Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus24403.06.20198

5792-2019 (10 03 02)

Runosmäen monitoimitalon hankesuunnitelma (Kv)

Tiivistelmä: -

Kh § 244

Toimitilapäällikkö Nora Hildén ja hankepäällikkö Kaisa Simula 29.5.2019:

Turun kaupunginhallitus hyväksyi 24.4.2017 § 169 Runosmäen monitoimitalon tilatarveselvityksen. Tarveselvityksessä kuvattiin Runosmäessä toiminnallisesta näkökulmasta tunnistettu tarve niin sanotulle kylätalolle. Monitoimitalo palvelee useita alueen toimintoja ja on toiminnallisesti ja taloudellisesti paras vaihtoehto tilaratkaisuille. Mikäli toiminnot jatkaisivat nykyisissä tiloissaan, tulisi nykyiset kohteet peruskorjata tai korvata uudiskohteilla nopealla aikataululla.

Runosmäen monitoimitalon tilahankkeesta on nyt valmistunut hankesuunnitelma, joka perustuu hyväksyttyyn tilatarveselvitykseen.

Runosmäen monitoimitalon sijoituspaikkana on tarveselvityksen mukaisesti Runosmäen koulun tontti (Piiparinpolku 19). Runosmäen koulussa koulutoiminta on loppunut 2015 ja tilat ovat muilta osin tyhjillään, mutta Runosmäen kirjasto sijaitsee siellä kesään 2019 asti. Monitoimitalo toteutetaan uudisrakennuksena ja sen sijoittaminen tontille edellyttää poikkeusluvan hakemista voimassa olevaan kaavaan. Hankkeen toteuttaminen edellyttää tontilla olevan Runosmäen koulurakennuksen purkutyön. Kirjasto muuttaa kesän 2019 aikana Runosmäen nuorisotalon tiloihin ja toimii siellä siihen asti, kunnes uusi monitoimitalo valmistuu.

Uusi monitoimitalo muodostuu 161-paikkaisesta päiväkodista, neuvola/perhekeskuksesta sekä kirjasto- ja nuorisotiloista. Monitoimitalon tarveselvityksen valmistumisen jälkeen Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä ilmaisi kiinnostuksensa hankkeeseen. Seurakuntayhtymän osallistuminen hankesuunnitteluun nähtiin kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisena niin tilojen yhteiskäytön kuin myös kolmannen sektorin kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisen osalta. Näin ollen seurakunta osallistui nyt valmistuneen hankesuunnitelman laadintaan ja siinä on tarkasteltu vaihtoehtoa, jossa on huomioitu myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän tilojen sijoittuminen rakennukseen.

Rakennukseen sijoittuvat Parolanpolun (Parolanpolku 9) ja Munterinkadun (Munterinkatu 3) päiväkodit, nuoriso- (Piiparinpolku 13) ja kirjastopalvelut (Piiparinpolku 19, kesän 2019 jälkeen Piiparinpolku 19) sekä perhe- ja sosiaalipalvelut. Perhe- ja sosiaalipalvelujen osalta kyseessä on neuvolatoiminnot (Signalistinkatu 2) perhekeskuksen ollessa uusi toiminto. Kun mainitut kaksi päiväkotia, kirjasto ja nuorisotalo sijoitetaan uudisrakennukseen Piiparinpolku 19 sijaitsevalle Runosmäen koulun tontille, vapautuu alueelta useampi tontti kehitettäväksi ja myytäväksi.

Hankesuunnitelmassa on esitetty kolme eri tilaohjelmavaihtoehtoa, jotka toteuttavat erilaisia toiminnallisia kokonaisuuksia. Kustakin tilaohjelmavaihtoehdoista on laaditettu erilliset kustannusarviot. Kaikissa vaihtoehdoissa toteutetaan varhaiskasvatuksen sekä kirjasto- ja nuorisopalvelujen tilat. Vaihtoehdot poikkeavat toisistaan seurakuntayhtymän ja hyvinvointitoimialan tilojen osalta. Vaihtoehtojen eroavaisuudet on esitetty alla.

Vaihtoehto 1

Vaihtoehdossa 1 Runosmäen monitoimitalo -hanke toteutetaan yhteistyöhankkeena Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanssa. Seurakuntayhtymän edustajat ovat osallistuneet hankesuunnitelman laadintaan. Mikäli seurakunta on mukana hankkeessa, tuodaan toteutusmalli ja kustannusjakoperiaatteet erikseen päätettäväksi toimivaltaisen päätöksentekoelimeen.

Vaihtoehdossa 1 on mukana neuvola- ja perhekeskuksen tilat.

Vaihtoehto 2

Vaihtoehdossa 2 Runosmäen monitoimitalo toteutetaan ilman seurakunnan tiloja niin, että neuvola- ja perhekeskuksen tilat ovat mukana.

Vaihtoehto 3

Vaihtoehdossa 3 Runosmäen monitoimitalo toteutetaan ilman seurakunnan tiloja sekä ilman neuvola- ja perhekeskuksen tiloja.

Laajuus ja kustannustiedot

Käyttäjille kohdistuvat sisäiset vuokra-arviot

Aikataulu

Hankkeeseen on varauduttu kaupunginvaltuuston vuodelle 2019 hyväksymässä talousarviossa ja vuosien 2020–2022 taloussuunnitelmassa niin, että hankkeen toteutussuunnittelu voidaan aloittaa vuonna 2019. Hankkeen rakennusvaihetta esitetään toteutettavaksi vuosina 2020–2022.

Väistötilat

Nykyisessä koulurakennuksessa sijaitseva kirjasto siirretään Runosmäen nuorisotaloon kesällä 2019. Muita väistötiloja ei tarvita.

Lausunnot hankesuunnitelmasta

Tilapalvelukeskus pyysi lausunnot Runosmäen monitoimitalon hankesuunni-telmasta kasvatus- ja opetuslautakunnalta, kaupunkiympäristölautakunnalta, sosiaali- ja terveyslautakunnalta, kulttuurilautakunnalta ja nuorisolautakunnalta sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymältä.

Kasvatus- ja opetuslautakunta 15.5.2019 § 73:

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää vaihtoehdon 1 hyväksymistä ja sitoutua tässä vaihtoehdoissa esitettyihin vuokrakustannuksiin.

Kaupunkiympäristölautakunta 28.5.2019 § 235:

Ote lausunnosta:

Kaupunkiympäristötoimiala kannattaa hankkeen toteuttamista vaihtoehdon 1 mukaisena yhteistyöhankkeena Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanssa. Palvelutilojen keskittäminen alueella yhteen kiinteistökokonaisuuteen edistää alueen kokonaisvaltaista kehittämistä ja samalla vapauttaa vanhoja kiinteistöjä kehitettäväksi.

Vanhojen kiinteistöjen kehittäminen voidaan tarkastella kokonaisvaltaisen aluekehittämishankkeen yhteydessä tehtävin asemakaavanmuutoksin, jolla tavoitellaan mm. uusien asukkaiden houkuttelemista alueelle, asuntojakauman monipuolistamista sekä alueen viihtyisyyden parantamista. Alueen asukkaat osallistava aluekehityshanke voidaan käynnistää ja kytkeä osaksi monitoimitalon toteuttamista, mikäli monitoimitalohanke toteutetaan yhteistoiminnallisena rakennushankkeena, jossa monitoimitalon toteuttajaksi valittava kumppani saa ratkaistavakseen myös käytöstä poistuvien kaupungin omistamien kiinteistöjen 853-85-14-2 (Parolanpolun päiväkoti), 853-85-2-7 (Munterinkadun päiväkoti) ja 853-85-26-1 (Runosmäen nuorisotalo) kehittämisen. Monitoimitalon toteuttajan ja urakkamuodon valintaan liittyvät asiat valmistellaan päätöksentekoon erilisinä asiakirjoina hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti antaa edellä olevan lausunnon Runosmäen monitoimitalon hankesuunnitelmasta ja esittää hankkeen toteuttamista hankesuunnitelman vaihtoehdon 1 mukaisena.

