Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta43419.09.20125

14983-2011 (613, 627)

Asemakaavamuutosehdotus 13/2011 "Kombikoulu" Vähäheikkilän (41) kaupunginosaan, os. Myllymäentie 42, Valtaojantie

Tiivistelmä:

Kiinteistöliikelaitoksen lausunto koskien asemakaavamuutosehdotusta 13/2011.

Kilajk § 434

Tonttipalvelut, Matti Kotiniemi, 10.9.2012:

Ympäristö- ja kaavoitusviraston asemakaavatoimisto on pyytänyt Kiinteistöliikelaitoksen lausuntoa koskien em. asemakaavamuutosehdotusta. Asemakaavanmuutoksella laajennetaan Vähä-Heikkilän koulun tonttia niin, että ruotsinkielisen alakoulun ja päiväkodin yhdistävä ns. kombikoulu voidaan kaupunginhallituksen hankepäätöksen mukaisesti rakentaa alueelle.

Asemakaavamuutos koskee Turun kaupungin Vähäheikkilän kaupunginosan korttelin 16 tontteja 16 ja 8 Myllymäenpuistoa ja osaa Valtaojantien katualueesta. Aluetta rajaavat ympäröivät kerrostalo- ja pientalotontit sekä Myllymäentien ja Vähäheikkiläntien katualueet. Kaupunginvaltuuston 18.6.2001 hyväksymässä oikeusvaikutteisessa Turun yleiskaavassa 2020 suunnittelualue on osoitettu pientalovaltaiseksi asuntoalueeksi AP. Koulun alueella on voimassa asemakaava 13/1998, vahvistettu 28.8.2000. Myllymäenpuiston käsittävä asemakaava 76/1958 on puolestaan vahvistettu 29.6.1959.

Kiinteistöliikelaitoksen Tonttipalvelut esittää lausuntonaan, että Myllymäenpuistossa sijaitseva kerhorakennuksen ja sen toimintaan liittyvä alue tulisi erottaa kaavaa muutettaessa omaksi tontikseen sen sijaan, että se olisi määräämätön alue puistossa. Tällä tavalla kerhorakennuksen toiminnan kehittäminen tulisi tulevaisuudessa nykyistä helpommaksi ja myös kaupungilla olisi käytössään enemmän keinoja toiminnan ohjaamiseksi, mikäli tilanne esim. pysäköinnin ohjauksen kannalta niin vaatii.

Kiinteistöliikelaitoksen Katu- ja viheralueet -osasto esittää lisäksi lausuntonaan ja ehdotuksenaan seuraavaa:

Valtaojantien varteen on suunniteltu Ykv:n laatimassa liikenteen yleissuunnitelmassa kevyen liikenteen väylä tontin rajan ja pohjakartassa esitettyjen puiden väliin. Kun ko. kohtaa tarkastelee esim. GoogleMapsin kautta, on havaittavissa, että nykyisten isojen puiden oksat ovat alhaalla juuri tuon suunnitellun väylän kohdalla. Kunnossapidon kannalta tulee puiden oksien alla olla vapaata tilaa korkeussuunnassa 3,0 metriä, jotta kunnossapitokalusto mahtuu kulkemaan oksiston alta. Ajoradan päällä vapaata tilaa tulee olla vähintään 4,6 metriä. Nykyinen puusto on hoidettu jo pitkään siten, että alempi oksakorkeus on sallittu puistoalueen puolella. Oksakorkeuden äkillinen nosto on lähes mahdoton tehdä ilman, että nykyinen puusto kärsisi merkittäviä vaurioita. Lisäksi puiden juuret kasvavat puiston puolella pinnanmyötäisesti laajalla alueella, joten lähelle puita rakennettava kevyen liikenteen väylä aiheuttaa merkittävän juuristovaurion.

Esitämme että tontin rajaa tulisi siirtää niin, että ajoradan ja tontin rajan väliin jäävälle osuudelle mahtuu viherkaista n. 7 m + klv 3 m + klv:n tontin rajan väliin 0,5 m kaista. Näin väylän rakentaminen sekä kunnossa- ja puhtaanapito voidaan toteuttaa niin, etteivät säilytettävät puut siitä kärsi. Leveämpi viherkaista mahdollistaa myös hulevesiä johtavan painanteen tekemisen juuristovaurioalueen ulkopuolelle.

Kiinteistöliikelaitoksella ei ole muuta huomautettavaa asemakaavamuutosehdotuksesta.

Oheismateriaali 1Asemakaavanmuutoksen selostus

Oheismateriaali 2Tilastolomake

Oheismateriaali 3Kartta

Liikelaitosjohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää antaa asemakaavatoimistolle selostustekstin mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausAsemakaavatoimisto