Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus45905.10.202110

10258-2021 (00 04 01)

Lausunto Varsinais-Suomen maakuntastrategialuonnoksesta 2040+

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen liitto on valmistellut luonnoksen uudeksi maakuntastrategiaksi. Strategia sisältää maakuntasuunnitelman 2040+, maakuntaohjelman 2022-2025 sekä älykkään erikoistumisen strategian 2022-2027. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaa luonnoksesta Turun kaupungin lausunnon.

Kh § 459

Yhteysjohtaja Pasi Ahola:

Maakuntastrategia on maakunnan kehittämisen asiakirja, jonka laatimista ohjaavat laki alueiden kehittämisestä ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan toimeenpanosta sekä maankäyttö- ja rakennuslaki.

Varsinais-Suomen uuden maakuntastrategian 2040+ valmistelu käynnistyi syksyllä 2020. Strategia sisältää pitkän tähtäimen maakuntasuunnitelman 2040+, maakuntaohjelman 2022–2025 sekä älykkään erikoistumisen strategian 2022–2027. Valmisteluun on osallistunut yli 300 maakunnan asiantuntijaa.

Esitettävän Varsinais-Suomen maakuntastrategian 2040+ missio on rakentaa kestävien kumppanuuksien Varsinais-Suomea. Yhteistyön arvot ovat vastuullisuus, saavutettavuus, luottamus ja uteliaisuus. Uusi strategia on reagoiva ja ennakoiva muutostyökalu maakunnan kehittämiseen ja yhteisen mission toteuttamiseen. Strategian avulla nopeutetaan maakunnan vihreää ja reilua siirtymää, vahvistetaan maakunnan toimijoiden yhteistä sitoutumista maakunnan vahvojen elinkeinoalojen – meriteollisuuden, ruokaketjujen sekä lääke- ja terveysteknologian – kasvutavoitteisiin, ja rakennetaan aidon kumppanuuden, osallisuuden ja vuorovaikutuksen keinoin hyvinvointia ja yhteistoimintaa yli maakunnan sektori- ja väestöryhmien.   

Maakuntastrategian visioiden mukaan Varsinais-Suomi vuonna 2040 on:

Maakuntaohjelmassa 2022–2025 määritellään ohjelmakaudelle yhteistyön tavoitteet (18 kpl) ja toimenpiteet (44 kpl). Maakuntastrategiaa täydentävä älykkään erikoistumisen strategia 2022–2027 esittelee maakunnan vahvat toimialat sekä näiden kärjet ja innovaatioyhteistyön tehtävät.

Varsinais-Suomen liiton maakuntahallitus käsitteli maakuntastrategialuonnoksen 30.8.2021 pidetyssä kokouksessa ja päätti lähettää luonnoksen lausunnoille. Lausunnot pyydetään toimittamaan osoitteeseen kirjaamo@varsinais-suomi.fi viimeistään keskiviikkona 20.10.2021.

Turun kaupungin lausunto

Maakuntastrategian konkreettinen vaikutus näkyy alueellisten viranomaisten työssä. Strategia ohjaa Varsinais-Suomen liiton toimintaa ja antaa suuntaa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toiminnalle yhdessä ministeriöiden tulosohjauksen kanssa. Näin strategia vaikuttaa alueellisiin rahoituspäätöksiin ja resurssien suuntaamiseen.

Maakuntasuunnitelmasta, maakuntaohjelmasta ja älykkään erikoistumisen strategiasta muodostuva maakuntastrategia on laadittu huolellisesti ja laajaa osallistumista hyödyntäen. Maakuntastrategian eri osiot antavat kattavan kuvan maakunnan vahvuuksista ja kehittämistavoitteista, eikä niissä ole merkittäviä puutteita.

Maakuntastrategia osoittaa suuntaviivoja maakunnan eri toimijoiden yhteistyölle ja kumppanuudelle. Strategian onnistuminen mitataan sen toimeenpanossa. Toimeenpanon merkittävä työväline on maakunnan omassa päätösvallassa oleva hankerahoitus, jonka määrä on maakunnan omista toimista riippumattomista syistä ollut toistaiseksi valitettavan pieni. Maakuntastrategian toimeenpanon edellytysten ja maakunnan toimijoiden toimintaympäristön vahvistamiseksi on työskenneltävä sen eteen, että tulevaisuudessa maakunnassa päätettävän hanke- ja kehittämisrahoituksen määrä kasvaa merkittävästi.

