Kauppakirjaluonnos

 

Myyjä:

Turun kaupunki

Y-tunnus

 

Ostaja:

Scason Oy

Y-Tunnus 0889672-9

 

Kaupan kohde:

Turun kaupungin Metsämäen kaupunginosan 2. korttelin tontti 5 (853-93-2-5), alaltaan 3496 m2. Kaupan kohde on osoitettu kartalla M 51/4.3.2013.

 

Kohteen osoite:

Piiskakuja 3, 20380 Turku

 

Kauppahinta:   

Yhdeksänkymmentäneljätuhatta kolmesataayhdeksänkymmentäkaksi (94.392) euroa

 

Kaupan perusteet:

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätös ……..

 

Muut kaupan ehdot:

 

Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa.

 

1. Kauppahinnan maksaminen

 

Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan kätei­sellä kaupantekotilaisuudessa tai myyjän ilmoittamalle tilille ennen kaupankirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.

 

2. Tontin saannon laillistamiskulut

 

Ostaja vastaa kaupasta aiheutuvista kuluista sekä saantonsa laillistamiskuluista.

 

3. Omistusoikeus ja hallintaoikeus

 

Ostaja saa kiinteistön heti omistukseensa vapaana, muista kuin mahdollisesti vuokraoikeuteen kohdistuvista, kiinnityksistä, rasitteista ja muista maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.

 

Ostaja hallitsee kaupan kohdetta 15.4.1987 allekirjoitetun maanvuokrasopimuksen perusteella 15.4.1987 lukien, jonka voimassaolo päättyy tämän kauppakirjan voimaantulosta lukien. Kuolettamiset ja siirrot on mainittu kohdassa ”Vuokraoikeuden kuolettaminen ja kiinnitysten siirrot”.

 

Tontilla on vuokramiehen omistama teollisuusrakennus.

 

4. Kohteeseen tutustuminen, asiakirjat ja maankäyttö

 

Ostaja on tutustunut kiinteistön alueeseen ja ra­joihin sekä maasto-olosuhteisiin. Ostaja on verrannut ko. seikkoja kaupan kohdetta koskeviin asiakirjoihin, minkä johdosta ostajalla ei ole huomautta­mista.

 

Ostaja on tutustunut kaupan kohdetta koskeviin asiakirjoihin.   

 

Osapuolet ovat tutustuneet ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömää­räyksiin.

 

Kaupan kohde, tontin Metsämäki-2-5, kuuluu 17.5.1983 vahvistetun asemakaavan mukaan teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeseen (T).

 

5. Rakentamiskelpoisuus

 

Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennus-

hankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämistä hankkeen rakenteellisien ratkai­sujen sekä mahdollisten maanalaisten johtojen sijainnin selvittämisestä.

 

6. Rakennusvelvollisuus

 

Tontin rakennusvelvollisuus todetaan täytetyksi.

 

7. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut

 

Ostaja on tietoinen kaupan kohteen läheisyydessä olevista vesi- ja viemäriliittymismahdollisuuksista. Ostaja on velvollinen toteuttamaan rakennuskohteensa vallitsevan kunnallistekniikan valmiuden mukaisesti.

 

Kaupunki pidättää oikeuden periä tontinomistajalta voimassa olevien taksojen mukaiset vesihuollon liittymismaksut ennen kiinteistön rakennusten verkostoihin liittämistä.

 

Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistuksen.

 

Kiinteistönomistaja vastaa, kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty. Lisäksi kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito kuuluu kiinteistönomistajalle.

 

8. Kadut ja luiskat

 

Mikäli katujen rakentaminen kaupungin hyväksymän suunnitelman mukaan vaatii kadun ja tontin pihatason korkeuserosta johtuen joko penger- tai leikkausluiskan ulottamista tontille, tontinomistajan on sallittava tämä korvauksetta. Penger- tai leikkausluiska ei kuitenkaan saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa tontin käytölle.

 

9. Rasiteoikeudet

 

Kaupungilla on korvauksetta oikeus sijoittaa tontille ja tontille rakennettaviin rakennuksiin tarpeelliset johdot, laitteet ja kiinnikkeet kuultuaan ensin asiassa tontinomistajaa. Tontinomistajalle korvataan em. toimenpiteistä mahdollisesti aiheutuvat vahingot. Kaupungilla on oikeus merkitä em. rasiteoikeutensa rasitteena tonttirekisteriin tontinomistajaa enempää kuulematta.

 

Kaupunki on korvauksetta rasiteoikeus sijoittaa maanalaisia johtoja ja laitteita alueelle, joka on voimassa olevassa asemakaavassa osoitettu maanalaista johtoja palvelevaksi alueeksi.

 

10. Kaapelit ja muuntamot

 

Tontinomistaja on velvollinen luovuttamaan yleiseen lämmön- ja sähkönjakeluun tarvittavat maan ja rakennustilojen käyttöoikeudet kauko-ohjauskeskuksia, jakelumuuntamoita, kaapelikaappeja yms. laitteita ja johtoja varten. Muuntamon tarvitseman maan ja rakennustilojen käytöstä maksaa energian jakelusta vastaava taho laskelmiensa mukaisen yhtenäisen korvauksen.

 

Ostaja on tietoinen, että kaupan kohteessa on maanalaisia johtoja, joita maanvuokramies on osittain siirtänyt ennen rakennustöihin ryhtymistä.

 

Ostaja voi tontin alueella kustannuksellaan siirtää tontilla mahdollisesti olevat maanalaiset johdot mikäli johtojen omistaja antaa siihen suostumuksen.

 

11. Kauppaehtojen siirto

 

Edellä kohdissa 5-10 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin.

 

12. Pintavedet

 

Kiinteistönomistajana tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä tonttiin rajoittuvilta puistoalueilta sekä jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, tontille mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.

 

13. Irtain omaisuus

 

Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.

 

14. Ympäristönsuojelulain mukainen ilmoitus

 

Ympäristönsuojelulain 104 §:n mukaisesti kaupunki ilmoittaa, että myytävä tontti on ollut rakennettuna tonttimaana ja vuokrattuna ostajalle 15.4.1987 allekirjoitetun maanvuokrasopimuksen perusteella. Kaupungin taholta ei ole tutkittu onko alueella ympäristönsuojelulaissa tarkoitettuja jätteitä tai aineita, jotka saattavat aiheuttaa maaperän tai pohjaveden pilaantumista.

 

Mikäli kaupan kohteelta löytyy jätteitä tai muita aineita, joiden johdosta ym-

päristöviranomaiset ja/tai ympäristösäännökset edellyttävät toimenpiteitä, laatii ostaja kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman alueen maankäytön edellyttämään tasoon. Kunnostussuunnitelma tulee laatia siten, että puhdistaminen tapahtuu taloudellisesti edullisimmalla tavalla. Ostajan on esitettävä kunnostussuunnitelma myyjän hyväksyttäväksi ennen kunnostussuunnitelman esittämistä viranomaisille. Myyjän tulee hyväksyä tai hylätä kunnostussuunnitelma kuukauden kuluessa. Hyväksyttyään kunnostussuunnitelman myyjä vastaa viranomaisten kunnostussuunnitelman perusteella vaatimista kaupan kohteen kaikista puhdistuskustannuksista, joihin kuuluvat esim. pilaantuneisuusselvityksen laadinnan kustannukset, kunnostussuunnitelman laadinnan kustannukset, puhdistuksen valvonnan kustannukset ja viranomaisraportointiin liittyvät kustannukset sekä kaivuun-, maansiirron-, kuljetuksen sekä maa-aineksen ja pohjaveden käsittelyn kustannukset.

 

Edellä tarkoitettujen puhdistuskustannusten lisäksi kaupunki vastaa ylimääräisistä täyttökustannuksista niiltä osin, kun kaupan kohteelta joudutaan poistamaan pilaantumisen vuoksi maamassoja, jotka muutoin voisivat rakennussuunnitelman mukaan jäädä koskemattomiksi. Täyttökustannuksilla tarkoitetaan kaikkia niitä kustannuksia, jotka täyttämiseen liittyvät kuten esim. täyttöön tarvittavan ominaisuuksiltaan poistettua maamassaa vastaavan maamassan kustannukset sekä kuljetus-, kaivuu-, tiivistys- ja tasoittamiskustannukset. Korvaavan maamassan on laadullisesti täytettävä poistetun maamassan tiiviysominaisuudet. Täytön osalta sovelletaan soveltuvin osin edellisessä kappaleessa sovittua menettelytapaa.

 

Ostaja toteuttaa puhdistuksen ja täytön taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että toimenpiteet eivät aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteutettavalle rakennushankkeelle. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu kunnostussuunnitelmaan tai asianomaisen viranomaisen päätökseen eikä maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. jos pilaantunut maa-aines kuljetettaisiin puhtaanakin pois, ei myyjän vastuulla oleviin kustannuksiin kuuluu kaivuun kustannukset eivätkä kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne kohdistuisivat puhtaan maa-aineksen kuljetuskustannuksiin). Puhdistus- ja täyttökustannusten maksu tapahtuu ostajan lähettämää laskua tai laskuja vastaan.

 

Mikäli myyjä ei hyväksy ostajan laatimaa edellä tässä sopimuskohdassa tarkoitettua kunnostussuunnitelmaa kuukauden kuluessa siitä, kun se on esitetty myyjälle hyväksyttäväksi, on myyjän puhdistettava kustannuksellaan alueen maaperä ja pohjavesi ympäristösäädösten tai ympäristöviranomaisten edellyttämään tasoon sekä vastattava täyttökustannuksista tässä sopimuskohdassa sovittujen periaatteiden mukaisesti siten, että toimenpiteistä ei aiheudu todellista ja osoitettavissa olevaa haittaa ostajan rakentamiselle.

 

Jos ostaja ei esitä kunnostussuunnitelmaa myyjälle viiden vuoden kuluessa kaupantekopäivästä tai esittää kunnostussuunnitelman viranomaiselle ennen kuin myyjä on sen hyväksynyt vastaa puhdistuskustannuksista ostaja.

 

15. Vuokraoikeuden kuolettaminen ja kiinnitysten siirrot

 

Vuokraoikeuteen mahdollisesti kohdistuvat kiinnitykset tai panttaukset ostaja sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan tai siirtämään ostettavaan tonttiin. Samoin vuokramies sitoutuu kustannuksellaan kuolettamaan erityisenä oikeutena kirjatun tontin vuokraoikeuden.   

 

16. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

   

Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle,

      yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle.

 

      Turussa . päivänä kuuta 2013

 

 

 

      TURUN KAUPUNKI

      Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan puolesta: