Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus23901.06.20207
Kaupunginhallitus24908.06.20204

3797-2020 (10 03 02, 02 08 02, 10 02 03, 02 08 00)

Turun Konserttitalon uudisrakennushankkeen tilaajan tavoitteet, allianssi ja valmisteluvaiheen budjetti

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle tuodaan hyväksyttäväksi Turun uuden konserttitalon hankinnan kriteerit, hankintaprosessi sekä tilaajan tavoitteet ja valmisteluvaiheen budjetti. Kaupunginhallituksen nyt asettamat tavoitteet ohjaavat allianssin muodostamista ja suunnittelun käynnistämistä.

Kh § 239

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen, kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää, toimitilapäällikkö Minna Juselius ja johtava kaupunginlakimies Laura Klami 28.5.2020:

Tausta ja aikaisemmat päätökset

Kaupunginhallitus päätti 20.8.2018 § 305 merkitä tiedokseen Turun Konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksestä vastaanotetut lausunnot ja palautti valmisteluun Turun konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksen siten, että tilatarveselvitystä täydennetään uudisrakennusvaihtoehdon selvityksellä.

Kaupunginhallituksen 20.8.2018 päätöksen mukaisesti laadittua tilatarveselvitystä täydennettiin uudisrakennusvaihtoehdon selvityksellä. Peruskorjaus- ja laajennusselvityksen yhteydessä määritettiin Turun Filharmonisen orkesterin nykyisen ja tulevan toiminnan lähtökohdista tavoitteet tuleville tiloille. Nämä samat tavoitteet toimivat myös uudisrakennusvaihtoehdon selvityksen reunaehtoina. Uudisrakennusvaihtoehdon tilaohjelma laadittiin sijaintipaikkariippumattomana.

Kaupunginhallitus päätti 27.5.2019 § 228 hyväksyä Turun konserttitalon peruskorjauksesta sekä uudisrakentamisesta laaditut tilatarveselvitykset. Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että Turun konserttitalon hankesuunnitteluvaiheeseen siirrytään uudisrakennusvaihtoehdon mukaiseen malliin ja, että Turun konserttitalon korvaavan uudisrakennuksen sijaintipaikkojen vaihtoehdot tuodaan kaupunginhallituksen ratkaistavaksi hankesuunnitelman valmistelun yhteydessä ja Aninkaistenkatu 7 - 9 kiinteistön osalta käynnistetään neuvottelumenettelyyn perustuvaa tontinluovutuskilpailu siten, että luovutuksen seurauksena muodostuva uuden konserttitalon nettokustannus on tiedossa viimeistään hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä.

Turun Konserttitalon uudisrakennuksen sijaintipaikka ja uudisrakennushankkeen hankintamenettely valmisteltiin kaupunginhallitukselle päätettäväksi alkukeväällä 2020. Kaupunginhallitus päätti 6.4.2020 §142, että Turun uuden konserttitalon sijaintipaikaksi valitaan Aurajoen itärannan Itsenäisyydenaukio, kohdetta koskeva asemakaavanmuutos käynnistetään välittömästi, uuden konserttitalon hankintamenettelynä käytetään allianssimallia ja hankinnan kriteerit, hankintaprosessi sekä tilaajan tavoitteet ja budjetti valmistellaan erikseen kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

Kaupunkiympäristötoimiala, tilapalvelukeskus, konsernihallinnon kaupunkikehitysryhmä ja lakiasiat sekä vapaa-aikatoimialan käyttäjän edustajat ovat yhdessä valmistelleet ehdotuksen Konserttitalon toteutukseen liittyvistä tavoitteista, hankinnalle asetettavista kriteereistä sekä tilaajan valmisteluvaiheen budjetista.

Allianssin vaiheet ja aikataulun sovittaminen kaavaprosessiin

Konserttitalon uudisrakennushanke on päätetty toteuttaa allianssimallilla (Kh 6.4.2020 §142).

Allianssi on rakennushankkeen yhteisvastuullinen toteutusmuoto, jossa tilaaja valitsee allianssin keskeiset sopimusosapuolet riittävän aikaisessa vaiheessa suunnittelemaan hanketta yhdessä tilaajan kanssa. Allianssissa lähtökohtana on, että vastuu suunnitelmista, rakentamisesta, aikataulusta, kustannuksista ja laadusta on allianssiosapuolille yhteinen.

Tässä tapauksessa allianssi on käynnissä samanaikaisesti kaavaprosessin kanssa. On tärkeää ottaa huomioon, että kaavoituksen vaiheet ja aikataulu voivat vaikuttaa allianssin etenemiseen ja kustannuksiin.

Allianssimallin vaiheet ovat:

1. Strategiavaihe

2. Allianssin muodostaminen ja kilpailutusvaihe

3. Projektin kehitysvaihe

4. Projektin toteutusvaihe

5. Jälkivastuuvaihe ja takuuaika

Nyt käsiteltävänä on allianssimallin strateginen vaihe, jossa tilaaja asettaa hankkeelle tavoitteita ja reunaehtoja, valitsee toteutus- ja hankintamenettelyn sekä suunnittelee hankinnan. Kaupunginhallituksen nyt asettamat tavoitteet ohjaavat allianssin muodostamista ja hankkeen suunnittelun käynnistämistä.

Muodostamisvaihe käynnistyy markkinavuoropuhelulla, joka jälkeen siirrytään kilpailutusprosessiin. Tavoitteena on, että markkinavuoropuhelu toteutetaan kesäkuussa 2020, mutta viimeistään elokuussa 2020 ja hankintailmoitus julkaistaan tämän jälkeen elokuussa.

Muodostamisvaiheessa laaditaan tarjouspyyntöaineisto, joka sisältää hankintailmoituksen, tarjouspyynnön, allianssisopimukset ja kaupallisen mallin. Allianssina toteutettavassa hankkeessa tehdään tilaajan ja palveluntuottajien välillä tarvittavat allianssisopimukset. Rakennushankkeen allianssisopimus on voimassa koko hankkeen ajan. Hankkeessa solmitaan myös vaiheittain kehitysvaiheen allianssisopimus ja toteutus- ja jälkivastuuvaiheita koskeva sopimus. Muodostamisvaiheessa allianssiryhmittymä kilpailutetaan neuvottelumenettelyllä. Kumppanien valintaan vaikuttavat kyvykkyys ja palkkio eli laatu ja hinta. Kohteen merkittävästä luonteesta johtuen poikkeuksellisen suuri painoarvo kilpailuttamisvaiheessa on myös arkkitehtuurin laadulla.

Muodostamisvaihe päättyy allianssikumppanin valintaan. Tavoitteena on, että hankintapäätös tehdään kesällä 2021. Tämän jälkeen käynnistyy kehitysvaihe.

Allianssin seuraava kehitysvaihe on kaksiosainen. Kehitysvaiheen ensimmäisessä osassa laaditaan hankesuunnitelma, jossa laaditaan suunnitelmat hankkeen sisällöstä, laajuudesta sekä sovitaan konserttitalon toteuttamisen kaupallisesta mallista sekä avaintulosalueet.

Hankesuunnitelmavaiheessa syntyy myös lopullinen tavoitekustannusarvio sekä analyysi riskeistä ja mahdollisuuksista. Hankesuunnitelma laaditaan tässä tapauksessa allianssin kehitysvaiheen ensimmäisessä osassa, noudattaen allianssimallin lisäksi soveltuvin osin Turun kaupungin Tilanhankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (Kv26.2.2018 § 37) mukaisia menettelyjä. Hankesuunnitelma laaditaan yhteistyössä käyttäjätoimialojen, tilapalvelukeskuksen, kaupunkiympäristötoimialan sekä muiden hankkeen kannalta oleellisten osapuolten kanssa. Hankesuunnitelman hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Kehitysvaiheen toiseen osaan siirtyminen edellyttää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy hankesuunnitelman ja siihen liittyvän tavoitekustannuksen. Tavoitteena on, että hankesuunnitelma hyväksytään valtuustossa viimeistään kesäkuussa 2022. Allianssin tavoitekustannukset ja avaintulosalueet (laadulliset ja toiminnalliset tavoitteet) hyväksytään alustavasti hankesuunnitelman vahvistamisen yhteydessä ja lopullisesti siirryttäessä toteutusvaiheeseen eli tehtäessä investointipäätös. Tässä asetettu tavoitekustannus on tarkoitettu allianssin käynnistämiseksi eikä edellytä kaupunkia tekemään tavoitekustannuksen mukaista investointia. Toimivalta hankesuunnitelman hyväksymiseen ja investointipäätöksen tekemiseen on valtuustolla. 

Kehitysvaiheen toisessa vaiheessa laaditaan toteutussuunnitelmat, joiden pohjalta on mahdollista siirtyä hankkeen toteutusvaiheeseen. Kaksiosaiseen kehitysvaiheeseen tulee varata aikaa noin kaksi vuotta.

Toteutusvaiheeseen siirtyminen edellyttää kaupunginvaltuuston toteutuspäätöstä eli investointipäätöstä. Toteutusvaiheeseen siirtyminen ja investointipäätös voidaan tehdä vasta sen jälkeen, kun kaava on saanut lainvoiman. Rakennus olisi otettavissa käyttöön noin 2,5 vuoden kuluttua investointipäätöksestä. Hankkeen aikatauluarvio ja prosessikuvaus on kokonaisuudessaan esitetty oheismateriaalissa 1. Allianssin aikatauluun on tehtävä tarvittaessa tarkistuksia kaavaprosessista ja mahdollisesta muutoksenhausta johtuen.

Kaupunginhallitus on päättänyt 27.5.2019, että Aninkaistenkatu 7 - 9 kiinteistön osalta käynnistetään neuvottelumenettelyyn perustuvaa tontinluovutuskilpailu siten, että luovutuksen seurauksena muodostuva uuden konserttitalon nettokustannus on tiedossa viimeistään konserttitalon hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä. Tämä tulee huomioida kokonaisprosessissa.

Tilaajan tavoitteet

Konserttitalon käyttäjän tavoitteet on määritelty vuonna 2018 laaditussa tarveselvityksessä, joka on hyväksytty kaupunginhallituksessa 27.5.2019 § 228. Tilaajan tavoitteet ovat tätä laajempi kokonaisuus, jossa käyttäjän tavoitteet ovat yksi osa. Näitä osa-alueita ovat toiminnalliset tavoitteet, arkkitehtuuriin ja kaupunkikuvaan liittyvät tavoitteet sekä rakennushankkeen toteutukseen ja talouteen liittyvät tavoitteet.

Toiminnalliset tavoitteet

Konserttitalohankkeelle asetetaan seuraavat toiminnalliset tavoitteet:

- Monipuolinen konserttitalo​

- Huippuluokan akustiikka

- Ensiluokkainen asiakaskokemus ja inspiroiva työympäristö​

- Turvalliset ja terveelliset tilat sekä edulliset käyttökustannukset​

- Konserttitalon ja kaupunginteatterin toiminnallisen synergian ja integroitumisen hyödyntäminen

Turun uusi konserttitalo on arkkitehtonisesti korkeatasoinen ja monipuolinen kulttuuritalo kaupungin ytimessä. Se täyttää sekä yleisö- että taustatiloiltaan korkealaatuisen musiikkitoiminnan vaatimukset nyt ja tulevaisuudessa. Talon ensisijainen tarkoitus on akustisen orkesterimusiikin esittäminen, muut toiminnot sopeutetaan musiikkitoiminnan vaatimuksiin. Talon puitteet mahdollistavat myös orkesteri- ja muun musiikkitoiminnan kehittämisen kaupungissa sekä oopperan esittämisen. Konserttitalo on elävä talo aamusta iltaan ja tilojen tulee olla monikäyttöiset.

Talon sydän on konserttisali, jonka katsomo mitoitetaan 1300 katsojalle ja esiintymislava vähintään 95 soittajalle. Salin akustinen olosuhde on maailman huippua ja tukee parhaalla tavalla orkesterimusiikin vaatimuksia. Konserttisalin muoto ja muut orkesteritoiminnan tilat suunnitellaan akustiikkasuunnittelun ehdoilla.

Yleisökapasiteetiltaan pienempi monitoimisali mitoitetaan 350 katsojalle ja suunnitellaan muunneltavaksi sekä akustisille että sähköisesti vahvistetuille musiikkiesityksille. Sisätilat ovat arkkitehtuuriltaan monipuolisia ja elämyksellisiä. Ensiluokkainen asiakaskokemus saavutetaan erilaisiin asiakas- ja kohderyhmätarpeisiin vastaavilla, viihtyisillä, muunneltavilla ja myös esityskäyttöön toimivilla yleisötiloilla. Konserttitalo on avoin ja aktiivinen paikka kaikille kaupunkilaisille ja vierailijoille.

Taustatilojen riittävä mitoitus, tapahtumatuotantoja palveleva toiminnallinen suunnittelu, sisä- ja ulkologistiikan toimivuus sekä turvalliset, terveelliset ja akustisesti toimivat tilat luovat inspiroivan työympäristön. Talon tilalliset ja arkkitehtoniset valinnat edistävät yhteisöllisyyttä luomalla erilaisia oleskeluun soveltuvia sisä- ja ulkotiloja.

Arkkitehtuuriin ja kaupunkikuvaan liittyvät tavoitteet

Kohde sijaitsee valtakunnallisesti arvokkaaksi määritellyllä maisema-alueella Aurajoen itärannan kulttuurirakennusten muovaamassa ympäristössä. Kaikki toimenpiteet Itsenäisyydenaukiolle tulee tehdä vaativan kaupunkikuvallisen ympäristön ehdoilla siten, että turvataan ja parhaimmillaan vahvistetaan kaupunginteatterin, virastotalon ja Wäinö Aaltosen museon muodostaman kokonaisuuden asemaa.

Konserttitalon valitun sijainnin olennainen piirre on sen merkitys keskustan kehittämisen kärkihankkeessa. Keskustavisiossa halutaan vahvistaa Aurajoen itärannan elävyyttä ja elinvoimaa kulttuuriin kytkeytyvällä hybridirakentamisella.  Hybridillä tarkoitetaan tässä toiminnoiltaan monipuolista ja ympärivuorokautisesti elävää kaupunkiympäristöä. Tätä tavoitetta tukee konserttitalo sellaisella korostuksella, että rakennuksesta sellainen, jonka kaikki kaupunkilaiset voivat kokea omakseen ja avoimeksi vierailla myös varsinaisen konserttitapahtumien ulkopuolella.

Keskustavisioon kuuluu myös itäisen jokirannan kehittäminen entistä viihtyisämmäksi oleskelun ja kävelyn alueeksi. Viereisten kukkulapuistojen eli Urheilupuiston ja Samppalinnanpuiston esteettömään saavutettavuuteen on tarpeen konserttitalon suunnittelun yhteydessä harkita parantavia toimenpiteitä.

Konserttitalohankkeelle asetetaan arkkitehtuuriin liittyvät tavoitteet:

- Rakentaminen on kaupunkikuvallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoista ja aikaa kestävää.

- Konserttitalo synnyttää ympärilleen elämyksellisiä ja toiminnallisesti monipuolisia kaupunkitiloja, joissa viheristutuksilla on erityinen rooli.

- Sisätilat ova.t arkkitehtuuriltaan monipuolisia, toimivia, muunneltavia ja elämyksellisiä.

Tavoitteiden saavuttamiseksi edellytetään laadukasta arkkitehtisuunnittelua.

Toteutukseen liittyvät tavoitteet

Konserttitalohankkeelle asetetaan seuraavia rakennukseen ja sen toteutukseen liittyviä tavoitteita:

- Rakennuksen elinkaari 100 vuotta​

- Turvallinen toteutus ja kosteuden hallinta​

- Vähähiilinen ja energiatehokas​

- Konserttitalon käyttöönotto 30.11.2025​

Rakennuksen elinkaaren tulee olla 100 vuotta. Koko hankkeen elinkaaren (rakentaminen, suunnittelu, toteutus ja käyttö) toteutusta ohjaa Turun kaupungin ilmastosuunnitelmassa 2029 asetetut tavoitteet ja linjaukset teknisiin ja laadullisiin tavoitteisiin. Hankkeessa tulee huomioida kasvihuonepäästövaikutukset sekä elinkaaren aikainen energiankulutus. Rakennukselle tulee olla haettavissa korkeatasoinen ympäristösertifiointi.

Taloudelliset tavoitteet

Konserttitalon taloudelliset tavoitteet perustuvat kaupunginhallituksen 27.5.2019 § 228 hyväksymiin Turun konserttitalon peruskorjauksesta sekä uudisrakentamisesta laadittuun tilatarveselvitykseen ja siinä esitettyihin kustannusarvioihin.

Tilatarveselvityksessä uudisrakennushankkeen kustannusarvio oli 57.493.000 € (alv. 0%) Arvio ei tuolloin sisältänyt tonttiriippuvaisia erityisiä perustamiskustannuksia, pysäköinti- ja piharatkaisuja, ns. prosenttitaidehankintoja, AV -hankintoja tai käyttäjän irtaimistokustannuksia.

Tältä pohjalta konserttitalolle laadittiin tavoitekustannus, jonka tuli sisältää indeksikorjaus nykyiseen hintatasoon sekä tarveselvityksestä puuttuvat kustannukset:

- Indeksikorjauksen jälkeen kustannusarvio on 58.085.711 € (alv 0%) hintatasolla 1-2020 / 97

- Taidehankinnan kustannusarvio on 620.000 € (alv 0%)

- Ensikertainen kalustus ja AV hankinnan kustannusarvio on 3.500.000 € (alv 0%)

Tavoitekustannus on yhteensä 62.205.000 € (alv 0%). Tämä on kustannus, jolla konserttitalo suunnitellaan ja rakennetaan, mikäli hankkeen laajuus ja laatutaso säilyvät hyväksytyn tilatarveselvityksen mukaisena eikä riskivarausta tarvitse käyttää. Tavoitekustannus jakaantuu suunnittelu- ja tutkimuskustannuksiin, joiden kustannusarvio on noin 5.381.000 € (alv 0%) ja rakennuskustannuksiin, jotka ovat noin 56.824.000 € (alv 0%). Tavoitekustannuksesta noin 5 % sitoutuu kehitysvaiheessa ja 95 % toteutusvaiheessa.

Tavoitekustannuksen lisäksi on varattava hankintamenettelystä johtuvina kustannuksina bonuspooliin yhteensä 1.800.000 € (alv 0%), jota maksetaan palveluntuottajille ainoastaan siinä tapauksessa, että allianssi ylittää sille asetetut, toiminnalliset, laadulliset ja aikataululliset tai muut asetetut tavoitteet.

Jos allianssin tavoitekustannus ylittyisi, ylitys jaetaan tilaajan ja palveluntuottajan välillä. Bonusten ansaitseminen on yhteydessä edellä mainittujen tavoitteiden ylittymiseen ja ansaitseminen edellyttää erinomaista suoritusta ja tavoitteiden ylittämistä. Erittäin hyvin onnistuttaessa bonusten määrä voi kasvaa tavoitekustannuksen alituksen kautta. Kaupallisessa mallissa bonus maksetaan, jos tavoitteet ylittyvät, mutta tavoitekustannusten ylittyminen vähentää urakoitsijan palkkiota.

Hankinnan toisessa tarjousvaiheessa on mukana kolme kilpailevaa päätoteuttaja tai pää- ja arkkitehtisuunnittelijaehdokasta. Nämä kaikki laativat konserttitalosta kyseiselle tontille laaditun ehdotussuunnitelman. Ehdotussuunnitelmien perusteella voidaan osaltaan arvioida, kuinka hyvin ne toteuttavat tilaajaan tavoitteita. Ne ovatkin keskeinen arviointiperuste, kun ratkaistaan kehitysvaiheeseen valittavaa päätoteuttajaa tai pää- ja arkkitehtisuunnittelijaa. Tätä varten on tarkoituksenmukaista varata 75.000 € (alv 0%) määräraha niiden ehdotussuunnitelmien hyvien ratkaisujen hyödyntämiseksi kehitysvaiheessa, jotka eivät tule valituksi. Kehitysvaiheessa allianssi, johon kuuluvat päätoteuttaja/pää- ja arkkitehtisuunnittelija, voivat siis hyödyntää tarvittaessa myös hävinneiden ehdotussuunnitelmien hyviä ratkaisuja. Lisäksi tulee varautua allianssihankkeen konsultoinneista aiheutuviin muihin kustannuksiin yhteensä 125.000 €:lla (alv 0%).

Tilaajan riskivaraus

Tilaajan riskivaraukseksi esitetään noin 11 % tavoitekustannuksesta 62.205.000 € (alv 0 %) laskettuna eli noin 6.815.000, jolloin tilaajan budjetti kokonaisuudessaan bonuspoolit ja hankinnat mukaan lukien tulee olemaan 71.020.000 € (alv 0 %).

Tilaajan riskivarausta voidaan käyttää ainoastaan silloin, kun hankinnan laatu tai laajuus muuttuu verrattuna tilatarveselvityksen sisältämään kokonaisuuteen. Näitä riskitekijöitä voivat olla mm. korkealaatuisen arkkitehtuurin ja konserttisalin akustiikan vaikutus tavoitekustannukseen, mutta mahdollisesti myös hiilijalanjälki ja energiatalous sekä synergiaedut kaupunginteatterin kanssa. Konserttitalon hankkeen kanssa laaditaan samanaikaisesti alueelle asemakaavamuutosta. Asemakaavasuunnittelun yhteydessä on mahdollista vielä tulla ennakoimattomia viivytyksiä tai muita suunnittelemattomia riskejä.

Hankinnan kriteerit

Pää- ja arkkitehtisuunnittelija sekä päätoteuttaja valitaan allianssin palveluntuottajaksi kolmessa vaiheessa. Osallistumishakemusvaiheessa valitaan 3-5 ehdokasta yrityksiä koskevien vaatimusten (soveltuvuusvaatimukset) perusteella. Nämä ehdokkaat kutsutaan jättämään alustavat tarjouksensa, joiden perusteella jatkoon valitaan 3 parasta tarjoajaa. Tämän jälkeen nämä tarjoajat jättävät lopulliset tarjouksensa, joiden perusteella valitaan tarjouskilpailun voittaja.

Osallistumishakemusvaiheessa varmistetaan, että ehdokkaat täyttävät tilaajavastuulaissa asetetut lakisääteiset vaatimukset sekä tilaajan asettamat liikevaihtoa ja luottoluokitusta koskevat vaatimukset. Lisäksi teknisen osaamisen varmistamiseksi ehdokkaiden tulee esittää viisi asetetut vaatimukset täyttävää yritysreferenssiä. Mikäli ehdokkaita on enemmän kuin jatkoon valitaan, pisteytetään esitetyt yritysreferenssit mm. referenssien laajuuden ja toteutusmuodon perusteella (ks. tarkemmin liite 1 Soveltuvuusvaatimukset ja valintaperusteet).

Alustavana tarjouksena tarjoajat nimeävät 7-10 avainhenkilöstä muodostuvan projektitiiminsä ja esittävät henkilöreferenssit projektin johtamisesta vastaavalle henkilölle sekä pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastaavalle henkilölle. Pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastaavalla henkilöllä tulee olla näyttö sijoittumisesta palkintosijalle sellaisessa suunnittelukilpailussa, jossa on ollut kyse vaativassa kaupunkiympäristössä sijaitsevan kohteen suunnittelusta. Lisäksi nimettävä projektitiimi osallistuu tilaajan järjestämään tenttitilaisuuteen projektitiimin osaamisen riittävyyden varmistamiseksi.

Nimettävällä projektitiimillä tulee olla kyvykkyys suoriutua alustavasti seuraavista tehtävistä:

- projektinjohto,

- pää- ja arkkitehtisuunnittelu,

- akustiikkaosaaminen,

- suunnittelun ohjaus tilaajan tavoitteisiin,

- kustannusten ohjaus tilaajan budjettiin,

- Big room -toiminnan johtaminen,

- tuotannon operatiivinen suunnittelu ja johtaminen,

- materiaalitoimitukset ja työmaalogistiikka,

- integroinnin laajentaminen ja

- viestintä.

Projektitiimi osallistuu tilaajan järjestämiin kehitystyöpajoihin, joissa tarjoajakohtaisesti yhdessä tilaajan kanssa kehitetään hanketta. Tällä tavoin varmistetaan, että nimetyillä projektitiimeillä on vaadittu kyvykkyys toteuttaa hanke yhdessä tilaajan kanssa. Tarjoajat jättävät lopuksi kirjallisena tarjouksena palkkiotarjouksen ja ehdotussuunnitelman, jossa osoittavat pystyvänsä suunnittelemaan ja toteuttamaan hankkeen tilaajan tavoitteet täyttäen asetetun budjetin mukaisesti.

Tarjoukset vertaillaan noudattaen alla esitetyn taulukon vertailuperusteita ja niiden painoarvoja. Vähintään puolet painoarvosta kohdistuu siihen, miten tarjouksen ehdotussuunnitelma toteuttaa tilaajan tavoitteita annetussa budjetissa.

Liite 1Soveltuvuusvaatimukset ja valintaperusteet

Oheismateriaali 1Allianssin vaiheet ja hankkeen aikatauluarvio

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää käynnistää Konserttitalon allianssihankinnan siten,

että markkinavuoropuhelu voidaan pitää kesäkuun 2020 aikana heti kaupunginhallituksen käsittelyn jälkeen.

Kaupunginhallitus asettaa allianssin muodostamista ja jatkosuunnittelua ohjaavat tilaajan tavoitteet esittelyssä kuvatulla tavalla.

Kaupunginhallitus vahvistaa allianssikumppanin soveltuvuusvaatimukset ja valintaperusteet liitteen 1 mukaisesti sekä lopullisten tarjousten vertailuperusteet esittelyaineiston taulukon ”vertailuperusteet” mukaisesti siten, että mainittuihin soveltuvuusvaatimuksiin, valintaperusteisiin ja vertailuperusteisiin voidaan tehdä markkinavuoropuhelun jälkeen allianssin muodostamista parantavia täsmennyksiä.

Lisäksi kaupunginhallitus hyväksyy hankinnan valmisteluvaiheen budjetiksi 160.000 € sisältäen palkkiot ehdotuksista 75.000 € ja konsultointi yms. kustannukset 85 000 €.

Lopullinen hankesuunnitelma ja siihen liittyvä tavoitekustannus saatetaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi hankesuunnitelman hyväksymisvaiheessa siten, että investointipäätös ja toteutusvaiheeseen siirtyminen tapahtuu asemakaavan saatua lainvoiman.

PäätösAsia pantiin pöydälle Laivorannan Vornasen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kokouksessa asiaa olivat etäyhteydellä selvittämässä kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää, kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen ja toimitilapäällikkö Minna Juselius.

Kh § 249

Pöydältä 1.6.2020 § 239

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.

Äänestys 1

Ensimmäisessä äänestyksessä asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 9-5.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Lindfors, Miikkola, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Elon Laivorannan kannattamana tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Peltonen, Maaskola ja Rinne:

”Kaupunginhallitus päättää palauttaa asian.

Turun uuden konserttitalon hankinnan kriteerit, hankintaprosessi sekä tilaajan tavoitteet ja valmisteluvaiheen budjetti tulee käsitellä syksyllä kun kaupungin pitkä investointilista ja investointisuunnitelma käsitellään talousarvion yhteydessä. Kaupungin akuutit investointitarpeet tulee asettaa etusijalle ja katsoa, miten investointien kokonaisuus mahdollistaa konserttitalon kanssa etenemisen.

Samaan aikaan tulee tehdä väistötilasuunnitelma mikäli akuuttiin väistöön tulee tarvetta."

Äänestys 2

Toisessa äänestyksessä esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin äänin 8-6.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Miikkola, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa ja Kattelus.

Laivorannan Lindforsin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Elo, Peltonen, Maaskola ja Rinne:

”Kaupunginhallitus päättää käynnistää Konserttitalon allianssihankinnan siten, että markkinavuoropuhelu voidaan pitää kesäkuun 2020 aikana heti kaupunginhallituksen käsittelyn jälkeen. Allianssikumppanin hankintaan ja toteutukseen liittyvän vastuutahon valinnasta tehdään päätökset talousarviopäätösten yhteydessä tavalla, jolla varmistetaan avoimuus ja päätösten läpinäkyvyys sekä selkeä vastuunkanto.

Kaupunginhallitus asettaa allianssin muodostamista ja jatkosuunnittelua ohjaavat tilaajan tavoitteet esittelyssä kuvatulla tavalla.

Kaupunginhallitus vahvistaa allianssikumppanin soveltuvuusvaatimukset ja valintaperusteet liitteen 1 mukaisesti sekä lopullisten tarjousten vertailuperusteet esittelyaineiston taulukon ”vertailuperusteet” mukaisesti siten, että mainittuihin soveltuvuusvaatimuksiin, valintaperusteisiin ja vertailuperusteisiin voidaan tehdä markkinavuoropuhelun jälkeen allianssin muodostamista parantavia täsmennyksiä.

Lisäksi kaupunginhallitus hyväksyy hankinnan valmisteluvaiheen budjetiksi sisältäen palkkiot ehdotuksista 75.000 €.

Lopullinen hankesuunnitelma ja siihen liittyvä tavoitekustannus saatetaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi hankesuunnitelman hyväksymisvaiheessa siten, että investointipäätös ja toteutusvaiheeseen siirtyminen tapahtuu asemakaavan saatua lainvoiman.”

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tpvTilapalvelukeskus
tiedVapaa-aikatoimiala


Liitteet:

Kh § 239
Liite 1:Soveltuvuusvaatimukset ja valintaperusteet

Kh § 249
Liite 1:Soveltuvuusvaatimukset ja valintaperusteet