Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta60727.11.201314
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta61411.12.20134

12959-2013 (630)

Kauppiaskadun väliaikainen liikennejärjestely Yliopistonkadun ja Läntisen Rantakadun välillä (kaupunginosa VI)

Tiivistelmä: -

Kilajk § 607

Ympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 13.11.2013:

Kirjastosillan valmistuminen luo kysyntää uudelle pyöräily-yhteydelle Kauppiaskatua pitkin Aurajoelta Kauppatorille. Kauppiaskadun kehittäminen kävelypainotteiseksi kaduksi on ollut esillä mm. Kauppatorin asemakaavan valmistelun yhteydessä. Kauppatorin ja sitä ympäröivien katujen tulevaisuus on kuitenkin vielä avoin, ja pyöräily Kauppiaskadulla on toistaiseksi hoidettava väliaikaisin järjestelyin. Tavoitteena väliaikaisten järjestelyjen suunnittelussa on ollut mahdollistaa molempiin suuntiin ajettavissa oleva pyöräyhteys Kauppiaskadulla jokirannan ja Yliopistonkadun välillä. Kirjastosilta saadaan käyttöön joulukuussa 2013, ja Kauppiaskadun muutokset on tavoitteena tehdä keväällä 2014 niin, että ne ovat käytössä, kun vilkkain pyöräilykausi alkaa.

Kauppiaskadun väliaikaisten liikennejärjestelyjen suunnittelu on koskenut ns. Kirjaston korttelia (Läntinen Rantakatu–Linnankatu), Börsin korttelia (Linnankatu–Eerikinkatu) ja torin korttelia (Eerikinkatu–Yliopistonkatu). Kehittämisvaihtoehtojen lyhyt kuvaus ja vertailu on esitetty oheismateriaalissa 1. Väliaikaisten toimenpiteiden valinnassa on pidetty tärkeänä nopeaa toteutettavuutta, kohtuullisia kustannuksia ja sitä, että toimenpide tukee pidemmän aikavälin kehittämistavoitteita.

Kirjaston korttelin kohdalla Kauppiaskadulla on nykytilanteessa mahdollista ajaa pyörällä molempiin suuntiin, joskin toinen suunta on hieman mutkikas.  Ensimmäisessä vaiheessa Kirjaston korttelin kohdalla ei esitetä tehtäväksi muutoksia. Osuuden uuden liikennejärjestelyn suunnittelu on kuitenkin syytä aloittaa keväällä 2014, jolloin Kauppatorin ja sen ympäristön suunnittelun lähtökohdat ovat todennäköisesti jo selvinneet.

Börsin korttelin kohdalla Kauppiaskatu esitetään ensimmäisessä vaiheessa kaksisuuntaistettavaksi, jolloin kaikki ajoneuvoliikenne voi ajaa tällä korttelivälillä molempiin suuntiin. Kaksisuuntaistaminen edellyttää liikennemerkkimuutoksia ja vähäisiä muutoksia liikennevalojärjestelyihin Eerikinkadun ja Kauppiaskadun risteyksessä. Pyöräilijät käyttävät ajorataa, ja kadunvarsipysäköintiä on edelleen kadun molemmilla puolilla.

Torin korttelissa esitetään tehtäväksi pyöräkaista, jota pitkin pyöräilijät voivat ajaa Eerikinkadulta Yliopistonkadun suuntaan. Toiseen suuntaan pyöräillään ajoradalla, kuten nykyäänkin. Ratkaisu edellyttää liikennemerkkimuutoksia, ajoratamaalausten uusimista ja kahden liikenteenjakajan rakentamista sekä yhden liikennevalo-opasteen lisäämistä Yliopistonkadun risteykseen. Pysäköintipaikkojen määrä ja kadun torin puoleisen reunan järjestelyt pysyvät ratkaisussa ennallaan.

Muutokset liikennejärjestelyissä on hyvä ajoittaa kevääseen 2014, jotta niin autoilijat kuin pyöräilijätkin pystyvät hyvissä ajo-olosuhteissa havaitsemaan uudet järjestelyt helposti. Työn kustannusarvio on 40 000 euroa. Kauppiaskadun muutokset vähentävät hieman kadun merkitystä ydinkeskustan läpiajoreittinä. Muutokset parantavat jonkin verran kadun varren toimintojen saavutettavuutta.

Liite 1Liikennesuunnitelma L 5507 051, 6.11.2013

Oheismateriaali 1Kauppiaskadun väliaikaiset järjestelyt, vaihtoehtovertailu

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä liikennesuunnitelman, joka koskee Kauppiaskatua Linnankadun ja Yliopistonkadun välillä piirustuksen L 5507 051, 6.11.2013 mukaisesti.

PäätösAsia pantiin pöydälle Toivarin ehdotuksesta yksimielisesti.

Kilajk § 614

Pöydältä 27.11.2013 § 607

PäätösEhdotus hylättiin.

Esittelijä tarkisti päätösehdotuksen ja esittelytekstin edellä olevan mukaiseksi.

Liite 2Liikennesuunnitelma L 5507 051, 11.12.2013, muutettu esittelijän ehdotuksen mukaiseksi

Päätöksenteko

Puljujärvi-Seila esitti Mantereen kannattamana, että asiassa tehdyt muutosesitykset yhdistetään asian palautukseksi valmisteluun. Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Ennen varsinaista päätöksentekoa äänestettiin Aholaisen Toivarin kannattamana tekemän hylkäysesityksen ja Koskimiehen Mantereen kannattamana tekemän palautusesityksen välillä.

Aholaisen Toivarin kannattamana tekemän hylkäysesityksen puolesta äänestivät lisäksi Nurmio, Koski, Takkinen, Miikkola, Kari, Harjanne ja Puljujärvi-Seila. Asian valmisteluun palauttamisen puolesta äänestivät Koskimies, Mantere, Hihnala ja Suominen.

Päätös ehdotusten välillä tehtiin äänin 9-4.

Päätökseen johtaneessa äänestyksessä äänestettiin esittelijän muutetun päätösesityksen ja päätöksen hylkäämisen välillä.

Päätös asiassa tehtiin äänin 10-3. Aholaisen Toivarin kannattamana tekemän hylkäysesityksen puolesta äänestivät lisäksi Nurmio, Koski, Takkinen, Miikkola, Suominen, Kari, Harjanne ja Puljujärvi-Seila.

Esittelijän muutetun päätösesityksen puolesta äänestivät Mantere, Koskimies ja Hihnala.

Jakelu

tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu


Liitteet:

Kilajk § 607
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 5507 051, 6.11.2013

Kilajk § 614
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 5507 051, 6.11.2013
Liite 2:Liikennesuunnitelma L 5507 051, 11.12.2013, muutettu esittelijän ehdotuksen mukaiseksi