Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kaupunginjohtaja10228.05.2019 

4476-2019 (01 01 00)

Koulukuraattorin toimen ja kuraattorin toimen perustaminen sivistystoimialalle 1.8.2019 lukien

Toimialajohtaja Timo Jalonen 3.4.2019:

Turun kaupungin sivistystoimialalla toimii tällä hetkellä yhteensä 12 koulukuraattoria ja 10 kuraattoria. Koulukuraattorin ja kuraattorin työssä toimitaan opetus-, sosiaali- ja terveystoimen rajapinnoilla. Sosiaalisten ongelmien tunnistaminen ja niihin puuttuminen on työn olennainen osa.

Oppilaat ohjautuvat kuraattoripalveluiden asiakkaaksi useimmiten käyttäytymiseen liittyvien syiden vuoksi. Näitä ovat poissaolot, koulunkäynnin laiminlyönti, uhmakkuus ja sääntöjen rikkominen, keskittymisvaikeudet, motivaatio-ongelmat ja väkivaltainen käyttäytyminen. Sosiaalisiin suhteisiin liittyviä syitä ovat kiusaamistilanteet ja kaverisuhdeongelmat.

Perheeseen liittyviä tulosyitä ovat lasten huoltoon ja kasvatukseen liittyvät asiat, perheen tilanteeseen liittyvät vakavat ongelmat (päihteiden käyttö, perheväkivalta ja mielenterveysongelmat) sekä perherakenteen muutokseen liittyvät asiat. Tunne-elämän vaikeuksista yleisiä ovat oppilaiden ahdistuneisuus ja pelot, masentuneisuus ja alakuloisuus sekä arkuus ja jännittäminen.

Kuraattoripalveluilla pyritään asiakkaiden tilanteita jäsentämällä lisäämään heidän voimavarojaan ja etsimään myönteisiä ratkaisuja. Oppilaan opiskelu- ja elämäntilannetta tarkastellaan kokonaisvaltaisesti sekä yksilö-, perhe- että kouluyhteisön tasolla. Kuraattoripalveluissa kiinnitetään huomiota oppilaiden arjen sujumiseen, toimintakykyyn ja vuorovaikutussuhteisiin.

Asiakastyössä ensimmäisenä tehtävänä on oppilaan tilanteen kartoitus ja tuen tarpeen arviointi oppilaan ikä ja kehitystaso huomioon ottaen. Kuraattoripalveluiden sosiaalisessa selvityksessä kartoitetaan oppilaan koulunkäyntiä, opiskelua ja oppimisympäristöä, oppilaan henkilökohtaista toimintakykyä, vointia ja jaksamista, perhe- ja kotitilannetta sekä kaverisuhteita, harrastuksia ja vapaa-ajan viettoa.

Tavoitteena on oppilaan ja perheen voimavarojen ja toisaalta heidän elämässään olevien riskitekijöiden sekä oppilaan tasapainoisen kasvun ja kehityksen esteiden tunnistaminen. Kartoitus ja arviointi tehdään yhteistyössä oppilaan, perheen ja opettajan sekä tarvittaessa muun tukiverkoston, esimerkiksi lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kanssa. Yhteisesti sovitaan tavoitteista, toimintatavoista ja vastuunjaosta.

Olennainen osa päivittäistä yhteistyötä opettajien kanssa ovat neuvottelut ja konsultaatiokeskustelut silloin, kun opettaja on huolestunut luokan tai oppilaiden tilanteesta. Keskusteluissa mietitään koulun sisäisiä opetusjärjestelyjä tai muita käytännön ratkaisuja opetuksen tueksi. Samalla arvioidaan oppilaan muuta tuen tarvetta ja suunnitellaan puheeksi ottamista ja tarvittavaa yhteistyötä vanhempien kanssa.

Koulunkäynnin nivelvaiheissa työskentely on tärkeää oppilaan onnistuneen koulupolun turvaamiseksi. Varsinkin yläluokilla opetusjärjestelyjen tarpeen arviointi ja niihin ohjaaminen yhteistyössä perheen ja oppilaan koko tukiverkoston kanssa on osa koulukuraattorin/kuraattorin työtä. Tavoitteena on nuoria kokonaisvaltaisesti tukemalla luoda heille edellytyksiä saada päättötodistus ja jatko-opintokelpoisuus.

Turvallisen arjen toteutumista ohjaavat osaltaan poissaoloihin, kiusaamis-, väkivalta-, päihde- ja kriisitilanteisiin laaditut toimintamallit. Koulukuraattori /kuraattori osallistuu niiden laadintaan, päivittämiseen ja soveltamiseen kouluillaan.

Laki oppilas- ja opiskelijahuoltolaista tuli voimaan 1.8.2014. Lain keskeisimmät kohdat kuraattoritoiminnan osalta ovat:

Opiskelijalla on lakisääteinen oikeus saada sellainen opiskeluhuolto, jota opetukseen tai koulutukseen osallistuminen edellyttää. Lain valmistelun kustannuslaskelmissa käytetyn henkilöstön mitoitusperusteen mukaan opiskeluhuollon toteuttamiseksi tulisi olla käytössä yksi koulukuraattori 780:tä opiskelijaa kohti. Tavoitteen saavuttamiseksi sivistystoimialan vuoden 2019 talousarviota ja sen henkilöstösuunnitelma laadittaessa on huomioitu yhden koulukuraattorin toimen ja yhden kuraattorin toimen perustaminen. Työvoimaan tulee lisäystä 0,58 henkilötyövuotta, sillä molemmissa tehtävissä on määräaikainen hoitaja. Nettokustannusvaikutus perustamisvuoden aikana 20 340 €.

Liite 1Vakanssilomake, koulukuraattorin toimi

Liite 2Vakanssilomake, kuraattorin toimi

Sivistystoimiala esittää, että kaupunki perustaa yhden koulukuraattorin toimen ja yhden kuraattorin toimen, jotta kaupunki voi suoriutua oppilas- ja opiskelijahuoltolain asettamista velvoitteista.

Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen ja palvelussuhdepäällikkö Riitta Palmroth 23.5.2019:

Sivistystoimiala on esittänyt koulukuraattorin toimen ja kuraattorin toimen perustamisesta sivistystoimialalle 1.8.2019 lukien. Esitystä perustellaan sillä, että opiskelijalla on lakisääteinen oikeus saada sellainen opiskeluhuolto, jota opetukseen tai koulutukseen osallistuminen edellyttää. Vuonna 2014 voimaan tuleen oppilas- ja opiskelijahuoltolain valmistelun kustannuslaskelmissa käytetyn henkilöstön mitoitusperusteen mukaan opiskeluhuollon toteuttamiseksi tulisi olla käytössä yksi koulukuraattori 780:tä opiskelijaa kohti. Tavoitteen saavuttamiseksi sivistystoimialan vuoden 2019 talousarviota ja sen henkilöstösuunnitelma laadittaessa on huomioitu yhden koulukuraattorin toimen ja yhden kuraattorin toimen perustaminen.  

Strategisella HR:llä ei ole huomautettavaa perustettavaksi esitetyn koulukuraattorin ja kuraattorin toimien tehtäväkohtaisen palkan, nimikkeen tai muiden palvelussuhteen ehtojen suhteen. Koulukuraattorin ja kuraattorin toimille esitetty tehtäväkohtainen palkka vastaa sivistystoimialan muiden koulukuraattorin ja kuraattorin toimien tehtäväkohtaista palkkaa.

Sivistystoimialan esityksen mukaan koulukuraattorin ja kuraattorin toimien perustaminen lisää palkkakustannuksia työnantajasivukuluineen 20.340 euroa perustamisvuoden aikana. Sivistystoimialan esityksen mukaan sivistystoimialan talousarviossa on varattu määräraha koulukuraattorin ja kuraattorin toimen perustamiseen. Sivistystoimialan esitys lisää henkilötyövuosien määrää 0,58 henkilötyövuotta, sillä molemmissa tehtävissä on määräaikainen hoitaja. Sivistystoimialan ilmoituksen mukaan toimien perustaminen on huomioitu sivistystoimialan henkilöstösuunnitelmassa.

Toimiala vastaa siitä, että toiminta on järjestetty tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Perustettavaksi esitettyjen toimien toiminnallisen tarpeen osalta strategisella HR:llä ei ole perusteita lausua asiasta toisin toimialajohtajan esityksen kanssa.

Liite 1Vakanssilomake, koulukuraattorin toimi

Liite 2Vakanssilomake, kuraattorin toimi

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

PäätösPäätin, että:

- Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana sivistystoimiala, perustetaan 1.8.2019 lukien koulukuraattorin toimi, jonka tehtäväkohtainen palkka on 2.958,29 €/kk (KVTES /palkkahinnoittelukohta 04SOS04A), ja jonka kelpoisuusvaatimus vahvistetaan oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) 7 §:n mukaan,

-Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana sivistystoimiala, perustetaan 1.8.2019 lukien kuraattorin toimi, jonka tehtäväkohtainen palkka on 2.958,29 €/kk (KVTES /palkkahinnoittelukohta 04SOS04A), ja jonka kelpoisuusvaatimus vahvistetaan oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) 7 §:n mukaan.

 

Minna Arve

kaupunginjohtaja

Jakelu

tpvHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, strateginen HR
tpvSivistystoimiala
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Konha § 102
Liite 1:Vakanssilomake, koulukuraattorin toimi
Liite 2:Vakanssilomake, kuraattorin toimi