Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto615.01.20186

533-2018 (10 00 00)

Turun kaupungin asunto- ja maapoliittisten periaatteiden valmistelun käynnistäminen

Tiivistelmä:

Kaupunkikehitysjaosto päättää käynnistää Turun kaupungin asunto- ja maapoliittisia periaatteita koskevan asiakirjan valmistelun. Hallintosäännön mukaisesti kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi esitettävän periaateasiakirjan valmistelun omistajuus ja valmistelun ohjaus on kaupunkikehitysjaostolla. Virkamiesvalmistelu tullaan tekemään poikkihallinnollisella työskentelyllä. Kaupunkistrategiaan kytkeytyvä periaateasiakirja on kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyssä syyskaudella 2018.

Khkeh § 6

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen ja kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen 11.1.2018:

Hallinnollinen toimivalta

Kaupunginvaltuusto on 29.5.2017 § 105 hyväksynyt Turun kaupungin hallintosäännön. Uudistettu hallintosääntö on tullut voimaan 1.6.2017 alkaen.

Hallintosäännön 5 §:n mukaisesti kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto vastaa kaupungin kiinteistökehityksen, maankäytön ja tilankäytön strategisesta ohjauksesta.

Hallintosäännön 35 §:n 1) - kohdan mukaisesti kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää mm:

- MAL-ohjelmien, liikennejärjestelmäsuunnitelman ja muiden maankäyttöön liittyvien ohjausasiakirjojen lähtökohdista ja tavoitteista.

Taustaa

Turun kaupungin kaupunkistrategia ja siihen liittyvä ohjelmarakenne uudistettiin vuoden 2014 aikana. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 23.6.2014 uuden kaupunkistrategian ja siihen liittyvät ohjelmat; Hyvinvointi ja aktiivisuus sekä Kilpailukyky ja kestävä kasvu. Strategian ja siihen liittyvän ohjelmarakenteen uudistamisen yhteydessä otettiin käyttöön uudistettu koko kaupungin toimintamalli.

Uuden strategiarakenteen ja toimintamallin myötä luovuttiin useista erillisistä ohjausasiakirjoista, kuten Asunto- ja maankäyttöohjelmasta. Asunto- ja maankäyttöohjelman strateginen viitekehys perustui edelliseen strategiarakenteeseen ja sitä toteuttavaan toimintamalliin. On kuitenkin huomattava, että edellisten kausien ohjelmat jätettiin päätöksen yhteydessä osittain voimaan ja tällä hetkellä voimassa olevassa ohjelmarakenteessa todetaan kohdassa 1.7 seuraavaa:

Mikäli strategiakokonaisuuden vuosittaisessa tarkastelussa tunnistetaan asiakokonaisuuksia, jotka edellyttävät erillisten asiakirjojen laatimista, nämä vahvistetaan kaupunginhallituksessa tai valtuustossa tapauskohtaisesti. Asiakirjoja ei uudisteta silloin, kun niiden keskeinen sisältö on tarkoituksenmukaisempaa kuvata kaupungin strategisissa ohjelmissa. Vastaavasti aikaisemmin laadittuja ohjausasiakirjoja voidaan myös tarpeen vaatiessa kumota.

Mikäli strategiakokonaisuuden vuosittaisessa tarkastelussa tunnistetaan asiakokonaisuuksia, jotka edellyttävät erillisten asiakirjojen laatimista, nämä vahvistetaan kaupunginvaltuustossa tai hallituksessa tapauskohtaisesti. Kaikissa tapauksissa niin voimassa olevien kuin uusienkin strategialuonteisten asiakirjojen on kuitenkin oltava sisällöllisesti yhtenevät kaupunkistrategian ja strategisten ohjelmien kanssa.

Nykytila

Turun kaupungin kaupunkistrategia ja siihen liittyvät ohjelmat pitävät sisällään kaupungin strategiset toiminnalliset linjaukset ja tavoitteet, joita toimeenpannaan vuosijohtamiseen kytkeytyvällä sopimusohjauksella. Turun kaupungin asunto- ja maapoliittiset periaatteet nostetaan sopimusohjaukseen kytketyistä tavoitteista tulkiten periaatteita kaupunginvaltuuston 5.10.2009 § 219 hyväksymästä Asunto- ja maakäyttöohjelmasta.

Kaupungin omien periaatteiden lisäksi kaupunginvaltuusto on 26.1.2015 § 17 hyväksynyt Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittisen ohjelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Hyväksytty asiakirja toteuttaa seudullisia kehittämistavoitteita ja on kytketty mm. Turun seudun rakennemallin 2035 toteutuksen ohjelmointiin. Lisäksi seudulliset periaatteet ja siihen kytketty toteutusohjelma liittyvät kaupungin ja valtion väliseen kaupunkiseudun Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimukseen.

1.1.2018 aloittaneen uuden kaupunkiympäristötoimialan organisaation ja siihen liittyvän strategisen ohjauksen mallin selkeyttämiseksi on todettu tarve laatia kaupungille erilliset Turun kaupungin asunto- ja maapoliittiset periaatteet, jotka yhdistetään soveltuvilta osiltaan myös palveluiden ja elinkeinotoiminnan strategiseen viitekehykseen. Palvelu- ja elinkeinotoiminnan kytkeytymistä osaksi kaupunkisuunnitteluprosessia on todettu tarpeelliseksi vahvistaa tässä yhteydessä.

Turun kaupungin asunto- ja maapoliittiset periaatteet - asiakirja

Asiakirjan tavoite on toimia strategian ja siihen liittyvän ohjelmarakennekokonaisuuden osana. Asiakirja sovittaa yhteen tarvittavilta osin seudulliset asunto- ja maapoliittiset tavoitteet kaupungin oman tavoitteiston kanssa. Se sisältää prosessien tarvitsemat toimintaperiaatteet ja linjaukset, jotka aikaisemmin oli esitetty asunto- ja maankäyttöohjelman yhteydessä. Asiakirjaan kirjoitetaan sisään mm. kaupunkikehittämiseen liittyvien kumppanuuksien periaatteet ja kuvataan asiakkaalle annettava palvelulupaus.

Asiakirja toimii osaltaan strategian ja sopimusohjauksen rajapintana ollen strategiaan kytkeytyvä muu ohjausasiakirja. Palveluverkkojen hallintaan liittyvät kysymykset voidaan liittää samaan yhteyteen siinä vaiheessa, kun valtakunnallinen sote-kysymys on edennyt tarvittavilta osin ja on valmiudet nähdä kaupungin tuleva rooli tässä kokonaisuudessa.

Valmisteluprosessi

Ohjausasiakirjan valmisteluprosessi ja siihen kytkeytyvä aikataulu on kuvattu liitteessä 1. Laadittavan asiakirjan hyväksyy kaupunginvaltuusto ja se liitetään osaksi kaupunkistrategiaa toteuttavia ohjausasiakirjoja. Kaupunkikehitysjaosto vastaa prosessin omistajana valmistelun tavoitteista ja prosessista. Laadittava asiakirja valmistellaan poikkihallinnollisesti.

Liite 1Valmisteluprosessi

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää käynnistää Turun kaupungin asunto- ja maapoliittiset periaatteet - asiakirjan laadinnan ja nimeää liitteessä 1 kuvatun valmisteluprosessin vastuulliseksi valmistelijaksi kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsasen.

PäätösAsia pantiin pöydälle yksimielisesti Sundqvistin Sarlundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta.


Liitteet:

Khkeh § 6
Liite 1:Valmisteluprosessi