Liite 2

Koulutuksen järjestäjän opiskelijavuosia koskeva ehdotus, harkinnanvaraisen korotuksen hakemus ja muut pyydetyt tiedot vuoden 2020 varsinaisen suoritepäätöksen valmistelua varten

 

Opetus - ja kulttuuriministeriö on 15.10.2019 lähettänyt kirjeen varainhoitovuoden 2020 rahoituksen ja vuoden 2019 toisen lisätalousarvion perusteella jaettavan rahoituksen hakemisesta (OKM/58/592/2019), josta löytyy lisätietoa ja taustaa vuoden 2020 varsinaisen suoritepäätöksen valmistelusta.

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää kaikkia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä täyttämään tämän sähköisen lomakkeen, jolla kerätään tarvittavat tiedot varainhoitovuoden 2020 varsinaisen suoritepäätöksen valmistelua varten. Lomakkeella pyydetään arviot loppuvuoden 2019 opiskelijavuosien toteumasta, ehdotukset vuoden 2020 varsinaisella suoritepäätöksellä koulutuksen järjestäjälle kohdennettavien tavoitteellisten opiskelijavuosien määrästä sekä tarvittaessa hakemukset perusrahoituksen harkinnanvaraiseksi korotukseksi.

 

Velvollisuus toimittaa pyydetyt tiedot koskee kaikkia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä, joilla on järjestämislupa voimassa 1.1.2020 lukien. Myös niiden koulutuksen järjestäjien, joiden kumotun lain (631/1998) perusteella myönnetyn ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämisluvan voimassaolo jatkuu ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 134 §:n mukaisesti siirtymäkauden ajan 31.12.2021 asti, tulee toimittaa pyydetyt tiedot.

 

Ne koulutuksen järjestäjät, joiden järjestämisluvan voimassaolo päättyy viimeistään 31.12.2019, ei tule toimittaa ehdotuksia tai hakemusta vuoden 2020 varsinaisen suoritepäätöksen valmistelua varten.

 

Koulutuksen järjestäjien yhdistyessä opiskelijavuosia koskevan ehdotuksen, harkinnanvaraisen korotuksen hakemuksen ja muut pyydetyt tiedot vuoden 2020 varsinaisen suoritepäätöksen valmistelua varten toimittaa se koulutuksen järjestäjä, johon yksi tai useampi järjestäjä yhdistyy. Lomakkeella on erikseen ohjeistettu, miten loppuvuoden 2019 opiskelijavuositoteuman arvio tulee tässä tilanteessa ilmoittaa.

 

Lisäksi koulutuksen järjestäjien tulee toimittaa sähköisen lomakkeen sisältöä vastaavat tiedot allekirjoitettuna ja päivättynä asiakirjana opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon postitse osoitteeseen PL 29, 00023 VALTIONEUVOSTO, suoraan valtioneuvoston yhteiseen toimipisteeseen osoitteessa Ritarikatu 2 B, 00170 HELSINKI tai sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@minedu.fi. Allekirjoittajalla tulee olla organisaation nimenkirjoitusoikeus. Ministeriö käsittelee ainoastaan ne ehdotukset ja hakemukset, jotka on toimitettu viimeistään 12.11.2019.

 

Lomakkeen täyttöohjeet

 

Jos kopioitte ja liitätte muualta tekstiä lomakkeen tekstikenttiin, teksti katkeaa enimmäismerkkimäärän kohdalla. Varmistakaa silloin, että koko vastaustekstinne ei ylitä merkkimäärää ja mahtuu kokonaisuudessaan tekstikenttään.

 

Välttäkää ylimääräisten rivinvaihtojen käyttöä tekstissä.

 

Lomakkeen lopussa on mahdollisuus tallentaa vastaukset ja jatkaa työskentelyä myöhemmin henkilökohtaisen linkin kautta. Sivun lopusta löytyvät tarkemmat ohjeet vastausten tallentamisesta.

 

Vastausten lähettämisen jälkeen aukeaa yhteenvetosivu vastauksista. Yhteenvetosivun yläkulmasta voi tulostaa yhteenvedon, viedä sen PDF-tiedostoon tai lähettää sen sähköpostitse haluamaansa osoitteeseen.

 

Yhteenvetosivulta voi vielä tarvittaessa palata muokkaamaan vastauksia. Aiemmat vastaukset ovat kuitenkin lähteneet ministeriöön, vaikka vastaaja siirtyisi takaisin muokkaamaan vastauksia. Uusi muokattu vastaus on kuitenkin mahdollista lähettää uudelleen ministeriöön ja se korvaa aiemmin lähetetyn version. Suosittelemme siirtymään yhteenvetosivulle vasta, kun vastaukset ovat valmiina ja palaamaan muokkaamaan vastuksia ainoastaan, jos vastauksissa on virheitä.

 

Koulutuksen järjestäjän tiedot ja arvio loppuvuoden 2019 opiskelijavuositoteumasta

 

Koulutuksen järjestäjä:

Koulutuksen järjestäjät (tilanne 1.1.2020 lukien, pl. Saamelaisalueen koulutuskeskus). Lisäksi valikon lopussa listattuna siirtymäjärjestäjät, joiden luvan voimassaolo päättyy 31.12.2019.

 

Turun kaupunki

 

Yhteyshenkilö:

Yhteyshenkilö voi olla muu kuin allekirjoittaja. Allekirjoittajalla tulee olla organisaation nimenkirjoitusoikeus.

 

Ministeriö toimii rekisterinpitäjänä, kun se kerää henkilötietoja Webropolin avulla. Webropol Oy toimii tässä henkilötietojen käsittelijänä. Ministeriö käsittelee henkilötietoja tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukaisesti. Henkilötietoja kerätään vain hakemukseen liittyvää yhteydenottoa varten. Henkilötietoja säilytetään käsittelyn ajan.

 

Nimi:      Immonen Hannu

Tehtävänimike:   Palvelualuejohtaja

Puhelin:      + 358505948260

Sähköposti      hannu.immonen@turku.fi

 

Arvio loppuvuoden 2019 opiskelijavuositoteumasta

 

Merkitkää alle, kuinka paljon arvioitte opiskelijavuosia toteutuvan ajanjaksolla 1.11.–31.12.2019. Opetus- ja kulttuuriministeriö käyttää Koski –järjestelmän ajanjakson 1.1.–31.10.2019 opiskelijavuositietoja valmistellessaan lisäsuoritepäätöstä.

 

Mikäli teihin yhdistyy toinen koulutuksen järjestäjä 1.1.2020 alkaen tai muodostatte kahden koulutuksen järjestäjän yhdistyessä uuden koulutuksen järjestäjän, merkitkää tähän kohtaan arvio kummankin järjestäjän toteutuvista opiskelijavuosista yhteenlaskettuna. Lisäksi eritelkää seuraavan kohdan perusteluissa, miten arvionne jakautuu yhdistyvien koulutuksen järjestäjien kesken.

 

Arvio toteutuvista opiskelijavuosista ajanjaksolla 1.11.–31.12.2019: 950

 

Perustelut, jos vuoden 2019 tavoitteelliset opiskelijavuodet alittuvat

 

Mikäli arvioitte vuoden 2019 opiskelijavuositoteumanne alittavan varainhoitovuodelle 2019 myönnetyt tavoitteelliset opiskelijavuodet, perustelkaa lyhyesti, miksi opiskelijavuodet alittuvat.

 

Mikäli teihin yhdistyy toinen koulutuksen järjestäjä 1.1.2020 alkaen tai muodostatte kahden koulutuksen järjestäjän yhdistyessä uuden koulutuksen järjestäjän, eritelkää tässä, miten edellä arvioimanne alitus jakautuu yhdistyvien koulutuksen järjestäjien kesken. Jos arvioittetoisen tai kummankin järjestäjän opiskelijavuositoteuman alittavan sille varainhoitovuodelle 2019 myönnetyt tavoitteelliset opiskelijavuodet, perustelkaa lyhyesti, miksi opiskelijavuodet alittuvat.

 

Arvioimme opiskelijavuosien alittuvan vuonna 2019 noin 120 opiskelijavuotta. Tähän on useita eri syitä, joista eniten on vaikuttanut Turun ammatti-instituutin organisaatiomuutos, jossa nuorten ja aikuisten ammatilliset koulutukset yhdistyivät. Valtaosalla henkilöstöstä ja lähijohtajista ei ole aikaisempaa kokemusta aikuisten kouluttamisesta, jatkuvasta hausta, työvoimakoulutuksesta ja oppisopimuskoulutuksesta. Näiden osalta toteutustavoitteet alittuivat.

 

Vuoden 2020 varsinaisessa suoritepäätöksessä päätettävät tavoitteelliset opiskelijavuodet

 

Ehdotus vuodelle 2020 kohdennettavasta tavoitteellisten opiskelijavuosien määrästä

 

Merkitkää alle, kuinka paljon ehdotatte, että teille kohdennetaan tavoitteellisia opiskelijavuosia varsinaisella suoritepäätöksellä varainhoitovuodelle 2020. Eritelkää, kuinka paljon tavoitteellisten opiskelijavuosien määrästä ehdotatte kohdennettavan työvoimakoulutukseen.

 

Tavoitteellisten opiskelijavuosien määrä yhteensä sisältää järjestämisluvan vähimmäisopiskelijavuodet, suoritepäätöksellä kohdennettavat opiskelijavuodet ja mahdolliset lisäkohdennukset (maahanmuuttajien koulutukseen sekä nuorisotyöttömyyden vähentämiseen ja osaamistarpeisiin vastaamiseen).

 

Tavoitteellisten opiskelijavuosien määrä yhteensä      5389

- josta työvoimakoulutukseen kohdennettavat opiskelijavuodet:   230

 

Ehdotus tavoitteellisten opiskelijavuosien kohdentumisesta lisäkohdennuskriteerien mukaan

 

Tarvittaessa voitte eritellä alle, kuinka paljon edellä ehdottamastanne tavoitteellisten opiskelijavuosien määrästä kohdentuisi lisäkohdennuskriteerien mukaisesti.

 

Maahanmuuttajien koulutukseen kohdennettavat opiskelijavuodet:   -

Nuorisotyöttömyyden vähentämiseen ja osaamistarpeisiin vastaamiseen kohdennettavat opiskelijavuodet (ei työvoimakoulutus):   -

Nuorisotyöttömyyden vähentämiseen ja osaamistarpeisiin vastaamiseen kohdennettavat opiskelijavuodet (työvoimakoulutus):   -

 

Perustelut ehdotukselle tavoitteellisten opiskelijavuosien määräksi

 

Perustelkaa lyhyesti edeltäviä ehdotuksianne teille kohdennettavista tavoitteellisten opiskelijavuosien määristä ensisijaisen toiminta-alueenne työvoiman ja väestön koulutustarpeella suhteessa koulutustarjontaanne sekä nykyisen opiskelijavuosikapasiteettinne käyttöasteen perusteella (vuoden 2019 varsinaisessa suoritepäätöksessä päätettyjen tavoitteellisten opiskelijavuosien ja vuonna 2019 toteutuvien opiskelijavuosien määrien poikkeamiin vaikuttavat syyt).

 

Turun ammatti-instituutti saa hyvin opiskelijoita yhteishaun kautta, jatkuva haku ja oppisopimuskoulutus ovat nyt kehittämisen painotuksia. Kaupunki on hakemassa työllisyyskokeilua, jossa Tain rooli aikuisten työttömien kouluttajana tulee olemaan merkittävä: alle 30-vuotiaat, maahanmuuttajat sekä peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella olevat työttömät siirtyisivät kokeilussa Turun kaupungin asiakkaiksi Te-palveluilta. Turussa maahanmuuttajien osuus väestöstä on 11 %, viime vuosina Turun ammatti-instituutin opiskelijoista n. 20 %. Alle 30-vuotiaita työttömiä oli Turussa elokuussa 2019 yhteensä 2100. Heille kohdennettujen palvelujen lisääminen edellyttää opiskelijavuosien lisäämistä nykyisestä. Lisäksi tulemme lisäämään erityisesti sosiaali- ja terveysalan koulutustarjontaa, ennakoiden alalle suunniteltua henkilöstömitoitusta: alan perustutkintokoulutuksen ja jo tutkinnon suorittaneiden osaamisalan vaihto koulutuksen lisääminen. Turun alueella edelleen rekrytointiongelmia useilla aloilla.

 

Vuoden 2020 koulutustarjontaan suunnitellut uudelleenkohdennukset

 

Kertokaa lopuksi, mitä vuonna 2019 järjestämistänne tutkintokoulutuksista olette suunnitelleet vuonna 2020 lisäävänne ja mitä taas vähentävänne. Esittäkää tutkinnon tai osaamisalan tarkkuudella 0-3 koulutusta, joihin tarkoituksenne on kohdentaa vuonna 2020 eniten volyymin lisäystä ja vastaavasti 0-3 koulutusta, joihin suunnittelette suurimpia volyymin vähennyksiä. Kertokaa suunnittelemanne koulutustarjonnan uudelleenkohdennuksen syyt lyhyesti viimeiseen tekstikenttään.

 

1

Lisätään:

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto sekä jo tutkinnon suorittaneiden osaamisalan vaihto, ikääntyvien hoito ja kuntoutus

 

Vähennetään:

   -

 

2

Lisätään:

Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto, tutkinnon osat

 

Vähennetään:

   -

 

3

Lisätään:

Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto, tutkinnon osat

 

Vähennetään:

   -

 

Uudelleenkohdennuksen syyt:

Sosiaali- ja terveysalan henkilöstömitoitukseen valmistautuminen. Alan perustutkinnon suorittavien määrän kasvattaminen ja oppisopimuskoulutuksen kasvattaminen. Alan täydennyskoulutus, suuntautumisen vaihto ikääntyvien hoitoon.

Koodaaja osaajien alueelliseen tarpeeseen vastaaminen.

Kone- ja tuotantotekniikan osaajien rekrytointiongelmiin vastaaminen.

Kaikkien alojen osalta maahanmuuttajien rooli merkittävä, valtaväestön hakijoita ei ole riittävästi tarpeisiin nähden.

 

Vuoden 2020 varsinaisessa suoritepäätöksessä myönnettävä perusrahoituksen harkinnanvarainen korotus

 

Toiminnan taloudellisten edellytysten turvaaminen

 

Hakemus perusrahoituksen harkinnanvaraiseksi korotukseksi toiminnan taloudellisten edellytysten turvaamiseksi

 

Merkitkää alle, kuinka paljon haette perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta toiminnan taloudellisten edellytysten turvaamiseksi. Merkitkää hakemanne euromäärä siihen kohtaan, jolla perustelette hakemustanne.

 

Erityisen kalliin koulutuksen järjestämisen turvaamiseksi haettava harkinnanvarainen korotus (€):   -

Kokonaistaloudellisen tilanteen perusteella haettava harkinnanvarainen korotus (€):   -

Rahoituksen määräytymisperusteiden muutoksesta aiheutuvan rahoituksen merkittävän alenemisen perusteella haettava harkinnanvarainen korotus (€):   -

Yksittäisen koulutuksen järjestämisen turvaamiseksi tilapäisestä tai yksilöidystä erityisen perustellusta syystä haettava harkinnanvarainen korotus (€):   -

 

Perustelut erityisen kalliin koulutuksen järjestämisen turvaamiseksi haetulle harkinnanvaraiselle korotukselle

 

Mikäli haitte harkinnanvaraista korotusta erityisen kalliin koulutuksen järjestämisen turvaamiseksi, arvioikaa, kuinka monta opiskelijavuotta aiotte kohdentaa kyseiseen koulutukseen ja kuinka paljon kustannuksia muodostuu per opiskelijavuosi. Huomioikaa, että harkinnanvaraista korotusta kyseiseen tarkoitukseen myönnetään pääasiassa vain profiililtaan erikoistuneille koulutuksen järjestäjille, jonka toiminnasta merkittävä osa on erityisen kallista koulutusta.

 

Koulutus, jonka järjestämiseen harkinnanvaraista korotusta haetaan:   -

Koulutukseen kohdennettavaksi suunniteltujen opiskelijavuosien määrä:   -

Kustannukset per opiskelijavuosi (€):   -

 

Lisäperustelut:   -

 

Perustelut kokonaistaloudellisen tilanteen perusteella haetulle harkinnanvaraiselle korotukselle

 

Mikäli haitte harkinnanvaraista korotusta kokonaistaloudellisen tilanteen perusteella, kertokaa lyhyesti, miksi teidän ei ole mahdollista saavuttaa toiminnan kannalta riittävää rahoitustasoa pelkällä laskennallisella rahoituksella. Perusteluissa tulee viitata tilinpäätöstietoihin perustuviin taloudellisiin tunnuslukuihin tai muihin vastaaviin taloudellista tilannetta luotettavasti kuvaaviin tietoihin. Perusteluissa tulee myös esittää, mitä toimia olette tehneet ja tulette tekemään taloudellisen tilanteenne tasapainottamiseksi. Huomioikaa, että harkinnanvaraista korotusta ei myönnetä muuhun kuin valtionosuudella rahoitettavan ammatillisen koulutuksen järjestämiseen.

 

   -

 

Perustelut rahoituksen määräytymisperusteiden muutoksesta aiheutuvan rahoituksen merkittävän alenemisen perusteella haetulle harkinnanvaraiselle korotukselle

 

Mikäli haitte harkinnanvaraista korotusta rahoituksen määräytymisperusteiden muutoksesta aiheutuvan rahoituksen merkittävän alenemisen perusteella, kertokaa, millä rahoituksen määräytymisperusteissa tapahtuvalla muutoksella perustelette hakemustanne. Huomioikaa, että muutokset profiilikertoimessa, suoritusrahoituksen perusteena käytettävien suoritteiden määrässä tai profiilissa eivät ole yksinomaisena syynä riittävä peruste saada harkinnanvaraista korotusta.

 

   -

 

Perustelut yksittäisen koulutuksen järjestämisen turvaamiseksi tilapäisestä tai yksilöidystä erityisen perustellusta syystä haetulle harkinnanvaraiselle korotukselle

 

Mikäli haitte harkinnanvaraista korotusta yksittäisen koulutuksen järjestämisen turvaamiseksi tilapäisestä tai yksilöidystä erityisen perustellusta syystä, arvioikaa, kuinka monta opiskelijavuotta aiotte kohdentaa kyseiseen koulutukseen ja kuinka paljon kustannuksia muodostuu per opiskelijavuosi. Perustelkaa, miksi ette pysty osoittamaan kyseiseen koulutukseen riittävää rahoitusta teille myönnettävän kokonaisrahoituksen puitteissa. Huomioikaa, että harkinnanvaraista korotusta myönnetään tähän tarkoitukseen ainoastaan poikkeustapauksissa.

 

Koulutus, jonka järjestämiseen harkinnanvaraista korotusta haetaan:   -

Koulutukseen kohdennettavaksi suunniteltujen opiskelijavuosien määrä:   -

Kustannukset per opiskelijavuosi (€):            -

 

Lisäperustelut:   -

 

Työpaikkaohjaajien koulutuksen lisääminen ja kehittäminen

 

Hakemus perusrahoituksen harkinnanvaraiseksi korotukseksi työpaikkaohjaajien koulutuksen lisäämiseen ja kehittämiseen

 

Merkitkää alle, kuinka paljon haette perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta työpaikkaohjaajien koulutuksen lisäämiseen ja kehittämiseen.

 

Työpaikkaohjaajien koulutuksen lisäämiseen ja kehittämiseen haettava harkinnanvarainen korotus (€):   100000

 

Suunnitelma työpaikkaohjaajien koulutuksen lisäämiseen ja kehittämiseen haetun harkinnanvaraisen korotuksen käytöstä

 

Kertokaa lyhyesti, mihin toimenpiteisiin käyttäisitte työpaikkaohjaajien koulutuksen lisäämiseen ja kehittämiseen hakemanne perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta.

 

Turun alueella toimii aktiivinen alueellinen yhteistyöverkosto "Laakeri", joka kehittää ja toteuttaa yhteistyössä työpaikkaohjaajien koulutusta. Tarjoamme koulutusta sekä ammattialoille suunnattuna että kaikkien alojen yhteisinä ja täydennyksenä monikulttuurista- ja arviointikoulutusta. Erityisesti terveysalan ja ravitsemisalan osalta osallistujia on runsaasti, mutta edelleen on ongelmia saada osallistujia tekniikan ja liiketoiminnan työpaikoilta. Olemme verkostossa kehittäneet myös virtuaalikoulutusta, mutta sen hyödynnettävyys työpaikoilla tulee varmistaa. Uutena toimintana tulemme kehittämään eri alojen järjestöjen kanssa yhteistyötä ja kentälle jalkautumista.

 

Urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tukeminen

 

Hakemus perusrahoituksen harkinnanvaraiseksi korotukseksi urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tukemiseen

 

Merkitkää alle, kuinka paljon haette perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tukemiseen. Huomioikaa, että harkinnanvaraista korotusta tähän tarkoitukseen voivat hakea vain ne koulutuksen järjestäjät, joille ministeriö on myöntänyt tutkintojen ja koulutuksen järjestämisluvassa tehtäväksi urheilijoiden ammatillisen koulutuksen järjestämisen.

 

Urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tukemiseen haettava harkinnanvarainen korotus (€):   70000

 

Urheiluakatemiatasoisten opiskelijoiden määrä

 

Merkitkää alle, kuinka paljon teillä on opiskelijoita urheilijoiden ammatillisessa koulutuksessa ja kuinka monta kyseisistä opiskelijoista on urheiluakatemiatasoisia.

 

Opiskelijoiden määrä urheilijoiden ammatillisessa koulutuksessa 31.10.2019 (lkm):   45

 

- josta urheiluakatemiatasoisten opiskelijoiden määrä (lkm):   45

 

Muut perustelut urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tukemiseen haettavalle harkinnanvaraiselle korotukselle

 

Tarvittaessa kertokaa lyhyesti, mihin muuhun kuin urheiluakatemiatasoisten opiskelijoiden määrään hakemanne harkinnanvaraisen korotuksen määrä perustuu.

 

Yhteistyö Urheiluakatemian kanssa toimii alueella hyvin. Yhteishaun kautta hakeutuminen toimii melko hyvin, sen sijaan jatkuva haku vaatii markkinointia, ammatillisen koulutuksen mahdollisuudet. Oppilaitoksen ja Urheiluakatemian yhteistyötä tulee tiivistää nykyisestä, erityisesti lisätä oppilaitoksessa urheilijoiden joustavien polkujen ja opintojen tuen kehittämistä, oma koordinaattori Taihin, opettajien, opinto-ohjaajien ja muiden tukipalveluiden kehittämistä yhteistyössä.