Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus32403.09.20185

4796-2018 (02 02 01)

Tilintarkastajan yhteenveto tilinpäätöksen 2017 tilintarkastuksesta

Tiivistelmä: -

Kh § 324

Talous ja rahoitus -vastuualue, johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 29.8.2018:

KPMG Julkishallinnon Palvelut Oy, vastuunalaisena tilintarkastajana JHTT, KHT Jorma Nurkkala on jättänyt raportin tilinpäätöksen 2017 tilintarkastuksesta 26.4.2018. Tarkastuslautakunta on lähettänyt tilintarkastusta koskevan raportin kaupunginhallitukselle tiedoksi ja toimenpiteitä varten 15.5.2018. Toimenpiteistä on annettava selvitys tarkastuslautakunnalle 30.9.2018 mennessä.

Selvitykset annetaan ainoastaan kohtiin, joihin sisältyy tilintarkastajan suositus tai joihin tilintarkastaja edellyttää toimenpiteitä.

Talouden tasapaino

Yleisenä havaintona tilintarkastaja kehottaa kiinnittämään huomiota toimintakulujen kasvuun sekä jatkamaan huolellista ja suunnitelmallista taloudenpitoa verotalouteen ja yleiseen tilanteeseen liittyvän epävarmuuden vuoksi.

Selvitys ja toimenpiteet tilintarkastajan suosituksen johdosta:

Verotulojen maltillinen kehitys on huomioitu taloussuunnitteluluvuissa ja taloussuunnitelmakauden nettokäyttömenojen kasvu on maltillisella tasolla. Taloussuunnitelmakauden verorahoituksen ennakointia vaikeuttaa sote- ja maakuntauudistus, jonka vaikutukset kuntien verorahoitukseen ovat vielä taloussuunnittelulukuja vahvistettaessa vähäisen tiedon varassa.

Palvelujen kysynnän tuoman kustannusten kasvupaineen lisäksi verorahoituksen kehitys haastaa kaupungin taloutta tulevina vuosina. Kaupunginvaltuusto päätti taloussuunnitelmakauden 2019 – 2022 suunnittelulukujen hyväksymisestä 11.6.2018. Päätöksen mukaan vuoden 2019 nettokäyttömenojen kasvuksi sallitaan 1,6 prosenttia verrattuna vuoden 2018 talousarvioon. Vuoden 2020 nettokäyttömenojen kasvuksi sallitaan 1,5 prosenttia.

Kirjanpitoa ja tilinpäätöstä varmentava aineisto

Tilintarkastaja toistaa edellisvuosien havaintonsa siitä, että muistioihin tulee aina liittää tausta­ aineisto, josta käy ilmi muistion kirjaus- ja laskentaperuste eli päätös, lasku tai muu erittely, mikäli ne eivät yksiselitteisesti ilmene muistion selitetekstistä.

Selvitys ja toimenpiteet tilintarkastajan suosituksen johdosta:

Muistiotositteen laadinnasta on ohjeistusta tilinpäätösohjeissa sekä Taitoan Sap Sips -muistiotositteen esikirjaus ja tarkastusohjeissa, jonne on lisätty viime vuonna erityismaininta muistiotositteiden liitteiden/tausta-aineiston tarpeellisuudesta. Tilintarkastajan mukaan liitteiden osalta tilanne on parantunut vuosittain, mutta liitteitä edelleen puuttuu. Toimialoja tullaan taas muistuttamaan, että muistiotositetta ei pääsääntöisesti pitäisi hyväksyä, ellei siihen ole liitetty tausta-aineistoa, josta kirjaus- ja tai laskentaperuste käy ilmi. Lisäämisen voi tehdä myös tositteen hyväksymisen jälkeen.

Rahoitus

Tilintarkastaja kehottaa kiinnittämään huomiota jatkuvaan velkaantumisen lisääntymiseen ja etsimään vaihtoehtoja sopeuttaa talous vastaamaan kasvavia velanhoitokuluja.

Selvitys ja toimenpiteet tilintarkastajan suosituksen johdosta:

Korollista kokonaisvelkaa on kasvattanut kaupungin toimintojen yhtiöittäminen, kaupunki on myöntänyt lainaa tytäryhtiöille liiketoimintakaupan rahoittamiseen. Kun kokonaisvelasta vähennetään kaupungin antolainaus ja rahavarat, on kaupungilla saamisia ja omia rahamääräisiä sijoituksia enemmän kuin korollista velkaa.

Vuonna 2017 rahoitustuottoja kertyi 58,3 milj. euroa rahoituskuluja enemmän (44,5 milj. euroa v. 2016). Suunnitellut investoinnit tulevat lisäämään velkaantumista.  Kaupunginjohtajan vuoden 2019 – 2022 talousarvioesitykseen yhteydessä arvioidaan kaupungin talousasema. Osana kaupungin taloudellisen aseman analyysiä arvioidaan kaupungin rahoituksen riittävyys suhteessa taloussuunnitelmakauden investointeihin.

Konsernitilinpäätös

Tilintarkastaja kehottaa kiinnittämään huomiota siihen, että kaikki konserniin kuuluvat yhteisöt tulee sisällyttää konsernitilinpäätökseen.

Selvitys ja toimenpiteet tilintarkastajan suosituksen johdosta:

Tilintarkastaja on selventänyt emoyrityksen konsernirakenteen muodostumisen tulkintaa ja todennut, että kaupungin määräysvaltaluetteloon tulee sisällyttää kaikki ne yhteisöt, joissa kaupungilla tai sen määräysvallassa olevalla yhteisöillä on määräysvalta. Toisin sanoen kaikki kaupungin tytäryhtiöiden alakonsernitilinpäätöksiin sisällytettävät yhteisöt sisällytetään myös kaupunginkonsernitilinpäätökseen riippumatta siitä, kuinka monen alakonsernitason alla määräysvalta on.

Kaupungin konsernitilinpäätökseen on yhdistelty kaikki kaupungin määräysvallassa olevat yhteisöt riippumatta alakonsernitasosta. Määräysvaltaluetteloon sisällytetään jatkossa kaikki kaupungin määräysvallassa olevat tytäryhteisöt alakonsernitasosta riippumatta.

Tilintarkastaja suosittelee, että konserniyhdistelyn laadinnassa kiinnitetään huomiota järjestelmän ominaisuuksiin siten, että se täyttää kirjanpitojärjestelmän vaatimukset myös tositteiden numeroinnin ja eliminointitositteiden suhteen. Järjestelmä antaa riittävät työkalut täsmäyttää erillistilinpäätöksistä tallennetut tiedot yksittäisten yhteisöjen tietoihin. Järjestelmässä on myös nähtävillä ne tiedot, joista konsernitilinpäätös on koottu, se sisältää pääkirjan, päiväkirjan ja tarkistusraportit Sen sijaan eliminointien läpikäyntiä varten ei järjestelmässä ole tallennettuna kaikkia taustalaskelmia ja tositteita. Myöskään eliminointitositteiden tositenumerointi ei ole aukoton, jolloin järjestelmästä ei ole varmistettavissa, että kaikki kirjaukset perustuvat tositteisiin tai ettei tositteita puutu eikä niitä ole poistettu aiheettomasti.

Selvitys ja toimenpiteet tilintarkastajan suosituksen johdosta:

Tilintarkastajan suositus/havainto on aiheellinen. Uuden konsernitilinpäätösohjelman (FPM) käyttöönoton myötä ei yhteisökohtaista, konsernin sisäisillä erillä eliminoitua, vaikutusta konsernin tilinpäätöslaskelmien eriin ole voinut selvittää ns. konsernitilinpäätöksen lakanaraportilta kuten aikaisemmin. Kunnan Taitoa Oy (Taitoa) laatii konsernitilinpäätöksen kaupunkikonsernin tasolla oikein, mutta yhteisökohtaiset eliminointi-/oikaisukirjausten vaikutukset ovat edellä mainitulla lakanaraporteilla virheelliset. Tästä syystä yhteisökohtaisen vaikutuksen analysointi mm. tulos- ja rahoituseriin konsernitilinpäätöksessä on mahdotonta.

Kuntalain mukaisen kriisikunnan määrittelyn kriteerit lasketaan kuntakonsernista vuodesta 2017 alkaen. Kriisikunnan määrittelyyn johtaneiden tekijöiden tarkempi analysointi edellyttää, että konsernitilinpäätösohjelman pitää tuottaa paitsi konsernitason laskelmat oikein myös laskennan perusteena olevien konsernin määräysvaltaan kuuluvien yhdisteltävien yhteisöjen tulos- ja rahoitusvaikutukset oikein. Taitoalta toukokuussa saadun tiedon mukaan konsernitilinpäätösohjelmaan olisi tulossa uusi raportti tätä varten mahdollisesti jo syksyllä 2018.

Taitoan tulee vuoden 2018 konsernitilinpäätöksestä alkaen tehdä kaikki eliminointi- ja yhdistelykirjaukset sekä yhteisökohtaisesti että yhteisöpareittain oikein sekä kirjanpitolautakunnan ja kaupungin antamia ohjeita noudattaen järjestelmään.

Tilintarkastajan havainto tositteiden ja taustalaskelmien sekä tositenumeroinnin puutteista on aiheellinen.

Uudessa järjestelmässä tositenumeroinnissa on puutteita siten, että järjestelmää käyttäville kaupungeille on yhteisiä tositenumerosarjoja ja kuntakohtaiset tositteet saadaan erikseen suodattamalla, jolloin tositenumerosarja ei ole kuntakohtaisesti jatkuva ja aukoton. Konsernihallinnon talous- ja rahoitusyksikkö on pyytänyt Taitoalta selvitystä tositenumeroinnista. Taitoan järjestelmätoimittajalta saama selvitys ei talous- ja rahoitusyksikön mielestä ole riittävä.

Taitoan tulee edellyttää, että tilintarkastajan edellä mainitut suositukset ja havainnot otetaan huomioon ja ryhtyä korjaaviin toimenpiteisiin sekä vaatia järjestelmän toimittajaa korjaamaan kirjanpitovelvollisen tositenumerointi aukottomaksi.

Pysäköintitulojen kavallusepäily

Tilintarkastaja on antanut huomautuksen pysäköintitulojen kavallusepäilystä. Tilintarkastaja on esittänyt, että pysäköintitulojen rahastuksen sisäisessä valvonnassa on ollut puute ja että kaupunginhallituksen tulee ryhtyä toimenpiteisiin pysäköintimaksujen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan saattamiseksi asianmukaiselle tasolle. Kaupunginhallituksen tulee myöskin varmistaa, että riittävät pysäköintitulojen rahastukseen liittyvät sisäisen valvonnan parannukset ovat todellisuudessa otettu käyttöön. Edelleen tilintarkastaja toteaa, että saamiensa selvitysten perusteella heille ei ole syntynyt tarkkaa kuvaa pysäköintituloihin liittyvän sisäisen valvonnan nykytilasta, jota on ilmoitettu parannetun.

Selvitys ja toimenpiteet tilintarkastajan huomautuksen johdosta:

Tilintarkastaja on lähettänyt samasta asiasta erillisen tilintarkastuspöytäkirjan kaupunginhallitukselle 23.4.2018.

Kaupunkiympäristötoimiala antaa kaupunginhallitukselle erillisen selvityksen tehdyistä toimenpiteistä pysäköintitulojen rahastukseen liittyvän sisäisen valvonnan parantamiseksi.

Kaupunginjohtaja Minna Arve

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että edellä oleva selvitys tilintarkastajan tilinpäätöksen 2017 tilintarkastuksen yhteenvedon aiheuttamista toimenpiteistä lähetetään tarkastuslautakunnalle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKunnan Taitoa Oy
tiedKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedTarkastuslautakunta 2017-2021