Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus33324.06.20218

8008-2018 (08 00 00)

Turun ratapiha ja Turku-Kupittaa kaksoisraide, ratasuunnitelma

Tiivistelmä:

Väylävirasto on pyytänyt Turun kaupungin lausuntoa Turun ratapiha ja Turku-Kupittaa kaksoisraide ratasuunnitelmasta 28.6.2021 mennessä. Kaupunginhallitukselle esitetään liitteenä olevan kaupungin lausunnon antamista Väylävirastolle.

Kh § 333

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi, kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ja hankepäällikkö Mika Rajala 22.6.2021:

Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman Turun ratapihalle ja kaksoisraiteelle välille Turku-Kupittaa. Ratasuunnitelma on ollut nähtävillä 12.5.-11.6.2021 välisen ajan. Nähtävilläoloaikana Väylävirastolle on jätetty yksi muistutus. Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut lausunnon ratasuunnitelmasta

Väylävirasto on 12.5.2021 pyytänyt Turun kaupunkia antamaan lausuntonsa nähtävillä olevasta Turun ratapihan ja Kupittaa-Turku kaksoisraiteen ratasuunnitelmasta (asianumero LIVI/7153/04.01.01/2017) 28.6.2021 mennessä.

Väyläviraston lausuntopyynnössä (oheismateriaali 1) on esitetty runsaasti kysymyksiä, joihin kaupungin tulee lausunnossaan ottaa kantaa.

Lisäksi Väylävirasto on pyytänyt kaupungin vastinetta ratasuunnitelmasta jätettyyn muistutukseen ja ELY-keskuksen lausuntoon.

Suunnitelman esittely

Turun ratapihaa kehitetään tulevaisuuden tarpeita varten ja sen tueksi on tehty mm. raiteistoselvitys. Ratapihalla on suunniteltu parannettavan laitureita ja raiteistoa, ja samalla suunnitellaan vaarallisten aineiden raiteisto uudestaan. Ratapihojen kehittämisellä varaudutaan myös Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden mukanaan tuomiin maankäytön muutoksiin.

Turku - Kupittaa kaksoisraidetta on suunniteltu noin 2 km. Uusi raide sijoittuu nykyisen raiteen pohjoispuolelle noin 8 m etäisyydelle nykyisestä raiteesta. Turku - Kupittaa välille on lisäksi suunniteltu 4 uutta siltaa:

Kupittaalle on suunniteltu meluaidan korotusta ja jatkamista sekä Lonttisten asuinalueen kohdalle uusi meluaita.

Liikenteellisinä lähtökohtina Turun asemalle ja tavararatapihalle ovat olleet henkilöliikenteen osalta kaukoliikenteen kasvu (Helsinki Turku nopea junayhteys) ja mahdollinen lähiliikenteen käynnistyminen (maksimitilanne, jossa tunnin vuoroväli Turusta Loimaalle, Uuteenkaupunkiin ja Saloon). Tavaraliikenteen osalta on arvioitu nykyisten kuljetusmäärien kasvavan noin 20 % ja mahdolliset säännölliset transito-kuljetukset (4+4 junaa viikossa).

Turku Asema

Turun asemalle on suunniteltu 6 laituriraidetta ja 3 uutta nykymääräysten mukaista välilaituria. Laiturit siirtyvät nykyisestä sijainnistaan noin 300 m itään päin. Laitureiden pituudet ovat 350 m ja niiden päälle on suunniteltu 120 m pitkät katokset. Logomon ylikäytäväsillalta on suunniteltu hissit ja porrasyhteydet laitureille. 

Autokuormausraide säilyy nykyisellä paikallaan mutta laituria siirretään noin 30 m. Autoille on suunniteltu uusi pysäköintialue ja kulkuyhteys pysäköintialueelle. Henkilöjunille on suunniteltu käyttöhuolto- ja seisontaraiteet sekä 4 raidetta tavaraliikenteelle. Varikko on suunniteltu purettavan ja raiteistot siirretään tavararatapihalle Heikkilään.

Tavararatapiha

Heikkilän tavararatapihalle sijoitetaan 6 tavaraliikenteen tulo-, lähtö- ja lajitteluraidetta. Lisäksi tavararatapihalle sijoittuu: 

Raakapuun kuormaus siirtyy pois tavararatapihalta.

Ratasuunnitelmassa on huomioitu tavoite turvata tavara- ja henkilöliikenteen toimintaedellytykset ja välityskyky kuljetusten kasvaessa ja matkustajaliikenteen kehittyessä Väyläviraston Rataverkon välityskyvyn kehityskuva 2035 (33/2015) mukaisesti.

Ratasuunnitelmassa on arvioitu vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen ja maankäyttöön, ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen, luontoarvoihin ja -ympäristöön, meluun, tärinään ja runkomeluun sekä maisemaan ja kulttuuriympäristöön. Ratasuunnitelmassa ja sen ratkaisuissa on otettu huomioon maanomistusolosuhteet ja asemakaavamuutostarpeet yhdessä Turun kaupungin kanssa.

Hankkeen toteutus

Hankkeen tämänhetkinen kokonaiskustannusarvio on 117,8 M€, josta Turku-Kupittaa kaksoisraiteen osuus on 35,2 M€ ja Turun ratapihojen osuus 82,6 M€. Jatkosuunnittelusta ja rakentamisesta on laadittu aiesopimukseen perustuva toteuttamissopimus, joka tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi 30.8.2021. Kaupungin osuus investointikustannuksista on toteuttamissopimuksen perusteella 33,75 M€, mikä sisältyy kaupunginvaltuuston hyväksymään investointiohjelmaan.

Hanke toteutetaan vaiheittain. Ratapihan ensimmäisestä rakennusvaiheesta on sovittu MAL-sopimuksessa ja se toteutetaan Väyläviraston ja Turun kaupungin välisenä yhteishankkeena. Kaupunginhallitus on hyväksynyt tähän liittyvän aiesopimuksen 17.12.2020 § 581, jossa kaupungin kustannusosuus hankkeesta on 33,75 milj. euroa.

Toimivalta

Hallintosäännön 34 § mukaan kaupunginhallitus antaa kaupungilta pyydettyjä merkittäviä ja laajamerkityksellisiä lausuntoja.

Liite 1Turun kaupungin lausunto Turun ratapiha ja Turku-Kupittaa kaksoisraide ratasuunnitelmasta

Oheismateriaali 1Väyläviraston lausuntopyyntö 12.5.2021

Oheismateriaali 2Ratasuunnitelman hyväksymisehdotus 12.2.2021

Oheismateriaali 3Ratasuunnitelmaselostus 12.2.2021

Oheismateriaali 4Ratasuunnitelman yleiskartta 12.2.2021

Kansliapäällikkö, kaupunginjohtajan varahenkilö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa liitteen 1 mukaisen Turun kaupungin lausunnon Väylävirastolle koskien Turun ratapiha ja Turku-Kupittaa kaksoisraide ratasuunnitelmaa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVäylävirasto
tiedKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKonsernihallinto, johdon tuki


Liitteet:

Kh § 333
Liite 1:Turun kaupungin lausunto Turun ratapiha ja Turku-Kupittaa kaksoisraide ratasuunnitelmasta