Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto2420.04.20153

3936-2015 (014)

Turun seudun jätehuolto Oy:n kevätyhtiökokous

Tiivistelmä: -

Khkon § 24

Konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna 15.4.2015:

Turun seudun jätehuolto Oy:n kevätyhtiökokous

Turun seudun jätehuolto Oy on Turun kaupungin konserniohjeessa strategiseksi yhtiöksi määritelty osakkuusyhtiö, jossa Turun kaupungin omistus on 31,95 %. Turun seudun jätehuolto Oy:n kevätyhtiökokous pidetään 28.4.2015 klo 09.00. Yhtiökokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksessä mainitut ja kevätyhtiökokouksessa käsiteltäviksi edellytetyt asiat. Kaupunginhallituksen konsernijaoston 18.3.2013 § 23 päätöksen mukaan Turun seudun jätehuolto Oy kuuluu ensimmäiseen palkkioluokkaan.

Strategisille yhtiöille lähetetyn vuosikellon mukaan strategisten yhtiöiden yhtiökokousasiat käsitellään konsernijaostossa ennen ajankohtaa, johon yhtiö on aikatauluttanut yhtiökokouksensa. Yhtiökokousmateriaalin tulee sisältää muun muassa yhtiön hallituksen allekirjoittama tilinpäätös tilintarkastettuna. Yhtiön tuloskortti käsitellään samassa yhteydessä tilinpäätösasiakirjojen kanssa.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto on 10.3.2014 § 19 päättänyt, että Turun kaupungin tytäryhteisön tulee noudattaa konserniohjeiden periaatetta kilpailutuksen voittaneen tilintarkastajan valinnasta. Tarkastuspalveluiden hoitamisesta tulee tehdä sopimus KPMG Julkishallinnon palvelut Oy:n kanssa kaupunginvaltuuston toimikautta 2013–2016 vastaavilta vuosilta tarjouskilpailun mukaisesti. Turun seudun jätehuolto Oy:n hallituksen esitys ei noudata konsernijaoston mainittua päätöstä, vaan yhtiön tilintarkastajana toimii PWC - tilintarkastusyhteisö.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen vuonna 2014

Yhtiön kaikki toiminnalliset tavoitteet toteutuivat hyvin ja yhdyskuntajätteen hyötykäyttöaste on Turun seudulla jo 98 %. Kierrätyksen osuuden arvioidaan olevan vähintään 36 % ja kaatopaikalle joudutaan yhdyskuntajätteestä sijoittamaan enää noin 2 %.

Taloudellisten tavoitteiden toteutuminen vuonna 2014

Yhtiön taloudelliset tavoitteet toteutuivat huomattavasti odotettua paremmin. Liikevoitto oli 1,7 milj. euroa tavoitteen ollessa 0,8 milj. euroa ja tilikauden tulos 1,7 milj. euroa tavoitteen ollessa vain 0,7 milj. euroa. Lisäksi oman- ja sijoitetun pääoman tuotot toteutuivat vastaavasti huomattavasti tavoitteita paremmin. Yhtiön tase on hyvin vakavarainen ja omavaraisuusaste 64,2 % ja nettovelkaantumisaste -65,6 %.

Yhtiön likividit rahavarat olivat vuoden 2014 lopussa n. 7,2 milj. euroa ja jakokelpoinen oma pääoma n. 5,9 milj. euroa. Yhtiöllä olisi siten mahdollisuudet osingonjakoon, mutta osakaskuntien 17.6.2014 allekirjoittaman yhdistymissopimuksen mukaisesti osinkoa ei voida jakaa ennen Turun seudun jätehuolto Oy:n ja Rouskis Oy:n yhdistymisen voimaantuloa.

Yhdistymisen voimaantulon jälkeen yhtiön tulee purkaa taseensa ylimääräinen likviditeetti ja omavaraisuus siten, että taseen omavaraisuus noudattaa konsernijaoston (15.2.2011 § 9) päätöstä, jossa todetaan yhtiön taseen ja omavaraisuuden osalta seuraavaa: ” että tuloskortin tavoite (Omavaraisuusaste, %) tuleville vuosille on keskimäärin 40 % (+/- 5 %) ja yhtiö sopeuttaa vallitsevan taserakenteensa tälle tasolle joko osingonjaolla ja/tai käyttämällä enemmälti vierasta pääomaa investointiensa rahoittamiseen.” Koska yhtiön investointitarpeet ovat maltilliset, tulee taseen ylikapitalisaatio purkaa osingonjaolla.

Konsernihallinto, lakiasiat, vs. johtava kaupunginlakimies Pauliina Ahlas 14.4.2015:

 

Rouskis Oy:n ja Turun seudun jätehuolto Oy:n sulautumisen täytäntöönpano

 

Rouskis Oy:n ja Turun seudun jätehuolto Oy:n yhtiökokoukset ovat marraskuussa 2014 hyväksyneet yhtiöiden sulautumisen ja päättäneet laittaa sen täytäntöön 30.4.2015 sillä edellytyksellä, että Turun hallinto-oikeus hylkää Salon kaupunginvaltuuston 7.4.2015 tekemästä, sulautumista koskevasta päätöksestä tehdyn valituksen, ja että hallinto-oikeuden päätös on tullut lainvoimaiseksi.

