Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus8628.02.202216

8321-2021 (10 03 00)

Kaupunginhallituksen käsiteltäväksi otettu kaupunkiympäristölautakunnan päätös 15.2.2022 § 69

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunta on 15.2.2022 § 69 päättänyt Turun hallinto-oikeudelle annettavasta lausunnosta. Kansliapäällikkö on ottanut asian kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Kaupunginhallitukselle esitetään lautakunnan päätöksen kumoamista. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaa Turun hallinto-oikeudelle lausunnon, jonka mukaan poikkeamispäätöksestä tehty valitus tulee hylätä.

Kh § 86

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen 24.2.2022:

Kaupunkiympäristölautakunta on 15.2.2022 § 69 päättänyt antaa esittelijän päätösehdotuksesta poikkeavan lausunnon Turun hallinto-oikeudelle. Kaupunkiympäristölautakunta on 30.11.2021 § 459 myöntänyt Asunto Oy Turun Marinumille poikkeamispäätöksen asuinkerrostalon käyttötarkoituksen muutokselle asemakaavan pääkäyttötarkoituksen mukaisesta asumisesta myös majoitustoimintaan (ns. hybridimalli), osoitteessa Fleminginkatu 5.

Asunto Oy Turun Linnankatu 75 on valittanut päätöksestä Turun hallinto-oikeudelle, joka on pyytänyt lausuntoa asiassa 16.2.2022 mennessä. Kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt antaa lausunnon, jonka mukaan valitus tulee hyväksyä ja lautakunnan tekemä poikkeamispäätös tulisi kumota. Turun hallinto-oikeus on myöntänyt lisäaikaa 11.3.2022 saakka lausunnon toimittamiseksi.

Asia on otettava kaupunginhallituksen käsiteltäväksi ensinnäkin johdonmukaisuussyistä: kaupunkiympäristölautakunta on 30.11.2021 § 459 myöntänyt poikkeamispäätöksen edellä kuvatulla tavalla asiassa mutta on tämän jälkeen päättänyt antaa hallinto-oikeudelle lausunnon, jonka mukaan ko. poikkeamispäätös tulisikin kumota ja valittajan valitukseen tulisi yhtyä. Kaupunkiympäristölautakunnan esittelijän päätösehdotuksen mukaan Turun hallinto-oikeudelle tehty valitus tulisi hylätä. Kaupunki toimii lupaviranomaisena ja päätös on tehty laillisuusharkinnan perusteella. Viranomaisen toiminnalle on asetettu ennakoitavuus- ja luotettavuusvaatimus, eikä ole perusteltua, että lupaviranomainen on saman lupaprosessin eri vaiheissa eri mieltä. Valituksessa ei myöskään ole tuotu esiin sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta perustellun kannan muuttamiseen.

Toiseksi asiassa on kyse ennakkoratkaisun saamisesta asiaan, jossa laki tai oikeuskäytäntö eivät vielä tunne jaettua käyttötarkoitusta. Ratkaisun saaminen asiaan toisi selvyyttä siihen, millä ehdoin ammattimaista huoneistojen lyhytaikaista ja pidempiaikaista vuokraamista voidaan järjestää huoneistoissa ilman, että asuntojen käyttötarkoitusta kulloinkin vallitsevan vuokraustilanteen muuttuessa pitää muuttaa aikaa vievällä rakennuslupamenettelyllä. Poikkeamispäätös selventää myös, mihin toimenpiteisiin ammattimaisen vuokraajan on ryhdyttävä saattaakseen kiinteistön ja vuokrattavat huoneistot lain ja ympäristöministeriön vaatimalle tasolle. Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 30.11.2021 § 459 oli ehdollinen siten, että rakennuksen pitää täyttää sekä asuinhuoneistoja että majoitustiloja koskevat olennaiset tekniset vaatimukset, jotka määritellään tarkemmin rakennusluvassa.

Lisäksi maankäyttö- ja rakennuslaki antaa kunnalle mahdollisuuden ratkaista asian MRL 171 § poikkeamismenettelyllä pitkäkestoisen asemakaavoitusprosessin sijaan. Kaupunkiympäristölautakunnan omalta osaltaan hyväksymässä toimintasuunnitelmassa vuosille 2022-2025 on yhdeksi toiminnan tavoitteeksi lautakunnan osalta kirjattu ”Asemakaavoituksen keston yleistavoitteeksi 2025 mennessä asetetaan 20 kuukautta ja vuoden 2022 aikana luodaan toimenpidesuunnitelma siihen pääsemiseksi. Lisäksi erityisesti kiirehditään kaavoituksen aloittamista kaava-aloitteen jättämisen jälkeen (kaavoituksen jonotusajan lyhentäminen).” Kaava-aloitteita on vireillä tällä hetkellä 56 kappaletta ja kaupungin kaavoitusohjelmassa 130 kaavaa. Näin ollen myös resurssi- ja tarkoituksenmukaisuussyistä on perusteltua ratkaista poikkeamispäätöksellä kaikki ne asiat, joihin lain mahdollistaman poikkeamismenettelyn voidaan katsoa soveltuvan. Fleminginkadun hanke ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Hankkeesta ei myöskään aiheudu sellaista tontin arvonnousua, että maankäyttösopimuksen tekeminen olisi tarpeen.

Poikkeaminen edellyttää aina tapauskohtaista kokonaisharkintaa. Tässä tapauksessa poikkeamisen vaikutukset ympäristöön on arvioitu ja todettu, että poikkeaminen on myönnettävissä. Asian ratkaiseminen asemakaavalla ei tuo lisäarvoa.

Lausunnon antamista hallinto-oikeudelle käsitellään kaupunginhallituksessa johtuen asian ennakkotapausluonteesta sekä kaupunginvaltuustossa että kaupunginhallituksessa asetetun kaavoituksen nopeuttamiseen ja poikkeamismenettelyn laajentamiseen tähtäävän tavoitteen toteuttamiseksi. 

Hallinto-oikeudelle annettavaa lausuntoa on täydennetty siten, että kaupunkiympäristölautakunnan lausunnossa esille nostetut näkökohdat on huomioitu. Hallinto-oikeudelle ehdotetaan annettavaksi liitteenä 1 oleva lausunto, jonka mukaan valitus tulisi hylätä.

LiiteLausunto Turun hallinto-oikeudelle 22.2.2022

OheismateriaaliValituskirjelmä

OheismateriaaliKaupunkiympäristölautakunta 15.2.2022 § 69

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää kumota kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 15.2.2022 § 69.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää antaa hallinto-oikeudelle liitteen 1 mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 10-4.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Elo, Koivusalo, Rosenlöf, Achrén, Niinivirta, Anttila, Aaltonen, Ruohonen, Valkonen ja Arve.

Weberin Jormalaisen kannattamana tekemän seuraavansisältöisen ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Muukkonen ja Rantanen:

”Kaupunginhallitus päättää pysyttää kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 15.2.2022 § 69 ja antaa hallinto-oikeudelle lautakunnan päätöksen mukaisen lausunnon.”

Asian esitteli pormestari Minna Arve.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus
tiedKaupunkiympäristölautakunta


Liitteet:

Kh § 86
Liite 1:Lausunto Turun hallinto-oikeudelle 22.2.2022