Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto11716.12.20133

14218-2013 (010)

Palvelukeskusten toiminta

Tiivistelmä:

Turun kaupunginhallituksen johtosäännön 9 §:n 4-kohdan mukaisesti kaupunginhallituksen konsernijaoston tehtävänä on huolehtia keskitetyistä palveluista, joita ei ole annettu kaupunginhallituksen, lauta- tai johtokuntien tehtäväksi. 21.10.2013 § 103 konsernijaosto on käsitellyt palvelukeskusten tuloskortteja sekä päättänyt, että konsernijaosto hyväksyy palvelukeskusten tuloskortit osaltaan. Tässä konsernijaoston kokouksessa käsitellään palvelukeskusten toimintaa ja esitetään, että esittelyt merkitään tiedoksi.

Khkon § 117

Kaupunginlakimies Laura Klami ja järjestelmäasiantuntija Oskari Heinämäki 13.12.2013:

Kaupunginhallituksen alaisuudessa toimivat palvelukeskukset

Turun kaupunginhallituksen johtosäännön (kv 17.12.2012 § 252) 4 luvun 21 §:ssä on määritelty kaupunginhallituksen alaiset palvelukeskukset. Palvelukeskuksen tehtävänä on tuottaa kaupunginhallituksen päättämiä palveluja kaupunkikonsernille ja ulkoisille asiakkaille.

Kaupunginhallituksen alaisuudessa toimivat seuraavat palvelukeskukset:

1) Talouspalvelukeskus, jota johtaa talouspalvelujohtaja Fredrik Lindström, vastuullinen johtaja Jukka Laiho

2) IT- palvelut, jota johtaa IT- palvelujohtaja Jari Nevalainen, vastuullinen johtaja Jukka Laiho

3) Hankinta- ja logistiikkakeskus, jota johtaa hankinta- ja logistiikkajohtaja Pauliina Lautiainen, vastuullinen johtaja Jukka Laiho

4) Henkilöstöasianpalvelukeskus, jota johtaa henkilöstöpalvelupäällikkö Irmeli Niittymäki, vastuullinen henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen

5) Matkailun palvelukeskus, jota johtaa matkailujohtaja Anne-Marget Niemi, vastuullinen Antti Kirkkola, kaupunkikehitysryhmä

6) Velkaneuvontatoimisto, jota johtaa johtava velkaneuvoja Petra Einiö, vastuullinen johtaja Tuomas Heikkinen sekä

7) Turun Työterveystalo, jota johtaa työterveysjohtaja Marjo Sinokki, vastuullinen henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen.

8) Turun Seudun kehittämiskeskus, jota johtaa vt. elinkeinojohtaja Niko Kyynäräinen, vastuullinen johtaja Pekka Sundman

Palvelukeskuksen johtaja johtaa ja valvoo kaupunginhallituksen konsernijaoston ja kaupunginjohtajan alaisena palvelukeskusta ja vastaa sen kehittämisestä, taloudesta ja toiminnasta sekä asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta.

Kaupunginjohtaja määrää palvelukeskusten johtajien tehtävistä sekä palvelukeskusten ohjaamisesta ja raportoinnista. Kaupunginjohtaja päättää palvelukeskuksen nettobudjetoinnista.

Turun kaupunginhallituksen johtosäännön 9 §:n 4-kohdan mukaisesti kaupunginhallituksen konsernijaoston tehtävänä on huolehtia keskitetyistä palveluista, joita ei ole annettu kaupunginhallituksen, lauta- tai johtokuntien tehtäväksi sekä konserniohjauksen kehittämisestä ja niiden yhtiöiden, osuuskuntien ja yhdistysten sekä säätiöiden omistajaohjauksesta sekä valvonnasta, joiden osakkaana tai jäsenenä kaupunki on tai joissa kaupungilla on määräysvalta tai yhtiöjärjestykseen tai sääntöihin perustuva oikeus nimittää hallituksen tai muiden toimielimien jäseniä.

Palvelukeskusten toiminnan ja talouden tavoitteet

Palvelukeskusten talousarvion laadinta on suoritettu samalla prosessilla ja aikataululla kuin konsernihallinnon sisäiset yksiköt ja vastuualueet. Palvelukeskuksia on ohjeistettu talousarvion laadintaa koskevassa ohjeistuksessa sekä konsernihallintoa ja palvelukeskuksia erikseen koskevassa tarkennetussa ohjeistuksessa.

Palvelukeskusten talouden ja toiminnan tavoitteiden käsittely toteutetaan konsernijaoston kokouksessa useammassa osassa. Ensimmäisessä osassa 21.10.2013 § 103 on käsitelty palvelukeskusten tuloskortteja sekä päätetty, että konsernijaosto hyväksyy palvelukeskusten tuloskortit osaltaan. Tässä konsernijaoston kokouksessa käsitellään palvelukeskusten toimintaa lukuun ottamatta Talouspalvelukeskusta, jota on käsitelty jo viime konsernijaostossa 25.11.2013 § 108.

