Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto3006.05.20193

5556-2019 (02 02 00)

Investointiohjelmien lähtökohdat sekä kesäkuussa 2019 sidottavat vuoden 2020 investointikohteet

Tiivistelmä:

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään hyväksyttäväksi investointiohjelmien lähtökohdat sekä kiinteän omaisuuden hankintatasot taloussuunnitelmakaudelle 2020-2023. Lisäksi merkitään tiedoksi ne infra- ja tilainvestointihankkeet vuoden 2020 kohteista, jotka esitetään sidottavaksi kaupunginvaltuustossa jo kesäkuussa.

Khkeh § 30

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen ja controller Johanna Korpikoski 26.4.2019:

Investointiohjelmien lähtökohdat ja priorisointi

Investointiohjelmien laadinnassa on huomioitu Turun kaupungin strategiset linjaukset ja strategiset lähtökohdat, kuten Turun kärkihankkeet. Investointiohjelmien laadinnan muita lähtökohtia ovat ensisijaisesti turvallisuuden ja terveyden kannalta välttämättömät ja ylläpitokustannuksia pienentävät investoinnit sekä energiatehokkuutta parantavat peruskorjaushankkeet, joiden pitkäaikainen tarve palveluverkossa on varmistettu. Hankkeiden tärkeysjärjestyksessä etusijalla ovat kohteet, joiden toteuttamiseen kaupunki on sitoutunut sopimuksin. Lisäksi hankkeiden tärkeysjärjestyksessä otetaan huomioon investointien välttämättömyys ja vaikuttavuus.

Tilahankkeiden ja infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnittelun ohjeistus on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 26.2.2018. Uusien infrahankkeiden osalta ohjeistus ja toimintamalli otetaan käyttöön laadittaessa talousarviota vuodelle 2020. Infrahankkeiden osalta ohjetta tulee vielä päivittää ja se viedään päätöksentekoon kesäkuussa. Ohjeen päivittämisen myötä mahdollistetaan asemakaavan sekä katu- ja kaupunkiympäristön toteutussuunnittelun samanaikainen laatiminen, mikä nopeuttaa oleellisesti hankkeiden toteutusvaihetta. Samalla voidaan parantaa suunnitelmien yhteensovittamista ja laatua.

Kaupunkiympäristötoimiala toteuttaa kaupungin investointiohjelmaa ja käyttää määrärahoja siten, kuin sopimusohjausmalliin on kirjattu. Kaupunginhallituksen palvelutilaus investointiohjelmista tehdään sopimusohjauksen yhteydessä kohdekohtaisesti lautakunnalle.

Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää hallintosäännön 35 §:n mukaisesti mm. investointiohjelmien lähtökohdista ja kohteiden priorisoinnista.

Investointitasot vuosina 2016 – 2019 ja investointitarpeet 2020 - 2023

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointimenot jakautuvat infrainvestointeihin, kaupungin palvelutilojen tilainvestointeihin ja kiinteän omaisuuden eli tontti- ja raakamaan hankintaan. Talousarviossa investointitasot perustuvat kaupunginvaltuuston hyväksymiin suunnittelulukuihin. Vuoden 2020 investointimenojen suunnitteluluvut hyväksytään kaupunginvaltuustossa kesäkuussa. Kuluvan vuoden 2019 talousarvioon tullaan myös samassa kokouksessa esittämään määrärahakorotusta tietyille sidottaville hankkeille, jotta ko. hankkeiden toteutussuunnittelun voi aloittaa investointimäärärahojen puitteissa jo vuoden 2019 aikana.

Konsernihallinnon Tilapalvelukeskus ja kaupunkiympäristötoimiala ovat valmistelleet kaupungin toimitilojen, kaupunkiympäristön infrainvestointien ja kiinteän omaisuuden investointitarpeiden esitykset. Liitteissä 1-3 on esitetty infran investointiohjelma, tilainvestointiohjelma sekä kiinteän omaisuuden hankinnat.