 

Turun hallinto-oikeus on 31.12.2014 hylännyt valituksen. Valittajat ovat kuitenkin valittaneet Turun hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen 14.2.2015.

 

Turun seudun jätehuolto Oy:n hallitus esittää nyt yhtiökokoukselle marraskuussa 2014 tehdyn sulautumispäätöksen muuttamista siten, että sulautumisen täytäntöönpano ei ole ehdollinen Salon kaupunginvaltuuston päätöksen ja Turun hallinto-oikeuden ratkaisun lainvoimaisuudelle ja että sulautuminen päätetään laittaa täytäntöön 31.8.2015. Hallitus on samalla päättänyt, että yhtiö ei tule vetoamaan 17.6.2014 allekirjoitetun yhdistymissopimuksen kohdan 4.4 ennakkoehdon (kaikki yhdistymisen täytäntöön panemiseksi edellytetyt päätökset ovat lainvoimaisia) täyttymättä jättämiseen sen vuoksi, että Salon kaupunginvaltuuston Rouskis Oy:n ja Turun seudun jätehuolto Oy:n yhdistymistä koskeva päätös ei ole lainvoimainen ennen yhdistymisen voimaantuloa.

 

Turun seudun jätehuolto Oy:n hallitus perustelee esitystään sillä, että sulautumisen täytäntöönpano voi viivästyä valitusasian ratkaisun odottamisen johdosta yli vuodella. Tällöin yhdistymisestä saatavat, esimerkiksi toiminnan tehostumisesta arvioidut merkittävät kustannussäästöt siirtyvät vastaavasti eteenpäin. Sulautumisprosessin uudelleenaloittaminen aiheuttaisi lisäksi ylimääräisiä juridisia ja hallinnollisia kustannuksia. Viivästyminen aiheuttaisi myös toiminnallista haittaa kahdenkertaisen työn ja henkilöresurssien epätasaisen jakautumisen vuoksi. Edelleen hallitus toteaa, että jatkuva epävarmuus sulautumisen toteutumisajankohdasta vahingoittaa työyhteisöjen hyvinvointia.

 

Kuntalain 98 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon. Lain esitöiden mukaan ”täytäntöönpanoon on katsottu voitavan ryhtyä, mikäli erittäin painavat syyt ovat tätä vaatineet. Täytäntöönpanoon ryhtyminen on usein etujen ja haittojen vertailua. Jos täytäntöönpanon edut katsotaan selvästi haittoja suuremmiksi, täytäntöönpanoon saatetaan ryhtyä.”

 

Salon kaupunginhallitus on 16.3.2015 päättänyt antaa Rouskis Oy:n hallitukselle toimiohjeen laittaa sulautuminen täytäntöön mahdollisimman nopeasti mm. seuraavin perustein:

-Rouskiksen ja TSJ:n fuusioselvitystyön ohjausryhmän kannanotossa 19.3.2013 (valituksen kohteena olevan päätöksen liite) on todettu sulautumisesta seuraavan muun ohella seuraavia etuja:

oLaitosmaisen jätteenkäsittelyn ja hyötykäytön yksikköhintaan vaikuttaa merkittävästi volyymi. Suurella kapasiteetilla toimiva yksikkö on pientä kustannustehokkaampi. Kustannustehokkuuden lisäämiseksi jätevirrat on koottava tavalla tai toisella yhteen. Jätevirtojen ohjaus ja kustannustehokkaan käsittelyn järjestäminen on yksinkertaisinta yhden, taloudellisesti kestävän kokoluokan yhtiön toimesta.

oFuusiosta on merkittävää toiminnallista ja taloudellista etua molemmille jäteyhtiöille; Rouskikselle se turvaa asiakashintojen kohtuullisuuden, TSJ:lle koituu merkittäviä säästöjä investointitarpeen vähenemisenä esim. kaatopaikan pohjarakenteisiin.

oFuusion myötä mm.

jätteen loppusijoitus voidaan keskittää yhdelle kustannustehokkaalle kaatopaikalle;

Lounais-Suomen jätehuolto Oy:n on mahdollista saada synergiaetua jätevirtojen yhdistymisen kautta myös jätteen energiahyötykäytössä;

jätehuoltopalvelut yhtenäistyvät, niitä on mahdollista kehittää ja keskittää eri keskusten välillä;

jätevirtojen ohjaaminen ja hallinta tehostuvat;

henkilöresurssit voidaan kohdentaa tehokkaammin; ja mahdollisuudet jätteenkuljetusten reitityksiin yli kuntarajojen lisääntyvät, mikä lisää kuljetusten optimoinnin mahdollisuutta ja kustannustehokkuutta; tämä näkyy asiakkaille säästöinä jätemaksuissa.

