Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta50923.10.201316

11321-2013 (630)

Kaskenkadun joukkoliikekaistan poistaminen välillä Luostarinkatu-Dominikaanipolku

Tiivistelmä:

Kaskenmäen liikennejärjestelyt keskustan suuntaan ajettaessa palautetaan vastaaviksi kuin ne olivat ennen bussikaistan toteutusta.

Kilajk § 509

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, suunnittelupäällikkö Matti Salonen 7.10.2013

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 14.12.2009 § 278 Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksen. Päätöksessä edellytettiin joukkoliikenteen kehittämistä runkolinjajärjestelmän pohjalta mm. linja-autoliikenteen etuusjärjestelyjä toteuttaen. Päätöksen toimeenpanossa bussikaistojen osalta valittiin Auransillalle johtava Kaskenkatu uudeksi bussikaistan toteutuskohteeksi. Bussikaistan avulla pyrittiin takaamaan bussien ruuhkaton ajo keskustaan Auransiltaa pitkin. Reittiä käyttää mm. runkolinjaksi valittu linja 18. Kaskenmäen joukkoliikennekaistan sisältyvä liikennesuunnitelma hyväksyttiin ympäristö- ja kaavoituslautakunnassa 14.6.2011 § 293.

Syksyllä 2012 käyttöönotettu bussikaista sai heti valmistuttuaan runsaasti huomiota tiedotusvälineissä ja varsinkin alkuvaiheessa autoilijoilta tuli järjestelystä runsaasti kielteistä palautetta. Tilannetta pahensi se, että uusi järjestely otettiin käyttöön syysolosuhteissa ja ensimmäiset liukkaat ajokelit tulivat pian kaistajärjestelyn käyttöönoton jälkeen.

Arvioidakseen toteutetun bussikaistajärjestelyn tarkoituksenmukaisuutta suunnitteluyksikkö pyysi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalta lausuntoa bussikaistan tarpeellisuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta. Lausunnossaan 22.5.2013 § 109 lautakunta puolsi yleisesti linja-autojen kulkua nopeuttavia ja helpottavia linja-autoille varattuja kaistoja, mutta katsoo, että jyrkässä alamäessä talviolosuhteissa raskaalla kalustolla tulisi olla suora ajolinja. Lautakunta toteaa myös, että talvella 2012 – 2013 linja-autoille tapahtui liikennevahinkoja kaistan päättymiskohdassa olevan liikenteen jakajan kohdalla. Lautakunta esittää, että kaistan päättymiskohdan järjestelyä tulisi tarkastella uudelleen ja että liikennejärjestelyä ja sen selkeyttämistä voisi helpottaa joukkoliikennekaistan pidentäminen, kaista alkaisi jo Kupittaankadun kohdalta.

Suunnitteluyksikkö katsoo, että ilman kaistan päättymiskohdassa olevaa liikenteenjakajaa kaistan päättymiskohta olisi autoilijoille epämääräinen. Osa autoilijoista siirtyisi päättyvälle bussikaistalle toisia aikaisemmin, mikä myös tekisi kaistan päättymiskohdasta onnettomuusalttiin. Näin ollen suunnitteluyksikkö näkemyksen mukaan Kaskenmäkeen ei ole toteutettavissa nykyistä toimivampaa sekä turvallista bussikaistaa, joten Kaskenmäen bussikaistajärjestelystä on tarkoituksenmukaista kokonaan luopua.

Oheismateriaali 1Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan lausunto 22.5.2013 § 109

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää, että Kaskenmäen bussikaista poistetaan ja alamäen liikennejärjestelyt palautetaan vastaaviksi kuin ne olivat ennen bussikaistan toteutusta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätöksenteko

Ennen varsinaista päätöksentekoa äänestettiin päätösehdotuksen ja Koskimiehen Mantereen kannattaman ehdotuksen välillä. Päätös tehtiin äänin 9 - 3, 1 poissa.

Koskimiehen teki Mantereen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: "Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää, että Kaskenmäen bussikaista säilytetään ja pidennetään alkamaan jo Kupittaankadulta. Alamäen liikenteenjakaja poistetaan ja bussikaistan päättyminen osoitetaan muin keinoin."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Toivari, Nurmio, Koski, Sipilä, Hihnala, Suominen, Kari, Sainio ja Harjanne.

Koskimiehen tekemän ja Mantereen kannattaman ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Takkinen.

Aholainen oli poissa kokouksesta.

Asian esitteli hallintojohtaja Jari Lehmussaari.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tiedYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu