Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta45309.09.20151

5483-2015 (041)

Turun Kiinteistöliikelaitoksen vuoden 2016 talousarvioehdotus ja vuosien 2016 - 2019 taloussuunnitelmaehdotus

Tiivistelmä:

Tuodaan johtokunnalle päätettäväksi vuoden 2016 talousarvioehdotus sekä vuosien 2016 - 2019 taloussuunnitelmaehdotus.

Kilajk § 453

Hallinto, kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 4.9.2015:

Turun kaupungin vuoden 2016 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2016 - 2019 taloussuunnitelmaehdotuksen valmistelua koskevien laadintaohjeiden mukaan johtokuntien tulee hyväksyä operatiivinen sopimus ja strategisen sopimuksen tarkennus 18.9.2015 mennessä. Kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto käsittelevät talousarvioehdotusta marras-joulukuussa ja johtokuntien tulee päättää liikelaitoksen talousarviosta vuoden loppuun mennessä kaupunginvaltuuston asettamien sitovien tavoitteiden mukaisesti.

Vuosien 2016 - 2019 strateginen sopimus tarkennuksineen ja siitä johdettu operatiivinen sopimus tuodaan nyt tarkistettuna johtokunnalle päätettäväksi. Operatiivinen sopimus sisältää tuloslaskelman ja rahoituslaskelman. Valtuuston sitoviksi hyväksymien tavoitteiden, strategisen sopimuksen ja operatiivisen sopimuksen kokonaisuus muodostaa Kiinteistöliikelaitoksen talousarvion ja taloussuunnitelman.

Talousarvio

Kaupunginvaltuusto päätti 15.6.2015 § 124, että kaupungin vuosien 2016 - 2019 taloussuunnitelman valmistelu toteutetaan toimielinkohtaisten tavoitetasojen mukaisesti. Kiinteistöliikelaitokselle annettiin suunnitteluluku 90,0 milj. euroa. Kaupunginjohtajan, talousjohtajan ja eräiden konsernihallinnon edustajien kanssa käytyjen neuvottelujen lopputuloksena saatu suunnitteluluku on muuttunut annetusta.

Annettu suunnitteluluku perustui vuoden 2014 tilinpäätökseen. Siinä ei ollut mukana vielä Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n kanssa vuoden 2014 tehdyn kaupan vaikutuksia, jotka täytyy oikaista. Vuoden 2015 suunnitteluluvussa kaupat taas on huomioitu. Kiinteistöliikelaitoksen vuoden 2016 suunnittelulukua alennetaan tämän johdosta 1,9 milj. euroa.

Lisäksi suunnittelulukua alentaa kaupunginhallituksen Kiinteistöliikelaitokselle maksaman ns. infran palvelumaksun jääminen pois. Kiinteistöliikelaitoksen tuloista vähennetään strategisen sopimuksen mukainen Infrastruktuurin ylläpidon tavoitetasot –veloitus 24,7 milj. euroa.

Sisäisten vuokrien osalta on käynnissä vuokrien uudelleenmäärittely ja sen johdosta tulee muutoksia Kiinteistöliikelaitoksen suunnittelulukuun. Muutoksia ei ole vielä valmistelun tässä vaiheessa kyetty huomioimaan. Myös siivouksen ja kiinteistöjenhoidon kilpailutuksista saatava hyöty (1,0 milj. euroa) kanavoidaan uusissa sisäisissä vuokrissa toimialoille. Kiinteistöliikelaitoksen menoissa muutos on jo huomioitu, mutta ei vielä tuloissa. Nämä muutokset tullaan tekemään keskitetysti konsernihallinnon toimesta ja ne huomioidaan kaupunkitasoisesti kj:n talousarvioesityksessä.

Kiinteistöliikelaitoksen liikevaihdoksi vuodelle 2016 on budjetoitu 149,7 milj. euroa, kiinteistöjen myyntivoittotavoitteeksi 18,0 milj. euroa ja liikeylijäämäksi 18,1 milj. euroa. Talousarvio päätyy valmistelun tässä vaiheessa suunnittelulukuun ”liikeylijäämä + poistot” 63,4 milj. euroa.

Investoinnit

Kiinteistöliikelaitoksen bruttoinvestointien sitovaksi kokonaissummaksi on annettu valmisteluun 56,9 milj. euroa. Investointien kokonaissumma on  muuttunut johtuen Katedralskolanin peruskorjauksen aloituksen viivästymisestä sekä Samppalinnan maauimalan peruskorjauksen ja Yli-Maarian koulun rakentamisen aikaistamisesta. Ehdotus investointien kokonaissummaksi vuonna 2016 on nyt 60,3 milj. euroa. Myynteihin on budjetoitu 22,5 milj. euroa.

Investoinnit jakautuvat seuraavasti: kiinteistöjen hankintaan ja kehitykseen on budjetoitu 3,5 milj. euroa, uusinvestointeihin 25,1 milj. euroa ja korvausinvestointeihin 31,7 milj. euroa.

Infrapalvelujen investointimenoista puuttuu valmistus omaan käyttöön –kirjauksen osuus, joka on suuruudeltaan arviolta 1,05 milj. euroa. Muutoksia ei ole vielä valmistelun tässä vaiheessa kyetty huomioimaan infran investointiohjelmassa.

Valmistus omaan käyttöön on menonsiirtoerä, jolla kuluja oikaistaan omaan käyttöön valmistetun hyödykkeen osalta. Oikaisukirjauksessa tuloslaskelman henkilöstömenoihin budjetoidut infrapalvelujen palkkamenot eliminoidaan kirjaamalla vastaava summa valmistus omaan käyttöön –tilille, joka taas aktivoidaan käyttöomaisuuteen ko. investointihankkeen kustannukseksi. Kyseinen käytäntö on käytössä tilapalvelujen investoinneissa ja infrapalvelujen osalta menettelyn on tarkoitus alkaa vuoden 2016 alusta.

Kiinteistöliikelaitoksen investointien päätöksentekoa ehdotetaan muutettavaksi selkeämmäksi ja joustavammaksi esim. tilanteissa, joissa kohteiden käytännön toteutusedellytykset muuttuvat talousarviovuoden aikana. Muutos mahdollistaisi yksittäisten projektien rahankäytön muuttamisen koontinimikkeen vuosittaisen kokonaissumman kuitenkin pysyessä samana.

Kiinteistöliikelaitoksen investointien päätöstasoiksi ehdotetaan seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää investointien kokonaissumman.

Kaupunginhallitus päättää strategisen sopimuksen osalta seuraavasti:

Infrapalvelut: Kaikki strategiset maankäytön hankkeet, projektit nimellä. Koontinimikkeiden osalta päätetään summat.

Tilapalvelut: Kaikki investointihankkeet, joiden kustannusarvio on yli 1,0 milj. euroa, projektit nimellä. Lisäksi päätetään koontinimike ”Pienet tilainvestoinnit”.

Johtokunta päättää operatiivisen sopimuksen osalta seuraavasti:

Infrapalvelut: Koontinimikkeiden alla olevat projektit.

Tilapalvelut: Koontinimikkeen ”Pienet tilainvestoinnit” alla olevat projektit nimellä.

Kiinteistöliikelaitoksen rahoituslaskelma osoittaa vuonna 2016 noin 17,1 milj. euron alijäämää.

Henkilöstösuunnittelu

Talousarvion laatimista koskevien ohjeiden mukaan henkilöstösuunnittelun osalta vuoden 2016 talousarvion valmistelussa tulee ottaa huomioon tavoitteeksi asetettu henkilötyövuosien määrän väheneminen. Henkilökuntaa voidaan palkata ja määräaikaista henkilöstöä vakinaistaa vain talousarvion määrärahan, nettomäärärahan tai sitovan tulostavoitteen puitteissa.

Edelleen henkilöstörakenteesta ja sen muutoksista on tehty oma erillinen selvitys sekä selvitetty tarve toimialalla perustettavaksi esitettäviin henkilöstöresursseihin. Kiinteistöliikelaitos on laatinut selvityksen ja yleissuunnitelman edellä mainituista tekijöistä. Perustettaviksi esitetyt vakanssit tulevat eläköitymisen ja/tai muusta syystä avoimeksi tulevien vakanssien täyttämisen sijaan pääosin toimialan sisäisin tehtäväjärjestelyin hoidettavaksi ja niiden osalta voidaan huomioida toimintaympäristössä, toimintatavoissa ja mahdollisesti lainsäädännössä tapahtuvat toimintaa ohjaavat muutokset.

Kiinteistöliikelaitoksen osalta henkilötyövuosina annettu suunnitteluluku on 210 htv. Kiinteistöliikelaitos tulee saavuttamaan henkilötyövuosissa ja henkilöstökuluissa sopeuttamistarpeen edellyttämän tason.

Resurssoinnin suunnittelussa ja seurannassa tulee kuitenkin erityisesti ottaa huomioon Kiinteistöliikelaitoksen ja koko kaupungin toimintaympäristössä mahdollisesti tapahtuva muutos toimintojen uudelleenjärjestelyn johdosta. Kaupungin tuottajayhtiöiden puitesopimukset päättyvät ja kaikki palvelutoiminta hankitaan kilpailutuksen kautta vuodesta 2019 eteenpäin Tästä voi aiheutua lisäresurssointitarpeita.

Oheismateriaali 1Strateginen sopimus 2016 – 2019

Oheismateriaali 2Tuloslaskelmaennuste 2016 – 2019

Oheismateriaali 3Rahoituslaskelmaennuste 2016 – 2019

Oheismateriaali 4Operatiivinen sopimus 2016

Oheismateriaali 5Hankintasuunnitelma 2016

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää että,

- esitys Kiinteistöliikelaitoksen vuoden 2016 talousarvioksi ja vuosien 2016 - 2019 taloussuunnitelmaksi hyväksytään; sekä

- johtokunnan hyväksymä esitys lähetetään kaupunginhallitukselle ja edelleen päätettäväksi kaupunginvaltuustolle.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Puljujärvi-Seilan Harjanteen kannattamana tekemästä ehdotuksesta.