Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta28905.06.201319
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta31719.06.201321

4848-2013 (630)

Hirvensalon koulun asemakaava-alueen liikenne- ja katusuunnitelmat sekä viheralueiden yleissuunnitelma

Tiivistelmä:

Hirvensalon koulun asemakaava-alueen katujen (Vanha Kakskerrantie, Syvälahdentie, Honkaistenrannantie, Lautturinkatu, Koisopolku, Sorronkatu) liikenne- ja katusuunnitelmat. Viheralueiden yleissuunnitelma sisältää Hirvensalon koulua ympäröivät puistoalueet: Lauttarannan urheilupuisto, Na-vettapuisto, Sorronmäki, Taipaleenpuisto ja Syvälähdenpuisto (osa). Lauttarannan urheilupuisto muodostaa monipuolisen liikuntakokonaisuuden, jonka toiminnot palvelevat koulun lisäksi myös lähiseudun asukkaita. Muut viheralueet säilytetään pääosin luonnonmukaisina tai niitä hyödynnetään hulevesien ohjaamiseen.

Kilajk § 289

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Laura Pirilä, suunnitteluinsinööri Jani Tulkki, maisemasuunnittelija Matti Nikoskelainen 25.5.2013:

Moikoisten ja Lauttarannan kaupunginosiin, suunnitellun Hirvensalon koulun asemakaava-alueelle on laadittu katusuunnitelmat Vanhalle Kakskerrantielle (väleille Ylikylänpuisto-Honkaistenrannantie ja Honkaistenrannantie-Hirveläntie), Syvälahdentielle (välille Vanha Kakskerrantie – Navettapuisto), Honkaistenrannantielle (välille Vanha Kakskerrantie-Orapihlajankuja), Sorronkadulle, Koisopolulle ja Lautturinkadulle. Lisäksi on laadittu kaikista kaava-alueen kaduista yhteinen liikennesuunnitelma sekä viheralueista yleissuunnitelma.

Vanhalla Kakskerrantiellä kadun linjausta muutetaan koko suunnitteluvälillä. Syvälahdentien linjausta muutetaan niin, että se yhtyy Vanhaan Kakskerrantiehen samalla kohtaa kuin Honkaistenrannantie.

Vanhan Kakskerrantien, Syvälahdentien ja Honkaistenrannantien risteykseen rakennetaan uusi kiertoliittymä. Sorronkadulle ajo tapahtuu jatkossa Syvälahdentien uudelta linjaukselta. Koisopolulla ja Honkaistenrannantiellä katujen linjaukset säilyvät lähes ennallaan. Lautturinkadun ja Vanhan Kakskerrantien risteystä muutetaan hieman. Uuden koulun kohdalle Vanhalle Kakskerrantielle tehdään koulun saattoliikenteelle paikat. Vanhalle Kakskerrantielle, Syvälahdentielle, Honkaistenrannantielle ja Lautturinkadun alkupäähän rakennetaan uudet kevyen liikenteen väylät. Vanhan Kakskerrantien linja-autopysäkit uudistetaan. Syvälahdentielle rakennetaan hidaste ja Vanhalle Kakskerrantielle tyynyhidasteet.

Nykyisillä asemakaava-alueen kaduilla ongelmana on ollut tulvaveden nousu kaduille. Alueen maaperä on pääosin liejuista savea. Katusuunnitelmissa esitetään, että kaikkia katuja nostetaan. Suurin nosto tapahtuu Vanhalla Kakskerrantiellä uudesta kiertoliittymästä pohjoiseen. Katujen nostot johtavat merkittäviin toimenpiteisiin painumien ehkäisemiseksi. Vanhalla Kakskerrantiellä tehdään syvästabilointia ja pengerlaattaa, muilla kaduilla tehdään kevennysrakenteita. Käytettävien toimenpiteiden valintaan ovat vaikuttaneet kadun tasauksen noston suuruus ja maaperän laatu.

Viheralueiden yleissuunnitelmassa kehitetään uuden yhtenäiskoulun asemakaavaan liittyviä viheralueita alueen luonnon tarjoamista lähtökohdista sekä parannetaan ongelmallista hulevesien hallintaa olevaan purouomaan liittyvillä pohjapato- ja viivytysallasratkaisuilla. Erillistä urheilupuistoaluetta kehitetään kaikkia alueen käyttäjiä monipuolisesti ja ympärivuotisesti palvelevaksi liikuntapuistoksi. Puiston keskipisteenä on suuri tekonurmikenttä, jonka vieressä on mm. 100 metrin juoksusuora ja kahden tenniskentän kokoinen monitoimikenttä, joka voidaan talvella jäädyttää luistinradaksi. Lisäksi alueella on mm. omatoimiseen liikkumiseen ja monen ikäryhmän käyttöön soveltuva kiipeily- ja parkour-alue. Puistoaluetta kiertää noin 600 metrin pituinen kuntolenkki, joka toimii myös kevyenliikenteen reittinä. Puiston eteläosassa on

pysäköintialue, sekä tilavaraus pukusuojille ja huoltorakennukselle. Puiston pohjoisosaan tulee uusi vesilaitoksen pumppaamo.

