Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta40604.09.20131
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta42611.09.20131
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta43118.09.20134

9860-2013 (041)

Turun Kiinteistöliikelaitoksen vuoden 2014 talousarvioehdotus ja vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelmaehdotus

Tiivistelmä:

Turun Kiinteistöliikelaitos tuo johtokunnalle päätettäväksi vuoden 2014 talousarvioehdotuksen sekä vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelmaehdotuksen.

Kilajk § 406

Hallinto, kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari, Jouko Turto 3.9.2013:

Turun kaupungin vuoden 2014 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelmaehdotuksen valmistelua koskevien laadintaohjeiden mukaan johtokuntien tulee toimittaa talousarvionsa kaupunginhallitukselle 13.9.2013 mennessä. Kaupunginvaltuusto käsittelee talousarvioehdotusta marras-joulukuussa ja johtokuntien tulee päättää liikelaitoksen talousarviosta vuoden loppuun mennessä kaupunginvaltuuston asettamien sitovien tavoitteiden mukaisesti.

Talousarvio

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 10.6.2013 vuoden 2014 talousarvion valmistelua varten Kiinteistöliikelaitokselle suunnitteluluvuksi 85,8 milj. euroa. Kasvua vuodesta 2013 on 5,5 milj. euroa (+6,9 %).

Kiinteistöliikelaitoksen liikevaihdoksi vuodelle 2014 on budjetoitu 181,3 milj. euroa ja liikeylijäämäksi 43,6 milj. euroa. Talousarvio on valmisteltu Kiinteistöliikelaitokselle annettuun suunnittelulukuun ”liikeylijäämä + poistot” 85,8 milj. euroa.

Suhdanneodotukset ovat kiinteistöalalla edelleen erittäin epävarmat. Muutosnopeus johtuu lähinnä tulevasta taloustilanteesta. Uusiin hankkeisiin ryhdytään erittäin harkitusti. Kiinteistöliikelaitoksen maaomaisuuden myyntivoittotavoite on talousarvio- ja taloussuunnitelmavuosina 18 milj. euroa.

Kaupungin omassa käytössä olevien toimistotilojen osalta on tarkoitus toteuttaa myynti ja takaisinvuokraus –järjestely, jossa kaupunki myy tilat kiinteistösijoittajalle ja vuokraa tilat takaisin pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Järjestely koskee seuraavia kohteita: Puutarhakatu 1, Puolalankatu 5, Linnankatu 23 (”Eskeli”), Linnankatu 55 ja Puutarhakatu 14. Suunnitelmien mukaan järjestelyt toteutetaan vuoden 2014 lopussa. Näiden myyntien tulosvaikutus on kirjattu tuloslaskelman satunnaisiin tuottoihin. Myynti ja takaisinvuokraus –järjestelyt aiheuttavat taloussuunnitelmavuosille huomattavaa lisäystä ulos maksettaviin nettomenoihin. Aiemmin sisäisessä vuokrassa perityt korko- ja korjausvastuukomponentit maksetaan jatkossa kiinteistösijoittajalle ja ne muuttuvat näin ulkoisiksi menoiksi. Nettomenojen lisäys em. kohteiden osalta on vuodesta 2015 alkaen 1.570.000 euroa. Koska korkokomponentti maksetaan jatkossa sijoittajalle, ei Kiinteistöliikelaitos pysty tulouttamaan sitä enää kaupungille. Kiinteistöliikelaitoksen tuloutusta (peruspääoman korkoa) tulee laskea vuodesta 2015 alkaen 578.000 euroa.

Rakennuksista Hirvensalo II koulukiinteistö ja Kaupunginteatteri (Itäinen Rantakatu 14) on tarkoitus myydä toteutettujen investointien jälkeen. Hirvensalon II koulukiinteistö kiinteistösijoittajalle ja Kaupunginteatteri kaupungin määräysvallassa olevalle kiinteistöyhtiölle. Näistä myynneistä on budjetoitu rahoituslaskelmassa myyntitulot vuodelle 2016. Kaupunginteatterin osalta aiemmin sisäisessä vuokrassa perityt korko- ja korjausvastuukomponentit poistuvat Kiinteistöliikelaitoksen tuloista. Koska korkokomponentti ei jatkossa ole enää Kiinteistöliikelaitoksen tuloa, ei Kiinteistöliikelaitos myöskään pysty tulouttamaan sitä kaupungille. Kiinteistöliikelaitoksen tuloutusta (peruspääoman korkoa) tulee laskea vuodesta 2016 alkaen 80.000 euroa.

Julkisen infrastruktuurin ylläpidon kustannustaso jatkaa nousuaan (maarakennuskustannusindeksin vuosinousu 2,0 %). Hoidettava pinta-alan kasvun vaikutus käyttötalouteen on noin 3 % vuodessa. Palvelumaksu kattaa 66 % julkisen infrastruktuurin ylläpitomenoista. Tämä vajaus merkitsee sitä, että infrastruktuurin osalta korjausvelka kasvaa edelleen.

Investoinnit

Kiinteistöliikelaitoksen bruttoinvestointien sitova kokonaissumma on 88,0 milj. euroa. Myynnit ovat 37,9 milj. euroa (tontit 22,5 milj. euroa ja rakennukset 15,4 milj. euroa) ja valtionosuudet sekä muut rahoitusosuudet 8,7 milj. euroa eli nettoinvestoinnit ovat yhteensä 41,4 milj. euroa.

Kiinteistöjen hankintaan ja kehitykseen on budjetoitu 3,5 milj. euroa, uusinvestointeihin 41,4 milj. euroa ja korvausinvestointeihin 43,1 milj. euroa. Uusinvestoinneista 31,6 milj. euroa on infrainvestointeja (liite 5) ja 9,4 milj. euroa tilainvestointeja ja 0,3 milj. euroa toimitilojen hankintoja (liite 6), joista rasteroituja ovat kaupunginvaltuuston hyväksymien hankesuunnitelmien mukaiset kohteet. Korvausinvestoinneista 13,4 milj. euroa on infrainvestointeja (liite 5) ja 29,7 milj. euroa tilainvestointeja (liite 13). Liitteissä on esitetty koko talousarvio- ja suunnittelukauden hankekokonaisuus alustavine toteutusaikoineen. Kohteiden käytännön toteutusedellytyksien täyttymisestä johtuen hankkeiden välillä tulee tapahtumaan vuositasolla sisäisiä siirtymiä bruttoinvestointien vuosittaisen kokonaissumman sisällä.

Tällä asetelmalla Kiinteistöliikelaitoksen rahoituslaskelma osoittaa vuonna 2014 noin 16,5 milj. euron ylijäämää.

Henkilöstösuunnittelu

Talousarvion laatimista koskevien ohjeiden mukaan henkilöstösuunnittelun osalta vuoden 2014 talousarvion valmistelussa tulee ottaa huomioon tavoitteeksi asetettu henkilötyövuosien määrän väheneminen. Henkilökuntaa voidaan palkata ja määräaikaista henkilöstöä vakinaistaa vain talousarvion määrärahan, nettomäärärahan tai sitovan tulostavoitteen puitteissa. Henkilöstömäärää nostava kehitys tulee erikseen perustella.

Kaupunkitasolla laadittuun ja hyväksyttyyn uudistamisohjelmaan liittyen Kiinteistöliikelaitos on esittänyt toimenpiteitä tulotavoitteiden lisäämiseksi ja menojen karsimiseksi. Tämä edellyttää resursointeja Kiinteistöliikelaitoksen ydintoimintoihin kuten tonttituotantoprosessien kehittämiseen ja tehostamiseen asetettujen myyntitavoitteiden saavuttamiseksi sekä kaupungin toimitilojen käytön tehostamiseen ja kaupungille tarpeettomien kiinteistöjen ja rakennusten luovutuksiin. Uudistamisohjelma sisältää myös lisäresursointia pysäköinninvalvontaan, mihin liittyy lisäksi lainsäädäntömuutoksiin varautuminen yksityisten alueiden pysäköinninvalvonnan osalta.

Koko kaupunkia koskeva hallinnonuudistus astui voimaan 1.1.2013. Kiinteistötoimialan osalta jatkuu toisena merkittävänä toimintamalliuudistuksena siirtyminen tilaaja-tuottaja -järjestelmästä avoimeen kilpailutukseen markkinoilla. Kaupungin tuottajaliikelaitosten yhtiöittämisen yhteydessä tehtiin uusien osakeyhtiöiden kanssa puitesopimukset infran, talonrakennuspalveluiden ja kiinteistöjen kunnossapidon hoidosta. Sopimukset ovat määräaikaisia ja po. toiminnot avataan kilpailulle asteittain siten, että kilpailutukset alkavat 2014 ja puitesopimukset päättyvät pääsääntöisesti 2018. Jatkossa siis kaikki palvelut tulevat kilpailutettaviksi ja tämä edellyttää resursointeja tilaaja- ja valvontaosaamiseen, koska kaikki kohteet muodostavat oman sopimuskokonaisuutensa.

