Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto4509.06.20227
Kaupunginhallitus30920.06.202223

12790-2020 (12 00 00)

Hakemus ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämisluvan muuttamisesta eräiden tutkintojen koulutuksen järjestämiseksi englanninkielisenä

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turun kaupunki hakisi lupaa järjestää liiketoiminnan, puhtaus- ja kiinteistöalan sekä ravintola- ja cateringalan ammatillisten perustutkintojen koulutus myös englanninkielisenä.

Kaoplksj § 45

Ammatillisen koulutuksen palvelualuejohtaja Hannu Immonen 1.6.2022:

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Turun kaupungille ammatillisen koulutuksen järjestämisluvan 1.1.2018 alkaen (OKM/168/531/2017). Järjestämislupaa on muutettu viimeksi 1.1.2021 alkaen (VN/23143/2020).

 

Turun seudun työllisyystilanne on ollut pitkään parempi kuin valtakunnassa keskimäärin. Työttömien määrä alenee vauhdilla alueen positiivisen rakennemuutoksen myötä. Alueen työvoimatarpeisiin ja työvoiman tuottavuuteen pyritään vastaamaan osaamistasoa nostamalla ja osaamista uudelleen suuntaamalla sekä saamalla alueelle uutta työvoimaa niin Suomen sisäisen kuin ulkoisen muuttoliikkeen avulla. Turun alueen vieraskielisten määrä on merkittävä ja edelleen kasvava. Varsinais-Suomen alueella englanninkielinen koulutustarjonta ei ole riittävä.

 

Sujuva englanninkielinen koulutuspolku aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ja siitä edelleen korkea-asteelle lisää kaupungin kiinnostavuutta ja vetovoimaisuutta kansainvälisten yritysten silmissä. Lisäksi se vahvistaa Turussa opiskelevien kansainvälisten osaajien yhteyttä kaupunkia kohtaan. Kansainvälisen ammatillisen koulutuksen tarve tulee kasvamaan. Englanninkielisen koulutuksen aloittaminen ammatillisessa peruskoulutuksessa vastaa koulutuksen järjestäjän, Turun kaupungin, strategisiin tavoitteisiin.

 

Turun kaupungin varhaiskasvatus tarjoaa englantirikasteista varhaiskasvatusta Rehtoripellon päiväkodissa, ja yksityisissä päiväkodeissa järjestetään kielipainotteista varhaiskasvatusta. Turun suomenkielisessä perusopetuksessa Puolalan koulussa toimivat englannin kieliluokat. Turussa toimii myös Turun kansainvälinen koulu, jossa opetuskielenä on englanti. Koulun oppilasmäärä vaihtelee vuosittain. Tyypillisesti peruskoulun päättää vuosittain noin 50 oppilasta. Kansainvälisen koulun oppilasmäärä on kasvanut koko ajan. Kaikkia hakijoita ei ole voitu hyväksyä oppilaspaikkojen vähyyden vuoksi.

 

Englannin kielellä opinnot toisella asteella Turussa voivat jatkua tällä hetkellä ainoastaan ”Upper secondary education, IB Diploma Programmessa”. IB Diploma Programme on vaativa toisen asteen ohjelma ja osalle sen valinneista liian raskas. Ohjelman ensimmäisen, niin sanotun pre-vuoden aikana opiskellaan pääsääntöisesti kansallisen lukion ensimmäisen vuoden opintoja. Tällä hetkellä ”ohjelmasta tippuvia nuoria” ei voida ohjata vaihtoehtoiseen toisen asteen englanninkieliseen koulutukseen Turussa. Osa kansainvälisen koulun oppilaista siirtyy perusopetuksesta suomalaiseen lukioon, vaikka suomen kielen taito ei ole lukio-opintoja ajatellen riittävän hyvä. Tämä aiheuttaa usein opintojen viivästymistä ja joskus myös opintojen keskeytymistä.

