Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus34817.09.201814

3713-2018 (02 02 02)

Vuoden 2018 toinen osavuosikatsaus (Kv)

Tiivistelmä: -

Kh § 348

Talouden ja rahoituksen vastuualue, johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 12.9.2018:

 

Tilikauden alijäämä

 

Vuoden 2018 toisen talousennusteen mukaan tilikauden alijäämäksi muodostuu 55,5 milj. euroa. Talousarviossa hyväksyttiin alijäämäksi 30,7 milj. euroa. Talousarvion 24,8 miljoonan euron poikkeamasta kaupunginvaltuusto on aiemmin hyväksynyt 3,8 milj. euroa talousarviomuutoksena.

 

Toiminnan tulot ja menot

 

Toimintakate-ennuste -1 052,3 milj. euroa heikkenee 23,4 milj. euroa muutettuun talousarvioon verrattuna ja edellisen vuoden tilinpäätökseen verrattuna 27,4 milj. euroa.

 

Toimintatuotot vähenisivät 6,8 milj. euroa talousarvioon verrattuna ja 13,1 milj. euroa edellisestä vuodesta.

 

Toimintakulut oikaistuna valmistuksella omaan käyttöön kasvavat ennusteen mukaan 16,6 milj. euroa talousarvioon verrattuna ja 14,4 milj. euroa edelliseen vuoteen verrattuna.

 

Vuonna 2017 kaupunki kirjasi kuluksi 29 milj. euron sijoituksen Turku 2029 säätiöön. Kertakululla oikaistu vertailukelpoinen nettomenojen kasvu on 56,4 milj. euroa (+ 5,7 %). Talousarvioon verrattuna menojen kasvu on 23,4 milj. euroa. Talousarvion yhteydessä on perusteltu ja hyväksytty vuodelle 2018 noin 33 milj. euron nettomenonlisäykset. Talousarvion ylittävä nettomenojen kasvu syntyy pääosin sairaanhoitopiirin maksuosuuden kasvusta ja toimintatuottojen jäämisestä ennakoitua alemmalle tasolle.

 

Verotulot ja valtionosuudet

 

Verorahoituksen kasvuennuste on jäämässä noin 11 milj. euroon (1,1 prosenttiin). Vertailussa on huomioitava, että vuoden 2017 yhteisöverotuloihin sisältyi noin 10 milj. euron tavanomaista suurempi kertaluonteinen tilityserä.

 

Kaupungin verotulokertymän arvioidaan olevan 760,2 milj. euroa. Ennusteen mukaan verotulot ylittyvät 2,2 milj. euroa talousarvioon verrattuna. Valtionosuustuloja toteutunee 256,4 milj. euroa. Kokonaisuutena verorahoituksen ennakoidaan toteutuvan 2,5 milj. euroa talousarviota parempana.

 

Verorahoituksen poikkeamat (talousarvio 2018/ennuste 2/2018)

 

 

Poikkeama, milj. euroa

Verotulot

+2,2

Valtionosuudet

+0,3

+ menon alitus/tulon ylitys

- menon ylitys/tulon alitus

 

Kaupungin verotulojen ennusteen laadinnassa on käytetty Kuntaliiton julkaisemaa kuntakohtaista veroennustetta sekä verohallinnon julkaisemia tilitysraportteja.

 

Kunnallisverotulojen ennustetaan toteutuvan 2,5 milj. euroa talousarviota suurempana. Kunnallisveroihin keväällä ennakoitua voimakasta kasvua tulee leikkaamaan marraskuun tilityksiin vaikuttavat verovuoden 2017 veronpalautukset. Tästä syystä erittäin positiiviseksi kaavailtu kasvu taittuu maltilliseksi.

 

Yhteisöverotulojen osalta on hyvä muistaa, että viime vuoden tilityksiin sisältyi kertaluontoinen erä. Tämä kyseinen erä tulee huomioida vuosien välisessä vertailussa. Valtiovarainministeriö sekä Kuntaliitto ovat arvioineet positiivista kehitystä vuodelle 2018. Tätä selittää verotettavan tulon kehitys sekä kuntaryhmän jako-osuuden että kaupungin jako-osuuden parantuminen.

 

Kuluvan vuoden tilitykset ovat antaneet positiivisia viitteitä, mutta Kuntaliiton ennusteen saavuttaminen edellyttää positiivisen kehityksen voimistumista loppuvuoden aikana. Käytettävissä olevien tietojen perusteella kaupungin yhteisöverotulojen kertymäksi on arvioitu 95 milj. euroa, mikä on 1,1 milj. euroa talousarviota vähemmän. Ennusteeseen sisältyy epävarmuutta ja arviota voidaan tarkastaa loppuvuoden aikana, mikäli loppuvuoden tilitykset antavat siihen aihetta.

 

Kiinteistöverotulojen ennakoidaan kehittyvän suunnitellusti ja toteutuvan 0,8 miljoonaa talousarviota parempana.

 

Valtionosuuksien arvioidaan säilyvän viime vuoden tasolla. Valtionosuudet toteutuisivat 0,3 milj. euroa talousarviota suurempana. On kuitenkin syytä muistaa, että valtionosuuksia saatetaan muuttaa kuluvan vuoden aikana valtionosuuksien tarkistuspäätöksen seurauksena.

 

Rahoituserien toteutuminen

 

Rahoituserien odotetaan toteutuvan lähes talousarvion mukaisena. Logomon yritys- ja rahoitusjärjestelyn seurauksena Logomolle myönnetystä osakaslainasta kirjataan alas n. 3,55 milj. euroa, mikä on otettu huomioon talousarviomuutoksena. Lisäksi järjestely aiheuttaa muutoksia antolainojen vähennyksiin. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt järjestelyihin liittyvät talousarviomuutokset 16.4.2018 § 73. Logomo-järjestelyyn tarvittavat talousarviomuutokset voivat tarkentua vielä syksyn kaupunginhallituksen käsittelyssä.

 

Turku Energian yhtiökokouksessa on 17.4.2018 päätetty, että osingonmaksun 29.8.2018 maksettava toinen erä, 9,0 milj. euroa, maksetaan niin, että osingonmaksaja luovuttaa luovutuskirjalla täyden omistusoikeuden osingonsaajalle omistamiaan Kuntarahoitus Oyj:n ja Turku Science Park Oy:n osakkeita ja loppuosa osingosta n. 8 milj. euroa maksetaan osingonsaajan pankkitilille viimeistään 29.8.2018. Toimenpiteellä on vaikutusta investointiosan määrärahan toteutumisennusteeseen yhteensä 1 094 492,93 euroa. Mahdollinen määrärahan muutosesitys tehdään kolmannessa osavuosikatsauksessa.

 

Investoinnit ja omaisuuden luovutustulojen toteutuminen

 

Kaupungin toteuttamien investointien menoennuste on yhteensä 95,1 milj. euroa. Ennusteen ja talousarvion välillä on 9,8 milj. euron alitusta (9 %)

ja omaisuuden luovutustuloennuste 16 milj. euroa jää 6,5 milj. euroa (29 %) tavoitteesta (TA 22,5 milj. euroa). Kiinteistöjen luovutustuloennusteen saavuttamiksi mm. käynnistetään rakennettujen, ei omassa käytössä olevien, kohteiden myyntitoimenpiteitä. Myyntivoittoja ennustetaan kiinteistöjen myynnistä kertyvän 14,4 milj. euroa eli 3,6 milj. euroa talousarviota vähemmän (TA 18,0 milj. euroa). Rahoitusosuuksien ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.

 

Kaupungin palvelutilojen rakennuttamisen investointimenoennuste 20,6 milj. euroa alittuu 7,1 milj. euroa suunnitellusta. Merkittävimmät alitukset kohdistuvat Ruiskatu 8:n hankesuunnitelman hylkäämiseen (Kh 22.5.2018 § 190), vaikutus 5,5 milj. euroa. Puolalan koulun peruskorjaushankkeen ajoitus painottuu arvioitua enemmän vuodelle 2019, vaikutus 1 milj. euroa. Myös vapaa-aikatoimialan hankkeissa on ennustettu menojen alitusta hankeselvitysten keskeneräisyyden vuoksi.

 

Kaupungin infrarakennuttamisen investointimenoennuste 48,0 milj. euroa on lähes talousarvion mukainen. Kaupunkiympäristölautakunta on raportoinut hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen. Käynnissä olevien hankkeiden osalta ylityspainetta luo Funikulaari ja Kauppatorin hanke. Funikulaarin rahoitustarvetta on tarkistettu 1,3 milj. euroa ylöspäin urakkatarjouksen perusteella ja käynnistämättömien työvaiheiden siirryttyä vuodelle 2018. Kauppatorin vuotuinen rahoitustarve ylittyy 0,3 milj. euroa suunnitellusta. Vihertakuutöiden rahoitustarvetta on tarkistettu ylöspäin 0,15 milj. euroa ja joukkoliikenteen infrainvestointien rahoitustarvetta on lisätty 0,1 milj. euroa johtuen vesibussiliikenteen laituri- ja jonotusrakenteiden -kokonaisuuden aikaistumisesta. Hankkeiden, joita ei voida käynnistää maankäytön suunnittelun keskeneräisyyden vuoksi tai hankkeen suunnittelun viivästymisen vuoiksi, rahankäyttöennuste alittuu suunnitellusta yhteensä noin 2 milj. euroa. Maanhankinnan investointimenojen ennustetaan alittuvan 1,0 milj. euroa suunnitellusta (TA 3,5 milj. euroa).

 

Toiminnan ja investointien rahoitus

 

Toiminnan ja investointien rahavirta vuonna 2018 on ennusteen mukaan 96,2 milj. euroa negatiivinen. Toiminnan ja investointien rahavirtaennuste on -13,6 milj. euroa yli talousarvion, mitä selittää vuosikatteen 20,5 milj. euron sekä pysyvien vastaavien luovutustulojen 6,5 milj. euron suunniteltua huonompi toteutuminen.

 

Kaupungin pitkäaikaisten lainojen määrä vuoden 2017 lopussa oli (koron- ja valuutanvaihtosopimusten jälkeen) n. 602 milj. euroa ja heinäkuun 2018 lopussa 572 milj. euroa. Pitkäaikaisia lainoja on nostettu 20 milj. euroa tähän mennessä ja lyhennetty 50 milj. euroa. Kaupungilla erääntyy vielä yksi 20 milj. euron joukkovelkakirjalaina vuoden loppupuolella. Talousarvion mukaan pitkäaikaisia nostetaan vuoden aikana enintään 150 milj. euroa. Ennusteen mukaan määrä jää enintään 130 milj. euroon. Lisäksi lyhytaikaisten lainojen eli kuntatodistusten nettolisäys olisi enimmillään 20 milj. euroa vuoden loppuun mennessä. Kuntatodistusten määrä on arvion mukaan vuoden lopussa n. 40 milj. euron tasolla.

 

Pitkäaikainen antolainakanta oli vuoden alussa 648 milj. euroa. Vuoden toisen ennusteen mukaan antolainakanta olisi vuoden lopussa 655 milj. euroa eli kasvaisi nettona 7 milj. euroa. Antolainoja myönnetään mm. Oy Turku Energialle ja TVT Asunnot Oy:lle. Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy lyhentää ylimääräisellä lyhennyksellä kaupungin antolainoja 2,5 milj. euroa. Lisäksi Logomo Oy:n rahoitusjärjestelyn seurauksena Logomo Oy:n antolaina lyhenee 11,1 milj. euroa, jota ei ole huomioitu talousarviossa aiemmin.

 

Kaupungilla arvioidaan olevan vuoden lopussa korollisia saamisia ja rahamääräisiä sijoituksia 95 milj. euroa enemmän kuin korollista velkaa.

 

Henkilöstö

 

Ennusteen mukainen henkilötyövoiman toteutuma olisi ilman työllistettyjä, uudelleen sijoitettuja ja harjoittelijoita 10 035,6 henkilötyövuotta. Vuoden 2017 toteutuma oli 9 903 henkilötyövuotta (organisaatiomuutokset huomioiden), joten työvoiman ennustetaan nousevan 132,6 henkilötyövuodella edelliseen vuoteen verrattuna. Työvoiman muutosarvot ovat suuntaa antavia. Vuodet 2017 ja 2018 eivät ole suoraan vertailukelpoisia Sivistystoimialan osa-aikaisten opettajien sopimusten kirjaamistapamuutoksen vuoksi.

 

Tilikauden 2018 henkilöstökulut (kaikki palvelussuhteet) tulevat toisen ennusteen mukaan olemaan noin 498,0 milj. euroa ja palkkojen 395,5 milj. euroa. Huomioiden organisaatiomuutosten osuus vertailuluvussa, nousua tulisi olemaan palkkojen ja palkkioiden osalta 10,7 miljoonaa euroa (ilman työllistettyjä ja korjauserät huomioituna).

 

Sopimuskorotusten kustannusvaikutus palkkoihin vuonna 2018 on keskimäärin + 0,86 prosenttia. Tuloksellisuuteen perustuvan kertaerän vaikutus noin +0,67 prosenttia (henkilöstökuluihin 2,9 miljoonaa euroa/palkkoihin ja palkkioihin 2,4 miljoonaa euroa).

 

Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

 

Toimielimille talousarviossa asetetut, strategisiin sopimuksiin kirjatut tavoitteet näyttävät ennusteen mukaan toteutuvan pääosin tavoitteen mukaisesti.

 

Hyvinvointialalla toiminnalliset tavoitteet toteutuvat pääsääntöisesti suunnitellun mukaisesti. Vanhuspalveluiden pitkäaikaishoidon palvelurakenteen osalta asumispalvelujen vähentäminen ei ole edennyt tavoitteen mukaisesti. Tämä johtuu siitä, että kiristyneiden sairaaloiden välisten jonotilanteiden takia vuoden vaihteessa lisättiin noin 40 pitkäaikaisen asumispalvelun ostopalvelupaikkaa. Kesäkuun lopun tilanteessa pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa hoidossa oli 44 asiakasta enemmän kuin vastaavana ajankohtana edellisenä vuotena. Siirtoviivepäivien toiminnallista ja euromääräisiä tavoitteita ei tulla kuluvana vuonna saavuttamaan johtuen alkuvuoden influenssaepidemiasta ja sopivien jatkohoitopaikkojen riittämättömyydestä.

 

Sivistystoimiala ennustaa toiminnallisten tavoitteidensa toteutuvan tavoitteen mukaisesti.

 

Sivistystoimialan htv-tavoitetta tarkistettiin kaupunginvaltuustossa 27.8.2018 (161§). Sivistystoimialalla alkuperäisenä tavoitteena oli 3 704,6 henkilötyövuotta ja se tarkistettiin lukemaan 3 648,0, mutta sitä ei edelleenkään vahvistettu sitovana. Työvoiman käyttöön liittyvän henkilötyövuositavoitteen toteutumaa suhteessa tavoitteeseen ei voida arvioida osa-aikaisten opettajien sopimusten kirjaamiskäytäntöjen muuttumisen takia. Syksystä 2018 lukien kaikki voimassa olevat ja uudet sopimukset on kirjattu uuden käytännön mukaan. Tämän jälkeen jatkotoimenpiteet tavoiteasetannassa voidaan aloittaa.

 

Vapaa-aikatoimialalla ainoat mainittavat poikkeamat ovat kirjaston verkkokäynneissä ja some-ajokortin suorittaneiden osuudessa. Kirjaston verkkokäynnit eivät tule ennusteen mukaan toteutumaan, koska laskennassa on siirrytty yhdenmukaiseen laskentatapaan OKM:n tilastoinnin kanssa. Some-ajokorttien koulutukset eivät käynnistyneet suunnitellusti henkilövaihdoksista johtuen.

 

Kaupunginjohtajan toimialalla ja kaupunkiympäristötoimialalla ei ennakoida mainittavia poikkeamia valtuustoon nähden sitovissa toiminnallisissa tavoitteissa.

 

Toimialajohtajien selvitykset keskeisistä muutostekijöistä talousarvion laatimisen jälkeen sekä selvitykset olennaisista poikkeamista vuoden 2018 talousarvioon sekä selvitykset toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta sisältyvät osavuosikatsaus – raportin kohtaan Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen. Selvityksiin sisältyy myös ennuste työvoimatavoitteiden toteutumisesta.

 

Turku-konserni

 

Sisäisten liiketapahtumien eliminointien jälkeen kaupunkikonsernin tilikauden tulos olisi noin 42 milj. euroa negatiivinen (2017 TP +15,5 milj. euroa). Kaupungin rahoitustuottoihin sisältyvien konsernin sisäisten osingonmaksujen vaikutus, noin 30 milj. euroa eliminoituu konsernitasolla, mikä heikentää konsernin tulosta. Konsernin tulosta lisääviä poisto-oikaisuja on noin 10 milj. euroa. Satunnaisia eriä ei ennusteeseen sisälly.

 

Konsernin investointeja ennustetaan toteutuvan noin 233 milj. euroa (2017 TP 230,5 milj. euroa), josta tytäryhteisöjen osuus on 138 milj. euroa. Suurimmat investoinnit ovat Turku Energialla 40,2 milj. euroa, TVT Asunnot Oy;llä 40,0 milj. euroa ja Turun kaupungilla 95,1 milj. euroa, jotka yhteensä muodostavat konsernin investoinneista noin 75 %.

 

Kaupungin konsernivelka kasvaa vuoden 2018 aikana sekä kaupungin että tytäryhteisöjen nostamien pitkäaikaisten lainojen seurauksena. Konsernin lainakannan arvioidaan vuoden lopussa olevan noin 1 524 milj. euroa. Kasvua edelliseen vuoteen on arvioitu olevan noin 140 milj. euroa lyhennykset ja sisäinen rahoitus huomioon ottaen. Kaupungin lainakanta kasvaa ennusteen mukaan 80 milj. euroa ja tytäryhteisöjen rahoituslaitoksilta suoraan ottama velka noin 60 milj. euroa. Tytäryhtiöistä mm. Turun Seudun Puhdistamo Oy nostaa 30 milj. euroa osakaskaupunkien takauksella ja Kiinteistö Oy Turun Syvälahden koulu on nostanut 20 milj. euroa kaupungin takauksella.

 

Konserniyhtiöille asetetut toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat toteutumassa pääosin asetettujen tavoitteiden ja suunnitellun mukaisesti, eikä yhtiöiden ennustamissa koko vuoden toteumissa ole merkittäviä tai epätavallisen suuria poikkeamia asetettuihin tavoitteisiin nähden. Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n, Kuntec Oy:n ja Lännen Tekstiilihuolto Oy:n liikevoitot ja tilikauden tulokset ovat kuitenkin jäämässä asetetuista tavoitteista.

 

Strategisille yhteisöille asetettujen tavoitteiden seurantatiedot esitetään kohdassa Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen/Strategiset yhteisöt.

 

Kaupunginhallituksen vuoden 2018 ensimmäisen osavuosikatsauksen johdosta tekemät päätökset ja niiden toteutumisen raportointi

 

Kaupunginhallitus käsitteli ensimmäisessä osavuosikatsauksessa lautakunnilta pyydettyjä toimenpiteitä ja selvityksiä 4.6.2018 kokouksessaan ja päätti 18.6.2018 § 239,

 

-että sivistystoimiala tekee varhaiskasvatuksen palveluohjaus- ja kustannusselvityksen yhteistyössä konsernihallinnon talouden ja rahoituksen vastuualueen kanssa ja sen ohjauksessa käsiteltäväksi kaupunginhallituksessa syyskuun loppuun mennessä

-että toimialojen tulee noudattaa yleistä säästäväisyyttä toiminnoissaan nettomenojen kasvun hillitsemiseksi.

 

Sivistystoimialan palveluohjaus- ja kustannusselvitys on tulossa kaupunginhallituksen käsittelyyn syyskuussa.

 

Tila- ja infrahankkeiden vuositason rahoituksen ylitykset

 

Kaupunkiympäristötoimitoimiala on lähettänyt toiminnan ja talouden kehittymisraportin tiedoksi kaupunginhallitukselle. Raporttiin sisältyy kaupunkiympäristötoimialan Toimitila rakennuttaminen –yksikön kohdekohtaiset perustelut kaupunginhallitukselle raportoitavien investointihankkeiden vuositason rahoituksen ylityksestä (liite 1).

 

Selvityksen mukaan Hepokullan koulun julkisivun korjaus hankkeen eteneminen on aikaistunut ja vuositason rahoituksen ylittyminen edellyttää kaupunginhallituksen hyväksymisen. Kokonaiskustannusarvio kuitenkin alittuu arviolta 0,4 milj. euroa.

 

Palkankorotuksiin varatun palkkavarausmäärärahan siirto toimielimille

 

Talousarvion 2018 yhteydessä kaupunginhallituksen talousarvioon budjetoitiin palkankorotuksia varten palkkavarausmäärärahaa 4,0 milj. euroa. Varaus ehdotetaan jaettavaksi toimielimille toisen osavuosikatsauksen yhteydessä ennustettujen henkilöstökulujen suhteessa. Liitteenä 2 on taulukko palkkavarausmäärärahan siirrosta toimielimittäin.

 

Esitykset talousarvion muutoksiksi

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 5.9.2018 § 218 esittää kaupunginhallitukselle, että sosiaali- ja terveyslautakunnan määrärahaa korotetaan 16,0 milj. euroa ja tuloarviota pienennetään 1,3 milj. euroa. Hyvinvointitoimiala on arvioinut sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarviopoikkeamien pienentämiseksi hyväksymien toimenpiteiden johdosta saatavan 4,4 milj. euron säästön toimintamenoihin. Tämän jälkeen talousarvion ylitys alkuperäiseen talousarvion nettokäyttömenoihin olisi 17,3 milj. euroa.

 

Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä esitetään kaupunginhallituksen talousarviossa palkankorotuksiin varatun palkkavarausmäärärahan siirtoa toimielimille. Sosiaali- ja terveyslautakunnan osuus on 1,6 milj. euroa. Määrärahan korotustarve siirron jälkeen olisi 14,4 milj. euroa.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualue lähettää vuoden 2018 toisen osavuosikatsauksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Kaupunginjohtaja Minna Arve 13.9.2018:

Kaupungin toisessa talousennusteessa Turun kaupungin tilikauden 2018 ennustettu alijäämä on nousemassa yli 55 milj. euroon, mikä on 21 milj. euroa yli muutetun talousarvion (TA -34,5 milj. euroa). Verorahoitusta arvioidaan kertyvän yhteensä noin 0,8 milj. euroa vähemmän kuin alkuvuodesta ennustettiin. Kaupunkitasolla nettokäyttömenoja toteutuu muutettuun talousarvioon nähden 23,4 milj. euroa enemmän. Nettokäyttömenojen kasvu on kiihtynyt. Edelliseen vuoteen verrattuna kasvu yltäisi 56,4 milj. euroon (+ 5,7 prosenttia) kun vertailuvuodesta oikaistaan vuonna 2017 toteutunut poikkeuksellisen suuri kertaluonteinen sijoitus Turku 2029 säätiöön. Verorahoituksen kasvuennuste on jäämässä noin 11 milj. euroon (1,1 prosenttiin). Vuosikate-ennuste jäisi negatiiviseksi. Tulostavoitteesta jäädään merkittävästi.

Terveyspalveluiden ja erikoissairaanhoidon palvelujen kasvanut kysyntä- ja kustannuspaineet näkyvät vuoden 2018 talousarvion toteutumisennusteessa ja heijastuvat myös paineina kaupungin taloussuunnitelmaan 2019 – 2022. Vuoden 2019 toimintasuunnitelman ja talousarvion valmistelussa tulee huomioida, että käyttötalous on raskaasti alijäämäinen.

Kuntaliitto ennustaa ensi vuoden budjetin laadinnasta tulevan haastavaa, sillä kunnallisverotuotot painuvat kuluvana vuonna negatiiviseksi poikkeuksellisten suurten veronpalautusten johdosta ja valtion toimenpiteet leikkaavat valtionosuuksia. Kuntien valtionosuudet vähenevät ensi vuodelle huomattavasti kustannustenjaon tarkistuksen seurauksena. Kuntaliiton tekemän kuntakyselyn mukaan hallituksen kuntasopeutus ei ole lähimainkaan saavuttamassa sille asetettuja kustannusten alentamistavoitteita esimerkiksi erikoissairaanhoidon keskittämisen osalta. Näiltäkin osin valtionosuusleikkaukset on kuitenkin jo ennakoivasti tehty. Kuntaliiton mukaan heikko tulopohja sekä kasvavat meno- ja investointipaineet ovat yhdistelmä, joka painaa kuntatalouden lähivuosien näkymiä huolestuttavaan suuntaan sekä heikentää ennakoitavuutta. Pientä helpotusta tuo työnantajan työttömyysvakuutusmaksun alennus.

Turku konsernin tilikauden tuloksen arvioidaan toteutuvan 42,4 milj. euroa negatiivisena ja investointitason ennustetaan kasvavan lievästi edelliseen vuoteen verrattuna. Ennusteen mukaan konsernin lainakanta kasvaisi tilikauden loppuun mennessä 140 milj. euroa, josta kaupungin lainakannan kasvun ennustettu osuus olisi 80 milj. euroa.

Kaupunginhallitus on 18.6.§ 239 ensimmäisen osavuosikatsauksen toimenpiteenä, että toimialojen tulee noudattaa yleistä säästäväisyyttä toiminnoissaan nettomenojen kasvun hillitsemiseksi. Tämä ei näy nyt tehdyssä ennusteessa. Nettokäyttömenojen ylitys on kasvanut ensimmäisestä ennusteesta. Poikkeuksena on kasvatus- ja opetuslautakunta, jolla nettokäyttömenojen ennuste on pienentynyt noin 0,6 milj. eurolla ensimmäiseen osavuosikatsaukseen verrattuna. Suurimmat talousarvioylitykset ennustetaan edelleen sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja kasvatus- ja opetuslautakunnalle. Sosiaali- ja terveyslautakunnan ylitysennuste on kasvanut 8,9 milj. eurolla. Keskeisimpänä tekijänä on sairaanhoitopiirin maksuosuuden kasvu. Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen palvelujen käyttö on kasvanut alkuvuonna edellisestä vuodesta 16,7 %. Hyvinvointitoimialan mukaan siirtoviivepäivien toiminnallista ja euromääräisiä tavoitteita ei tulla kuluvana vuonna saavuttamaan johtuen alkuvuoden influenssaepidemiasta ja sopivien jatkohoitopaikkojen riittämättömyydestä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 22.8.2018 toimenpiteet omaa toimintaa koskevien talousarviopoikkeamien vähentämiseksi. Hyvinvointitoimiala on laskenut, että lautakunnan hyväksymillä toimenpiteillä pyritään saavuttamaan 4,4 milj. euron säästö loppuvuoden aikana. Tällä säästöllä lautakunnan toimintamenojen ylitykseksi jäisi alkuperäiseen talousarvioon verrattuna 16,0 milj. euroa. Toimintatuottojen kertymää ei elokuun ennusteesta ole tarkistettu, joten budjettialitus olisi 1,3 milj. euroa. Lautakunta hyväksyi 5.9.2018 § 2018 hyvinvointitoimialan edellä mainittuun laskelmaan perustuvan talousarvion muutosehdotuksen. Sosiaali- ja terveyslautakunnan määrärahaa voitaneen korottaa ehdotuksen mukaisesti. Korotuksessa tulee kuitenkin huomioida vähennyksenä keskitetysti palkankorotuksiin varatun määrärahan siirto lautakunnalle (1,6 milj. euroa), joka kohdistuu toimialan oman toiminnan henkilöstökuluihin. Korotustarve olisi siirron jälkeen 14,4 milj. euroa. Toimintamenojen korotus kokonaisuudessaan tulee kohdistaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille maksettavan maksuosuuden ylityksen kattamiseen. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämän 4,4 milj. euron säästötavoitteen toteutuminen merkitsisi kaupungin alijäämäennusteen pienenemistä 51,1 milj. euroon. Vuosikate jäisi vähän plussalle.

Sivistystoimialan kustannusten hallinnan kannalta keskeistä on kaupungin omien päiväkotien täyttöasteen parantaminen palveluohjauksen keinoin. Kaupunginhallitus on linjannut, että kunnallisten päiväkotien täyttöasteen tavoitetason tulee olla 100 %. Varhaiskasvatuksen osalta Turku on kustannustehottomampi kuin muut suuret kaupungit. Kustannuseroa tulee kaventaa nostamalla lasten ja hoitohenkilöstön suhdeluku samalle tasolla muiden kaupunkien kanssa ja hyödyntämällä hoitopaikkojen tarkoituksenmukainen täyttö. Muutokset palveluohjauksessa tulee toteuttaa asiakaslähtöisesti huomioiden ensisijaisesti lapsiperheiden hyvä palvelu. Kaupunginhallitus päätti 18.6.2018 varhaiskasvatuksen palveluohjaus- ja kustannusselvityksen tekemisestä ja tuomisesta kaupunginhallituksen käsittelyyn syyskuun loppuun mennessä. Johtopäätökset selvityksestä on tarkoituksenmukaista käsitellä kaupunginjohtajan talousarvioesityksen yhteydessä lokakuussa.

Suomenkielisessä perusopetuksessa taloudenpito näyttää onnistuneelta eivätkä kustannukset ole kasvaneet ensimmäisellä vuosipuoliskolla vuoteen 2017 verrattuna oppilasmäärän kasvusta huolimatta. Oppilaita on ollut keväällä 2018 222 enemmän kuin keväällä 2017, ja syksyllä 2018 kasvua on arvion mukaan edelleen 256 oppilasta. Perusopetuksessa toiminnan nettokustannukset ovat kevätkaudella toteutuneet 1,8 % pienempänä verrattuna edellisen vuoden toteutuman mukaan jaksotettuun talousarvioon, ja jopa hieman alle vuoden 2017 tason, eikä talousarvion ylitysennusteeseen näyttäisi olevan välttämätöntä aihetta.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan nettokäyttömenojen ylitysennuste on 1,0 milj. euroa. Osittain tämä johtuu siitä, että talousarviota laadittaessa ei ollut lopullista tietoa vuoden 2018 palkkojen korotuksista. Osa palkkojen korotuksiin varatuista määrärahoista budjetoitiin toimielimille ja osa varausmäärärahana kaupunginhallitukselle siirrettäväksi toimielimille. Sivistystoimialan määrärahojen käyttö tammi-kesäkuussa alitti edellisen vuoden toteutuman. Sivistystoimialalle siirretään palkankorotuksiin tehdystä varausmäärärahasta 1,4 milj. euroa, minkä jälkeen lautakunnan tulisi alittaa talousarvionsa.

Kustannukset ovat kasvaneet nopeammin kuin tuotot. Kaupungin taloudellinen asema on heikentynyt nopeasti. Palvelutarpeet kasvavat kaikilla toimialoilla ja luovat osaltaan kustannuspaineita tulevaisuuteen. Kaupungin kasvua ja kehittymistä pitää edistää mittavalla investointiohjelmalla. Investointikyvyn edellytyksenä on tasapainoinen talous. Talouden tasapainottamistavoite edellyttää, että toiminnassa ja taloudessa pitäydytään kaupunginvaltuuston hyväksymän taloussuunnitelman mukaisessa tuloksessa. Kaupungin tuloskehitys uhkaa investointikykyä, ja siksi kaikkien lautakuntien on syytä kiinnittää erityistä huomiota kustannustehokkaaseen toimintaan.

Kaikkien toimialojen tulee käyttää tiukkaa tarveharkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa. Loppuvuoden palvelu- ja tavarahankinnat rajoitetaan vain päivittäisessä palvelutuotannossa ehdottomasti tarvittaviin. Toimialojen tulee suosia talkoovapaiden antamista, mikäli se on mahdollista ilman sijais- ja ylityökustannuksia.

Liite 1Kohdekohtaiset perustelut kaupunginhallitukselle raportoitavien investointihankkeiden vuositason rahoituksen ylityksestä

Liite 2Keskitetyn palkkavarausmäärärahan siirtäminen

Oheismateriaali 1Osavuosikatsaus 2 2018 raportti (sähköinen julkaisu)

Oheismateriaali 2Sosiaali- ja terveyslautakunta 5.9.2018 § 218

Oheismateriaali 3Kaupunkiympäristölautakunta 28.8.2018 § 336

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä osavuosikatsauksen 2 2018 tiedoksi ja päättää, että

Lisäksi kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Jakelu

tpvHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tpvHyvinvointitoimiala
tpvIT-palvelut
esiKaupunginvaltuusto
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto
tpvMatkailun palvelukeskus
tpvRevisiotoimisto
tpvSivistystoimiala
tpvTilapalvelukeskus
tpvTurun Työterveystalo
tpvTyöllisyyspalvelukeskus
tpvVapaa-aikatoimiala
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tpvVelkaneuvonta


Liitteet:

Kh § 348
Liite 1:Kohdekohtaiset perustelut kaupunginhallitukselle raportoitavien investointihankkeiden vuositason rahoituksen ylityksestä
Liite 2:Keskitetyn palkkavarausmäärärahan siirtäminen