Kiinteistökehitys- ja luovutusprosessien tehostamiseksi ja kehittämiseksi on mallinnettu uusi maankäytön toimintamalli.  Toimintamalliin siirtymisestä johtuen vakansseissa tulee tehtäväksi vielä määrittelemättömiä muutoksia esim. tehtävänkuvien ja tehtävien vaativuuden yms. seikkojen osalta. Toimintamallin muutos toteutetaan tämän henkilöstösuunnitelman mukaisen htv:n puitteissa.

Strateginen sopimus

Liikelaitosten tavoitteet ja perustelut esitetään lomakkeella strateginen sopimus (liite 10) soveltuvin osin. Lisäksi kaupunginvaltuuston sitoviksi tavoitteiksi esitetään liikelaitoksen korvaus peruspääomasta ja liikelaitoksen ylijäämä/alijäämä + poistot.

Kiinteistöliikelaitos esittää johtokuntaan nähden sitovat, keskeiset talouden tunnusluvut omistajaohjauksen ja liiketoiminnan kannattavuuden, kilpailukyvyn, kustannustehokkuuden ja omaisuuden arvon säilyttämisen näkökulmasta myöhemmin laadittavan ns. operatiivisen sopimuksen yhteydessä.

Liite 1Strateginen sopimus 2014 - 2016

Liite 2Tuloslaskelmaennuste 2014 - 2016

Liite 3Rahoituslaskelmaennuste 2014 - 2016

Liite 4Investointiohjelma 2014 - 2016

Liite 5Infrapalvelujen investoinnit

Liite 6Tilapalvelujen investoinnit

Liite 7Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2014

Liite 8Vakanssimuutokset 2014

Liite 9Hankintasuunnitelma

Oheismateriaali 1Palvelumaksulaskelma

Oheismateriaali 2Infrapalvelujen investoinnit

Oheismateriaali 3Tilapalvelujen investoinnit

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää että:

- esitys Kiinteistöliikelaitoksen vuoden 2014 talousarvioksi ja vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelmaksi hyväksytään; sekä

- johtokunnan hyväksymä esitys lähetetään kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti.

Kilajk § 426

Pöydältä 4.9.2013 § 406

Liite 10Strateginen sopimus 2014 - 2016, 10.9.2013

Liite 11Tuloslaskelmaennuste 2014 - 2016, 10.9.2013

Liite 12Rahoituslaskelmaennuste 2014 - 2016, 10.9.2013

Liite 4Investointiohjelma 2014 - 2016

Liite 5Infrapalvelujen investoinnit

Liite 13Tilapalvelujen investoinnit, 10.9.2013

Liite 14Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2014, 10.9.2013

Liite 8Vakanssimuutokset 2014

Liite 9Hankintasuunnitelma

Oheismateriaali 4Palvelumaksulaskelma, 10.9.2013

Oheismateriaali 2Infrapalvelujen investoinnit

Oheismateriaali 3Tilapalvelujen investoinnit

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää, että;

- esitys Kiinteistöliikelaitoksen vuoden 2014 talousarvioksi, vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelmaksi sekä strateginen sopimus vuodelle 2014 hyväksytään; sekä

- johtokunnan hyväksymä esitys lähetetään kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päätettäväksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti puheenjohtaja Puljujärvi-Seilan ehdotuksesta.

Kilajk § 431

Pöydältä 11.9.2013 § 426

Liite 15Infrapalvelujen investoinnit (liite 5)

Oheismateriaali 5Infrapalvelujen investoinnit (oheismateriaali 3)

PäätösKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti:

- hyväksyä Kiinteistöliikelaitoksen vuoden 2014 talousarvion siten, että vuosien 2015 ja 2016 taloussuunnitelmiin tehdään seuraavat muutokset:

- tuloslaskelman (liite 11) kohtaan 480 ulkoiset vuokrat taloussuunnitelmavuodesta 2015 alkaen poistetaan ulkoisten vuokrien 1.570 000 euron nettomenojen lisäys. Lisäksi (liite 12) rahoituslaskelman kohdasta toiminnan rahavirtojen luovutustuotoista poistetaan Hirvensalon II koulukiinteistön ja kaupunginteatterin myyntitulot;

- strateginen sopimus vuodelle 2014 hyväksytään; sekä

- johtokunnan hyväksymä esitys lähetetään kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päätettäväksi.

Liite 16Korjattu tuloslaskelmaennuste 2014 - 2016 (liite 11)

Liite 17Korjattu rahoituslaskelmaennuste 2014 - 2016 (liite 12)

Liite 18Korjattu Tilapalvelujen investoinnit (liite 13)

Oheismateriaali 6Korjattu Tilapalvelujen investoinnit (oheismateriaali 2)

Päätöksenteko

Ennen varsinaista päätöksentekoa äänestettiin Toivarin Nurmion, Koskimiehen ja Hihnalan kannattaman ja Kosken Takkisen kannattaman päätösehdotuksen välillä.

Toivari teki Nurmion, Koskimiehen ja Hihnalan kannattamana päätökseksi tulleen ehdotuksen.

Koski teki Takkisen kannattamana seuraavan päätösehdotuksen: "lisätään päätösesitykseen toiseksi kohdaksi;

- Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta ei näe taloudellisesti kannattavaksi myydä kiinteistöjä ja välittömästi vuokrata ne takaisin."

Päätös ehdotusten välillä tehtiin äänin 9-2, 2 tyhjää.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen Toivarin Nurmion, Koskimiehen ja Hihnalan kannattaman tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Harjanne, Mantere, Miikkola, Suominen, Puljujärvi-Seila.

Kosken Takkisen kannattamaa ehdotusta heidän lisäkseen eivät muut äänestäneet.

Aholainen ja Kari äänestivät tyhjää.

Päätös esittelijän päätösehdotuksen ja Toivarin ehdotusten välillä tehtiin äänin 4-9.

Esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Harjanne, Aholainen, Kari ja Suominen.

Toivarin tekemän ja Nurmion, Koskimiehen ja Hihnalan kannattaman ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Koski, Mantere, Miikkola, Takkinen, Puljujärvi-Seila.

Esittelijä täydensi esitystekstin edellä olevan mukaiseksi sekä korjasi liitettä 5 liitteen 15 mukaiseksi ja oheismateriaalin 3 oheismateriaali 5:n mukaiseksi.

 

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kilajk § 406
Liite 1:Strateginen sopimus 2014 - 2016
Liite 2:Tuloslaskelmaennuste 2014 - 2016
Liite 3:Rahoituslaskelmaennuste 2014 - 2016
Liite 4:Investointiohjelma 2014 - 2016
Liite 5:Infrapalvelujen investoinnit
Liite 6:Tilapalvelujen investoinnit
Liite 7:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2014
Liite 8:Vakanssimuutokset 2014
Liite 9:Hankintasuunnitelma

Kilajk § 426
Liite 4:Investointiohjelma 2014 - 2016
Liite 5:Infrapalvelujen investoinnit
Liite 8:Vakanssimuutokset 2014
Liite 9:Hankintasuunnitelma
Liite 10:Strateginen sopimus 2014 - 2016, 10.9.2013 (korjattu versio)
Liite 11:Tuloslaskelmaennuste 2014 - 2016, 10.9.2013 (korjattu versio)
Liite 12:Rahoituslaskelmaennuste 2014 - 2016, 10.9.2013 (korjattu versio)
Liite 13:Tilapalvelujen investoinnit, 10.9.2013 (korjattu versio)
Liite 14:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2014, 10.9.2013 (korjattua versio)

Kilajk § 431
Liite 1:Strateginen sopimus 2014 - 2016
Liite 2:Tuloslaskelmaennuste 2014 - 2016
Liite 3:Rahoituslaskelmaennuste 2014 - 2016
Liite 4:Investointiohjelma 2014 - 2016
Liite 5:Infrapalvelujen investoinnit
Liite 6:Tilapalvelujen investoinnit
Liite 7:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2014
Liite 8:Vakanssimuutokset 2014
Liite 9:Hankintasuunnitelma
Liite 10:Strateginen sopimus 2014 - 2016, 10.9.2013 (korjattu versio)
Liite 11:Tuloslaskelmaennuste 2014 - 2016, 10.9.2013 (korjattu versio)
Liite 12:Rahoituslaskelmaennuste 2014 - 2016, 10.9.2013 (korjattu versio)
Liite 13:Tilapalvelujen investoinnit, 10.9.2013 (korjattu versio)
Liite 14:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2014, 10.9.2013 (korjattua versio)
Liite 15:Korjattu Infrapalvelujen investoinnit (18.9.2013)
Liite 16:Korjattu tuloslaskelmaennuste 2014 - 2016
Liite 17:Korjattu rahoituslaskelmaennuste 2014-2016
Liite 18:Korjattu tilapalvelujen investoinnit