Sosiaali- ja terveyslautakunta 15.5.2019 § 168:

Ote lausunnosta:

Runosmäen monitoimitalo on perusteltua toteuttaa niin, että siinä ovat mukana hyvinvointitoimialan palvelut, neuvola laajennettuna perhekeskustoimintamallin vaatimilla yhteiskäyttötiloilla. Neuvola tarvitsee jo lähitulevaisuudessa alueella uusia toimitiloja. Perhekeskus toimintamallina palvelee pikkulapsiperheiden lisäksi myös kouluikäisiä ja heidän perheitään. Se on myös yhteistoimintaympäristö varhaiskasvatukselle ja perusopetukselle. Kirjasto ja nuorisopalvelut tuovat lisäarvoa. Perhekeskustoimintaa pilotoidaan parhaillaan Syvälahdessa ja Ypsilonissa Yli-Maariassa; sieltä saatuja kokemuksia pystytään hyödyntämään monitoimitalon toteutusvaiheessa esim. tilojen yhteiskäyttöä suunniteltaessa. Seurakuntayhtymän mukaan tuleminen monitoimitaloon tuo perhe- ja sosiaalipalvelujen näkökulmasta merkittävää lisäarvoa ja mm. laajentaa perhekeskuksen toimintamahdollisuutta myös perheiden avoimena kohtaamispaikkana. Vaihtoehto 1 on näin ollen kannatettavin.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa edellä olevan lausunnon Runosmäen monitoimitalon hankesuunnitelmasta ja esittää toteutettavaksi hankesuunnitelman vaihtoehtoa 1.

Kulttuurilautakunta 15.5.2019 § 61 ja nuorisolautakunta 16.5.2019 § 43:

Kulttuuri- ja nuorisolautakunta päättivät antaa lausuntoinaan seuraavaa:

Nuorisolautakunta hyväksyi Runosmäen monitoimitalon tarveselvityksen 12.1.2017 § 5 ja kulttuurilautakunta 7.12.2016 § 165. Hankesuunnitelma on tehty hyväksytyn vaihtoehdon pohjalta. Hankkeen kustannusarvio oli tarveselvitysvaiheessa kirjaston ja nuorisotilan osalta 266 773 €/vuosi ja nyt valmistuneessa hankesuunnitelmassa 352 631 €/vuosi.

Vaihtoehtojen välillä ei ole suurta eroa, mutta vaihtoehto 1 luo parhaat edellytykset monipuoliselle toiminnalle. Nuorisolautakunta ja kulttuurilautakunta esittävät toteutettavaksi vaihtoehtoa 1.

Lisääntyneet vuokrakustannukset tulee huomioida kulttuuri- ja nuorisolautakunnan tulevien vuosien taloussuunnitelmissa.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä 22.5.2019:

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän 22.5.2019 päivätyssä lausunnossa todetaan, ettei seurakuntayhtymä voi antaa lausuntoa Runosmäen monitoimitalon hankesuunnitelmasta, eikä se pysty sitoutumaan olemaan mukana monitoimitalon toteuttamisessa. Lisäksi seurakuntayhtymä toteaa lausunnossaan, että sen mukaantulo Runosmäen monitoimitaloon edellyttää Pallivahan seurakuntakeskuksen asemakaavan laatimista siten, että rakennus voidaan purkaa ja tilalle rakentaa asuinkerrostaloja.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän koko lausunto on liitteenä 2.

Koska Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä ei ole mukana hankkeessa ja ottaen huomioon muut vastaanotetut lausunnot, on todettavissa, että Runosmäen monitoimitalo -hanke tulisi toteuttaa vaihtoehdon 2 mukaisesti.

Liite 1Runosmäen monitoimitalon hankesuunnitelma liitteineen

Liite 2Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän lausunto Runosmäen monitoimitalon hankesuunnitelmasta

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää, että liitteenä 1 oleva Runosmäen monitoimitalon hankesuunnitelma hyväksytään toteutettavaksi vaihtoehto 2 mukaan.

PäätösAsia pantiin pöydälle Vierimaan Katteluksen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kh § 244
Liite 1:Runosmäen monitoimitalon hankesuunnitelma liitteineen / Projektplan för allaktivitetshuset på Runosbacken med bilagor
Liite 2:Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän lausunto Runosmäen monitoimitalon hankesuunnitelmasta