykytilanteessa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden suojatiekohdan leveys on hieman alle kymmenen metriä. Uuden suunnitelman mukaan suojatiealuetta levennetään noin kuudentoista metrin levyiseksi. Tällä järjestelyllä jalankulkijat ohjataan alueen keskelle ja pyöräilijät sen molemmin puolin. Näin Tuomiokirkkosillalle menevät pyöräilijät voivat valita joen puoleisen ylityspaikan ja suoraan Itäiselle Rantakadulle menijät Hämeenkadun puoleisen ylityskohdan. Järjestelyllä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus ja sujuvuus parantuvat.

Ylitys rakennetaan esteettömyysvaatimusten erikoistason mukaisesti. Kadulle rakennetaan esteetön keskisaareke jalankulkijoiden ylittämisen helpottamiseksi. Keskisaarekkeella, kuten kadun molemmissa reunoissakin käytetään huomiolaattaa, joka viestii näkövammaisille ajoradan alkamisesta. Reunakivet luiskataan myös esteettömyysvaatimusten mukaisesti siten, että sekä näkövammainen että esimerkiksi pyörätuolilla liikkuva henkilö pystyvät esteettömästi liikkumaan. Keskisaareke jäsentelee laajaa suojatiealuetta ja näillä järjestelyillä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tilat hahmottuvat selkeämmin.

Liite 1Liikennesuunnitelma L 6026 050, ote 19.4.2017

Oheismateriaali 1Liikennevalosuunnitelma 601/1

Oheismateriaali 2Graniittipollari ”Malli Akatemiankatu B”, mittapiirustus

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Uudenmaakadun ja Itäisen Rantakadun risteyksen suunnitelmat liitteenä 1 olevan liikennesuunnitelman mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 262
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 6026 050, ote 19.4.2017