 

Vaihtoehtoisen toisen asteen koulutuksen tarjoamiseksi Turun kaupungin ammatillisen koulutuksen järjestämislupaa halutaan muuttaa siten, että sille myönnettäisiin lupa järjestää liiketoiminnan, puhtaus- ja kiinteistöalan sekä ravintola- ja cateringalan ammatillisten perustutkintojen koulutus myös englanninkielisenä.

 

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen puoltaa muutosta.

 

Liiketoiminnan ammatillinen perustutkinto

 

Liiketoiminnan perustutkinnon englanninkielinen koulutus tarjoaisi vaihtoehtoisen toisen asteen koulutuksen IB-ohjelman rinnalle. Lisäksi se tarjoaisi myös sujuvan koulutuspolun heille, joilla ei ole edellytyksiä jatkaa pre-vuoden jälkeen IB Diploman suorittamista. Pre-vuoden opinnot voidaan tunnistaa ja tunnustaa liiketoiminnan perustutkintoon.

 

Turun ammattikorkeakoulu tarjoaa englanninkielistä koulutusta, mutta sinne ei ole tällä hetkellä toisen asteen väylää. Liiketoiminnan perustutkinnon järjestämisoikeus englanninkielisenä tukisi yllä mainittuja tavoitteita ja lisäisi Turun vetovoimaisuutta kansainvälisten perheiden keskuudessa. Se madaltaisi lisäksi täällä jo olevien maahanmuuttajien koulutukseen osallistumista ja sujuvoittaisi heidän työllistymispolkujaan.

 

Liite 1                                  Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus

 

Liite 2                                  Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva selvitys perusteista

 

Liite 3                                   Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma liitteineen (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)

 

Liite 4                                  Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten ja Turun ammattikorkeakoulun kannanotot

 

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillinen perustutkinto

 

Turku haluaa panostaa monipuoliseen ammattiosaamiseen, joka mahdollistaa toimimisen erilaisissa työelämän tilanteissa ja verkostoissa.

 

Turun ammatti-instituutista ja muista alueen oppilaitoksista valmistuu vuosittain tuhansia tekijöitä eri aloille. Turun ammatti-instituutin puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnosta valmistuu vuosittain noin 50 koko tutkinnon suorittajaa. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen perustutkinnon tai sen tutkinnon osien suorittaminen on monille maahanmuuttajataustaisille ja vieraskielisille opiskelijoille tyypillinen ns. alalletulotutkinto, jonka kautta he työllistyvät hyvin alan erilaisiin työtehtäviin. Nykyinen ko. tutkinnon suorittaneiden määrä ei kuitenkaan riitä turvaamaan seudun työnantajille ja yrityksille riittävää ammatillisten osaajien joukkoa.

 

Turun talousalueen elinkeinoelämän vireyden ja resilienssin ylläpitämiseksi on tärkeää, että ihmisillä on mahdollisimman hyvää ammatillista osaamista, joka mahdollistaa alan vaatimusten mukaisten työtehtävien hoitamisen ja tulevaisuudessa myös ko. henkilöiden ammatillisen osaamisen täydentämisen ja uudelleen kouluttamisen. On tärkeää, että yhtenä koulutuksellisena vaihtoehtona on hankkia puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan osaamista englannin kielellä. Joustavien ja erilaisten koulutusratkaisujen tarjoamisen kautta Turun ammatti-instituutti voi mahdollistaa ketterämmin ja yhä useammalle alasta kiinnostuneelle osallistumisen puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan koulutuksiin ja tutkinnon ja sen osien suorittamiseen. Englanninkielinen koulutusvaihtoehto mahdollistaisi lisäksi lähitulevaisuudessa työperäisen maahanmuuton kautta Suomeen tulevien joustavan kouluttamisen työelämän ja yritysten osaajapulaan.

