Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto2525.03.20198

3571-2019 (00 00 01)

Turun Vesihuolto Oy:n varsinainen yhtiökokous

Tiivistelmä: -

Khkon § 25

Konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna 19.3.2019:

Turun Vesihuolto Oy:n varsinainen yhtiökokous

Turun Vesihuolto Oy on Turun kaupungin konserniohjeessa strategiseksi yhtiöksi määritelty yhtiö, jossa Turun kaupungin omistus on 100 %. Turun Vesihuollon yhtiökokous pidetään 11.4.2019 klo 9.00. Yhtiökokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksessä mainitut varsinaisessa yhtiökokouksessa käsiteltäviksi edellytetyt asiat. Kaupunginhallituksen konsernijaoston 5.3.2018 (§ 10) päätöksen mukaan Turun Vesihuolto Oy kuuluu toiseen palkkioluokkaan.

Strategisille yhtiöille lähetetyn vuosikellon mukaan strategisten yhtiöiden yhtiökokousasiat käsitellään konsernijaostossa ennen ajankohtaa, jolloin yhtiö pitää yhtiökokouksensa. Yhtiökokousmateriaalin tulee sisältää muun muassa yhtiön hallituksen allekirjoittama tilinpäätös tilintarkastettuna.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto on 10.3.2014 § 19 päättänyt, että Turun kaupungin tytäryhteisön tulee noudattaa konserniohjeiden periaatetta kilpailu-tuksen voittaneen tilintarkastajan valinnasta. Voimassa oleva Turun kaupungin tilintarkastuspalveluja koskeva sopimus päättyy vuoden 2018 tilintarkastuksen suorittamiseen. Tarkastuslautakunnan käynnistämä tilintarkastuksen kilpailuttaminen on vielä kesken. Tarjoukset pyydetään Turun kaupungin hallinnon ja talouden lakisääteisen tilintarkastuksen lisäksi myös kaupungin tytäryhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastuksen suorittamisesta. Koska kaupungin tilintarkastuksen kilpailuttaminen on kesken tulisi kaupungin tytäryhteisöille ja säätiöille kilpailutuksen valmistumiseen asti valita tilikauden 2019 tilintarkastajaksi kaupungin nykyinen tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab ja tehdä sopimus tilintarkastuksesta tämän kanssa.

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen vuonna 2018

Yhtiön toiminnalliset tavoitteet toteutuivat hyvin ja suurelta osin tavoitetta paremmin. Taloudellinen tulos oli hyvä (liikevoitto 7,9 milj. euroa ja tilikauden tulos 5,2 milj. euroa) erityisesti ennakoitua suurempien liittymismaksutulojen ansiosta. Investoinneissa jäätiin suunnitellusta tasosta. Tähän vaikutti eri kohteissa eri tekijät, mm. yhteishankkeiden kilpailutuksen myöhästyminen alkuperäisestä suunnitelmasta, suunnitelmien muutokset tai hidastumiset, alkuperäistä arviota haastavammat olosuhteet tai suunnittelupalvelujen huono saatavuus. Näille kaikille yhteisenä tekijänä voidaan pitää rakentamisen korkeasta suhdanteesta ja alan työvoimapulasta johtuvaa riittämätöntä resurssia sekä haastavalle maaperälle rakentamista. Muutama kohde myös toteutui suunniteltua edullisemmin.

Yhtiön tuloksen käsittely – yhtiökokouksen esityslistan kohta 9 ja Investointirahaston perustaminen ja ennakkonäkemyspyyntö kohta 10

Yhtiö esittää kohdan 9 mukaisesti tilikauden tuloksen käsittelystä ja osingonjaosta seuraavasti:

9. Taseen osoittaman voiton käyttäminen ja osingonmaksusta päättäminen  

Yhtiön hallitus on kokouksessaan 4.3.2019 esittänyt, että tilikauden voitto 2.482.874,58 € kirjataan edeltävien vuosien voitto/tappiotilille ja että osinkoa ei jaeta. 

 Voiton osalta hallitus päätti, että Turun kaupungin 31.1.2017 myöntämää yhteensä 107.634.116 euron velkaa lyhennetään 1.000.000 eurolla.  

Lisäksi hallitus päättää esittää yhtiökokoukselle, että voitosta 1.400.000 sijoitettaisiin investointirahastoon.

10. Investointirahaston perustaminen

 Hallitus esittää, että yhtiön tulevia investointeja varten perustetaan rahasto, johon sijoitetaan 1.400.000 euroa. 

Samalla hallitus tiedustelee omistajan ennakkonäkemystä investointirahaston perustamisesta, mikäli omistaja katsoo, että kyseessä on Turun kaupungin konserniohjeiden mukainen sellainen yhtiökokoukselle tehtävä voitonjakoehdotus, joka poikkeaa yhtiön noudattamasta tavanomaisesta voitonjakokäytännöstä.

