Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta4701.02.20179

10909-2016 (630, 617)

Volter Kilven kadun katu-, liikenne- ja ympäristösuunnitelmat

Tiivistelmä:

Teatterin laajennussuunnitelmat edellyttävät Volter Kilvenkadun uusimista. Teatterin ajoluiskan korkeusasema edellyttää kadun pinnan alentamista enimmillään 60 cm. Volter Kilvenkatu suljetaan läpiajoliikenteeltä ja liikenne siirtyy pysyvästi reitille, jota se on käyttänyt teatterin rakennustyön aikana. Liikenteelliset muutokset mahdollistavat katutilan ja ympäristön kehittämisen ja muokkaamisen, mikä nostaa myös teatterin parempaan asemaan.

Kilajk § 47

Yto, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, miljöösuunnittelija Tomi Hangisto, suunnitteluinsinööri Jarmo Koivisto, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava, suunnittelupäällikkö Matti Salonen 25.1.2017:

Suunnitteluyksikkö on laatinut Volter Kilvenkadun katu-, liikenne- ja ympäristösuunnitelmat. Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 14.11.2016 – 28.11.2016. Suunnitelmista on tullut yksi kannanotto ja yksi muistutus.

Alueen liikennejärjestelyjä uudistetaan siten, että Volter Kilvenkatu varataan jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja teatteria palvelevan huoltoajon käyttöön. Huoltoliikenne toimii kaksisuuntaisena, jotta erikokoiset huoltoajoneuvot voivat turvallisesti ajaa ja asettua huoltoaukkojen luiskille. Pääsuunta huoltoajolle on kuitenkin Samppalinnankadulta kohti Itäistä Rantakatua. Liikkuminen alueella tapahtuu aina jalankulkijan ja pyöräilijän ehdoilla. Neitsytpolun ja Itäisen Rantakadun välinen ajoneuvoliikenne siirtyy pysyvästi Neitsytpolun – Samppalinnankadun – Paavo Nurmen puistotien reitille.

Teatterin laajentuessa yhteys Itsenäisyydenaukion kautta Volter Kilvenkadulle poistuu asemakaavan mukaisesti. Tämä edellyttää kääntöpaikan toteuttamista Itsenäisyydenaukion päähän, jolloin 4 pysäköintipaikkaa joudutaan poistamaan.

Pysäköintialue ns. Hämähäkkitontilla uudistuu siten, että ajoyhteys muutetaan Itäisen Rantakadun puolelle. Pyörätelineitä toteutetaan pysäköintialueen teatterin puoleiseen päähän ja sen lähituntumaan. Nykyistä jätehuoltopistettä laajennetaan muutamilla syväkeräyssäiliöillä. Tapahtumien vaatimien rakenteiden toteuttamiseen varaudutaan. Pysäköintipaikkoja hämähäkkitontille tulee 42 kappaletta, joista 4 on invapaikkoja. Pyörätelineitä tulee 72 polkupyörälle. Aiemmassa tilanteessa autopaikkoja oli 57, joista yhtään ei oltu osoitettu invapaikaksi. Pyöräpaikkoja ei alueella myöskään ole ollut.

Teatterin kellarin ajoluiskan korkeusaseman vuoksi kadun korkeusasema laskee luiskan kohdalla maksimissaan 60 cm.

Muuttuvat liikennejärjestelyt mahdollistavat kadulla kaupunkikulttuuriin olennaisesti liittyviä asioita - esimerkiksi viivähtämisen, tapahtumajärjestämisen ja kausimyynnin. Myös kaupunkiliikuntalajien harrastajat saattavat löytää uudistuvan kaupunkitilan, kuten jätetyssä kannanotossa ja muistutuksessa todetaan. Katuympäristöä on pyritty järjestämään siten, että se mahdollistaa tekemisen ja tekemisen seuraamisen – ihmisten kohtaamisen.

Uudistuva Volter Kilvenkatu jakaantuu kahteen eriluonteiseen jaksoon. Tilallisesti katumaisempi osuus sijoittuu rinteeseen, tasaisemmalle osuudelle jokirannan tuntumaan muodostuu aukiomainen tila. Näiden välille muodostuu eräänlainen nivel- tai porttikohta. Molemmilla katujaksoilla luodaan viihtyisyyttä muutamilla katupuilla ja muilla istutuksilla. Katuosuus kokonaisuudessaan nostetaan yhteen tasoon. Ratkaisu tukee hitaan liikkumisen periaatetta.

Katumainen tila jakaantuu poikittaissuunnassa kolmeen vyöhykkeeseen. Teatterin seinustalle on järjestetty huoltotilaa sekä istutuksia. Keskimmäinen asfalttipintainen vyöhyke palvelee pyöräilijöitä ja huoltoajoa. Kallioleikkauksen asfaltti- ja luonnonkivipintainen puoli on tarkoitettu jalankulkijoille. Se nähdään myös erilaisten kaupunkitapahtumien mahdollisena laajenemisalueena. Tälle vyöhykkeelle on myöhemmin mahdollista toteuttaa muutamia puurakenteisia tasanteita, jotka palvelisivat tapahtumajärjestelyjen ohella myös viivähtämistä ja kaupunkiliikuntalajeja, esimerkiksi parkouria.

Aukiomainen tila jäsennellään siten, että se avautuu lämmintä ilmansuuntaa ja juhlavampaa Aleksis Kiven aukiota kohti ja kääntää selkänsä pysäköintialueelle. Järjestely toteutetaan istuskelukorkuisella luonnonkivimuurilla, jonka sisäpuolella on istutusalue. Aukion pintamateriaaleilla, asfaltilla ja luonnonkivellä, viestitään tilan toiminnallisesta luonteesta. Aukiolle voidaan lisätä myös kalusteita.

Jatkosuunnittelussa on mahdollista myös varautua tapahtumallisuutta ja kausimyyntiä palveleviin tekniikkapollareihin ja laitekaivoihin. Valaistus suunnitellaan tukemaan uudistuvan kaupunkitilan käyttöä ja korostamaan sen vahvuuksia. Tarkemmat ratkaisut näiltä osin selviävät rakennussuunnitteluvaiheessa.

Kannanotossa ja muistutuksessa ilmaistiin tyytyväisyyttä kaupunkiliikuntalajien mahdollisuuksien parantamiseen Volter Kilvenkadulla. Samalla kuitenkin korostettiin jatkosuunnittelun merkitystä, esimerkiksi pintamateriaalien valintojen ja istutusalueille sijoitettavien ”astinkivien” osalta. Muistutuksessa ehdotettiin parkour-liikuntapaikan toteuttamista ”Hämähäkkitontin” pysäköintialueen ja kallioleikkauksen väliin jäävälle alueelle. Ehdotuksen toteuttamismahdollisuuksia voidaan tutkia rakennussuunnitteluvaiheessa tai myöhemmin toteutettava erillisenä hankkeena. Avainkysymys on, jääkö pysäköityjen autojen ja kallioseinämän välille riittävä tila ja miten rakenne suhtautuu Network-taideteokseen.

Nähtävilläolon jälkeen suunnitelmiin on tehty eräitä muutoksia. Nähtävillä olleen suunnitelman corten –teräksiset istutusaltaat tontin rajalta on korvattu luonnonkivisellä reunatuella ajoradasta erotellulla istutusalueella. Tämä helpottaa kadun yhteensovittamista tontin rakenteiden kanssa. Aukiomaisessa tilassa Itäisen Rantakadun varrelle suunnitellut neljä puuta korvataan köynnösistutuksilla, jotka kasvavat noin 2,5 metrin korkuisissa tukikehikoissa. Tämä varmistaa teatterin julkisivun ja sille toteuttavan näyttötaulun paremman näkyvyyden Itäiselle Rantakadulle.

Liite 1Liikennesuunnitelma L 5922 014, ote 19.1.2017

Liite 2Liikennesuunnitelma L 5922 015, 18.1.2017

Liite 3Liikennesuunnitelma L 6618 002, ote 10.11.2016

Liite 4Liikennesuunnitelma L 7248 001, muutos 19.1.2017

Liite 5Katusuunnitelma K 5922 017, 18.1.2017

Liite 6Ympäristösuunnitelma W 5922 016, 16.1.2017

Liite 7Turun rullalautailijat ry:n kannanotto

Liite 8Ville Leppäsen, Suomen parkour ry:n vpj, muistutus

Hallintojohtaja Jari Lehmussaari:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Volter Kilvenkadun ja lähialueen liikennejärjestelyiden muuttamisen sekä ns. Hämähäkkitontin pysäköintialueen toteuttamisen katu-, liikenne- ja ympäristösuunnitelmat liitteiden 1-6 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedSuomen Parkour ry
tiedTurun rullalautailijat ry
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 47
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 5922 014, ote 19.1.2017
Liite 2:Liikennesuunnitelma L 5922 015, 18.1.2017
Liite 3:Liikennesuunnitelma L 6618 002, ote 10.11.2016
Liite 4:Liikennesuunnitelma L 7248 001, muutos 19.1.2017
Liite 5:Katusuunnitelma K 5922 017, 18.1.2017
Liite 6:Ympäristösuunnitelma W 5922 016, 16.1.2017
Liite 7:Turun rullalautailijat ry:n kannanotto
Liite 8:Ville Leppäsen, Suomen parkour ry:n vpj, muistutus