Kustannussäästöjä on arvioitu muodostuvan käyttökuluissa vuositasolla kokonaisuudessaan jopa 760 000 euroa.

-Rouskis Oy:n ja Turun seudun jätehuolto Oy:n toimitusjohtajat ovat esittäneet edellä lausutun lisäksi seuraavat perustelut sulautumisen nopealle täytäntöönpanolle:

oFuusion viivästyminen siirtää arvioitujen taloudellisten säästöjen toteutumista ja aiheuttaa samalla uusia ylimääräisiä kuluja, joita ei muuten syntyisi. Tästä on haittaa asukkaille, nykyisille yhtiöille ja osakaskunnille.

oTehdyssä fuusioselvityksessä on arvioitu syntyvän kustannussäästöjä vuositasolla kokonaisuudessaan noin 760 000 euroa. Fuusion viivästyessä myös hyötyjen realisoituminen vastaavasti siirtyy.

oHenkilöresurssit ovat tällä hetkellä alimitoitetut suhteessa yhtiöissä toteutettaviin tehtäviin. Eläkkeelle siirtymisestä huolimatta tarvittavan uuden henkilökunnan rekrytointia on siirretty. Fuusion toteutuessa yhtiöiden toimintaa tehostetaan ja nykyiset henkilöresurssit hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti. 

oKahdenkertaista työtä aiheutuu tällä hetkellä yhtiöiden päällekkäisistä toiminnoista (esimerkiksi hankkeet, palvelut, kokoukset, ohjelmistojen ylläpito ja tiedottaminen).

 

Edellä mainitut perusteet ovat sellaisia perusteita, joita on mahdollista pitää erittäin painavina perusteina sulautumisen täytäntöönpanolle ennen valituksen kohteena olevan päätöksen lainvoimaisuutta. Samoin on mahdollista todeta, että ennen päätöksen lainvoimaisuutta toteutetun täytäntöönpanon edut ovat edellä kuvatuin tavoin haittoja suuremmat.

 

Salon kaupunginhallitus on 16.3.2015 tekemällään päätöksellä ratkaissut asian omalta osaltaan. Turun seudun jätehuolto Oy:n osakkaiden tulee harkita sulautumisen täytäntöönpanoa ja ajankohtaa koskeva asia omalta osaltaan.

 

Tehtäessä päätöstä täytäntöönpanoon ryhtymisestä ennen päätösten lainvoimaisuutta on kuitenkin huomioitava myös se, että mikäli korkein hallinto-oikeus hyväksyisi tehdyt valitukset ja päättäisi poistaa Salon kaupunginvaltuuston päätöksen sulautumisesta, tulisi päätöksen täytäntöönpano purkaa, mikä saattaa olla käytännössä erittäin haasteellista, ja mistä saattaa aiheutua järjestelyn osapuolille myös huomattavia kustannuksia.

 

Turun seudun jätehuolto Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heikkilä ja hallituksen puheenjohtaja Olli A. Manni on kutsuttu konsernijaoston kokoukseen.

Liite 1Turun seudun jätehuolto Oy:n tuloskortti

Oheismateriaali 1Yhtiökokouksen esityslista liitteineen (salainen JulkL 24 §:n 20 kohta)

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto päättää että yhtiökokouksen esityslista merkitään tiedoksi ja että konsernijaosto antaa kaupungin edustajalle yhtiökokouksessa seuraavan konserniohjeen:

- yhtiön tilintarkastajaksi tulee suositella KPMG Julkishallinnon palvelut Oy:tä ja sen erikseen nimeämää vastuullista tilintarkastajaa.

- esittelytekstissä mainitut perusteet Turun seudun jätehuolto Oy:n ja Rouskis Oy:n sulautumisen täytäntöönpanosta ennen Salon kaupunginvaltuuston päätöksen sekä Turun hallinto-oikeuden ratkaisun lainvoimaisuutta ovat sellaisia erittäin painavia perusteita, ja päätöksen pikaisen täytäntöönpanon edut ovat siinä määrin haittoja suuremmat, että sulautuminen voidaan panna täytäntöön hallituksen yhtiökokouskutsussa esittämällä tavalla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa olivat selvittämässä Turun seudun jätehuolto Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heikkilä ja hallituksen puheenjohtaja Olli A. Manni.

Rantanen ja Korhonen ilmoittivat olevansa esteellisiä eivätkä osallistuneet asian käsittelyyn. Rantasen tilalla puheenjohtajana toimi Eklund ja Korhosen tilalla sihteerinä Heikkinen.

Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Jakelu

tiedTurun Seudun Jätehuolto Oy
tpvKonsernihallinto, lakiasiat


Liitteet:

Khkon § 24
Liite 1:Turun seudun jätehuolto Oy:n tuloskortti