Perusteluinaan hallitus esittää, että maksut on kerätty vesihuollon liittymisja muina maksuina. Tilikauden tulos muodostui ennakoitua paremmaksi poikkeuksellisen suuren liittymismaksukertymän vuoksi. Lisäksi investoinnit

jäivät selvästi suunniteltuja alhaisemmiksi osittain kaupungista johtuvista syistä eikä investointeja pystytty enää uudelleen kohdentamaan.

Yhtiötä perustettaessa tarkoituksena ei ole ollut tuottojen maksimointi, vaan hinnoiltaan kilpailukykyisten vesihuoltopalvelujen toiminnan ja laadun turvaaminen. Tulevina vuosina tämä tarkoittaa selvästi nykyistä suurempaa investointitasoa, mikä edellyttää taksankorotuksia, vaikka investoinnit tehtäisiin velkarahalla. 

Vesihuoltolain mukaan maksujen tulee olla sellaiset, että pitkällä aikavälillä voidaan kattaa uus- ja korjausinvestoinnit ja kustannukset. Olisi perusteltua, että vuoden 2018 tavanomaista paremmasta ja asiakasmaksuina kerätystä tuloksesta osa siirrettäisiin investointirahastoon tasoittamaa tulevien vuosien

taksan korotustarpeita.

Yhtiön hallituksen esitys tilikauden voiton käsittelystä ei ole kaupungin omistajapolitiikan linjauksen mukainen, jossa muun muassa todetaan, että:

” Yhteisöillä ei tule lähtökohtaisesti olla ylisuuria raha- ja pankkisaamisia ellei niiden olemassaoloon ole selkeitä perusteita kuten varautuminen tiedossa olevaan investointiin tai kriittisen omavaraisuuden säilyttäminen. Mikäli yhteisöllä ei ole edellä mainittuja perusteita ylisuurille kassavaroille tai se ei pysty luo-maan sille toimialan sijoitetun pääoman tuottoa, tulee varat lähtökohtaisesti palauttaa omistajille. Omavaraisuustavoite määritellään toimiala- ja yhtiökohtaisesti.”

Turun Vesihuolto Oy:n kassavarat tilanteessa per 31.12.2018 olivat 12.009.184 euroa, mikä on sijoitettuna käytännössä nollatuottoisena sijoituksena kaupungin konsernitilillä. Tämä heikentää osaltaan yhtiön sijoitetun- ja oman pääoman tuottoja sekä vastaavia tunnuslukuja. Yhtiön kassatilannetta voidaan pitää ylilikvidinä ja sen pitkäaikainen rahoitus on turvattu kaupungin sisäisellä antolainoituksella. Näin ollen yhtiön kassavarat sekä yhtiön jakokelpoiset varat (33.613.466 eur) kestävät koko tilikauden voiton (2.482.874,58 €) jakamista omistajalleen osinkona.

Yhtiö maksoi vuoden 2018 tuloksestaan tuloveroa yhteensä 652.608 euroa. Tätä taustaa vasten ei ole tarkoituksenmukaista omistajan kannalta, että yhtiö lyhentäisi ennenaikaisesti kaupungin antolainaa, mikä puolestaan keventäisi yhtiön korkorasitusta ja johtaisi suurempaan verotettavaan tulokseen. Yhtiön liiketoiminta muodostaa monopolin eli yhtiön liiketoiminnan tuottama kassavirta on erittäin vakaata ja ennustettavaa, minkä vuoksi yhtiön tase kestää melko suuren velkarasituksen ja edelleen verovähennyskelpoisen korkorasituksen yhtiön tuloslaskelmassa.

Kaupunki on sitoutunut rahoittamaan yhtiön investointitarpeita siltä osin kuin yhtiön oma tulorahoitus ei riitä kattamaan niitä eli yhtiön velkarahoitus on turvattu kaupungin taholta ja osingonmaksu ei vaaranna yhtiön operatiivista toimintaa tai tulevia investointeja.

Kaupungin vuoden 2019 talousarvio on voimakkaan negatiivinen ja kaupungin tytäryhtiöiltään saamat osingot kirjataan kaupunkiemon muihin rahoitustuottoihin. Näin ollen saadut osingot pienentävät kaupungin alijäämäennustetta ja edelleen vähentävät kaupungin muiden menojen sopeutustarvetta.

Oheismateriaali 1Yhtiökokouksen esityslista liitteineen

Oheismateriaali 2Turun Vesihuolto Oy:n tuloskortti

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto päättää, että Turun Vesihuolto Oy:n hallitukselle annetaan seuraava konserniohje:

Lisäksi konsernijaosto päättää, että yhtiökokouksen esityslista merkitään tiedoksi eikä tarvetta konserniohjeen antamiselle muilta osin ole.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 9-4.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Ahmadi, Hellsten, Pätäri, Hassan, Weber, Takatalo, Aaltonen, Ruohonen ja Vornanen.

Laivorannan Yrttiahon kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Lundén ja Tavio:

”Yhtiö ei maksa osinkoa vaan jättää rahat kassaan ja alentaa taksoja."

Jakelu

tiedTurun Vesihuolto Oy
tiedKonsernihallinto, lakiasiat