Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus32221.06.20213

7954-2021 (00 01 02, 00 01 00)

Sote-uudistuksen valmistelun aloittaminen Varsinais-Suomessa

Tiivistelmä: -

Kh § 322

Järjestämisjohtaja Antti Parpo 18.6.2021:

Varsinais-Suomen Marinin hallituksen kauteen sidottua sote-uudistuksen esivalmistelua on toteutettu vuodesta 2020 alkaen kansallisten ohjeiden mukaisesti kahdella valtion rahoittamalla hankkeella. Hankkeiden valmistelu on toteutettu kuntien ja sote-kuntayhtymien päätöksellä hajatutulla mallilla siten, että sote-rakenneuudistushankkeen hallinnointivastuu on annettu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille. Tulevaisuuden sote-keskushankkeen hallinnoinnista vastaa puolestaan Turun kaupunki. Molemmat hankkeet on sisällytetty osaksi laajempaa ja lakisääteisesti tehtävää Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman toimeenpanoa. Varsinais-Suomessa ei ole ollut toistaisesi käynnissä sellaista sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen valmistelua, jolla varauduttaisiin hyvinvointialueen perustamiseen. Hankkeissa mukana olevat työntekijät työskentelevät verkostomaisesti omissa emo-organisaatioissaan ja tästä syystä hankkeiden toimeenpanoon ei ole perustettu omaa erillistä muutosorganisaatiota. Molempien hankkeiden yhteinen koordinointivastuu on ollut Turun kaupungin muutosjohtajalla (nykyisin järjestämisjohtaja). Molemmilla hankkeilla on yhteinen ohjausryhmä, jossa on edustettuina kuntien sote-johtajat, erityishuoltopiirin ja sairaanhoitopiirin johtavia viranhaltijoita sekä Varsinais-Suomen sosiaalialan kehittämiskeskuksen, perusterveydenhuollon yksikön ja järjestöjen edustus. Lisäksi Varsinais-Suomen kuntajohtajat ovat kokoontuneet säännöllisesti linjaamaan asioita. Varsinais-Suomen liittoon on perustettu soten poliittinen seurantaryhmä.

Kansallisen sote-uudistuksen aikataulu on kireä ja Varsinais-Suomessa pelkästään valtion rahoittamiin sote-hankkeisiin perustuva valmistelumalli synnyttää sotessa toimeenpanoriskejä. Lähtökodat yhtenäisen alueellisen sote-järjestäjäorganisaation perustamiseen ovat Varsinais-Suomessa sote-järjestelmän hajanaisuuden ja alueen koon takia muuta maata heikommat.

Sote-uudistuksen valmistelun periaatteet Varsinais-Suomessa

Varsinais-Suomen kunnat ja sairaanhoitopiiri ovat käyneet keväällä 2021 tunnustelevia yhteisiä keskusteluja siitä, pitäisikö Varsinais-Suomessa muuttaa soten vapaaehtoisen valmistelun sisältöä siten, että valmistelun toimeenpanossa varaudutaan myös mahdollisen hyvinvointialueen perustamiseen. Samalla on pohdittu, onko valmistelun organisointimallia kireän aikataulun takia syytä tiivistää.

Varsinais-Suomen kuntajohtajat ovat käsitelleet soten valmistelumallin muuttamista 1.4.2021, 16.4.2021 ja 3.6.2021 kokouksissa.

Kuntajohtajakokouksessa sote-uudistuksen organisoinnin lähtökohdiksi on esitetty Varsinais-Suomessa seuraavat asiat:

  1. Varsinais-Suomessa sote-uudistuksen valmistelun hallinnollinen tuki tulee Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriltä
  2. Valmistelu toteutetaan yhteistyössä soten- ja pelastustoimen järjestämisvastuussa olevien organisaatioiden kesken
  3. Väliaikainen valmistelutoimielin (VATE) perustetaan ja se aloittaa toimintansa perustamisensa jälkeen. Juridisesti toimivaltainen se on sote-uudistuksen lainsäädännön voimaantulon ja VATE:n asettamispäätöksen jälkeen. VATE toimii päätöksentekoelimenä.
  4. Sote-valmisteluun perustetaan poliittinen seurantaryhmä
  5. Sote-valmistelun perustetaan muutosorganisaatio, joka vastaa operatiivisesti sote-uudistuksen valmistelusta VATE:n alaisuudessa.
  6. Sote-uudistuksen kaikissa valmisteluvaiheissa kuntajohtajakokous toimii neuvoantavana elimenä ja sote-johtajakokous seurantaryhmänä
  7. Yhteistyöryhmät perustetaan seuraavasti: järjestöyhteistyöryhmä, yritysyhteistyöryhmä. Lisäksi perustetaan yhteistoimintaryhmä
  8. Kaksikielisyys huomioidaan sote-uudistuksen valmistelussa.

Sote-uudistuksen valmistelussa intensiivisempi valmistelu kohdentuu hallinnolliseen valmisteluun, jolla varmistetaan soten järjestämisvastuiden siirto kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueelle. Palvelutuotannon sisältöjen kehittämistä jatketaan Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman viitekehyksessä kuitenkin siten, että valmistelussa huomioidaan aikaisemmasta poiketen tavoite siirtää sote yhdelle alueelliselle toimijalle. Järjestämissuunnitelman teematyöryhmien tulee tältä osin tehdä tarkennuksia omaan valmisteluunsa.

Sote-uudistuksen valmistelun organisaatio

Sote-uudistuksen valmisteluun perustetaan muutosorganisaatio. Muutosorganisaatio perustetaan sairaanhoitopiiriin ennen kuin lainsäädäntö on hyväksytty. Sote-uudistuksen lainsäädännön hyväksymisen jälkeen muutosorganisaatio siirtyy väliaikaisen valmistelutoimielimen alaisuuteen.

Muutosorganisaation palkataan työntekijöitä pääsääntöisesti nykyisistä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuussa olevista organisaatioista, mutta myös ulkoiset rekrytoinnit tai asiantuntijapalvelujen hankinta on mahdollista kulloistenkin tarpeiden mukaisesti. Muutosorganisaatiossa toteutetaan konkreettinen sote-uudistuksen edellyttämä työ. Henkilöstövalinnat muutosorganisaation toteutetaan erillisestä valmistelusta.

Sote-uudistuksen toimeenpanon resursoinnissa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vuonna 2021 kahta valtionavustushanketta: 1. rakennerahoitus –hanke ja 2. tulevaisuuden sote-keskus –hanke. Mikäli valmisteluun tarvitaan vuodelle 2021 erillistä rahoitusta kunnista, valmistellaan se päätöksentekoon erillisestä valmistelusta. 

Sote-uudistuksen valmistelun käynnistyy kuntien ja sote-kuntayhtymien päätöksellä. Päätöksenteko esitetään toteutettavaksi kesäkuun aikana. Päätöksenteon rinnalla valmistelaan organisoitumista seuraavasti:

VATEn kokoonpano:

8 jäsentä (kunnat), josta

3 jäsentä VSSHP 

1 jäsen erityishuoltopiiri

1 jäsen pelastustoimi

Poliittinen seurantaryhmän tehtävänä on vahvistaa ja tukea väliaikaisen valmistelutoimielimen alaisuudessa tapahtuvaa virkamiesvalmistelua siten, että valmisteltavat asiat ovat helpommin hyväksyttävissä ja vahvistettavissa myös tilanteessa, jossa virallinen vastuu ja päätösvalta on siirtynyt hyvinvointialueen vaaleilla valittaville poliittisille päätöksentekijöille. Poliittisen seurantaryhmän kautta varmistetaan myös Varsinais-Suomen näkemyksien saattaminen kansallisiin päätöksentekofoorumeihin.

Sote-uudistus ja Turun kaupunki

Sote-uudistus tulee vaikuttamaan merkittävällä tavalla Turun kaupungin organisaatioon ja toimintaan. Sote-uudistuksen toimeenpanossa kunnat on velvoitettu lain mukaan osallistumaan valmisteluun mm. luovuttamalla tarvittavia tietoja väliaikaiselle valmistelutoimielimelle. Tämän rinnalla Turun kaupungin tulee käynnistää työ, jolla kartoitetaan mm. hyvinvointialueelle siirtyvä henkilöstö, irtaimisto ja sopimukset. Muutosten toimeenpano vaatii vastuullista henkilöä, joka vastaa operatiivisesti kaikista niistä sisäisistä järjestelyistä, jotka kaupungin on hoidettava.

Liite 1Varsinais-Suomen sote-valmistelun organisointi

Kansliapäällikkö, kaupunginjohtajan varahenkilö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus

PäätösAsia pantiin pöydälle Lindforsin Rinteen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kh § 322
Liite 1:Varsinais-Suomen sote-valmistelun organisointi