Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto815.01.20188

10984-2017 (658)

Kakskerran paloaseman uudisrakentaminen - hankesuunnitelman hyväksyminen

Tiivistelmä: -

Khkeh § 8

Va. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi 11.12.2017:                                 

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos on valmistellut yhteistyössä konsernihallinnon strateginen tilojen ohjaus -vastuualueen sekä Kiinteistöliikelaitoksen kanssa Kakskerran paloaseman uudisrakentamista koskevan hankesuunnitelman. Hankesuunnitelma on valmistunut 21.3.2017.

Turun Kakskerran paloaseman hankesuunnitelma pohjautuu Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan hyväksymään paloasemaverkkovisioon (Vsaluelk 15.2.2007 § 23, 4.5.2011 § 40, 27.2.2014 § 21 ja 30.3.2017 § 29).

Hankesuunnitelman mukaiset tilat ja arvio perustamiskustannuksista

Hankesuunnitelmassa on määritetty sopimuspalokuntakäyttöön tarvittavat tilat, jotka laaditun tilaohjelman mukaan ovat 539 m2. Rakennuspaikaksi hankesuunnitelmassa on määritetty Satavassa, osoitteessa Kakskerrantie 880 sijaitseva tontti 853-438-1-295. Uudisrakentaminen ko. tilalle edellyttää suunnittelutarveratkaisun hakemista.

Hankesuunnitelman mukaan hankkeen perustamiskustannukset ovat 1.864.000 euroa (alv 0 %). Haahtela indeksinä on käytetty Haahtelan ennustetta Turkuun 1/18 = 90. Laskelmassa on huomioitu mm. perustamisolosuhteiden todennäköisesti vaatima paalutus.

Irtaimistokustannuksiksi on arvioitu 5.000 euroa sekä toiminnan kojeisiin ja laitteisiin on arvioitu kustannuksiksi 5.000 euroa. Irtaimisto- ja konekustannuksiin tulee käyttäjän varautua omassa talousarviossaan.

Toteutus kilpailutetaan Turun kaupungin toimesta ja aluepelastuslaitoksen hyväksymien suunnitelmien pohjalta.

Palosuojelurahaston erityisavustuksen hakumahdollisuus

Hankkeelle on mahdollista hakea palosuojelurahaston erityisavustusta rakennushankkeisiin. Kunnan rakennushankkeeseen myönnettävän avustuksen määrä voi olla enintään 40 % hyväksyttävistä kustannuksista, ja kerralla enintään 220.000 euroa. Palosuojelurahaston ohjeistuksen mukaan avustusta ei myönnetä kunnallisille kiinteistöosakeyhtiöille eikä avustetun kohteen omistus- tai hallintaoikeutta saa luovuttaa toiselle sen käyttöaikana. Käyttöajaksi palosuojelurahaston ohjeistuksessa on määritetty 30 vuotta. Palosuojelurahaston avustusmahdollisuuden vuoksi hanketta esitetään toteutettavaksi kaupungin suorana investointina.

Mikäli avustusta hankkeelle myönnetään, maksetaan se kaupungille joka puolestaan määrittää kohteen sisäiseen vuokraan rahoitusosuusalennuksen. Avustus tulee huomioida täysimääräisesti vähennyksenä vuokraa määrättäessä.

Kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaista rajoittamista koskeva laki

kaupunginlakimies Riikka Lehtimäki:

Kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaista rajoittamista (548/2016) koskevan lain (myöhemmin myös rajoituslaki) mukaan kunta ei saa tehdä sosiaali- ja terveydenhuollon rakennuksiin kohdistuvia investointeja koskevia sitoumuksia, joiden kokonaiskustannukset ylittävät viisi miljoonaa. Mikäli kunta haluaa toteuttaa edellä kuvatun investoinnin, sen täytyy hakea sosiaali- ja terveysministeriöltä poikkeuslupaa investoinnin toteuttamiseksi. Ministeriö voi myöntää poikkeusluvan, jos investointi on perusteltu palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja investointi on alueen palvelurakenteen kannalta tarpeellinen. Rajoituslaki koskee ainoastaan järjestelyitä, jotka on aloitettu lain voimaantulon jälkeen. Mikäli sitova sopimus on syntynyt ennen lain voimaantuloa, ei poikkeuslupaa tarvita. Lisäksi lain edellyttämä sopimuksen irtisanomisehto on sisällytettävä myös ennen lain voimaantuloa yksityisen palvelun tuottajan kanssa tehtyihin sopimuksiin, ja rakennusten ja toimitilojen vuokra- tai muuta käyttöoikeutta koskeviin sopimuksiin, jos niitä olennaisilta osin muutetaan tämän lain voimaantulon jälkeen.

Kyseessä oleva rajoituslaki koskee sanamuodon mukaisesti ainoastaan sosiaali- ja terveydenhuollon rakennuksiin kohdistuvia investointeja, ei aluepelastuslaitoksen kohteisiin tehtäviä investointeja. Näin ollen edellä mainittu rajoituslaki ei estä ko. investoinnin tekemistä.

Asiaa on edellä esitetyn lisäksi tarpeellista arvioida myös sopimusoikeudellisesti. Aluepelastuslaitos ei ole itsenäinen oikeushenkilö, vaan isäntäkuntamallilla toimiva aluepelastuslaitos, jossa Turun kaupunki toimii isäntäkuntana. Koska solmittavassa sopimuksessa ei ole kyse kahden erillisen oikeushenkilön välisestä oikeustoimesta, solmittava sopimus ei ole siirtokelpoinen eikä se näin ollen sellaisena sido kolmatta osapuolta eli tulevaa maakuntaa. Näin ollen nyt päätettävä vuokrasopimustaso ja vuokrasopimus eivät sido myöhemmin, mikäli aluepelastuslaitos liitettäisiin maakuntauudistuksessa maakunnan järjestämisvastuulle.

Edellä mainituilla perusteilla juridista estettä rajoituslain näkökulmasta investoinnin tekemiseen ei ole. Kaupungin riskiksi jää kuitenkin edelleen se, mitä tulevassa sote-uudistuksessa säännellään sitoumuksista ja onko kyseisellä toimitilalla maakunnan näkemyksen mukaan käyttöä tulevaisuudessa.

Hankesuunnitelmassa määritetty käyttäjälle kohdistuva vuokra

Va. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi 11.12.2017:                                 

Valmisteilla olevassa maakuntauudistuksessa alustavana linjauksena on, että kunnan ja maakunnan välisissä vuokrauksissa käytetään lähtökohtaisesti kaupungin omaa voimassa olevaa sisäistä vuokrajärjestelmää (Ehdotus valtioneuvoston asetukseksi kunnan ja maakunnan välisen vuokran määräytymisestä siirtymäkauden aikana, luonnos 13.3.2017). Tällöin käytettävässä Turun kaupungin sisäisessä vuokrajärjestelmässä pääomavuokranmäärä on 7 % rakennuskustannuksista.

Edellä olevan linjauksen mukaisesti hankesuunnitelmaan laadittiin alustava arvio käyttäjälle kohdistuvista vuokrakustannuksista määriteltynä Turun kaupungin sisäisen vuokrauksen periaatteiden mukaisesti (kv 28.4.2014 § 48). Arvio käyttäjän vuokrakustannuksista on näin ollen 12.397 euroa kuukaudessa eli 148.764 euroa vuodessa.

Hankesuunnitelmassa on määritetty, että Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos tekee kohteesta kaupungin kanssa 20 vuoden määräaikaisen vuokrasopimuksen. Käyttökustannukset jakautuvat vuokrasopimuksen mukaisesti.

Hankesuunnitelmasta annetut lausunnot

Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue lähetti liitteenä 1 olevan hankesuunnitelman asianosaisille lautakunnille osaltaan hyväksyttäväksi. Lausuntopyynnössä todettiin, että ao. lautakunnan päätöksestä tulee käydä ilmi, hyväksyykö lautakunta hankesuunnitelman ja sitoutuuko lautakunta hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta käsitteli Kakskerran paloaseman uudisrakentamisen hankesuunnitelman hyväksymistä 25.10.2017 § 466. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti esittää lausuntonaan strateginen tilojen ohjaus -vastuualueelle, että se osaltaan hyväksyy esitetyn - hankesuunnitelman ja sitoutuu hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin.

Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta käsitteli Kakskerran paloaseman uudisrakentamisen hankesuunnitelman hyväksymistä 19.10.2017 § 67. Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päätti osaltaan hyväksyä Kakskerran paloaseman hankesuunnitelman ja alustavan kustannusarvion 1 874 000 euroa. Lisäksi Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päätti valtuuttaa pelastusjohtajan neuvottelemaan sekä allekirjoittamaan vuokrasopimuksen periaatteiltaan yhdenmukaiseksi muiden sopijakuntien kanssa neuvoteltujen uudisrakennusten vuokrasopimusten kanssa, jolloin pääomavuokra voi sisältää investoinnin rahoitukseen liittyvän koron, mutta ei esimerkiksi korjausvastuuosuutta (poisto).

Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan lausunnon pohjalta esitettävät muutokset hankesuunnitelmassa esitettyyn vuokraan

Johtaja Jukka Laiho 11.12.2017:

Edellä kuvatun Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan lausunnon pohjalta esitetään, että Kakskerran paloaseman käyttäjälle kohdistuvan vuokran määrittelyssä ei noudateta hankesuunnitelmassa esitettyä Turun kaupungin sisäisen vuokrajärjestelmän mukaista vuokraa. Vuokra esitetään määritettäväksi Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan lausunnon mukaisesti siten, että pääomavuokra sisältää investoinnin lainalyhennyksen sekä koron (10 vuoden kiinteä korko, arviolta 2 %). Vuokrasopimus laaditaan 20 vuoden määräajaksi ja korko tarkistetaan 10 vuoden jälkeen. Vuokra sidotaan elinkustannusindeksiin. Kaupungin investoinnin kuoletusaika on 30 vuotta, joten vuokra-ajan jälkeinen investoinnin jäännösarvo jää kaupungin riskiksi. Lisäksi käyttäjän vuokraan lisätään kaupungin hallinnointipalkkio, maanvuokra sekä hoitovuokra.

Tällä tavoin määritettynä käyttäjälle kohdistuvaksi vuokraksi muodostuu noin 8.800 €/kk. Tätä vuokratasoa voidaan pitää yhtenevänä muiden sopijakuntien kanssa neuvoteltujen uudisrakennusten vuokrasopimusten kanssa. Vuokran lopullinen määrä täsmentyy rahoitussopimusten tarkennuttua. Hoitovuokran lisäksi käyttäjä rahoittaa käyttötaloudestaan hoitovuokraan sisältymättömät rakennuskorjaukset. Mahdolliset kiinteistön omistajan toteuttamat, taseeseen aktivoitavat perusparannusmenot siirretään pääomavuokran lisäykseksi investointihetken korkotasolla. Lisäksi käyttäjän maksettavaksi tulevat kustannukset siivouksesta, sähköstä, vedestä ja jätevedestä.

Näillä näkymin maakuntauudistuksessa aluepelastuksen vuokrat määritellään koko maassa yhdenmukaisella tavalla, joten kohteen vuokra tulee uudistuksen myötä todennäköisesti muuttumaan.

Huomioitava on lisäksi, että Turun kaupungin riskiksi jää se, mitä tulevassa maakuntauudistuksessa säännellään sitoumuksista, ja että onko kyseisellä toimitilalla maakunnan näkemyksen mukaan käyttöä tulevaisuudessa. Näillä näkymin 20 vuoden vuokrasopimus ei siirry maakunnan vastattavaksi, vaan uudistuksen valmistelun yhteydessä on mainittu maakunnan tekevän kuntien kanssa kohteista lähtökohtaisesti 3+1 vuoden sopimukset, joiden jatkosta voidaan neuvotella.

Liite 1Kakskerran paloaseman hankesuunnitelma

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää hyväksyä Kakskerran paloaseman uudisrakentamisen liitteen 1 mukaisen hankesuunnitelman muutettuna edellä olevan esittelyn mukaisesti, että käyttäjälle kohdistuva vuokra on noin 8.800 €/kk, ja että se täsmentyy toteutuneiden kustannusten mukaan.

Lisäksi kaupunkikehitysjaosto päättää, että kaupunginjohtaja oikeutetaan allekirjoittamaan laadittava vuokrasopimus.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvTilapalvelukeskus
tpvArve Minna


Liitteet:

Khkeh § 8
Liite 1:Kakskerran paloaseman hankesuunnitelma