Alla olevassa taulukossa 1 on esitetty toteutuneet investointitasot vuosina 2016 - 2018, ennuste vuodelle 2019 sekä investointitarpeet vuosille 2020 - 2023. Investointitaso vuosina 2016 - 2023 on yhteensä noin 0,9 mrd. euroa ja keskiarvo 117 milj. euroa vuosittain. Infrainvestointitason keskiarvo vuosina 2016 - 2023 on noin 42 milj. euroa ja tilainvestointien noin 69 milj. euroa. Tilainvestointien kohdalla vuosien 2016 - 2019 toteumat sisältävät suorien tilainvestointien lisäksi keskimäärin 42 milj. euroa vuosittain kaupungin palvelutilahankkeita, jotka on toteutettu konsernin sisäisinä- tai vuokrahankkeina. Kiinteän omaisuuden hankinnat ovat vuositasolla noin 6 milj. euroa maahankintoja kiinteistöineen. Ennuste TA2019 sisältää infrainvestointien vuoden 2018 toteutuksesta viivästyneiden investointihankkeiden määrärahasiirrot yhteensä 5,4 milj. euroa sekä kiinteän omaisuuden hankintoihin määrärahakorotusesitys 3,445 milj. euroa, joka aiheutuu Kurjenmäkikoti I:n ja II:n takaisinhankinnasta kaupungin omistukseen.

Taulukko 1. Investointitasot ja taloussuunnitelmakauden investointitarpeet

*sisältää konserniyhtiöiden toteuttamat kaupungin palvelutilat konsernin sisäisinä ja vuokrahankkeina keskimäärin 42 milj. euroa vuosittain 2016 – 2019 ja 5 milj. euroa vuonna 2021.

**sisältää määrärahamuutosesitykset: infrainvestoinnit (5,4 milj. €) ja kiinteä omaisuus (3,445 milj. €).

Kuvio 1. Infrainvestoinnit TAE2020

Kaupunginhallituksen palvelutilaukseen sisältyvät infrainvestoinnit TAE 2020 (kuvio 1):

Kuvio 2. Tilainvestoinnit TAE2020

Kaupunginhallituksen palvelutilaus kaupungin tilainvestoinnit TAE 2020 (kuvio 2):

Omaisuuden arvosta huolehtiminen edellyttää, että investoinnit korjausvelan vähentämiseksi ovat vähintään yhtä suuret kuin poistot, jotta rakennettu omaisuus pysyy kunnossa. Vuonna 2018 infran korjausinvestointien määrä oli 11,9 milj. euroa, joka oli 56 prosenttia kaupungin infrakohteiden suunnitelmamukaisten poistojen määrästä (21,5 milj. €). Tilakohteiden korjausinvestointien määrä oli yhteensä 14,3 milj. euroa, joka oli 59 prosenttia kaupungin rakennusten suunnitelmamukaisten poistojen määrästä vuonna 2018 (24,2 milj. euroa).

Talousarvioesityksessä vuodelle 2020 kaupungin palvelutilojen rakennuttamiseen on esitetty uudisrakentamiselle 13,4 milj. euroa (42 %) ja peruskorjauksiin sekä pienempiin korjaushankkeisiin yhteensä 18,4 milj. euroa (58 %) tilainvestointiohjelman määrärahoista. Infrainvestointiohjelman määrärahoista on kohdistettu 13,2 milj. euroa (31 %) korjausvelkaa alentaviin infrakohteisiin.

Kaupungin palvelutoiminnan tilainvestointitarpeet, yhtiömuotoisina taikka vuokrakohteina, lisäävät konsernivelkaa ja vuokravastuita. Investointiohjelmien ulkopuolisten hankkeiden käynnistyminen edellyttää esimerkiksi lisää myytäviä kohteita kuntakonsernista taloussuunnitelmakaudella. Investointien priorisointeja tehtäessä tulee myös huomioida ajoitusten siirtojen vaikutukset mm. tulorahoitukseen.

Infrainvestointien suunnittelu TA2020 ja TS2021 - 2023, priorisoitavat kohteet ja kesäkuussa 2019 sidottavat hankkeet vuodelle 2020

Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää 24.4.2019:

Infrainvestointien talousarvio- ja -suunnitelmaesityksessä vuosille 2020-2023 on tehty joitain uudelleen ajoituksia tai määrärahamuutoksia verrattuna taloussuunnitelmaan 2019 - 2022, joilla on tavoiteltu mahdollisimman tasaista investointien kokonaistasoa suunnitelmakaudelle. Vuoden 2020 – 2023 taloussuunnitelman strategisen maankäytön hankkeista on LogiCity (Vaiste) siirretty toimintoja tukevien hankkeiden hankeryhmään.

Merkittävimmät hankkeiden määrärahavarauksen tai ajoituksen muutokset verrattuna voimassa olevaan investointiohjelmaan vuosille 2019 - 2022 ovat seuraavat:

Esitettyjen muutosten seurauksena suunnittelukauden infrainvestoinnit ovat keskimäärin 42 464 000 €/v.

Oheismateriaalissa 1 on esitetty infran kohdekohtainen investointiohjelma. 

Infrainvestointien taloussuunnitelmaesityksessä ei ole varauduttu seuraaviin hankkeisiin määrärahavarauksin:

Infrainvestointiohjelmasta tullaan esittämään kesäkuussa sidottaviksi noin 24,5 miljoonaa euroa vuoden 2020 kohteista seuraavista syistä (om 2):

Tilainvestointien suunnittelu TA2020 ja TS2021 - 2023, priorisoitavat kohteet ja kesäkuussa 2019 sidottavat hankkeet vuodelle 2020

Tilapalvelujohtaja Tuomas Koskiniemi 24.4.2019:

Toimitilainvestointiesityksen vuosille 2020–2023 laadinta pohjautuu vuoden 2019 talousarviossa hyväksyttyjen investointikohteiden päivitykseen. Esityksessä (liite 2) on huomioitu hyväksyttyjen hankkeiden toteutuksessa tapahtuneet muutokset, indeksikorotukset sekä toteutusvuosille kohdistuvat käyttöarviot. Vuoden 2019 talousarviossa hyväksytyistä hankkeista käynnissä ovat:

Vuodelle 2019 hyväksytyn talousarvion hankkeista Runosmäen monitoimitalohankkeen toteutus on päätetty aloittaa tänä vuonna. Kesäkuussa 2019 päätöksentekoon tuotavan hankesuunnitelman yhteydessä määritetään myös hankkeen toteutuksen laajuus ja -muoto. Hankkeen valmistumistavoite on vuonna 2021. Vuonna 2020 aloitettavaksi on määritetty Sirkkalan koulun Kärnhuset -rakennuksen korvaavan tilan uudisrakentaminen ja muiden olevien rakennusten tekninen korjaus. Hankkeen valmistumisvuositavoite on vuonna 2023.

Vuoden 2019 talousarviossa ovat mukana myös Pansion koulun ja Juhana Herttuan koulutalon peruskorjaushankkeet. Näiden hankkeiden osalta selvitetään myös uudisrakennuksina toteutettavien, korvaavien monitoimitalohankkeiden toteuttamisen tarkoituksenmukaisuutta sekä taloudellisuutta. Tarveselvitykset Pansion ja nk. Linnakaupungin monitoimitalojen toteuttamisesta tuodaan päätöksentekoon kesän 2019 aikana ja tällöin voidaan määrittää kummalla vaihtoehdolla (peruskorjaus vai uudisrakentaminen) hankkeet etenevät hankesuunnitteluun.

Vuosien 2020–2023 talousarvioon esitetään toimitilainvestointeihin muutoksia aiempiin vuosiin verrattuna nimikkeen ”Pienet hankkeet <1 M€” osalta. Pienten, alle miljoonan euron kunnossapitohankkeiden toteuttamiseen on aiempina vuosina varattu vuosittain 8 miljoonaa euroa. Tilapalvelukeskus on käynnistänyt vuonna 2019 Turun kaupungin palvelutilojen kuntokartoitushankkeen, jonka seurauksena on odotettavissa lisätarpeita tilojen kunnossapitoon. Tästä syystä vuosien 2020–2023 talousarvioon esitetään nimikkeelle ”Pienet hankkeet <1 M€” varattavan 9 miljoonaa euroa.

Konserniyhtiöiden toteuttamista hankkeista käynnissä on vuoden 2019 hyväksytyn talousarvion mukaisesti Sofiankadun päiväkodin uudisrakennushanke, jonka on tarkoitus valmistua vuonna 2021.