 

Turun ammatti-intituutin strategisena kehittämistavoitteena on elinkeino- ja työelämän muutoksiin vastaaminen koulutuksen keinoin. Muutostilanteissa tarvittavaa koulutusta voi olla uudelleenkoulutus, täydennyskoulutus, yrittäjyyskoulutus tai koulutusasteen nostaminen. Turun ammatti-instituutti haluaa vastata alueen rakennemuutokseen sekä työvoiman ja tekijöiden tarpeeseen kouluttamalla ammattitaitoisia osaajia myös englannin kielellä.

 

Liite 5                                  Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus

 

Liite 6                                  Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)

 

Liite 7                                  Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten puollot

 

Ravintola- ja cateringalan ammatillinen perustutkinto

 

Turun kaupunkistrategia Turku 2030-luvulla visioi: ”olemme pohjoismaiden pääkaupunkien vertaisena tunnettu kulttuuri-, liikunta-, tapahtuma- ja matkailukaupunki”, sekä ”Turun asema kansainvälisen matkailun veturina ja liikenteen solmukohtana on vahva”. Matkailun ja tapahtumien vuoksi Turussa on paljon ravintoloita ja paljon kysyntää ravintoloille. Yhä yleisempi on tilanne, että ravintolat hakevat kokkeja ja tarjoilijoita, mutta työnhakijoita ei ole.

 

Matkailun merkitys Turun talousalueelle ja Suomen kansataloudelle on suuri. Työ- ja elinkeinoministeriön Matkailu lukuina -verkkosivun mukaan ennen pandemiaa matkailun osuus BKT:sta pysytteli 2,7 prosentissa, mutta vuoden 2020 ennakkotietojen mukaan matkailun osuus väheni kokonaisen prosenttiyksikön 1,7 prosenttiin. Matkailun kokonaiskysyntä vuonna 2019 oli 16,3 miljardia euroa ja vuoden 2021 kehitysarvioiden mukaan matkailun kokonaiskysyntä elpyi 11,2 miljardiin euroon kotimaanmatkailun kasvun ansiosta. Uudenmaan lisäksi matkailukysyntä painottui myös Lappiin, Pirkanmaalle ja Varsinais-Suomeen.

 

Turussa matkailu on vireää ja tapahtumia on paljon, mutta ravintola-ala kärsii työvoimapulasta. Turun seudun ammattibarometrin (2022) mukaan pulaa hakijoissa on keittiöpäälliköistä, ravintola- ja suurtaloustyöntekijöistä, tarjoilijoista sekä pikaruokatyöntekijöistä. Yhteisvalinnassa ravintola- ja catering-alalle on ollut vähemmän hakijoita, trendimuutos tapahtui noin vuosikymmen sitten. Turun ammatti-instituuttiin haki yhteisvalinnassa 50 hakijaa ensisijaisesti, aloituspaikkoja on 80. Tämä on pienin luku Turun ammatti-instituutin historiassa. Vastaavia hakutuloksia on valtakunnallisesti. Hakutilanteesta ja työvoiman saatavuudesta on puhuttu alan neuvottelukunnassa.

 

Turun ammatti-instituutti on keväällä 2022 pyytänyt alueen suurimmilta toimijoilta puoltoja (ravintola-, henkilöstöravintola- ja pikaruoka-alalta) englanninkieliselle koulutukselle. Lausunnonantajista Turun Osuuskauppa on alueen suurimpia työllistäjiä, ja he ovat kärsineet rekrytointiongelmista, kuten Hesburger-ketju ja Unica-ravintolat, jolla on Turun korkeakoulukampuksilla useita toimipisteitä.

 

Ravintolayrityksillä on kyky ja halu työllistää englantia puhuvia työntekijöitä. Järjestämislupa englannin kielellä olisi yksi tapa ratkoa haastetta, saada paikalliselle elinkeinoelämän palvelukseen ammattitaitoista työvoimaa ja pitää työvoima alalla. Ravintola-alalla opinnoissa voidaan erikseen keskittyä myös suomen kielen opetukseen ja opinnoissa suomalaisen (ruoka)kulttuurin opettamiseen.