IT-Toiminta

Keskeisimmät toiminnan muutokset

•  Palvelukeskusmalli

•  Strategisen IT-suunnittelun vastuu konsernihallinnossa

Keskeisimmät tavoitteet

•  IT-infrastruktuurin yhtenäistäminen

•  Sähköisen asioinnin kehittäminen

•  Taloushallinnon kehittäminen

•  Asiakkuustyytyväisyys

Hankinta- ja logistiikkakeskus

Keskeisimmät toiminnan muutokset

•  Painatuspalvelut osaksi palvelukeskusta

•  Autonkuljettajat Sotesta (13 kpl)

•  Sisäisen organisoinnin muutos

•  Uudet yhtiöt ja kilpailuttamiset

Keskeisimmät tavoitteet

•  Innovatiiviset hankinnat lisääntyvät

•  Sähköisen työtavan lisääminen

•  Kustannusten kasvun hillitseminen

•  Uudistamisohjelma

Henkilöstöasiainpalvelukeskus

Keskeisimmät toiminnan muutokset

•  Toiminta juuri käynnistynyt

•  Toimintaa: rekrytointipalvelut, palvelusuhdeasiat, ja HR-sovelluspalvelut

Keskeisimmät tavoitteet

•  Käytäntöjen ja työtapojen yhtenäistäminen

•  Tuotteistuksen kautta nettoyksiköksi

•  Rajapinnat SAP HR käyttöönotossa

•  Laadukkaat palvelut

•  Kustannustehokkuus

•  Henkilöstön perehdyttäminen

Matkailun palvelukeskus

Keskeisimmät toiminnan muutokset

• Hostelin toimintamalli uudistetaan. Keskitetään palvelut ja vahvistetaan toiminnan kannattavuutta.

• Maakunnan matkailun  kehittämistoiminnan organisointi osaksi palvelukeskuksen toimintaa

• Turun lentoaseman Gate Way -aseman vahvistaminen ja henkilölentoliikenteen edistäminen

Keskeisimmät tavoitteet

•  Markkinaosuuden kasvattaminen rekisteröidyissä yöpymisissä

•  Matkailutulon kasvattaminen

•  Hostelin käyttöasteen nostaminen

•  Ryhmämyynnin lisääminen

Velkaneuvontatoimisto

Keskeisimmät toiminnan muutokset

•  Toiminnan kehittäminen, asiakas tavoitettavuuden parantuminen

•  Kemiönsaaren ja Paraisten kunnat mukaan velkaneuvonta-alueeseen

•  Yhteistyötä sidosryhmien, esim. seurakunnan, sosiaalitoimen, työllistämispalvelun ja ulosottoviranomaisen kanssa on lisätty

Keskeisimmät tavoitteet

•  Nuoriso asiakkaiksi

•  Joustoajan lyhentäminen

•  Käsittelyaikojen lyhentäminen

Turun Työterveystalo

Keskeisimmät toiminnan muutokset

•  Taseyksiköksi ja kaupunginhallituksen toimielimen alle siirtyminen 2013 alkaen

•  Toiminta on jatkunut pääosin ennallaan

•  Ennaltaehkäisevän työterveyshuollon osuutta painotetaan

•  Lakimuutokset ovat lisänneet työterveysneuvottelujen määrää huomattavasti

•  Tuleva uudistettu asetus edellyttää laatujärjestelmän käyttöönottoa

Keskeisimmät tavoitteet

•  Sairauspoissaolojen vähentäminen

•  Työkyvyttömyyseläkkeiden määrän ja niiden aiheuttamien kustannusten vähentäminen

•  Työtapaturmien vähentäminen

Turun Seudun Kehittämiskeskus

Keskeisimmät toiminnan muutokset

•  Toimintaympäristön jatkuvat muutokset aihetuttavat muutostarpeita julkisille yrityspalveluille

•  Strategiaprosessi, kasvusopimus ja Inka-ohjelmat määrittelevät tulevat kehittämisalueet

Keskeisimmät tavoitteet

•  Yritysystävällisin seutu Suomessa

•  Yritysten toimintaympäristön kehittäminen

•  Elinkeinorakenteen uudistuminen

Kokoukseen on kutsuttu IT- palvelujohtaja Jari Nevalainen, hankinta- ja logistiikkajohtaja Pauliina Lautiainen, henkilöstöpalvelupäällikkö Irmeli Niittymäki, matkailujohtaja Anne-Marget Hellén, johtava velkaneuvoja Petra Einiö, työterveysjohtaja Marjo Sinokki sekä elinkeinojohtaja Niko Kyynäräinen.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto merkitsee saadut esittelyt tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa IT -Toiminnan toimintaa oli esittelemässä IT- palvelujohtaja Jari Nevalainen, Hankinta- ja logistiikkakeskuksen toimintaa hankinta- ja logistiikkajohtaja Pauliina Lautiainen, Henkilöstöasiainpalvelukeskuksen toimintaa henkilöstöpalvelupäällikkö Irmeli Niittymäki, Matkailun palvelukeskuksen toimintaa matkailujohtaja Anne-Marget Hellén, Velkaneuvontatoimiston toimintaa johtava velkaneuvoja Petra Einiö, Turun Työterveystalon toimintaa työterveysjohtaja Marjo Sinokki sekä Turun Seudun kehittämiskeskuksen toimintaa elinkeinojohtaja Niko Kyynäräinen.