Maakuntasuunnitelmassa ja maakuntaohjelmassa annetaan suuri painoarvo ilmastonmuutoksen torjunnalle, luonnon monimuotoisuuden vaalimiselle ja vesistöjen, erityisesti Saaristomeren, suojelulle. Painotus on oikea ja perusteltu. Teemoissa onnistuminen on välttämätön edellytys maakunnan menestykselle ja ovat jokaisen maakunnan toimijan vastuulla.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet mainitaan yhtenä työkaluna maakuntastrategian toteutusta varten. SDG-tavoitteiden hyödyntäminen toimeenpanossa ja seurannassa on järkevää, ja ne voisivat toimia näkyvämmin myös maakuntastrategian yhtenä viitekehyksenä.

Maakuntasuunnitelman aluerakenteen visiossa määritetään, että vuonna 2040 maltillinen väestönkasvu on ollut maakunnan menestystekijä. Menestystekijyyttä arvioidaan muun muassa pienten aluekeskusten ja haja-asutusalueiden kulttuuriperinnön vaalimisen sekä vierailijoiden ja osa-aikaisten asukkaiden tuomien vaikutusten kautta, mutta mainituista arvokkaista seikoista huolimatta arvio ei ole perusteltu. Väestörakenteen muutoksen, työvoiman saatavuuden ja palveluiden rahoituksen näkökulmista ei ole syytä tavoitella ”maltillista väestönkasvua”, vaan pyrkiä olemaan mahdollisimman houkutteleva sekä uusille että maakunnassa jo oleville asukkaille ja yrityksille – kestävän kehityksen periaatteet huomioiden.

Aluerakenteen visiossa todetaan, että taloudellinen vastuullisuus aluerakenteessa toteutuu, kun ekologinen, sosiaalinen ja kulttuuris-historiallinen vastuullisuus toteutuvat. Kirjausta tulee täydentää. Lienee perusteltua todeta, että aluerakenteen taloudellinen vastuullisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aluerakenteen kehitys on taloudellisesti kestävää ja edesauttaa taloudellista toimeliaisuutta maakunnan eri alueilla.

Maakuntaohjelman toimenpide 5 käsittelee hiilineutraalin energiajärjestelmän rakentamista. Toimenpiteen kuvaukseen olisi perusteltua lisätä vedyn tuotannon ja sen käyttökohteiden lisääminen maakunnan alueelle.

Maakuntaohjelman toimenpide 10 toteuttaa tavoitetta ”Kaupungit ja maaseudut toimivat tasapainoisesti rinnakkain ja kehittyvät omista lähtökohdistaan käsin.” Toimenpide sisältää monipaikkaisuuden, etätyön sekä saariston ja maaseudun digitaalisten ja liikkumisen yhteyksien saatavuuden edistämistä. Toimenpide on ainoa kyseisen tavoitteen alle kirjattu tavoite, mutta ei ole riittävä toteuttamaan tavoitetta yksin. Maakuntasuunnitelmassa todetaan, että ”2040-luvun Varsinais-Suomi on tasapainoinen yhdistelmä modernia urbaaniutta, perinteikästä maaseutu- ja kylämiljöötä, ainutlaatuista saaristokulttuuria sekä vaalittua luonnonympäristöä.” Suunnitelman kuvaus voisi parhaimmillaan olla todellinen menestystekijä maakunnalle, ja sen tavoitteluun olisi perusteltua panostaa maakuntaohjelman tavoitteen 4.1.1.4. toimeenpanossa enemmän.

Maakuntaohjelmaan on kirjattu eräitä ekosysteemejä edistäviä toimenpiteitä sekä tiekarttojen laatimiseen liittyviä toimenpiteitä, joiden tarvetta ja perusteluja ei ole syytä kiistää. Toimeenpanovaiheessa on perusteltua tarkastella, onko vastaavia toimenpiteitä jo olemassa esimerkiksi osassa maakuntaa siten, että toimintaa voitaisiin laajentaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Tavoitteena tulee olla vaikuttava ja sekä asukkaisiin että yrityksiin ja muihin toimijoihin nähden selkeä toiminta, jolla ei luoda päällekkäisiä rakenteita tai prosesseja.

Liite 1Luonnos Varsinais-Suomen maakuntastrategiaksi 2040+

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan Turun kaupungin lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen liitto


Liitteet:

Kh § 459
Liite 1:Luonnos Varsinais-Suomen maakuntastrategiaksi 2040+