 

Liite 8                                  Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus

 

Liite 9                                  Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)

 

Liite 10                                  Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten puollot

 

Turun ammatti-instituutilla on vahva kansainvälisen toiminnan pohja ja ulkomaisten kumppanikoulujen ja yritysten partneriverkosto, josta myös englanninkieliset koulutuslinjat pääsisivät hyötymään. Ammatti-instituutti tekee Erasmus+ -ohjelman alaista yhteistyötä kymmenien eurooppalaisten oppilaitosten kanssa ja kuuluu Opetushallituksen rahoittamiin globaalitoiminnan verkostoihin, joiden yhteydet ulottuvat Aasiaan, Afrikkaan sekä Pohjois-Amerikkaan. Lisäksi Turun ammatti-instituutilla on yrityspartnereina suuria Turun alueella toimivia kansainvälisiä yrityksiä (mm. Meyer, Sandvik). Yhteistyökielenä Turun ammatti-instituutin kansainvälisissä suhteissa käytetään pääasiassa englantia.

 

Alueella toimivilta yrityksiltä ja maakunnan ammatillisen koulutuksen järjestäjiltä on tullut tukea englanninkielisten ammatillisten perustutkintojen tarjoamiseksi Turun ammatti-instituutissa. Maakunnan muilla koulutuksenjärjestäjillä ei ole suunnitelmissa laajentaa koulutustaan englanninkielisillä tutkinnoilla.

 

Turun ammatti-instituutti esittää haettavaksi muutosta ammatillisen koulutuksen järjestämislupaan koskien liiketoiminnan, puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan sekä ravintola- ja cateringalan ammatillisia perustutkintoja.

 

Liite 11                                  Ammatillisten perustutkintojen englanninkielisiä koulutuksia koskeva yhteinen puolto

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä osaltaan muutosehdotuksen ja esittää Turun kaupunginhallitukselle, että Turun kaupunki hakee opetus- ja kulttuuriministeriöltä ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämisluvan muutosta edellä esitetyn mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Mäkipää ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Puheenjohtajana tämän asian osalta toimi varapuheenjohtaja Marjamaa.

Kh § 309

Liite 1Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus

Liite 2Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva selvitys perusteista

Liite 3Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma liitteineen (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)

Liite 4Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten ja Turun ammattikorkeakoulun kannanotot

Liite 5Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus

Liite 6Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)

Liite 7Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten puollot

Liite 8Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus

Liite 9Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)

Liite 10Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten puollot

Liite 11Ammatillisten perustutkintojen englanninkielisiä koulutuksia koskeva yhteinen puolto

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunki hakee opetus- ja kulttuuriministeriöltä ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämisluvan muutosta edellä esitetyn mukaisesti.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kasvatus- ja opetusjohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan hakemus ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKasvatus ja opetus
tiedKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto


Liitteet:

Kaoplksj § 45
Liite 1:Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus
Liite 2:Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva selvitys perusteista
Liite 3:Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma liitteineen (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)
Liite 4:Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten ja Turun ammattikorkeakoulun kannanotot
Liite 5:Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus
Liite 6:Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)
Liite 7:Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten puollot
Liite 8:Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus
Liite 9:Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)
Liite 10:Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten puollot
Liite 11:Ammatillisten perustutkintojen englanninkielisiä koulutuksia koskeva yhteinen puolto

Kh § 309
Liite 1:Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus
Liite 2:Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva selvitys perusteista
Liite 3:Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma liitteineen (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)
Liite 4:Liiketoiminnan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten ja Turun ammattikorkeakoulun kannanotot
Liite 5:Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus
Liite 6:Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)
Liite 7:Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten puollot
Liite 8:Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva hakemus
Liite 9:Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskeva osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 17 kohta)
Liite 10:Ravintola- ja cateringalan ammatillisen perustutkinnon englanninkielistä koulutusta koskevat yritysten puollot
Liite 11:Ammatillisten perustutkintojen englanninkielisiä koulutuksia koskeva yhteinen puolto