Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus43723.10.20175
Kaupunginhallitus46806.11.20174

11247-2017 (041)

Kaupunginhallituksen toimielimen talousarvioehdotus vuodelle 2018 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2018-2021 sekä strateginen sopimus 2018-2021

Tiivistelmä: -

Kh § 437

Johtaja Tuomas Heikkinen 19.10.2017:

 

Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 29.5.2017 § 102 lauta- ja johtokuntien vuosien 2018–2021 taloussuunnitelman suunnitteluluvut. Kaupunginhallituksen osalta netto-ohjeluku on -95,818 milj. euroa. Luvussa ei ole huomioitu kiinteistö- ja ympäristötoimialalta kaupunginhallituksen toimielimeen siirrettävää Tilapalvelukeskusta, jonka nettovaikutus on 46,459 milj. euroa. Tilapalvelukeskuksen siirron vaikutuksella oikaistu suunnitteluluku on -49,358 milj. euroa.

 

Kaupunginhallituksen toimielimen talousarvio- ja -suunnitelmaehdotus sisältää toiminta- ja investointimäärärahaehdotukset kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien osalta.

 

Kaupunginvaltuuston toimintamäärärahaehdotus -1.204.399 euroa sisältää kaupunginvaltuuston kokouskulut sekä valtuustosalin kulut. Ehdotus ylittää annetun suunnitteluluvun -1.128.000 euroa 76.399 eurolla, johtuen kokouspalkkioiden korotuksesta 7 prosentilla.

 

Kaupunginhallituksen osalta ehdotus sisältää:

 

1. kaupunginhallitukselle vuoden 2018 talousarvion (liite 2) ja taloussuunnitelman vuosille 2018–2021. Vuosien 2018–2021 tärkeimmät toiminnalliset tavoitteet

2. kaupunginhallituksen investoinnit vuosille 2018–2021

3. kaupunginhallituksen alaisten yksiköiden työvoiman käyttösuunnitelmat vuosille 2018–2021 (liite 1)

 

Kaupunginhallituksen toimintamäärärahaehdotuksen toimintakate (nettomeno) on -54.760.907 euroa joka ylittää kaupunginvaltuuston suunnitteluluvun 5,40 miljoonalla eurolla. Ehdotuksessa on jo huomioitu kaupunginjohtajan talousarvioesityksen sisältämät muutokset.

 

Kaupunginhallituksen talousarvioehdotus on liitteen 2 mukainen ja suunnitelmavuodet seuraavat:

 

 

TOT 2016

TA 2017 yhteensä

TA 2018

TS 2019

TS 2020

TS 2021

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

 

 

Toimintatulot

55 085

55 079

191 334

191 526

193 441

196 149

Valmistus omaan käyttöön

571

 

 

 

 

 

Toimintamenot

143 019

166 808

246 095

248 026

250 970

253 249

Toimintakate

-87 363

-111 729

-54 761

-56 500

-57 529

-57 100

Muutos- %

 

27,9 %

-51,0 %

3,2 %

1,8 %

-0,7 %

 

Kaupunginhallituksen talousarvioehdotuksen käyttötalousosan määrärahat ylittävät kaupunginvaltuuston 29.5.2017 § 102 päättämän suunnitteluluvun 5,40 miljoonalla eurolla. Ylityksestä 1,9 miljoonaa johtuu muutoksesta IT-investointien budjetointi- ja kirjaustavassa. Osa IT-investoinneista kirjataan vuodesta 2018 alkaen käyttötalouspuolen investoinneiksi, eli IT-investointien osalta investointipuolen määrärahan käyttö pienenee saman verran. Muu osa ylityksestä aiheutuu sellaisista määrärahoista, joihin ei suunnitteluluvun jakovaiheessa ole varauduttu, koska kyseisiä menoja ei ole ollut tiedossa raamia laadittaessa. Tällaisia kuluja ovat mm. vakuutusmaksujen kasvu, varautuminen 6Aika-hankkeiden jatkumiseen sekä aiempaa suuremmat tilavuokrat (työllisyyspalvelukeskus ja keskitetty asiakaspalvelu). Lisäksi määrärahaa varataan kärkihankkeiden toimeenpanoa varten, (joista uutena Smart and Wise Turku) sekä positiiviseen rakennemuutokseen liittyvien muutosten edistämiseen, esimerkiksi tekniikan alan osaamisen ja koulutuksen kehittämishankkeisiin.

 

Tärkeimpiä Kj-toimialan toiminnallisia tavoitteita vuosille 2018–2021 ovat

 

Kaupungin kärkihankkeet, joilla haetaan kaupungin menestyksen kannalta välttämättömiä strategiaan perustuvia muutoksia ja joille halutaan erityistä näkyvyyttä:

 

1.Keskustan kehittäminen, jonka tavoitteena on kaupunkikeskustan elinvoiman ja ympärivuotisen vetovoiman vahvistaminen.

2.Turun kampus ja tiedepuisto. Kärkihankekokonaisuudella tavoitellaan kunnianhimoista alueen älykaupungin toiminnallista konseptia, maankäytön, asumisen, rakentamisen ja liikenteen suunnitelmaa sekä palveluiden ja elinkeinotoiminnan yhdistämistä fyysisen ympäristön toteutukseen.

3.Smart and wise Turku. Uusi kärkihanke yhdistää samaan hankekokonaisuuteen kaksi voimassa olevaa kärkihanketta. Kärkihankeen painopisteitä ovat

Palvelujen ohjaus ja digitaaliset palvelut

Hiilineutraalius ja resurssiviisaus

Turvallisuus - kaupunkiympäristön turvallisuuden ja kaupunkilaisten arjen sujuvuuden parantaminen

Kaupunkisuunnittelu - kaupunki- ja palveluverkkosuunnittelun laadun parantaminen

Liikenne ja liikkuminen - älykkään asiakastarpeisiin perustuvan eri liikennemuodot yhdistävän kustannustehokkaan ja ympäristöystävällisen liikennejärjestelmän suunnittelu ja toteuttaminen sekä päätöksenteon edellyttämän tietopohjan luominen.

 

Keskeisiä kj-toimialan tavoitteita ja hankkeita strategian teemoittain ovat:

 

Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen

Terveiden elämäntapojen edistäminen. Kaupungin toimialojen yhteinen tavoite

Yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden vähentäminen. Kaupungin toimialojen yhteinen tavoite.

 

Yrittävä ja osaava kaupunki

Nuorisotyöttömyyden vähentäminen ja pitkäaikaistyöttömien aktivointi. Kaupungin toimialojen yhteinen tavoite.

Pohjoinen kasvuvyöhyke: valtion ja alueellisten toimijoiden välinen aiesopimus 2016-2018, tavoitteena linkittää eri keskuksia laajemmaksi työmarkkina- ja talousalueeksi

Tunnin juna

Työllisyyden hoidon toimintamallin kehittäminen

Turku Logistics Hub: Turun seudun merkityksen kasvattaminen logistisena keskuksena

Turun kiertotalouden kehittämishanke

Maahanmuuttajat elinkeinoelämän voimavaraksi

Kasvusopimus: innovaatioympäristön ja tiedepuistoalueen rakentaminen osaamisen hyödyntämiseksi ja kaupallistamiseksi

Sinisen ja vihreän teollisuuden symbioosit.

 

Vaikuttava ja uudistuva kaupunki

Asiakaspalvelun uudistaminen: Asiakaspalvelun saavutettavuuden ja saatavuuden parantaminen, puhelinasioinnin palvelujen kehittäminen, kustannustehokkuuden lisääminen työnjakoa kehittämällä.

Palvelujen ja prosessien digitalisointi

Parempi johtaminen

Datan ja rajapintojen avaaminen

Uusien työ- ja tilankäyttökonseptien kehittäminen

Kestävän kehityksen budjetointi: energia- ja resurssiviisauden ulottaminen kaikkeen toimintaan kaupungissa.

 

Rakentuva kaupunki ja ympäristö

MAL-sopimus 2016 – 2019: kaupunkiseudun kuntien sekä kuntien ja valtion yhteistyön lisääminen yhteiskuntarakenteen ohjauksessa sekä maankäytön asumisen ja liikenteen yhteensovittamisessa.

Turun ja Sitran kestävän kasvun kumppanuus

Civitas Eccentric –hanke: edistetään kestävää ja energiatehokasta urbaania liikkumista

Linnakaupunki

Kupittaa-Itäharju

Aurajoen rannat

Runkobussilinjasto

LogiCity: edistetään kaupungin kasvua luomalla uusia teollisuus- ja logistiikan työpaikka-alueita lentokentän yhteyteen.

Blue Industry Park: Pernon meri- ja metalliteollisuuteen keskittyvä tuotannollinen kohde

Halistenväylä; Koroistenkari ja Koroinen.

 

Kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien talousarvioehdotus on suunnitteluluvun mukainen. Omarahoitusosuudet sisältää seuraavat kustannuspaikat:

 

Toimintakate 2018

Kaupunginhallitus, omarahoitusosuudet

-18 951 993

KH/Kaupungin omarah.osuus alpen menoista

-13 328 791

KH/Maaseutuelinkeinoasiat

-22 000

KH/UBC

-220 000

KH/Eläkkeet

-5 381 202

 

Kaupunginhallituksen bruttoinvestointeja on yhteensä 9.511.000 euroa vuoden 2018 suunnitteluluvun ollessa 4.979.000 euroa. Investoinneista 0,45 miljoonaa euroa liittyy talouden ja henkilöstöhallinnon ohjauksen kehittämiseen, 1,66 miljoonaa euroa toiminnanohjauksen kehittämiseen toimialoilla, 1,71 miljoonaa euroa digitaaliseen palvelukehitykseen ja 1,77 miljoonaa euroa IT-palvelukehitykseen. Keskitetyn asiakaspalvelupisteen avaamiseen varataan 0,37 miljoonaa euroa ja Suomen Joutsenen kunnostamiseen 0,15 miljoonaa euroa. Muut investoinnit liittyvät osakkeiden osuuksien hankintaan, joista 1,5 miljoonaa varataan Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n vaihtovelkakirjalainan vaihtoon osakkeiksi ja 0,2 miljoonaa euroa muiden osakkeiden ja osuuksien hankintaan.

 

Suunnitelmavuosien nettoinvestoinnit ovat vuoden 2019 osalta 3.292.000, vuoden 2020 osalta 2.689.000 euroa ja vuoden 2021 osalta 2.689.000 euroa.

 

 

TOT 2016

TA 2017 yhteensä

TA 2018

TS 2019

TS 2020

TS 2021

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

 

 

Investointimenot

12 542

39 754

9 511

3 292

2 689

2 689

Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet

20

 

 

 

 

 

Pysyvien vastaavien luovutustulot

 

128 000

 

 

 

 

NETTO

-12 522

88 246

-9 511

-3 292

-2 689

-2 689

Muutos-%

 

-804,7 %

-110,8 %

-65,4 %

-18,3 %

0,0 %

 

Kaupunginhallituksen alaisten yksiköiden työvoiman tarve on vuonna 2018 ennakoitu 570,5 henkilötyövuodeksi siten että konsernihallinnon osuus on 216 henkilötyövuotta ja kaupunginhallituksen alaisten palvelukeskusten osuus 354,5 henkilötyövuotta. Vuonna 2017 henkilötyövuosien määrän ennakoidaan olevan 538 henkilötyövuotta (josta konsernihallinto 201 htv ja palvelukeskukset 337 htv).

 

Kaupunginhallitukseen nähden sitovina esitetään

toimintamenot ja toimintatulot koskien sellaisia tulosalueita, joita ei esitetä nettositovina

 

Kaupunginhallitukseen nähden nettositovina esitetään

Velkaneuvontatoimisto

Matkailun palvelukeskus

Ruokapalvelut

UBC

 

Nettositovuus tarkoittaa, että toimintakate (toimintatuottojen ja –kulujen erotus) on sitova kaupunginhallitukseen nähden.

 

Kaupunginvaltuuston nähden esitetään sitovuustasoksi kaupunginhallitus toimielimenä.

 

Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi talousarvion täytäntöönpanon yhteydessä esitys mahdollisista kaupunginhallituksen päätettävistä määrähaoista ja kaupunginjohtajan vieraanvaraisuuteen varattujen määrärahojen käytöstä.

Liite 1Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma

Liite 2Talousarvioehdotus tulosalueittain

Liite 3Omarahoitusosuudet

Liite 4Kaupunginhallituksen strateginen sopimus 2018

Liite 5Aluepelastuslaitoksen strateginen sopimus 2018

Liite 6Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2018

Oheismateriaali 1Kh talousarvioehdotus 2018

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että ehdotus vuoden 2018 talousarvioksi kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksien osalta hyväksytään ja sisällytetään osaksi kaupunginjohtajan esitystä koko kaupungin talousarvioksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle Katteluksen Yrttiahon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kh § 468

Pöydältä 23.10.2017 § 437

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Kh § 437
Liite 1:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma
Liite 2:Talousarvioehdotus tulosalueittain
Liite 3:Omarahoitusosuudet
Liite 4:Kaupunginhallituksen strateginen sopimus 2018
Liite 5:Aluepelastuslaitoksen strateginen sopimus 2018
Liite 6:Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2018

Kh § 468
Liite 1:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma
Liite 2:Talousarvioehdotus tulosalueittain
Liite 3:Omarahoitusosuudet
Liite 4:Kaupunginhallituksen strateginen sopimus 2018
Liite 5:Aluepelastuslaitoksen strateginen sopimus 2018
Liite 6:Keskusvaalilautakunnan talousarviokortti 2018