Vuosittain on toteutettu nk. oman taseen tilainvestointeja noin 25–30 M€:n arvosta. Lisäksi aiempina vuosina on toteutettu tilahankkeita konserniyhtiöiden toteuttamina tai vuokrahankkeina keskimäärin 42 M€:a vuosittain. Näin ollen kaupungin palvelutoimintojen toimitiloihin on panostettu yhteensä vuosittain noin 67–72 M€:a. Konserniyhtiöiden toteuttamista hankkeista kaikki muut, paitsi edellä mainittu Sofiankadun päiväkodin toteutus valmistuu vuoden 2019 aikana. Näin ollen vuosien 2020–2023 tilainvestointiehdotukseen esitetään priorisoitavaksi hankkeita siten, että tilainvestointitaso säilyy edelleen noin 70 miljoonassa eurossa. Hankkeiden toteutus-/hallintamuotoon otetaan kantaa niistä tehtävän erillisen päätöksenteon yhteydessä.

Vuosille 2020–2023 laadittavaan tilainvestointiohjelmaan voidaan ottaa mukaan Turun kaupungin tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 26.2.2018 § 37) mukaisesti sellaiset hankkeet, joista on hyväksytty tarveselvitys tai hankesuunnitelma. Investointilistalle esitettävistä hankkeista on käynnissä tai valmistunut tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen edellyttämät selvitykset.

Tilainvestointiehdotukseen vuosille 2020–2023 esitetään nostettavaksi uusia kohteita seuraavasti (liite 2):

Esitettävät hankkeet muodostavat vuositasolla 32,4–102,3 M€:n investointitasot, keskimäärin taloussuunnittelukaudella toteutuisi hankkeita vuosittain 70,9 M€:n arvosta. Tämä taso on samassa suuruusluokassa aiempien vuosien tilainvestointien toteutustasojen kanssa.

Lisäksi valmistelussa on ammatti-instituutin kampushanke, jonka toteutuksen aloittaminen taloussuunnittelukaudella nostaisi vuosittaisia tilainvestointitasoja vuosina 2022 ja 2023 noin 35 M€:lla/vuosi. Turun ammatti-instituutin käytössä olevien ja sen käyttöön otettavien tilojen osalta Ruiskatu 8:ssa toteutetaan vuosien 2019 ja 2020 aikana korjaustyöt, joiden kautta ko. tilojen elinkaarta jatketaan noin kymmenellä vuodella. Ammatti-instituutin kampushankkeen toteutusvuosissa on siis tarvittaessa joustovaraa.

Tilainvestointien ajoituksen siirtojen vaikutukset infrainvestointeihin ja niiden tulontuottopotentiaaliin tulee luonnollisesti huomioida investointien mahdollisia priorisointeja tehtäessä.

Vuoden 2020 tilahankkeista esitetään sidottavaksi tiettyjä hankkeita jo kesäkuussa 2019, jotta ko. hankkeiden toteutussuunnittelu ja tutkimukset kyetään käynnistämään jo kuluvan talousarviovuoden aikana. Näin ollen rakentamisen kilpailutukset voidaan käynnistää tarvittaessa heti seuraavan vuoden alussa.

Kesäkuussa sidottaviksi tilahankkeiksi (om 3) tullaan esittämään:

Liite 1Infran investointiohjelma

Liite 2Toimitilojen investointiohjelma

Liite 3Kiinteän omaisuuden hankinnat

Oheismateriaali 1Kohdekohtainen infran investointiohjelma

Oheismateriaali 2Kesäkuussa 2019 sidottavat infrakohteet

Oheismateriaali 3Kesäkuussa 2019 sidottavat tilakohteet

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää hyväksyä liitteissä 1 - 3 esitettyjen investointiohjelmien lähtökohdat ja sekä kiinteän omaisuuden hankintatasot taloussuunnitelmakaudelle 2020 – 2023.

Lisäksi kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto merkitsee tiedoksi kohdekohtaisen infrainvestointiohjelman (oheismateriaali 1) sekä infra- ja tilainvestointien hankkeet, jotka esitetään hyväksyttäväksi kaupunginvaltuustossa kesäkuussa 2019 taloussuunnitelmakaudelle 2020 – 2023 (oheismateriaalit 2 - 3).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tiedKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tpvTilapalvelukeskus


Liitteet:

Khkeh § 30
Liite 1:Infran investointiohjelma
Liite 2:Toimitilojen investointiohjelma
Liite 3:Kiinteän omaisuuden hankinnat