Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus37405.09.20223

5669-2020 (00 01 02)

Turun kaupungin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman väliraportti

Tiivistelmä:

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 19.10.2020 § 172 Lapsiystävällistä kaupunkia rakentamassa - Turun lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman vuosille 2020-2023. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsee tiedoksi väliraportin suunnitelman etenemisestä.

Kh § 374

Kehittämispäällikkö Maarit Luukkaa 29.8.2022:

Lapsiystävällistä kaupunkia rakentamassa - Turun kaupungin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2020–2023 avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointityötä Turussa. Kyseessä on sekä strateginen asiakirja että konkreettisia toimenpiteitä ja tavoitteita sisältävä suunnitelma. Suunnitelma täyttää lastensuojelulain, oppilas- ja opiskelijahuoltolain ja nuorisolain vaatimukset. Lastensuojelulain 12 § mukaisesti suunnitelma hyväksytään kunnanvaltuustossa ja tarkistetaan vähintään kerran valtuustokauden aikana. Suunnitelma tulee ottaa huomioon kunnan talousarviota ja -suunnitelmaa laadittaessa.

Suunnitelman toteutumisen väliraportista on vastannut monialainen ja monitoimijainen lasten ja nuorten hyvinvointityöryhmä keväällä 2022 yhdessä konsernihallinnon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kanssa. Suunnitelman toimeenpanoa tukee ja varmistaa syksystä 2022 alkaen päivitetty lasten ja nuorten hyvinvointiverkosto, joka vastaa lainsäädännön velvoitteisiin monitoimijaisesta yhteistyöstä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisessä viranomaisten ja muiden toimijoiden kesken. Verkosto kokoaa eri työryhmissä tehtävää työtä yhteen ja toimii ohjausryhmänä lasten ja nuorten hyvinvointikokonaisuuden johtamiselle.

Vuoden 2023 alusta käynnistyvät hyvinvointialueet ja uudistukseen liittyvät lainsäädäntömuutokset tulevat muokkaamaan toimintakenttää merkittävästi. Muutokseen valmistaudutaan ja se huomioidaan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman toimeenpanossa. Suunnitelma päivitetään vuoden 2023 aikana kun sote-uudistuksen vaikutuksista ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toiminnasta on riittävästi tietoa.

Vuodesta 2020 alkaneen koronapandemian aiheuttamat poikkeusolot ovat vaikuttaneet merkittävästi lasten ja nuorten tarpeisiin. Suurin osa turkulaisista lapsista ja nuorista voi edelleen hyvin, mutta monet jo ennen koronaa havaitut kehityskulut ja hyvinvointihaasteet ovat vahvistuneet samoin kuin hyvinvoinnin polarisaatio. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laatimisen perusajatuksena on ollut, että tehostamalla varhaista puuttumista huolenaiheisiin ja ongelmiin sekä selkeyttämällä palvelupolut edistetään hyvinvointia ja säästetään kustannuksia. Suunnitelmaan kirjatuilla toimenpiteillä pyritään tukemaan vanhemmuutta ja kaikkien lapsiperheiden hyvinvointia. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan kirjatut tavoitteet ovat edelleen relevantteja, ja niiden toimeenpanoon tulee panostaa vahvasti. Toimien prioriteetti ja mahdollisuudet niiden toteuttamiseen ovat kuitenkin vaihdelleet tilanteen edetessä. Suunnitelman toimenpiteet on vastuutettu erityisesti kaupunkiorganisaatiolle, mutta niiden toteuttaminen edellyttää tiivistä yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman tavoite- ja toimenpidekohtainen väliraportti on listatekstin liitteenä. Kaikki suunnitelmaan kirjatut tavoitekokonaisuudet ovat käynnissä ja niihin sisältyvät toimenpiteet ovat edenneet muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Suunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden etenemisestä voidaan todeta seuraavaa:

