Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus13530.03.20202

3579-2020 (09 06 00, 02 06 01)

Turkupaketti eli Turun kaupungin toimenpiteet elinkeinoelämän ja kolmannen sektorin toimintaedellytysten helpottamiseksi koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa

Tiivistelmä:

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne aiheuttaa merkittävät vaikutukset yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden toimintaan. Erityisesti pienillä toimijoilla tilanne voi aiheuttaa akuutin kassakriisin. Kaupunginhallitukselle esitetään hyväksyttäväksi Turkupakettia, jolla mahdollistetaan elinkeinoelämän ja kolmannen sektorin toimintaedellytysten helpottaminen kaupungin osalta.

Kh § 135

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, johtaja Tuomas Heikkinen ja talousjohtaja Valtteri Mikkola:

 

Johdanto

 

Koronaviruksen aiheuttamalla poikkeustilanteella on erittäin merkittävät vaikutukset kaikkeen yhteiskunnan toimintaan. Yrityksille ja kolmannen sektorin toimijoille poikkeustilanne aiheuttaa voimakkaan kysynnän laskun, hankaluuksia toimitusketjuissa ja muun muassa työntekijöiden liikkumisessa. Erityisesti pienillä yrityksillä tilanne voi aiheuttaa akuutin kassakriisin. Uhka merkittävästi lisääntyneistä konkursseista on todellinen.

 

Koronaviruksella tulee olemaan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia myös Turun kaupungille, mutta kaupungin rahoitusasema ja maksuvalmius mahdollistavat silti kaupungin osalta yritysten ja yhdistysten akuutin taloudellisen paineen helpottamista. On ilmeistä, että toimet poikkeustilanteesta johtuvan konkurssiaallon ehkäisemiseksi ovat perusteltuja.

 

Turun kaupungin toimintaa kyseessä olevassa asiassa rajoittaa valtiontukisääntely, joka koskee kaikkia toimenpiteitä, joissa julkinen sektori myöntää yrityksille tukea tai muuta etua. Koska valtiontuet ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä, on annettavalle tuelle löydettävä hyväksyttävä peruste. Lisäksi tuki on myönnettävä yksityiskohtaisen menettelysäännösten mukaisesti. Edelleen tukitoimenpiteissä on huomioitava yritysten tasapuolinen kohtelu.

 

Turun kaupungissa on valmisteltu alla kuvattu Turkupaketti, jolla mahdollistetaan elinkeinoelämän ja kolmannen sektorin toimintaedellytysten helpottaminen kaupungin osalta. Paketti sisältää linjaukset maksuaikakäytäntöihin, sopimusmuutoksiin ja avustuksiin, kaupungin perimiin tilavuokriin sekä asiakasmaksuihin.

 

Valtiovallan toimet ja tuki yritystoiminnalle

 

Pääministeri Sanna Marinin hallitus antoi lisätalousarvioesityksen eduskunnalle perjantaina 20.3. Lisätalousarviolla varaudutaan koronaviruksen aiheuttamiin kustannuksiin sekä yritysten rahoitustilanteen helpottamiseen.

 

Business Finlandin avustusvaltuutta lisätään 150 miljoonaa euroa käytettäväksi nopeisiin yrityksiä tukeviin toimiin. Rahoituspalvelujen kohteena ovat ainakin matkailu, matkailun oheispalvelut, luovat ja esittävät alat sekä kaikki toimialat, joiden alihankintaketjujen toimivuuteen koronavirustilanne on vaikuttanut tai vaikuttamassa.

 

ELY-keskusten yritysten kehittämishankkeiden myöntämisvaltuutta lisätään 50 miljoonaa euroa. Lisävaltuus käytetään erityisesti palvelualojen, mutta tarpeen mukaan myös muiden toimialojen pk-yrityksille koronaviruksesta aiheutuvien vaikutusten hallintaan ja ehkäisemiseen myönnettäviin avustuksiin.

 

Yrittäjille suunnatun Talousapu-neuvontapalvelun toimintakykyä vahvistetaan 500 000 eurolla.

 

Tämän lisäksi hallitus on valmistellut esityksen Finnvera Oyj:n kotimaan rahoitusvaltuuksien nostamisesta nykyisestä 4,2 miljardin enimmäismäärästä 12 miljardiin euroon. Muutos mahdollistaa 10 miljardin euron lisärahoituksen yrityksille.

 

Kaupungin yrityspalvelut poikkeusoloissa

 

Poikkeustilanteen johdosta Turku Science Park Oy on käynnistänyt toimet tukeakseen alueen yrityksiä kriisistä selviytymisessä. Esimerkiksi rahoitukseen ja työntekijöiden asemaan liittyvät kysymykset sekä yrittäjän oma jaksaminen vaikeuksien keskellä tarvitsevat nopeasti yhteistyötä avun tarjoamiseksi.

 

Yrityspalveluiden osalta on käynnistetty Varsinais-Suomen koordinaatioryhmä, jota puheenjohtaa Turku Science Park Oy:n toimitusjohtaja. Mukana koordinaatioryhmässä ovat ELY-keskus, Finnvera, Business Finland, Verohallinto, TE-toimisto, kaupungin työvoimapalvelut, Kauppakamari, Yrittäjät sekä seutujen elinkeinoyhtiöt. Tarkoituksena on koordinoida yrityksille suunnatut palvelut, kehittää uusia tuki- ja rahoituspalveluja, antaa neuvontaa koordinoidusti sekä lisätä tiedotusta ja informaatiota.

 

Alueelliselle Turku Business Region –sivustolle on koottu korona-info -osio, joka toimii porttina kriisiajan yrityspalveluihin. Sinne koottujen linkkien kautta voi hakea itsenäisesti neuvoja eri asiantuntijatahojen verkkosivuilta. Korona-infon sivuilla on myös yhteydenottolomake, jonka täyttämällä Turku Science Park Oy:n yritysneuvojat ottavat yhteyttä ja auttavat yrittäjän tilanteen ja sen helpottamiseen käytettävissä olevien palveluiden ja rahoituskanavien kartoittamisessa.

 

Koska yritysneuvonta Potkuri ja startup-yhteisö SparkUp ovat sulkeneet ovensa asiakkaiden fyysisiltä vierailuilta, tarjotaan neuvontaa nyt puhelimitse, sähköpostitse ja Teams-verkkoneuvotteluja hyödyntäen. Tulossa on myös verkossa pidettäviä neuvontatilaisuuksia. Yrityksille jaetaan vertaistukena tietoa onnistuneista toimista esimerkiksi kysyntään, tuotantoon ja rahoitukseen liittyneissä kysymyksissä.

 

Turun kaupungin maksuvalmius ja joustot laskujen maksuun

 

Turun kaupungin rahoitusasema ja maksuvalmius on erittäin hyvä, varainhankintakanavia on useita ja pääomia käytännössä tarjotaan kaupungille. Lisäksi erittäin alhainen (negatiivinen) korkotaso tarjoaa kaupungille käytännössä ilmaista rahoitusta aina 10 vuoden maturiteettiin asti.

Kaupungin taloudellisen tilanteen näkökulmasta tässä vaiheessa ei ole tarkoituksenmukaista sopia maksujen edes osittaisista vapautuksista. Kansalliset linjaukset ja valtion toimenpiteet ovat ratkaisevassa asemassa tähän liittyen.

 

Tarkoituksenmukaista on kuitenkin tehdä toiminnallisia muutoksia, joiden seurauksena kevennetään sekä kuntalaisten että yritysten taloudellista painetta. Alla on eritelty mahdolliset vallitsevan häiriötilan seurauksena tehtävät väliaikaiset muutokset:

 

Ostolaskutukseen liittyvät muutokset

Asia

Tällä hetkellä

Väliaikainen muutos

Maksuehto

30 vrk

Maksuvalmiuden salliessa viipymättä, kun hyväksytty

 

Ostolaskutuksen muutoksen seurauksena laskuttajat saavat pääomat huomattavasti nykyistä nopeammin, jolloin palveluntuottajien maksuvalmius parantuu merkittävästi.

 

Myyntilaskutukseen liittyvät muutokset

Asia

Tällä hetkellä

Väliaikainen muutos

Maksuehto

14 vrk

30 vrk

Eräpäivän siirto

28 pv

(yksityisoikeudellinen)

3 kk

Perinnän maksusopimus

12 kk

24 kk

 

Kaupunginjohtaja on päätöksellään 2.1.2018 § 1 hyväksynyt Turun kaupungin laskutus- ja perintäohjeet. Ohjeiden kohdan 11 mukaan laskun maksuaika on 14 päivää laskun lähettämisestä lukien, ellei tätä lyhyemmästä tai pidemmästä maksuajasta ole erityisistä syistä sovittu tai siitä muuta säädetty tai määrätty. Koronaepidemian ajaksi on tarpeen poiketa 14 päivän maksuehdosta ja ottaa yleisesti käyttöön 30 päivän maksuehto. Edellisestä poiketen pitkäaikaisiin sopimuksiin perustuviin kiinteisiin eräpäiviin (mm. maanvuokrat) ei pääsääntöisesti tehdä muutoksia. Maksuaika voidaan niissä toteuttaa tarvittaessa eräpäivän siirroilla tai maksusopimuksella.

Saamisten laskutus- ja perintäohjeiden 18 kohdassa säädetään helpotuksen tai vapautuksen myöntämisestä kaupungin saataviin. Ohjeessa säädetyt maksimipituudet eivät käsillä olevassa epidemiatilanteessa ole kaikkien velallisten osalta riittävät.

 

Tarpeellisia muutoksia helpotuksen ja vapautuksen myöntämiseen ovat:

eräpäivän siirtomahdollisuuden pidentäminen myös yksityisoikeudellisissa saatavissa 28 päivästä kolmeen (3) kuukauteen ja

Maksusopimuksen maksimiajan pidentäminen 12 kuukaudesta 24 kuukauteen.

 

Toimivaltaan ei ole tarpeen tehdä muutoksia. Toimivallasta helpotuksen ja vapautuksen myöntämiseen on säädetty hallintosäännön 42 § 1 mom. 2 kohdassa.

 

Myyntilaskutuksen muutosten seurauksena asiakkaan maksuaika pitenee välittömästi 30 vuorokauteen ja erikseen sovitusti enintään 24 kuukauteen. Kaupungin asiantuntijoiden mukaan maksuehdon voimakkaampi pidentäminen ei ole enää asiakkaan etu vaan saattaisi johtaa laskujen kasautuessa entistä vaikeampaan tilanteeseen. On syytä huomioida, että osa asiakkaista kykenisi todennäköisesti hoitamaan laskut myös nykyisellä maksuehdolla.

 

Muutokset tulevat heikentämään kaupungin maksuvalmiutta, mutta käytettävissä olevien tietojen perusteella kuntien varainhankintaan ei kohdistu merkittäviä riskejä. Kaupungin tulorahoituksen merkittävin lähde on verorahoituksen kokonaisuus. Kuntaliitto seuraa tilannetta aktiivisesti yhteistyössä Verohallinnon ja valtiovarainministeriön kanssa. Mikäli tilannekuva kaupungin maksuvalmiuden osalta muuttuu, tulee tehtäviä väliaikaisia muutoksia tarvittaessa tarkistaa.

 

Linjausesitys:

Kaupunginhallitus linjaa, että väliaikaisesti

osaamisten maksuehtoa pidennetään 14 vuorokaudesta 30 vuorokauteen,

oeräpäivän siirtomahdollisuus pidennetään myös yksityisoikeudellisissa saatavissa 28 päivästä kolmeen (3) kuukauteen,

omaksusopimuksen maksimiaika pidennetään 12 kuukaudesta 24 kuukauteen ja

oseuraavan 30 vuorokauden ostolaskut laitetaan maksuvalmiuden salliessa viipymättä hyväksymisen jälkeen maksuun.

Kaupunginjohtaja vastaa toimeenpanosta.

 

Asiakasmaksuihin liittyvät toimenpiteet valmiuslain ollessa voimassa

 

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut

 

Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turussa noudatettaisiin Opetus- ja kulttuuriministeriön suositusta siitä, että valtioneuvoston toteaman poikkeustilanteen vuoksi varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain (1503/2016) 13 §:n nojalla jättäisivät perimättä varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja silloin, kun huoltajat vastaavat itse lapsensa hoidosta

 

Valtioneuvosto on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Hallitus linjasi 16. maaliskuuta lisätoimenpiteistä, joiden tarkoituksena on hidastaa koronavirustartuntojen leviämistä sekä suojella riskiryhmiä. Linjaukset ovat voimassa 13. huhtikuuta 2020 asti. Hallituksen linjaamat toimenpiteet saatetaan voimaan valmiuslain, tartuntatautilain sekä muun lainsäädännön mukaisesti.

 

Varhaiskasvatuksen palveluja voivat käyttää kaikki niitä tarvitsevat lapset. Asetuksen mukaan 2 §:n mukaan varhaiskasvatuksen järjestämisvastuusta luovutaan tilanteissa, joissa lapsen vanhemmat tai muut huoltajat voivat järjestää lapsen hoidon muutoin. Säännöksellä halutaan varmistaa varhaiskasvatus kaikille niille lapsille, joille vanhemmat tai muut huoltajat eivät muulla tavoin pysty järjestämään hoitoa. Huoltajat tekevät harkinnan hoidon tarpeesta.

 

Kunnat voivat tehdä maksujen perimisestä ja mahdollisista maksujen alennuksista omia päätöksiään. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksulaissa (1503/2016) ei ole käsitettä karanteeni. Asiakasmaksujen huojennuksista tai perimättä jättämisestä kunnan järjestämässä varhaiskasvatuksessa päättävät viime kädessä kunnat.

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö suosittelee, että valtioneuvoston toteaman poikkeustilanteen vuoksi kunnat varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain (1503/2016) 13 §:n nojalla jättäisivät perimättä varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja silloin, kun huoltajat vastaavat itse lapsensa hoidosta. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turussa noudatetaan annettua suositusta.

 

Yksityisessä varhaiskasvatuksessa asiakasmaksuista sovitaan yksityisen palveluntuottajan ja asiakkaan välisellä sopimuksella.

 

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksut

 

Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turussa noudatettaisiin myös perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnassa opetus- ja kulttuuriministeriön suositusta siitä, että valtioneuvoston toteaman poikkeustilanteen vuoksi varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain (1503/2016) 13 §:n nojalla jättäisivät perimättä asiakasmaksuja silloin, kun huoltajat vastaavat itse lapsensa hoidosta

 

Valtioneuvosto on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Hallitus linjasi 16. maaliskuuta lisätoimenpiteistä, joiden tarkoituksena on hidastaa koronavirustartuntojen leviämistä sekä suojella riskiryhmiä. Linjaukset ovat voimassa 13. huhtikuuta 2020 asti. Hallituksen linjaamat toimenpiteet saatetaan voimaan valmiuslain, tartuntatautilain sekä muun lainsäädännön mukaisesti.

 

Kaikki peruskoulun 1—3 luokkien oppilaat voivat saada tarvittaessa opetusta myös lähiopetuksen muodossa. Koronaviruksesta johtuvissa poikkeusoloissa lähiopetus rajattiin aluksi niihin oppilaisiin, joiden huoltajat työskentelevät yhteiskunnan kannalta kriittisillä toimialoilla. Kouluun ei ole kuitenkaan linjaukseen tehdyn tarkennuksen jälkeenkään pakko mennä, vaan myös 1—3 luokkalaisia suositellaan vahvasti osallistumaan etäopetukseen, mikäli se on mahdollista. Kunnan tulee jatkaa aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämistä, jos kunta on valtionosuuteen oikeuttavaa aamu- ja iltapäivätoimintaa kunnassa järjestänyt.

 

Kunnat voivat tehdä maksujen perimisestä ja mahdollisista maksujen alennuksista omia päätöksiään. Valtakunnallisissa ohjeistuksissa ei ole otettu kantaa perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuihin poikkeustilanteessa. Perusopetuslain 48 f §:ssä 4 mom. on vastaavan kaltainen määräys kuin varhaiskasvatuksen asiakasmaksulaissa on § 13: Maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava, jos huoltajan elatusvelvollisuus, toimeentuloedellytykset tai huollolliset näkökohdat huomioon ottaen siihen on syytä.

 

Aamu- ja iltapäivätoiminnan osalta on kuitenkin perusteltua noudattaa opetus- ja kulttuuriministeriön suositusta siitä, että valtioneuvoston toteaman poikkeustilanteen vuoksi kunnat varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain (1503/2016) 13 §:n nojalla jättäisivät perimättä varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja silloin, kun huoltajat vastaavat itse lapsensa hoidosta. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turussa noudatetaan annettua suositusta myös perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnassa.

 

Muut toimenpiteet

 

Sivistystoimialan työväenopistojen (suomenkielinen ja ruotsinkielinen) pitämättä jääneitä kurssikertoja ei korvata. Kurssit aloitetaan uusina syksyllä

 

Vapaa-aikatoimialan pääsymaksujen osalta ensisijaisesti tarjotaan käyttöajan pidennyksiä. Palautuksissa noudatetaan kuluttajaviraston ohjeita.

 

Kaupunkiympäristötoimialalla pidennetään yrityslupapysäköinnin voimassaoloa. Voimassa olevien rakennuslupien voimassaoloaikaa jatketaan loppukatselmuksen suorittamista varten tarvittaessa 6 kk ilman erillistä päätöstä.

 

Kaupunkiympäristölautakunnan 24.3.2020 päätöksen mukaisesti, aikarajoitettujen ja rajoittamattomien pysäköintipaikkojen muuttaminen maksulliseksi on siirretty otettavaksi käyttöön vasta 1.9.2020.

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksen 25.3.2020 mukaisesti Seudullinen joukkoliikenne korvaa liikennöitsijöille, joiden liikennettä vähennetään äkillisen kesäaikatauluihin siirtymisen takia, 65 % sopimuksenmukaisen autopäivän hinnasta.

 

Seudullinen joukkoliikenne tulee lisäksi vastaan kausikorttien osalta. 16.3.2020 lähtien on asiakkailla ollut mahdollisuus muuttaa kausikortilla oleva aika arvokortilla olevaksi rahaksi, mikäli kortin jäljellä oleva aika on yli kaksi viikkoa. Arvokorttisaldon voi myöhemmin muuttaa takaisin kausikortin päiviksi.

 

Kaikissa asiakasmaksuissa noudatetaan osana Turku-pakettia päätettäviä myyntilaskutukseen tehtäviä joustoja.

 

Linjausesitykset:

Kaupunginhallitus päättää, että varhaiskasvatuksen asiakasmaksua ei peritä, mikäli lapsi on poissa varhaiskasvatuksesta ja vanhemmat tai muut huoltajat muulla tavoin pystyvät järjestämään hoitoa valtioneuvoston asetuksen, varhaiskasvatuksen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestämisvelvollisuutta koskevista väliaikaisista rajoituksista voimassa ollessa. Muilta osin noudatetaan kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöstä 18.1.2017 § 3.

Samalla kaupunginhallitus suosittaa voimakkaasti, että varhaiskasvatuksen palvelusetelituottajat noudattavat omalta osaltaan annettua suositusta.

Kaupunginhallitus päättää, että perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan maksua ei peritä, mikäli lapsi on poissa toiminnasta ja vanhemmat tai muut huoltajat muulla tavoin pystyvät järjestämään lapsen hoidon valtioneuvoston asetuksen, varhaiskasvatuksen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestämisvelvollisuutta koskevien väliaikaisten rajoitusten ollessa voimassa. Muilta osin noudatetaan kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöstä 6.4.2016 § 53.

Kaupunginhallitus päättää, että voimassa olevien rakennuslupien voimassaoloaikaa voidaan jatkaa loppukatselmuksen suorittamista varten tarvittaessa 6 kk ilman erillistä päätöstä.

Kaupunginhallitus päättää, että yrityslupapysäköinnin voimassaoloa voidaan pidentää.

 

Turun kaupungin asema sopimuksen osapuolena

 

Turun kaupunki on osapuolena monenlaisissa sopimuksissa, joihin poikkeusolot vaikuttavat. Sopimukset ovat tarkoitukseltaan erilaisia ja Turun kaupungin rooli on sopimuksissa erilainen, esimerkiksi vuokrasopimus, palvelusopimus, avustussopimus ja rakennusurakkasopimus.

Hallinnon yleiset oikeusperiaatteet vaikuttavat Turun kaupunkiin myös yksityisoikeudellisen sopimuksen osapuolena siten, että kunnan tulee pyrkiä yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti tasapuoliseen kohteluun, johdonmukaisuuteen ja syrjimättömyyteen. Näin ollen yleisiä linjauksia tulee noudattaa ottaen kuitenkin huomioon, että sopimukset ovat erilaisia ja kussakin tapauksessa on tarkasteltava sopimusehtojen sisältöä ja kunnan asemaa sopimuksen osapuolena.

 

Turun kaupunginjohtaja on hyväksynyt 18.5.2018 § 97 päätöksellään Turun kaupungissa noudatettavaksi ohjeet ”Sopimuksen tekeminen ja sopimushallinta Turun kaupungissa” (5839-2018). Huolellisen sopimushallinnan merkitys korostuu entisestään poikkeusoloissa.

 

Turun kaupungin sopimuksen yhteyshenkilö on sopimuksen keskeinen vastuuhenkilö. Sopimuskohtaisen vastuiden lisäksi vastuu sopimushallinnasta määräytyy myös lain, Turun kaupungin säännöstön sekä ao. virkamiehen tai työntekijän organisatorisen aseman ja työtehtävien perusteella. Päätösvalta määräytyy lain, Turun kaupungin säännöstön, erityisesti hallintosäännön perusteella. Nyt tehtävillä linjauksilla ei muuteta Turun kaupungin hallintosäännön mukaista toimivaltaa.

On varmaa, että erilaisia sopimuksiin liittyviä tilanteita ja kysymyksiä tulee lisää ja että koronaepidemian toiminnallisia ja taloudellisia vaikutuksia sopimussuhteissa tullaan käsittelemään pitkään ja vielä koronaepidemian jälkeenkin. Lähtökohtana on, että Turun kaupunki neuvottelee niiden tahojen kanssa, joiden sopimukseen perustuva toimitusvelvoite on mahdoton poikkeustilan vuoksi.

 

Niin sanotun ylivoimaisen esteen (force majeure) osalta koronavirustilanteessa arvioidaan ennen kaikkea sitä, seuraako koronaviruksesta sellaisia esteitä, ettei osapuoli pysty suoritevelvoitteita täyttämään ja onko muita kohtuudella käytettäviä keinoja suoritevelvollisuuden täyttämiseksi.

 

Jos sopimukseen on kirjattu sopimussakkoja koskevia ehtoja ja näyttää, että ne tulisivat perittäväksi, Turun kaupunki arvioi, onko perimistoimiin syytä lähteä vallitsevissa poikkeusoloissa ja mikä näiden toimien vaikutus on yhtiön elinvoimalle.

 

Linjausesitys:

Kaupunki harkitsee kriittisesti puuttumista sellaisiin koronaepidemian aiheuttamiin sopimushäiriöihin, jotka voivat aiheuttaa terveen yritystoiminnan päättymisen.

 

Avustukset; käsittely ja takaisinperintä

 

Kaupunginhallitus on 4.4.2016 § 143 hyväksynyt avustuksia koskevat yleisohjeet. Yleisohjeiden mukaan toimialat varaavat talousarvioon vuosittain määrärahat käytettäväksi turkulaisen kansalaistoiminnan tukemiseen. Kukin toimiala täydentää yleisohjeita määrittelemällä oman vastuualueensa yhteisöille ja toimintaryhmille jaettavien avustusten sekä yksityisille henkilöille myönnettävien apurahojen ja stipendien muodot ja jakoperusteet.

Ohjeissa on määritelty jaettavaksi avustuksia yhteisöjen sääntömääräiseen toimintaan tarkemmin erittelemättöminä yleisavustuksina sekä tiettyyn tapahtumaan tai toimintoon kohdennettuina erityisavustuksina. Vakiintuneiden toimijoiden kanssa voidaan yhteistyön vahvistamiseksi ja toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen tueksi tehdä yhteistyösopimus.

Avustuksen myöntämispäätöksessä on määritelty avustuksen käyttötarkoitus. Käyttötarkoitusta voidaan yleisohjeen mukaan muuttaa toimielimen päätöksellä perustellusta syystä ja kirjallisen hakemuksen pohjalta. Perusteltuna syynä voidaan pitää vallitsevia poikkeusoloja. Mikäli avustusta ei ole osittain tai kokonaan käytetty myönnettyyn tarkoitukseen, voidaan käyttämättä jäänyt tai muuhun tarkoitukseen käytetty avustus periä takaisin.

Voimassa olevat keskeisimmät rajoitustoimenpiteet koskevat julkisten kokoontumisten rajoittamista sekä museoiden, teattereiden, kulttuuritalojen, kirjastojen, harrastustilojen ja- paikkojen, uimahallien ja muiden urheilutilojen, nuorisotilojen, kerhotilojen sekä järjestöjen kokoontumistilojen sulkemista sekä suositusta, että myös yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat menettelevät samoin.

Vallitsevissa poikkeusoloissa käyttötarkoituksen muutoksen lisäksi tulisi voida myös jatkaa avustuksen käyttöaikaa. Lisäksi avustusten käyttötarkoituksen ja käyttöajan muutosta ja mahdollista takaisinperintää koskeva toimivalta on tarkoituksenmukaista siirtää kuluvan vuoden ajaksi toimielimeltä toimialajohtajalle.

 

Linjausesitys:

 

Avustusten takaisinperinnässä noudatetaan kaupunginhallituksen hyväksymiä yleisohjeita kuitenkin siten, että

Vuodelle 2020 myönnettyjä avustuksia ei peritä takaisin poikkeusolojen aikana eikä niiden päätyttyä, mikäli avustuksen käyttötarkoitusta on tarvittaessa muutettu tai käyttöaikaa pidennetty.

Avustuksen käyttötarkoituksen muuttamisesta ja käyttöajan pidentämisestä enintään vuodella päättää toimialajohtaja kirjallisen hakemuksen perusteella.

Mikäli avustuksen saajan vuosikokous on poikkeusolojen vuoksi peruuntunut tai siirretty, voidaan selvityksenä vaadittava tilinpäätös hyväksyä hallituksen allekirjoittamana ja avustusvuotta koskevina toimintasuunnitelma- ja talousarvioluonnoksina.

Poikkeusolojen vuoksi, järjestettäessä muita kuin digitaalisia tapahtumia ja toimintoja, joihin on myönnetty kaupungin avustus, tulee noudattaa annettuja yleisiä viranomaisohjeita ja pidättäytyä yleisötapahtumien järjestämisestä ainakin 30.6.2020 asti.

Kohdennettuja erityisavustuksia, lukuun ottamatta digitaalisia tapahtumia ja toimintoja sekä olosuhde-, kunnostus- ja peruskorjausavustuksia ei pääsääntöisesti myönnetä poikkeusolojen aikana. Tilaisuudet tulee pyrkiä siirtämään

Edellä kuvattuja sopimusta koskevia linjauksia noudatetaan soveltuvin osin myös vakiintuneiden toimijoiden kanssa tehtyihin avustuksia koskeviin yhteistyösopimuksiin

Avustuksen saajilta edellytetään poikkeusolojen suositusten noudattamista mm. harjoitusten ym. tapaamisten järjestämisessä. Toiminta-avustukset voidaan periä takaisin, mikäli näin ei toimita.

 

Tilavuokrat

 

Turun kaupunki käyttää omistamiaan tiloja pääsääntöisesti itse, mutta vuokraa tilojaan myös ulkoisille toimijoille. Ulosvuokrattua tilaa on noin 180.000 m2 ja niissä on vuokrasopimuksia noin 500 kpl. Vuotuinen ulkoisten vuokrien määrä on noin 16 M€.

 

Ulosvuokratuissa tiloissa on käyttötarkoitukseltaan hyvin monenlaisia kohteita ja siten myös niissä toimivien vuokralaisten kirjo on laaja. Ulosvuokratuissa tiloissa on mm. asuntoja, erilaisia kokoontumistiloja, liike- ja ravintolatiloja, opetusrakennuksia, päiväkoteja ja varastoja. Vuokralaisina näissä on yksityishenkilöitä, yrityksiä ja yhdistyksiä.

 

Vapaa-aikatoimialalla on Turun kaupungin kulttuuri- ja liikuntalaitoksissa ulkopuolisia toimijoita vuokralla. Tiloissa toimii kahvila-, ravintola- sekä terveys- ja liikunta-alan yrittäjiä. Vuokrasopimuksiin liittyy usein kaupungin palvelua tukevaa palvelutuotantoa. Tilojen sulkeuduttua liiketoiminnan pyörittäminen on estynyt. Näiden vuokrasopimusten osalta ehdotetaan, että vuokraa ei peritä siltä ajalta, kun kaupunki on määrännyt tilat suljettavaksi.

 

Linjausesitys:

 

Turun kaupunki voi vuokralaisen erillisestä pyynnöstä siirtää vuokranmaksua 3 kuukauden osalta. Tällöin siirretyille vuokrille laaditaan yksilöllinen maksuaikataulu takaisinmaksusopimuksineen ja annetaan enintään 24 kuukauden takaisinmaksuaika.

 

Palveluntuottajien vuokraa ei peritä siltä ajalta, kun kaupunki on määrännyt tilat suljettavaksi.

 

Taloudellisten vaikutusten arviointi

 

Turun kaupungin lähtökohtana on myös poikkeusoloissa, että tehdyt sopimukset pidetään. Turun kaupungin edustajien on kuitenkin varauduttava arvioimaan poikkeusolojen vaikutusta sopimussuhteeseen. Kunkin sopimuksen osalta tulee huolehtia poikkeusoloista johtuvista tarvittavista toimenpiteistä. Sopimusyhteyshenkilöiden tulee huolehtia sopimussuhteeseen liittyvän yhteydenpidon dokumentoinnista ja tallettamisesta. Myös poikkeusoloista johtuvat neuvottelut tulee dokumentoida ja tallettaa. Poikkeusolojen taloudellinen vaikutus sopimussuhteeseen tulee dokumentoida. Jokainen toimiala kerää toiminnalliset ja taloudelliset vaikutukset toimintapäiväkirjaan sitä mukaa, kun toimenpiteitä tehdään. Vastuu tietojen keräämisestä on toimialan talouspäälliköillä.

Turun kaupungin lähtökohtana on, että tarvittaessa pyritään neuvottelemaan sopimusehdoista ja pyritään sellaiseen neuvotteluratkaisuun, jossa on varmistettu kaupungin etu.

 

Turun kaupunki seuraa kansallisia linjauksia. Kaupunginhallitus voi päivittää Turun kaupungin linjauksia uudelleen tarvittaessa sekä sen jälkeen, kun tieto kansallisista linjauksista on tarkentunut.

 

Kaupunkikonserni

 

Kaupunki toimii toiminnallisesti kaupunkikonsernina siten, että konserniin kuuluvien yhteisöjen tulee pääsääntöisesti pyrkiä noudattamaan samansuuntaisia linjauksia emokaupungin kanssa. Vaikka esimerkiksi yhteisön toimiala tai asema hankintayksikkönä ei mahdollista kaikissa tilanteissä yhdenmukaista menettelyä emokaupungin kanssa, konserniyhteisöjen tulisi pyrkiä ottamaan soveltuvin osin huomioon laaditut linjaukset vähintäänkin siten, että emokaupungin ja konserniyhteisöjen toiminnalliset valinnat eivät olisi täysin ristiriidassa keskenään.

 

Tämän ohjeistuksen tarkoitus on myös antaa osittain tukea konserniyhteisöille, kun niiden hallitukset ja toimiva johto tekevät yritystasolla koronavirustilanteen edellyttämiä ratkaisuja oman toimintansa osalta. Koska yhteisöt edustavat hyvin erilaisia sopimusaloja, niiden osalta ei ole mahdollista antaa yksiselitteisiä, kattavia tai sitovia toimintaohjeita. Koska myös sopimusten tulkintatilanteet ovat aina yksilöllisiä, yhteisöjen tulee harkita tapauskohtaisesti kuhunkin tilanteeseen soveltuvin menettelytapa. Tämän harkinnan tueksi yhteisöt voivat kuitenkin soveltaa emokaupungin ohjeistusta.

 

Konserniyhteisöjen osalta olisi suositeltavaa, että niiden hallitukset käsittelisivät koronavirustilanteesta mahdollisesti aiheutuvat poikkeamat normaaleihin menettelytapoihin ja ohjeistaisivat samalla yhteisön operatiivista henkilöstöä kussakin yhteisössä noudatettavista menettelytavoista.

 

Konserniyhteisöjen hallitusten tulee huolehtia omalta osaltaan siitä, että mahdollisista poikkeuksellisista sopimusmenettelyistä johtuvat seuraamukset eivät muodostu yhteisön taloudellisen aseman tai toiminnallisen jatkuvuuden kannalta kohtuuttomiksi. Konserniyhteisöjen tulee kuitenkin osana kaupunkikonsernia pyrkiä huolehtimaan myös siitä, etteivät kaupunkikonsernin sopimuskumppanit ajautuisi kestämättömään asemaan kohtuullisen lyhytaikaisen poikkeustilanteen seurauksena. Tältä osin konserniyhteisöjen tulisikin harkita tapauskohtaisesti riittäviä joustoja kunkin yhteisön harjoittaman liiketoiminnan pidemmän aikavälin jatkuvuuden turvaamiseksi siten, että vältettäisiin mahdollisuuksien mukaan sopimuskumppaneiden ja asiakkaiden ajautuminen taloudelliseen ahdinkoon tai konkurssimenettelyyn.

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että edellä olevia linjauksia päivitetään kansallisten linjausten ja muiden olosuhdemuutosten johdosta mahdollisimman nopeasti. Asia tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn viimeistään 27.4.2020.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedArkea Oy
tiedForum Marinum -säätiö
tiedKaarea Oy
tiedKuntec Oy
tiedLogomo Oy
tiedLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tiedLännen Tekstiilihuolto Oy
tiedOy Turku Energia-Åbo Energi Ab
tiedTurku City Data Oy
tiedTurku Science Park Oy Ab
tiedTurku 2029 -säätiö sr
tiedTurun Aikuiskoulutussäätiö
tiedTurun ammattikorkeakoulu Oy
tiedTurun Kaupunginteatteri Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedTurun musiikinopetus Oy
tiedTurun Satama Oy
tiedTurun seudun puhdistamo Oy
tiedTurun Seudun Vesi Oy
tiedTurun Teknologiakiinteistöt Oy
tiedTurun Vesihuolto Oy
tiedTurun Ylioppilaskyläsäätiö - Studentbystiftelsen i Åbo
tiedTVT Asunnot Oy
tiedVarsinais-Suomen Asumisoikeus Oy
tpvHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tpvHyvinvointitoimiala
tpvIT-palvelut
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto
tiedKaupunginhallituksen konsernijaosto
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tiedKeskusvaalilautakunta
tpvKonsernihallinto
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tpvMatkailun palvelukeskus
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvRevisiotoimisto
tpvSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2017-2021
tpvTilapalvelukeskus
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tpvTurun Työterveystalo
tpvTyöllisyyspalvelukeskus
tpvVapaa-aikatoimiala
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta