Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta55413.11.201319

1606-2012 (613, 627)

91 (Räntämäki) kaupunginosan asemakaavaehdotus 5/2012 "Niuskalanmäki", (os. Niuskalankatu)

Tiivistelmä:

Räntämäen kaupunginosaan laaditaan asemakaavanmuutos jonka tavoitteena on muuttaa korttelin Räntämäki-63 käyttötarkoitus teollisuudesta (TY) toimitilarakennusten (KTY-1) korttelialueeksi ja parantaa asuin/hoivakotitoiminnan sijoittumisen edellytyksiä kortteliin Räntämäki-69 osoittamalla alueelle lisärakennusoikeutta.

Kilajk § 554

Tonttipalvelut, maankäytönsuunnittelija Juha Lipponen 23.10.2013:

Ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelun kaavoitusyksikkö on pyytänyt Kiinteistöliikelaitoksen lausuntoa koskien asemakaavaehdotusta ”Niuskalanmäki” (5/2012).

Asemakaavanmuutosalue sijaitsee noin 4,5 kilometrin etäisyydellä Kauppatorilta koilliseen Räntämäen pientaloalueen itäpäässä Koroistenkaaren pohjoispuolella Niuskalankadun ja Polttolaitoksenkadun välisellä alueella. Asemakaava-alueen pinta-ala on 10,0247 ha.

Asemakaavanmuutosalue on kaupungin omistuksessa ja aloitteen kaavanmuutoksen käynnistämisestä on tehnyt Kiinteistöliikelaitos.

Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on tarkistaa korttelin Räntämäki-63 käyttötarkoitus olemassa olevaa toimintaa palvelevaksi ja osoittaa YSA-kortteliin Räntämäki-69 uusi rakennusala asuin-/hoivakotikäyttötarkoitukseen.

Kiinteistöliikelaitoksella on huomautettavaa asemakaavanmuutosehdotuksesta seuraavasti:

Hule-100

Asemakaavaehdotuksessa on korttelialueille merkitty määräys hule-100, joka velvoittaa maanomistajan viivyttämään sade- ja sulamisvesien valumista vettä läpäisemättömiltä pinnoilta yleisille alueille. Viivyttäminen tulee toteuttaa esimerkiksi viivästyspainanteiden, -altaiden tai säiliöiden avulla. Kiinteistöliikelaitos esittää, että hule-100 määräys tarkistetaan siten, että viivästysrakenteiden toteuttamisvelvollisuus koskisi tilannetta, kun tontille toteutetaan uudisrakentamista, joka ylittää 50% tontin rakennusoikeudesta. Mikäli rakentamisvelvoite ulotetaan koskemaan tilannetta, jossa jo rakennetulle tontille edellytetään hulerakenteiden toteuttamista vähäisen lisärakentamisen yhteydessä, on määräys maanomistajaa kohtaan kohtuuton.

Navetta sr-1

AP- 1/s korttelialueella on navettarakennus osoitettu suojeltavaksi merkinnällä sr-1 ja rakennukselle on osoitettu erillistontti Räntämäki-63-3, jolla ei ole muuta rakentamista. Kiinteistöliikelaitos esittää, että navettarakennukselle ei osoiteta omaa tonttia, vaan se liitetään osaksi AP-1/s tonttia. Kun navettarakennus on osa AP-1/s tonttia, on sille helpompi löytää uusi käyttötarkoitus AP-1/s toteutumisen yhteydessä. Heikkokuntoisen kivinavetan saneeraaminen uuteen käyttötarkoitukseen ilman muuta rakentamista on erittäin vaikeaa ja vaarana on korjaamattoman navetan ränsistyminen entisestään.

sm-1, YSA-1 ja AP-1/s

Asemakaavaehdotuksessa on osoitettu muinaismuistolailla rauhoitettuja alueita merkinnöillä sm-1, YSA-1 ja AP-1/s. Määräys velvoittaa rakennushankkeen toteuttajan ottamaan yhteyttä aluetta koskevista toimenpiteistä museoviranomaiseen vähintään vuotta ennen alueen rakennustöiden aloittamista. Kiinteistöliikelaitos esittää, että velvoiteaika lyhennetään kolmeen kuukauteen, sillä rakennushankkeen toteuttajan kannalta vuoden mittainen epävarmuustila toteuttamismahdollisuudesta on kohtuuttoman pitkä.

Kaukolämpöjohtoalue

Tontin Räntämäki-69-6 pohjoisosan kautta kulkee kaukolämpöjohto. Kiinteistöliikelaitos esittää, että johtoalue osoitetaan asemakaavassa.

Kiinteistöliikelaitoksella ei ole muuta huomautettavaa asemakaavaehdotuksesta

Oheismateriaali 1Selostus

Oheismateriaali 2Tilastolomake

Oheismateriaali 3Kartta

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää antaa kaupunkisuunnittelun kaavoitusyksikölle Räntämäen kaupunginosan asemakaavasta ”Niuskalanmäki” 5/2012 edellä esitetyn lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö