Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus33817.09.20181
Kaupunginhallitus35602.10.20183

6604-2018 (14.05)

Turun vesihuollon kehittämissuunnitelman hyväksyminen vuosille 2018-2021 (Kv)

Tiivistelmä:

Kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhdyskuntakehitystä vastaavasti. Vesihuollon kehittämissuunnitelma on siihen hyvä työväline. Suunnitelman liitteenä on tarkoitus hyväksyä samalle ajanjaksolle toimenpideohjelma. Päätöksen yhteydessä arvioidaan myös edellisen vesihuollon kehittämisohjelman (2011 - 2016) toimenpiteiden toteutuminen.

Kh § 338

Konsernihallinto, kaupunkisuunnittelu, johtava asiantuntija Satu Lehto 12.9.2018:

Kunnan on vesihuoltolain 5 §:n perusteella suunniteltava alueensa vesihuollon kehittämistä. Suunnittelun yhtenä tärkeimmistä tavoitteista on, että vesihuollon tarpeiden pohjalta voidaan alueellisesti ja ajallisesti täsmentää kunnan vesihuoltolain 6 §:ssä tarkoitettua velvollisuutta vesihuollon järjestämiseen. Vesihuoltolain 1.9.2014 voimaan tulleessa muutoksessa suunnitelman lakisääteisyydestä luovuttiin. Suunnitelmalla ei ole oikeusvaikutuksia, vaan ne liittyvät vasta vesihuoltolain 8 §:n mukaiseen toiminta-aluepäätökseen.

Vesihuollon kehittämissuunnitelma on vapaaehtoisuudestaan huolimatta edelleen hyvä väline vesihuollon kehittämisen suunnittelussa. Vesihuollon kehittämisen ja järjestämisen tulee muodostaa johdonmukainen kokonaisuus kehittämisen suunnittelusta toiminta-aluepäätöksiin. Sen tulee hyödyntää ja täydentää maankäyttö- ja rakennuslain mukaista alueidenkäytön suunnittelun järjestämistä. Alueidenkäytön tavoitteiden tulee ohjata vesihuollon kehittämistä eikä päinvastoin. Edellinen vesihuollon kehittämissuunnitelma vuosille 2011–2016 on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 9.5.2011.

Vesihuollon kehittämissuunnitelmaa 2018–2021 ja siihen liittyvää toimenpideohjelmaa on valmisteltu apulaiskaupunginjohtajan (25.4.2016 § 7) asettamassa työryhmässä. Kehittämissuunnitelman yhteydessä on valmisteltu myös ehdotukset Turun Vesihuolto Oy:n toiminta-alueiden rajauksiksi sekä vesijohdon että viemäröinnin osalta. Tämän lisäksi on arvioitu edellisen kehittämissuunnitelman toimenpiteiden toteutumista. Vireillä oleva Kakskerta-Satava vesiosuuskunnan viemäröinnin toiminta-alueen hyväksymistä koskeva hakemus, joka on jäänyt odottamaan saarten osayleiskaavoituksen etenemistä, on samassa yhteydessä viimeistelty ja se on tarkoitus viedä päätettäväksi lokakuussa omana asianaan.

Vesihuollon kehittämistä koskeva edellä kuvattu kokonaisuus on ollut julkisesti nähtävillä kesäkuussa. Samalla kokonaisuudesta on pyydetty viranomaisten (Varsinais-Suomen ELY-keskus, kaupungin ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaiset, vesihuoltoyhtiöt, osuuskunnat) lausunnot. Vesihuollon kehittämissuunnitelmaa koskevaan osuuteen lausunnon jättivät ELY-keskus, viranomaiset, Turun seudun puhdistamo Oy, Turun Vesihuolto Oy sekä lisäksi Kiinteistöliitto.

ELY-keskuksen lausunnossa on esitetty useita korjausehdotuksia vesihuollon kehittämissuunnitelmaan ja toimenpideohjelmaan. Näistä on huomioitu selkeät vesihuoltolain säännösten vastaiset seikat, jotka liittyivät vesihuoltomaksujen aiheuttamisperiaatteeseen. Lisäksi toimenpideohjelmaan on varautumissuunnitelman päivittämisen lisäksi kirjattu riskinarviointi. Koska vesihuollon kehittämissuunnitelma on oikeusvaikutukseton, kaupungin omaan käyttöön tarkoitettu työväline vesihuollon kehittämiseen, ei tässä yhteydessä ole tarpeen erikseen vastata ELY-keskuksen esittämiin näkemyksiin. Kehittämissuunnitelmaan ja toimenpideohjelmaan on tehty myös muita pieniä tarkennuksia lausuntojen johdosta.

Vesihuollon kehittämissuunnitelman 2011–2016 toimenpiteet ovat osittain toteutuneet. Toteutumattomat tai kesken olevat toimenpiteet on siirretty uuteen toimenpideohjelmaan, mikäli niitä edelleen pidetty ajankohtaisina ja tarpeellisina.

Sopimusohjausmallin mukaista olisi, että vesihuollon kehittämissuunnitelman liitteenä hyväksyttävän toimenpideohjelman toteutus ja seuranta yhdistettäisiin osaksi strategisia ja operatiivisia sopimuksia. Ohjelmassa on kuitenkin huomattavan paljon toimenpiteitä, joiden toteutuksesta vastaavat vesihuoltoyhtiöt, joten perusteltua on, että ohjelman toteutumisesta raportoitaisiin samassa yhteydessä kun päätetään vesihuoltolaitoksen toiminta-alueesta seuraavan kerran vuonna 2020. Vesihuollon kehittämissuunnitelma on syytä päivittää seuraavan valtuuskauden alussa.

Liite 1Turun vesihuollon kehittämissuunnitelma 2018–2021

Liite 2Toimenpideohjelma 2018–2021

Oheismateriaali 1Vesihuollon kehittämissuunnitelman 2011–2016 toimenpiteiden toteutuminen

Oheismateriaali 2Lausunnot

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen vesihuollon kehittämissuunnitelman ja liitteen 2 mukaisen toimenpideohjelman vuosille 2018-2021.

Lisäksi kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi vesihuollon kehittämissuunnitelman 2011–2016 toimenpiteiden toteutumisen.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellstenin Miikkolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Maaskola ja Lehtinen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Maaskolan tilalla asian käsittelyyn osallistui Toivari.

Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Kh § 356

Pöydältä 17.9.2018 § 338

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Maaskola ja Lehtinen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

esiKaupunginvaltuusto


Liitteet:

Kh § 338
Liite 1:Turun vesihuollon kehittämissuunnitelma 2018-2021/Utvecklingsplanen för vattenförsörjningen 2018-2021
Liite 2:Toimenpideohjelma 2018-2021/Åtgärdsprogrammet 2018-2021

Kh § 356
Liite 1:Turun vesihuollon kehittämissuunnitelma 2018-2021/Utvecklingsplanen för vattenförsörjningen 2018-2021
Liite 2:Toimenpideohjelma 2018-2021/Åtgärdsprogrammet 2018-2021