Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto7611.12.20171

6453-2016 (011, 035)

Turun Seudun Rakennustekniikka Oy -raportointi yhtiön tilanteesta sekä tilanteen vaatimat toimenpiteet

Tiivistelmä: -

Khkon § 76

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, johtaja Tuomas Heikkinen ja konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna 7.11.2017:

Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsitteli 23.10.2017 § 65 Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n (jäljempänä Yhtiö – TSR Oy) raportointia yhtiön toiminnallisesta ja taloudellisesta tilanteesta. Konsernijaosto päätti ilmoittaa omistajan ennakkonäkemyksenä, että Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n tulee ryhtyä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin toimintansa sopeuttamiseksi vastaamaan kulloinkin muodostuvaa liikevaihtoa. Yhtiölle annettiin oikeus sen palveluksessa olevan henkilöstön taloudellisesta tai tuotannollisesta syystä tapahtuvaan lomauttamiseen yli 90 päiväksi ja yhtiön tulee lisäksi edelleen raportoida valvontavelvolliselle toimintansa kehittymisestä kuukausittain.

Yhtiön hallitus on lähettänyt Turun kaupunginhallituksen konsernijaostolle liitteenä 1 olevan raportin tiedoksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten.

Hallitus pyytää, että konsernijaosto korjaa 23.10.2017 antamaansa konserniohjetta siltä osin, että yhtiö voisi käyttää positiivista kassavarantoaan liiketoiminnan alenevan volyymin aiheuttaman kiinteiden kustannusten suhteellisen kasvun tai käynnissä olevien urakoiden katetason heikkenemisen kattamiseen siinä määrin kuin se on välttämätöntä.

Lisäksi hallitus pyytää konsernijaostoa merkitsemään tiedoksi, että 23.10.2017 annetun konserniohjeen täysimääräinen noudattaminen oli mahdotonta jo konserniohjetta annettaessa, kun otetaan huomioon yhtiön toiminnan päättämiseen liittyvien menettelyjen kesto, työntekijöiden ja toimitusjohtajan irtisanomisajan palkkakustannukset sekä muut yhtiön taloudelliset vastuut.

Lisäksi hallitus pyytää konsernijaostolta linjausta yhtiön tulevaisuudesta ja ohjetta siitä, ryhtyykö hallitus välittömiin toimenpiteisiin kutsuakseen koolle selvitystilan käynnistävän yhtiökokouksen.

Yhtiön toimittaman raportin keskeisiä kohtia ovat mm.

Raportista käy ilmi lukuisia seikkoja, jotka vaativat välitöntä reagointia omistajan taholta. Yhtiön työtilanteen kehitys ja liikevaihtoennuste vuodelle 2018 eivät vastaa yhtiön omaa noin 5 M€:n tavoitetasoa kiinteiden kustannusten kattamiseksi kannattavalla tavalla. Yhtiön liiketoiminnan kassavirta on jo käytännössä kääntynyt negatiiviseksi, käynnissä olevien urakoiden kate on jäämässä laskettua alhaisemmaksi ja yhtiön omistaja-arvo on alkanut heikentyä. Mainittu kehitys on vastoin kaupungin omistajapoliittisia linjauksia sekä konsernijaoston aikaisempia päätöksiä.

Yhtiön hallitus on kokouksessaan 4.12. analysoinut kustannuksia ja vaihtoehtoja, jotka liittyvät yhtiön toiminnan alasajoon sekä mahdollisen selvitysmenettelyn aloittamiseen. Hallitus pyytää konsernijaostolta linjausta yhtiön tulevaisuudesta ja ohjetta siitä, ryhtyykö hallitus välittömiin toimenpiteisiin kutsuakseen koolle selvitystilan käynnistävän yhtiökokouksen.

Kaupungin intressissä on turvata mahdollisimman kustannustehokkaasti yhtiön toiminnan jatkuvuus ja henkilöstön työpaikat. Selvitystilan käynnistäminen edellyttää yhtiön koko henkilökunnan irtisanomisilmoitusten jättämistä heti vuoden 2018 alussa. Selvitystilassa yhtiön liiketoimintaa voidaan jatkaa korkeintaan enää siltä osin kuin olemassa olevat sopimukset sallivat ja tämäkin edellyttää tapauskohtaista harkintaa. Yhtiön toiminnan lopettamisen kustannukset selvitystilan kautta ovat irtisanomisajan palkoissa ja muissa purkamiseen liittyvissä kuluissa noin miljoona euroa. Lisäksi tulevat mahdolliset katetappiot ja urakkasanktiot, mikäli käynnissä olevia urakoita ei saada suunnitellulla tavalla valmiiksi.

Selvitystilan vaihtoehtona yhtiö on mahdollista muuttaa kaupungin sidosyksiköksi, jolloin se ei enää voisi tarjota urakoita kaupungin ulkopuolelle. Tällöin kaupungin tulisi kuitenkin osoittaa yhtiölle urakoita vuosittain noin 5 miljoonalla eurolla, sen nykytasoisen toiminnan jatkamiseksi kannattavalla tavalla. Kaupungin tappio tältä osin muodostuisi ensisijaisesti sopimusurakoiden ja vastaavien kilpailutuksen kautta muodostuvien urakkatarjousten välisestä kustannuserosta. Yhtiön muuttaminen sidosyksiköksi ei olisi kaupunginvaltuuston hyväksymän omistajapolitiikan mukainen toimenpide, joten linjaus tulisi käsitellä uudelleen valtuustotasolla omistajapolitiikan päivityksenä.

Kolmantena vaihtoehtona muodostuneen tilanteen ratkaisemiseksi voi olla joko yhtiön osakekannan tai sen liiketoiminnan myynti. Tämä edellyttäisi, että markkinoilla on löydettävissä ostaja yhtiön toiminnan jatkamiseksi. Yhtiön toimivan johdon ja henkilökunnan mahdollinen ostotarjous on epätodennäköinen, sillä ilman ostavan tahon vakavaraisuutta yhtiöön tulisi sijoittaa riittävä määrä alkupääomaa vakuusvaatimusten kattamiseksi ja luottoluokituksen säilyttämiseksi.  Myyntivaihtoehto ulkopuoliselle taholle on kuitenkin yhtiön selvitysmenettelyyn ja purkamiseen verrattuna kustannustehokkaampi. Myyntivaihtoehdossa yhtiö voisi myös jatkaa tarjousten antamista tarjouskilpailuissa ja turvata siten paremmin työpaikkojen pysyvyys.

Viitaten edellä esitettyyn, yhtiön hallituksen 4.12.2017 päivättyyn tilannekatsaukseen ja konserniohjepyyntöön on omistajan näkökulmasta perusteltua ryhtyä yhtiön toiminnan myynnin valmisteluun siten, että järjestelyllä pyritään minimoimaan kaupungille aiheutuvat taloudelliset rasitukset sekä turvaamaan yhtiön toiminnan jatkuvuus ja työpaikkojen säilyvyys. Mikäli yhtiön myyntipyrkimyksissä ei onnistuta, esitetään konsernijaostolle muita jatkotoimenpiteitä 22.1.2018 kokouksessa.

Oheismateriaali 1Turun Seudun Rakennustekniikka Oy tilannearvio ja toimenpidesuunnitelma vuodelle 2018 sekä ote hallituksen kokouksen 4.12.2017 pöytäkirjasta

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto ilmoittaa omistajan ennakkonäkemyksenä, että kaupunki käynnistää yhtiötä koskevan myyntiprosessin välittömästi ja kaupan lopulliset ehdot tuodaan kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi,

että yhtiö oikeutetaan käyttämään positiivista kassavarantoaan kiinteiden kustannusten suhteellisen osuuden kasvun tai urakoiden katetason heikkenemisen kattamiseen siinä määrin kuin se on välttämätöntä ja,

että yhtiön hallituksen ei tule ryhtyä tässä vaiheessa välittömiin toimenpiteisiin selvitystilan käynnistämiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 9-3, 1 poissa.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Hellstén, Miikkola, Laivoranta, Hassan, Weber, Kattelus, Lindholm, Vierimaa ja Vornanen.

Yrttiahon Lundenin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Pätäri:

”Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää

- käynnistää välittömästi valmistelun yhtiön muuttamiseksi kaupungin sidosyksiköksi, jotta kaupungin oman rakennustoiminnan jatkuvuus ja työpaikat voidaan turvata,

- oikeutta yhtiön käyttämään positiivista kassavarantoaan kiinteiden kustannusten suhteellisen osuuden kasvun tai urakoiden katetason heikkenemisen kattamiseen siinä määrin kuin se on välttämätöntä,

- ilmoittaa omistajan ennakkonäkemyksenä, että yhtiön hallituksen ei tule ryhtyä toimiin selvitystilan käynnistämiseksi.”

Esteelliseksi ilmoittautunut Kallio oli poissa äänestyksestä.

Kallio ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kalervo Otava.

Jakelu

tiedTurun Seudun Rakennustekniikka Oy
tpvVirtanen Jarkko