Navettapuistoa kehitetään luonnonmukaisena viheralueena. Puistossa virtaavan puron alajuoksun luiskia on muotoiltu ja uoman pohjalle rakennettu matalia pohjapatoja. Toimenpiteillä pyritään saattamaan perattu alueen osa luonnonmukaisemmaksi ja lisäämään sen virkistysarvoa.

Sorronmäen yleisilme säilyy luonnonmukaisena. Alueen puustoa ja pensaikkoa säilytetään

mahdollisuuksien mukaan mm. linnuston suojapaikoiksi. Puistossa on kapea kivituhkakäytävä Syvälahdentien ja koulun tontin välillä.

Taipaleenpuiston keskelle on muotoiltu loivapiirteinen ja luonnonpuroa muistuttava hulevesiuoma. Puron alajuoksun viivytyspadon tarkoituksena on hidastaa veden virtausta rankkasateiden aikana ja toimia näin veden kiintoaineksen puhdistajana. Hulevesipainanteen pääsee ylittämään Koisopolun ja Vanhan

Kakskerrantien välillä kevyen liikenteen siltaa myöden. Puistossa sijaitsee jatkossa uusi vesilaitoksen pumppaamo. Syvälahdenpuiston (osa) yleisilme säilytetään luonnonmukaisena. Alueen puustoa ja pensaikkoa säilytetään mahdollisuuksien mukaan mm. linnuston suojapaikoiksi.

Suunnitelmat olivat nähtävillä 6.5. – 20.5.2013, eikä niistä tehty muistutuksia.

Ympäristönsuojelu on lausunnossaan todennut, että kadunrakennustöissä tulee huomioida mahdollinen pilaantunut maaperä venetelakkatoimintojen ja entisen pienpuhdistamokiinteistön lähellä. Poliisilla ei ole huomautettavaa suunnitelmiin.

Nähtävilläolon jälkeen suunnitelmiin on tehty pieniä teknisiä muutoksia.

Kustannusarviot katujen osalta ovat yhteensä 6,0 M€, urheilupuiston osalta 3,7 M€ ja muiden puistojen osalta yhteensä 0,4 M€ eli kokonaiskustannusarvio on 10,1 M€. Kustannusarviot eivät sisällä arvonlisäveroa.

Liite 1Liikennesuunnitelma L 5365 190

Liite 2Katusuunnitelma Vanha Kakskerrantie K 5365 191

Liite 3Katusuunnitelma Vanha Kakskerrantie K 5365 192

Liite 4Katusuunnitelma Syvälahdentie K 6530 005

Liite 5Katusuunnitelma Honkaistenrannantie K 5896 054

Liite 6Katusuunnitelma Lautturinkatu K 2606 013

Liite 7Katusuunnitelma Koisopolku K 6620 003

Liite 8Katusuunnitelma Sorronkatu K 6452 006

Liite 9Viheralueiden yleissuunnitelma W 9065 001

Oheismateriaali 1Katusuunnitelmien koostepiirustus

Liikelaitosjohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä liikennesuunnitelman L 5365 190, katusuunnitelmat K 5365 191, K 5365 192, K 6530 005, K 5896 054, K 2606 013, K 6620 003 ja K 6452 006 sekä viheralueiden yleissuunnitelman W 9065 001 MRA:n 46 §:n mukaisena suunnitelmana.

PäätösAsia pantiin pöydälle Koskimiehen ehdotuksesta yksimielisesti.

Kilajk § 317

Pöydältä 5.6.2013 § 289

PäätösKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä ehdotuksen muutoin, paitsi viheralueiden yleissuunnitelman osalta, joka palautetaan uudelleen valmisteltavaksi 14.8. kokoukseen. Halutaan selvittää miten virhealueiden yleissuunnitelma voitaisiin toteuttaa taloudellisemmin ja mitkä ovat Hirvensalon koulun liikuntaan liittyvät tarpeet.

Jakelu

tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu


Liitteet:

Kilajk § 317
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 5365 190
Liite 2:Katusuunnitelma Vanha Kakskerrantie K 5365 191
Liite 3:Katusuunnitelma Vanha Kakskerrantie K 5365 192
Liite 4:Katusuunnitelma Syvälahdentie K 6530 005
Liite 5:Katusuunnitelma Honkaistenrannantie K 5896 054
Liite 6:Katusuunnitelma Lautturinkatu K 2606 013
Liite 7:Katusuunnitelma Koisopolku K 6620 003
Liite 8:Katusuunnitelma Sorronkatu K 6452 006
Liite 9:Viheralueiden yleissuunnitelma W 9065 001