Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto623.01.20171

13242-2016 (011)

Turun Satama Oy - omistajan ennakkonäkemyspyyntö koskien Merten moottoritiet yhteistyöhanketta Viking Line Oy:n kanssa

Tiivistelmä: -

Khkon § 6

Konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna 16.1.2017:

Turun Satama Oy:n (jäljempänä Satama) hallitus pyytää omistajan ennakkonäkemystä Merten moottoritiet yhteistyöhankkeelle Viking Line Oy:n kanssa ja perustelee hanketta muun muassa seuraavasti:

”Viking Line Oy on ilmoittanut solmineensa aiesopimuksen uuden aluksen hankkimisesta reitille Turku-Maarianhamina-Tukholma. Uuden aluksen on tarkoitus tulla liikenteeseen vuonna 2020. Viking Line Oy on yhdessä Turun, Tukholman ja Maarianhaminan satamien kanssa mukana syksyllä 2016 avautuneessa EU:n Merten moottoritiet (MoS) hakemushankkeessa. Hankkeen tavoitteena on saada rahoitustukea Turku-Tukholma reitin kehittämiseen.

Käytyjen neuvotteluiden perusteella Turun Satama Oy:n osuudeksi hankkeessa tulisi pysäköintilaitos 8,4 M€, ajoneuvoyksiköiden automaattinen mittaus- ja punnitusyksikkö (sataman osuus 0,12 M€) ja automaattinen alusten kiinnityslaitteisto 4,0 M€. Yhteensä Turun Sataman osuus olisi yhteensä 12,6 M€.  Maarianhaminan sataman osuuteen kuuluu mm. vastaava automaattinen alusten kiinnitysjärjestelmä. Tukholman satama toteuttaa mm. raskaan ajoneuvoliikenteen kenttäalueen laajennuksen ja saman tyyppisen kuljetusyksiköiden mittaus- ja punnituspisteen.

Turun Sataman osalta LNG-tankkausmahdollisuuden kehittämisen selvittelyä jatkettaisiin ja mahdollisen tuen hakeminen toteutettaisiin tulevissa hakemuskierroksissa. Mainittujen kolmen sataman ja Viking Linen hakemus kohdentuu yhteensä noin 40 milj. euron yhteishankkeelle, joihin on enimmillään mahdollista saada EU:n tukea 30 %.

Turun Satama Oy:n hallitus on käsitellyt asiaa viimeksi kokouksessaan 13.12.2016 ja todennut, että hanke on osaltaan merkittävä, koska sen kautta voidaan saada rahoitustukea Turku-Tukholma reitin kehittämiseksi. Turussa hankkeella mahdollistetaan uuden suuremman aluksen kasvavien matkustaja- ja automäärien palvelun kehittämisen sekä nykyisten pysäköintialueiden osittainen ottaminen muuhun matkustajaliikennettä palvelevaan käyttöön. Uusi kiinnitysjärjestelmä varmentaa Turku-Tukholma reitin tiukan aikataulun toteutumista minimoimalla satamaoperointiaikoja. uudet mittausjärjestelmät palvelevat mm. alusten turvallisuutta antaessaan tarkemmat tiedot raskaan liikenteen painosta lastaustilanteessa.

Yksityiskohtaiset rahoitusjärjestelyt Turun Satama Oy toteuttaa hankkeiden toteutuksen ja kehittämisen yhteydessä normaalin investointibudjetin ulkopuolisella lisätalousarviolla.

Turun Satama Oy:n hallitus esittää, että Turun kaupunginhallituksen konsernijaosto toteaisi omistajan ennakkonäkemyksenä, että edellä oleva EU:n Merten moottoritiet (MoS) yhteishanke Viking Line Ab:n, Tukholman Satama Oy:n, Maarianhaminan Satama Oy:n ja Turun Satama Oy:n kesken voidaan toteuttaa ja Turun Satama Oy:n osalta yksityiskohtaiset investointitoimenpiteet käsitellään hankkeiden toteuttamisen yhteydessä tehtävien lisäinvestointibudjettien yhteydessä.”

Innvestointihankkeen taloudellisesta kannattavuudesta

Vaikka hankkeeseen lienee mahdollista saada merkittävää EU:n tukea, tämä ei poista sitä investoinnin tuottovaatimusta, jonka Sataman tulee asettaa investointiin sitoutuvalle pääomalle. Mikäli Satama toteuttaa hankkeen kokonaan omalla pääomallaan, tulee investoinnin tuottovaatimuksen olla lähtökohtaisesti samaa tasoa mitä on Sataman koko oman pääoman tuottovaatimus

Yhtiön tuloskortissa oman pääoman tuoton tavoitteeksi on asetettu 6,4 %, mitä voidaan pitää melko alhaisena tasona, koska vieraan pääoman ehtoisen Satamalle myönnetyn vaihtovelkakirjalainan (30 M€) koroksi on määritelty 8 % taso. Oman pääoman tuottovaatimuksen tulisi lähtökohtaisesti aina ylittää vieraan pääoman tuottovaatimuksen, koska oma pääoma on yhtiön taseessa viimesijainen ja riskillisintä omistajan yhtiön sijoittamaa pääomaa. Näin ollen hankkeeseen sijoitetun pääoman tuoton tulisi ylittää ainakin keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä mainittu 8 %:n taso eli generoida nettokassavirtaa vähintään vuositasolla yli 0,7 milj. euroa (12,6 m€ * 0,7 (oletus: tuki 30%) * 8 %=0,706 m€).

Sataman likvidit kassavarat tilanteessa 31.12.2016 olivat yhteensä n. 13,26 milj. euroa, toisin sanoen Satama käyttäisi hankkeeseen merkittävän osan rahavaroistaan.

Satama on toimittanut kaupungille lisäselvityksen (liite 4) investoinnin taloudellisesta kannattavuudesta. Sen perusteella Investoinnin tuotto muodostuu kasvavista alusmaksutuloista – ja matkustaja maksutuloista yht. 950 teur/ vuosi sekä pysäköintimaksu tuloista 500 teur/ vuosi

Pysäköintitalon käyttöasteeksi oletetaan 40%. EU:n myöntämä tuki on hankkeelle 3,8  milj.eur. Pysäköintitalon poistoaika on 25 vuotta ja kiinnityslaitteiden sekä punnituslaitteiden laitteille 10 vuotta. Sataman hallituksen tuottovaatimus on 6,4 %.

Arviointi tuottovaatimuksen mukaan

100 x vuotuinen nettotuotto - poistojen jälkeen) / keskimääräinen pääoma

• Kokonaishankkeena  100 x (1600 - 506) / 8855                               = 12,3 %

• Pysäköintitalo erillisenä 100 x (650 – 235) /  5880                            =   7,0 %

• Laivan kiinnityslaitteet erill. 100 x (950 – 280) / 2800 = 23,9 %

Arviointi  takaisinmaksuajan mukaan

Kokonaisinvestointi/ vuotuinen nettotuotto

• Kokonaishankkeena                             8,8 milj.eur/1,60  milj.eur    =  5,5 vuotta

• Pysäköintitalo erillisenä                          5,8 milj.eur/ 0,65 = 8,9  vuotta

• Laivan kiinnityslaitteet  erill.                   3,8 milj.eur/ 0.95 milj.eur    = 3,9 vuotta

Yhteenvetona voidaan todeta, että investointi on kannattava, koska pääoman tuottovaatimus ylittää Sataman vieraan pääoman enimmäiskustannuksen (8 % vvk-lainan korko) ja takaisinmaksuaika on suhteellisen lyhyt tekniseen käyttöikään verrattuna

Hankkeen rahoituksen osalta hanke voidaan rahoittaa sataman omalla tulorahoituksella / kassalla. Laivan kiinnityslaitteiden osalta voidaan harkita leasingrahoituksen käyttöä tai vaihtoehtoisesti kaupungin pitkäaikaisella lainalla.

Edellä esitettyyn viitaten hanke on toiminnallisesti perusteltu, siihen on saatavissa merkittävä määrä EU:n tukea ja investoinnin kannattavuus ylittää keskimäärin Sataman oman / vieraan pääoman tuottovaatimuksen. Näin ollen esitettyyn investointihankkeeseen ei ole huomautettavaa.

Oheismateriaali 1Turun Satama Oy:n ennakkonäkemyspyyntö liitteineen

Oheismateriaali 2Investointilaskelma

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto ilmoittaa omistajan ennakkonäkemyksenä, että edellä oleva EU:n Merten moottoritiet (MoS) yhteishanke Viking Line Ab:n, Tukholman Satama Oy:n, Maarianhaminan Satama Oy:n ja Turun Satama Oy:n kesken voidaan toteuttaa ja Turun Satama Oy:n osalta yksityiskohtaiset investointitoimenpiteet käsitellään hankkeiden toteuttamisen yhteydessä tehtävien lisäinvestointibudjettien yhteydessä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Satama Oy