Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus4805.02.20186

3911-2017 (015, 065, 032)

Kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmien hyväksyminen

Tiivistelmä: -

Kh § 48

Hankepäällikkö Stella Aaltonen ja liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymader. 26.1.2018:

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 18.12.2017 § 566 hyväksyä kaupunkipyöräasemien sijoittelun ja liikennesuunnitelmat Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan kokouksen 7.12.2017 §:n 552 liitteiden 1-6 mukaisesti tarkistettuna siten, että pyöräilyn ja liikenteen toimivuuden kannalta perustellut tarkistukset liikennesuunnitelmiin valmistellaan erikseen kaupunginhallituksen vahvistettavaksi tammikuun 2018 loppuun mennessä.

Kaupunkipyöräasemien verkostoa on tarkistettu pyöräilyn ja liikenteen toimivuuden kannalta ja asemapaikat on esitetty oheismateriaalissa 1. Kaupunkipyöräasemia on sijoiteltu keskusta-alueelle ja verkosto ulottuu Kupittaalta satamaan saakka. Sijoittelu perustuu ensisijaisesti joukkoliikennereittien, terminaalien, työpaikkojen ja pyöräilyväylien läheisyyteen sekä asemien näkyvyyteen. Asemien sijoittelu on suunniteltu monialaisessa työryhmässä, jossa on tarkasteltu parhaiten soveltuvia sijainteja asemille ottaen huomioon liikenne, ylläpito, kaupunkikuva sekä maisemalliset arvot. Asemaverkostoa voidaan kuitenkin muokata, mikäli jokin asemista osoittautuu olevan pienellä käytöllä tai haittaavan esimerkiksi liikennettä.

Kaupunkipyöräasemia perustetaan yhteensä 34. Asemista kolme sijaitsee yksityisellä maalla: 1 Päärautatieasema, 16 Ikituuri sekä 17 Arcanuminkuja. Maanomistaja ja kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja tekevät näistä suunnitelmat. Asema 9 Kaupunginteatteri suunnitellaan ja perustetaan myöhemmin Volter Kilven alueen rakentamisen yhteydessä. Kaupunkipyöräjärjestelmä saattaa laajentua noin viidellä asemalla sopimuskauden alussa mikäli mainossopimuksiin liittyvissä neuvotteluissa päästään sopimukseen. Laajentumispaikoista tehdään erillinen päätös.

Pyöräilyn ja liikenteen toimivuuden näkökulmasta tarkistetut kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmat, joita on 7 kappaletta, ovat liitteenä 1.

Tarkistetut kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmat

5 Kauppatori (liite 1, suunnitelma 1)

Kauppatorin kaupunkipyöräasema on sijoitettu keväällä 2018 käynnistyvän Kauppatorin alueen rakennustöiden ajaksi Yliopistonkadulle Brahenkadun kulmaan Brahenkadun pyörätien läheisyyteen, jossa se palvelee Kauppatorin aluetta pohjoisen ja idän suunnista. Lännen ja etelän suunnista Kauppatorin aluetta palvelevat Yliopistonkadun, Kristiinankadun ja Kaupungintalon kaupunkipyöräasemat.

Koska sijoituspaikka 5 on väliaikainen, asema erotetaan ajoradasta maalauksin ja aseman 20 pyörää otetaan telineestä jalkakäytävän suuntaan ja jalkakäytävän reunatuki luiskataan asfaltilla. Asema sijoitetaan nykyisille pysäköintipaikoille, mutta pysäköintipaikat voidaan säilyttää kaventamalla leveää katutilaa. Kaksi pysäköintipaikoista muutetaan joka tapauksessa jakelupaikoiksi jakelun ja liikenteen sujuvoittamiseksi. Aseman lopullinen sijainti tulee olemaan Yliopistonkadun kävelykadulla Kauppatorin pohjoispuolella, joten muutos pysäköintipaikkoihin on väliaikainen.

13 Vähätori (liite 1, suunnitelma 2)

Yksipuolinen asema 20:lle kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan pääkirjaston edessä olevan suihkulähteen ympärille mahdollisimman hyvin sen pyöreää muotoa mukaillen. Lopullinen muoto määräytyy teknisten toteutusmahdollisuuksien mukaan. Asema siirrettiin torille Linnankadun reunalta, jossa se olisi poistanut kolme pysäköintipaikkaa. Uusi sijainti palvelee paremmin jokirannan pyöräliikennettä.

