Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta41111.09.20134

4334-2013 (065)

Rakennuttamisen avustavat tehtävät ja konsultointi (INFRA) 1.5.2013 (tavoite) - 30.4.2015 + tilaajan kahden (2) vuoden optio - hankintaoikaisu

Tiivistelmä: -

Kilajk § 411

Infrapalvelut, vastaava rakennuttaja Satu Alajärvi 3.9.2013

Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskus on pyytänyt tarjouksia Kiinteistöliikelaitoksen toimeksiannosta Turun kaupungin infra-työkohteisiin hankekohtaisesti tarvittavista rakennuttamisen avustavista tehtävistä ja konsultoinnista ajalle 1.5.2013 (tavoite) – 30.4.2015, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella vuodella, ajalle 1.5.2015 – 30.4.2017 (optio).

Saatujen tarjousten pohjalta tehdään puitejärjestely. Puitejärjestelyyn valitaan viisi (5) palveluntuottajaa, jos ei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Toimialajohtajan päätöksellä (17.06.2013, Dno 4334-2013 (065) § 79) on päätetty, että rakennuttamisen avustavien tehtävien ja konsultoinnin (INFRA) puitejärjestelysopimukset solmitaan Pöyry CM Oy:n, Laru Sirkiä Kon-Ins Konsulttiyhteenliittymän, AIRIX Ympäristö Oy:n, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:n ja Sito-Rakennuttajat Oy:n kanssa.

Samalla päätöksellä on päätetty, että WSP Finland Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta, koska tarjoaja ei täytä tarjoajien kelpoisuudelle asetettuja vaatimuksia.

WSP Finland Oy on sähköpostilla vaatinut hankinnan oikaisua (oheismateriaali 1). Oikaisuvaatimuksen peruste on se, että heidän esittämänsä henkilön pätevyys ylittää tarjouspyynnössä vaaditut minimivaatimukset. Toimialajohtajan päätöksessä yritys on hylätty nimenomaan ko. tarjotun henkilön riittämättömän koulutuksen ja kokemuksen vuoksi.

Julkisista hankinnoista annetun lain 80 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Hankintayksikkö pyysi SKOL ry:n lausuntoa ko. henkilön koulutukseen ja pätevyyteen verrattuna SKOL 04-pätevyyteen. Lausunnossaan 1.8.2013 SKOL ry toteaa seuraavaa:

”Tarjotun henkilön ylioppilasmerkonomin peruskoulutus on tutkinnon suoritusaikaan vuonna 1996 ollut korkein kaupallinen opistotason tutkinto. Vanha yo-merkonomin peruskoulutus rinnastetaan opistotason (teknikko/rkm) tutkintoon, eli henkilöryhmä valmistumisen jälkeen on 06, josta kolmen vuoden pätevästi suoritetun työkokemuksen jälkeen voi nousta luokkaan 05 ja edelleen viiden lisävuoden pätevästi suoritetun työkokemuksen jälkeen luokkaan 04. Yhteensä 04-luokkaan pätevöitymiseksi vaaditaan siis kahdeksan vuoden pätevästi suoritettu työkokemus.

Kyseisessä tapauksessa tarjotun henkilön infra-alan työkokemus on 10 vuotta infratoimialojen toimialasihteerinä, liiketoimintalinjan liiketoiminta-assistenttina sekä projektien avustavissa tehtävissä. Tarjotun henkilön kaupallinen opistotasoinen koulutus yhdistettynä hänen työkokemukseensa tuottaa henkilöryhmittelyn mukaisen SKOL 04-pätevyyden.”

Hankintayksikkö otti huomioon SKOL:n lausunnon, mutta toteaa kuitenkin, että SKOL ei ole lausunnossaan ottanut kantaa siihen, onko ko. henkilön työkokemus luettavissa tarjouspyynnössä edellytetyksi infra-alan työkokemukseksi. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan tulee nimetä kaksi (2) rakennuttamisessa avustavaa henkilöä ja kaksi varahenkilöä, joilla tulee olla vähintään SKOL 04 pätevyys ja vähintään kolmen (3) vuoden infra-alan työkokemus valmistumisen jälkeen.  Tarjouspyynnössä on määritelty hankinnan kohteeksi rakennuttamisen avustavat tehtävät RAP 95 (RT 10-10575) mukaan, poislukien kohdat A, B 1.1 – 1.3 ja C 1.1 – 4.7. Nämä tehtävät käsittävät projektin suunnitteluun ja ohjaukseen, hankesuunnitteluun, suunnittelun valmisteluun ja ohjaukseen, rakentamisen valmisteluun ja ohjaukseen, vastaan- ja käyttöönottoon sekä takuuaikaisiin toimenpiteisiin liittyviä tehtäviä.

WSP Finland Oy:n esittämän henkilön nykyinen työtehtävä on liiketoiminta-assistentti, ja tarjouksen mukaan hänen toimenkuvaansa on kuulunut puhelinvaihteenhoito ja muita toimistotehtäviä, minkä lisäksi hän on toiminut tiettyjen toimialojen ja yksikköjen sihteerinä. Tarjotun henkilön työtehtäviin on kuulunut mm. tarjousvalmistelut, kokousjärjestelyt, rekisterien ylläpito sekä avustavat tehtävät projekteissa, esim. kustannuslaskenta.

Hankintayksikkö katsoo, että vaikka esitetyn henkilön pätevyys on SKOL ry:n antaman lausunnon perusteella SKOL 04-luokituksen mukainen, ei hänellä muuten ole tarjouspyynnössä edellytettyä infra-alan työkokemusta. Näin ollen perusteita hankinnan oikaisuun ei ole.

Oheismateriaali 1WSP Finland Oy:n hankinnanoikaisuvaatimus

Oheismateriaali 2Toimialajohtajan päätöspöytäkirja 17.6.2013

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää, että WSP Finland Oy:n vaatimus hankinnan oikaisusta liittyen toimialajohtajan päätöspöytäkirjaan 17.6.2013 § 79 hylätään esittelytekstissä mainituin perustein, eikä tarvetta 17.6.2013 § 79 kohdalla tehdyn hankintapäätöksen oikaisuun ole.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoWSP Finland Oy