Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta32910.06.201527

2945-2015 (631, 633)

Kuninkojantien ja Karrinkadun risteyksen liikenne-, katu- ja liikennevalosuunnitelmat (kaupunginosa Teräsrautela)

Tiivistelmä:

Ympäristötoimen kaupunkisuunnittelu on laatinut liikenne, katu- ja liikennevalosuunnitelmat Kuninkojantien ja Karrinkadun risteyksen muuttamiseksi liikennevalo-ohjatuksi. Risteyksen eteläpuolelle esitetään uutta pysäkkiparia, joka korvaa kaksi nykyistä pysäkkiparia.

Kilajk § 329

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Laura Pirilä, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen ja suunnitteluinsinööri Vesa Varjonen 5.6.2015:

Kuninkojantie (väli Tiehaara – Vilkastuksenkatu) ja Karrinkatu sijaitsevat Teräsrautelan kaupunginosassa. Nykytilanteessa Kuninkojantien suuri liikennemäärä (n. 16 000 ajoneuvoa/vrk) vaikeuttaa jalankulkijoiden kadun ylitystä valo-ohjaamattomilla suojateillä. Karrinkadulta ja Vilkastuksenkadulta on myös hankalaa kääntyä Turun keskustan suuntaan Kuninkojantien suuren liikennemäärän takia. Kuninkojantiellä on linja-autopysäkkipareja melko tiheässä.

Suunnitelmissa esitetään Kuninkojantien ja Karrinkadun risteyksen muuttamista liikennevalo-ohjatuksi ja risteyksen eteläpuolelle Kuninkojantien varteen uusia linja-autopysäkkejä. Uudet pysäkit korvaavat Tiehaaran ja Vilkastuksenkadun liittymissä nykyisin olevat linja-autopysäkit, jotka puretaan ja maisemoidaan. Seudullisen joukkoliikennetoimiston mielestä nykyiset pysäkkiparit voidaan korvata uudella pysäkkiparilla. Kulku keskustan suunnan pysäkille tapahtuu uuden valo-ohjatun ja keskisaarekkeellisen suojatien kautta turvallisesti. Kuninkojantien länsipuolelle rakennetaan uusi 2,5 metriä leveä jalkakäytävä keskustan suunnan pysäkiltä olemassa olevan luontopolun liittymään. Nykyinen keskisaarekkeellinen suojatie Tiehaaran liittymän lähellä säilyy.

Katujen tasaus eli korkeusasema säilyy suurin piirtein nykyisellään. Kuninkojantien valaistukseen tulee pieniä muutoksia.

Vesiliikelaitos saneeraa Kuninkojantien vesihuoltojärjestelmää ja katutyöt pyritään toteuttamaan sen jälkeen, kun katusuunnitelma on lainvoimainen.

Poliisilla ei ollut lausunnossaan kommentoitavaa suunnitelmiin.

Nähtävilläolo ja muistutukset:

Liikenne- ja katusuunnitelmat olivat nähtävillä 18.5.–1.6.2015. Suunnitelmista on esitetty yksi muistutus.

Muistutuksessa ei ole huomauttamista varsinaisiin suunnitelmiin, mutta As.Oy Teräsnaula esittää, että kaupungin olisi samassa yhteydessä rakennettava Kuninkojantien varteen melueste ja kiellettävä raskas liikenne Markulantien ja Raision rajan välillä.

Vastaus muistutukseen:

Nyt hyväksyttäväksi esitettävissä suunnitelmissa ei tehdä sellaisia toimenpiteitä, joilla oleellisesti lisättäisiin Kuninkojantien liikennettä ja meluntorjunnan tarvetta. Kuninkojantien liikenne on vuosien mittaan lisääntynyt niin Turun kuin Raisionkin puolella tapahtuneen maankäytön kehittymisen vuoksi. Samankaltainen tilanne on kaupungissa useiden katujen ja sisääntuloteiden varrella. Kaupungin meluntorjuntakohteet tutkitaan ja asetetaan kiireellisyysjärjestykseen viiden vuoden välein päivitettävässä meluntorjunnan toimintasuunnitelmassa. Vuonna 2013 laaditussa toimintasuunnitelmaluonnoksessa Kuninkojantien varsi ei noussut ensisijaisten meluntorjuntakohteiden joukkoon. Tarkastelu uusitaan seuraavaksi vuonna 2018, ja kohteiden toteuttamistahti riippuu siitä, miten paljon kaupungin investointiohjelmassa osoitetaan tulevaisuudessa rahaa meluntorjuntaan.

Kuninkojantien liikenne on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana huomattavasti. Kaksi täysin kiistatonta syytä kasvuun ovat Ohikulkutien varren liike-elämän synty sekä Vahdontiehen tukeutuvan asutuksen lisääntyminen Ruskolla ja Vahdolla. Nämä synnyttävät päivittäistä edestakaista liikennettä Turun kantakaupungin suuntaan Kuninkojantiellä. Reitti on pituudeltaan ja matkakestoltaan luontevin, lyhin ja nopein.

Kuninkojantiellä joulukuussa 2014 suoritetusta liikennetutkimuksesta ilmeni seuraavaa:

- Arkivuorokauden kokonaisliikennemäärä Kuninkojantiellä Teräsrautelassa on noin 16 500 moottoriajoneuvoa.

- Vallitsevat ajonopeudet ovat nopeusrajoituksen mukaisia.

- Raskaan liikenteen osuus kokonaisliikenteestä on reilut 5 %.

- Raskaasta liikenteestä vajaa viidennes on seudullista joukkoliikennettä.

- Koneellisesti suoritetussa laskennassa raskaaksi ajoneuvoksi on rekisteröitynyt huomattavasti myös sellaisia ajoneuvoja, joita ei mielletä kuorma- tai rekka-autoiksi, kuten peräkärryllisiä henkilöautoja.

- Näitä viimeksi mainittuja ajoneuvotyyppejä on Kuninkojan alueen tilaa vievän kaupan yksiköiden keskittymän johdosta normaalia enemmän.

- Kuorma-autojen ja ajoneuvoyhdistelmien (puoli- ja täysperävaunullisten ajoneuvojen) osuus Kuninkojantien kokonaisliikenteestä on Turun pääsisääntuloväyliin verrattuna pieni.

Kuninkojantielle ohjattavan liikenteen viitoituskohteet Markulantiellä ja Ohitustiellä ovat Kuninkoja, Teräsrautela, Rusko ja Vahto. Valtakunnallisiin terminaaleihin tai kaukokohteisiin ei viitoiteta Kuninkojantiellä eikä tämän kaltaista liikennettä sinne myöskään ohjaudu.

Edellä mainituin perustein ei muistutuksessa esitettyä kuorma- ja rekka-autojen ajorajoituksen asettamista nähdä tarkoituksenmukaiseksi.

Liite 1Liikennesuunnitelmaote L 6964 043, muutos 13.4.2015

Liite 2Katusuunnitelma K 6964 070, 6.5.2015

Liite 3Liikennevalosuunnitelma Lv350/1, 5.5.2015

Oheismateriaali 1As Oy Teräsnaulan muistutus

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Kuninkojantien ja Karrinkadun risteyksen liikennesuunnitelman L 6964 043, muutos 13.4.2015, katusuunnitelman K 6964 070, 6.5.2015 ja liikennevalosuunnitelman Lv350/1, 5.5.2015. Samalla johtokunta päättää, että jätetty muistutus ei anna aihetta suunnitelmien muutoksiin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAsunto Oy Teräsnaula
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 329
Liite 1:Liikennesuunnitelmaote L 6964 043, muutos 13.4.2015
Liite 2:Katusuunnitelma K 6964 070, 6.5.2015
Liite 3:Liikennevalosuunnitelma Lv350/1, 5.5.2015