14 Tuomiokirkko (liite 1, suunnitelma 3)

Yksipuolinen asema 20:lle kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan Tuomiokirkkotorin pohjoisreunaan rantaan menevien kulkureittien itäpuolelle. Asema sijaitsi ennen Akatemiankadulla, josta se olisi poistanut kolme pysäköintipaikkaa.  Aseman uusi sijainti Tuomiokirkkotorin pohjoisreunassa on näkyvässä paikassa, jossa se palvelee paremmin sekä Aurajoen suuntaista että poikittaista liikennettä. Hämeenkadun alkupäähän Akatemiantalon kohdalle syntyvää katvealuetta pyritään paikkaamaan lisäämällä myöhemmin asema Tuomiokirkonkadun ja Hämeenkadun yhtymäkohtaan. Tämän aseman osalta neuvottelut ovat vielä kesken.

20 Vesibussi (liite 1, suunnitelma 4)

Vesibussin kaupunkipyöräasema on sijoitettu Sotalaisenkadun itäreunalle Itäisen Rantakadun pyörätien välittömään läheisyyteen. Asema on yksipuolinen ja siihen sijoittuu 20 kaupunkipyörää. Pyörät otetaan telineestä ajoradan suuntaan. Aseman sijainti on väliaikainen, sillä keväällä 2018 käynnistyy joen rantamuurien kunnostus.

Aseman lopullinen sijainti suunnitellaan Itäiselle Rantakadulle Sotalaisenkadun päässä olevalle pysäköintialueelle rantamuurien kunnostuksen päätyttyä. Asema sijoitetaan pysäköintialueen joen puoleiselle reunalle siten, että se ei poista pysäköintipaikkoja. Asema poistaa Sotalaisenkadulta väliaikaisesti kolme pysäköintipaikkaa, mutta pysäköintipaikat palautetaan käyttöön, kun asema voidaan siirtää lopulliselle paikalleen. Aseman aiempi sijainti oli ko. pysäköintipaikalla, mutta se poisti kuusi pysäköintipaikkaa.

23 Kupittaankenttä (liite 1, suunnitelma 5)

Yksipuolinen asema 21:lle kaupunkipyörälle. Asema sijoitetaan aiemmin suunnitellun Kupittaankadun sijaan Kupittaankentän puistoalueelle Itäisen Pitkäkadun ja Kupittaankadun väliin Uudenmaankadun suuntaisesti. Puistoon rakennetaan aseman tarvitsema asfalttipintainen alusta ja tarvittavat rakennekerrokset. Asema ei poista pysäköintipaikkoja eikä heikennä kaupunkipyörien käytettävyyttä.

31 Kaupungintalo (liite 1, suunnitelma 6)

Yksipuolinen asema 24:lle kaupunkipyörälle sijoitetaan kaupungintalon edessä olevaan puistikkoon Aurakadun suuntaisesti aiemmin suunnitellun pysäköintialueen sijasta. Asema perustetaan olemassa olevalle soralle. Aseman tarkka sijainti määräytyy maastossa puurivistöjen mukaisesti. Aseman on tärkeä sijaita matkailuneuvonnan läheisyydessä ja se ei poista pysäköintipaikkoja.

33 Kurjenkaivonkenttä (liite 1, suunnitelma 7)

Asema korvaa aiemmin suunnitellun Dentalian aseman. Uusi sijainti yhdistyy myös hyvin pyöräilyverkostoon, se ei vaadi rakentamista eikä poista pysäköintipaikkoja. Yksipuolinen asema 20:lle kaupunkipyörälle. Asema koostuu kahdesta 10:n pyörän asemasta, jotka sijoitetaan kadun päähän sen molemmille reunoille. Aseman sijoitus kadun päähän ei vaikeuta auton kääntämistä, vaan kääntämiselle on tilaa ennen asemaa.

Liite 1Tarkistetut kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmat

Oheismateriaali 1Kaupunkipyöräasemien asemapaikat kartalla

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää vahvistaa päätöksensä 18.12.2017 § 566 mukaisiksi tarkistuksiksi liitteen 1 mukaiset muutokset kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmiin (7 kpl).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, kaupunkisuunnittelu


Liitteet:

Kh § 48
Liite 1:Tarkistetut kaupunkipyöräasemien liikennesuunnitelmat