  1. Moniammatillisen yhteistyön vahvistamiseksi on järjestetty koulutusta ja käynnistetty kaikilla suuralueilla lasten ja nuorten kanssa toimivien verkostot. Perhekeskustoimintaan sisältyy järjestöjen tuki kohderyhmälle.
  2. Lasten yksin tai syrjään jäämisen ehkäisemiseksi on päivitetty kiusaamiseen puuttumisen ohjeistus kouluissa ja sen jalkauttamista jatketaan. Koulunuorisotyön niukkaa perusresurssia vahvistettiin korona-aikana määräaikaisena hanketyönä. Ammattilaisia on koulutettu nuorten kohtaamiseen. Yläkoulujen ja oppilaitosten psykiatriset sairaanhoitajat on vakinaistettu ja toimintaa laajennettu myös alakouluihin ja neuvolaan.
  3. Lasten ja perheiden osallisuuden vahvistamiseksi on käynnistetty lapsivaikutusten arvioinnin toimintatapa kaupunkiorganisaatiossa ja seurakuntayhtymä pilotoi nuorten hallitusta. Turun asukasbudjettia kasvatettiin kolmeen miljoonaan.
  4. Pääsyä tarpeita vastaaviin palveluihin on edistetty kehittämällä perhekeskustoimintamalli, joka toimii osassa Turkua. Lapsiperheiden kotipalvelua on saatavilla tarvetta vastaavasti ja lähikouluperiaate toteutuu pääosin. Digitaalisia palveluja on kehitetty aktiivisesti ja lisääntyvässä määrin myös sosiaalisen median hyödyntämistä nuorten tavoittamisessa. Palveluohjauksen osalta on toteutunut Pyydä apua -nappi ja muita toimia valmistellaan.
  5. Terveiden elintapojen edistämiseksi toteutuksessa on kaupungin leikkipaikkaohjelma, Terveempää elämää -hanke sekä mittausten ja tutkimusten hyödyntäminen toiminnan ohjauksessa. Liikkuva koulu -toimenpiteitä on vakiinnutettu. Arjenhallinnan taitojen osalta toteutukset ovat olleet pienimuotoisia ja lisätoimia tarvitaan.
  6. Seksuaalisen ja fyysisen väkivallan ehkäisemiseksi on toteutettu suunnitellut toimenpiteet; kouluttaminen ja Someturva-palvelu.
  7. Kaupunki jatkaa UNISEFin lapsiystävällisenä kuntana. Ihmisvaikutusten arviointi toteutettiin kaupunkistrategian osalta ja päätöksen mukaan talousarvio evataan 2024.
  8. Harrastusmahdollisuuksien turvaamiseksi suunnitellut toimet ovat toteutuneet: Harrastamisen Turun malli etenee, harrasteseteli-pilotti toteutettu ja alueellista Kiva loma toimintaa järjestetään. Kulttuurisessa nuorisotyössä on lisätty palveluja huomioiden erityisesti harrastusten ulkopuolelle jäävät kohderyhmät. Tilojen kehittäminen vapaamuotoiseen oleskeluun on toteutumatta.
  9. Koulupoissaoloihin puuttumiseksi on luotu toimintamalli, jonka jalkauttamista jatketaan. VSLJ:n Kotoa Kouluun -hanke on käynnissä.
  10. Varhaisen puuttumisen ja tuen tarjoamiseksi ammattilaisia on koulutettu mm. Lapset puheeksi menetelmän käyttöön. Koronan vaikutuksena mahdollisuudet tarjota lisäkäyntejä neuvoloissa ovat olleet niukat. Kuraattoritoiminta on käynnistynyt varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa ja esiopetuksen oppilashuoltoon on saatu psykologiresurssi.
  11. Päihdekokeilujen ehkäisemiseksi kouluissa on käytössä päihdekäyttäytymiseen puuttumisen toimintamalli ja toimintatapoja kehitetään yhteistyössä järjestöjen kanssa. Koulunuorisotyön Nuova-hanke päättyi ja ehkäisevän päihdetyön hankkeelle odotetaan rahoituspäätöstä.
  12. Häiriökäyttäytymiseen puuttumiseksi on luotu yhteinen tilannekuvajohtamisen malli ja konkreettisia toimia on toteutettu moniammatillisesti.
  13. Lastensuojelun kehittämiseksi on otettu käyttöön perhekeskustoimintamalli, priorisoidaan perhehoitoa sijaishuollossa ja vakiinnutettu lasten kuuleminen osaksi prosessia.
  14. Erityistä tukea tarvitsevien perheiden huomioiminen sisältyy perhekeskustoimintamalliin.

Oheismateriaali 1Lapsiystävällistä kaupunkia rakentamassa - Turun kaupungin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman väliraportti 2022

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee väliraportin tiedoksi.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää lähettää väliraportin lautakunnille tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKasvatus- ja opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tiedKulttuuri- ja nuorisolautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta