Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16309.08.20174
Kaupunginhallitus34921.08.20173

6279-2017 (001)

Lausunto KTO - kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuodelle 2018

Tiivistelmä: -

Sosterla § 163

Vammaispalvelusuunnittelija Anita Lehtonen, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski ja palvelualuejohtaja Sari Ahonen:

KTO - kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä (jäljempänä KTO) on lausuntopyynnössä 18.5.2017 varannut omistajakunnilleen tilaisuuden esitysten tekemiseen kuntayhtymän toiminnan suunnittelemiseksi vuodelle 2018. Toiminnan linjauksia on pyydetty vain vuodeksi, koska kuntayhtymä arvioi siirtyvänsä osaksi maakunnallista liikelaitosta 1.1.2019, jonka jälkeen maakunnallinen toimintastrategia tulee ohjaamaan KTO:n toimintaa.

Liite 1KTO:n lausuntopyyntö

Kuntayhtymän palvelurakenne on vakiintunut asumispalvelujen määrän osalta. Kuntoutus- ja tukikeskus toimii uusissa tiloissa ja keskittyy toiminnan kehittämiseen ja uusien tuotteiden luomiseen toimintaympäristöstä tulevien tarpeiden pohjalta. Tuleva lainsäädäntö (uusi vammaispalvelulaki, itsemääräämisoikeuslainsäädäntö, kuntoutuslaki sekä SOTE ja valinnanvapauslaki) tulee luomaan raameja toiminnalle nopeassa tahdissa, mutta toistaiskeksi näistä ei ole tietoa.

KTO tuo vahvuutenaan esille moniammatillinen työ ja palveluketju tuki- ja osaamiskeskuksen ympärivuorokautisen kuntoutuksen ja KTO:n asumispalvelujen välillä. Kuntayhtymä pitää tärkeänä, että tämä kokonaisuus säilytetään tulevassa SOTE -ratkaisussa. KTO:n tavoite on olla nopeasti toimintaympäristön muutoksiin reagoiva organisaatio.

Kuntayhtymän tavoitteena on, että palvelun hinnoittelu vastaa asiakkaan yksilöllisiä asumis- ja kuntoutustarpeita. Kuntayhtymän mukaan talouden tasapaino edellyttää jäsenkunnilta ennakointia ja sitoutumista palvelujen ostoon. Lausuntopyynnössä ei mainita hinnankorotuksia tai muutoksia palvelujen rakenteessa.

Turun vastaus:

Turku ostaa KTO:sta palvelua kehitysvammaisille turkulaisille. Yksittäisiä asiakkaita on tullut palveluihin lastensuojelun tai terveydenhuollon kautta. Turku hankki KTO:lta kehitysvammapalveluja yhteensä 13,5 miljoonalla eurolla vuonna 2016 (14,4 milj. vuonna 2015, 15,2 milj. 2014). Laitoshoidon osuus kustannuksista on edelleen laskenut (43 % 2016, 56 % 2015 ja 61 % 2014). Asumispalvelujen osuus on vuodessa noussut 11 %, 15 % verrattuna vuoteen 2014.

Valtioneuvosto linjasi vuonna 2012 periaatepäätöksensä jatkeeksi, että kehitysvammahuollon laitospalvelut käytännössä lakkautetaan vuoteen 2020 mennessä (STM 2012). Laitoshoidon purkaminen tulisi tapahtua hallitusti ja suunnitelmallisesti. Kaupungin ja kuntayhtymän yhteinen tavoite on edelleen laitosasumisen purkaminen kustannusneutraalisti ja tähän mennessä siinä on pääosin onnistuttu. Laitosasumisen purkaminen on turkulaisten asiakkaiden osalta pääosin toteutunut tämän vuoden loppuun mennessä. Uusia asumisyksiköitä ei tämän vuoden jälkeen ole odotettavissa Turun seudulle lähivuosina.

Turku kilpailutti asumispalvelunsa syksyllä 2014 ja uudet sopimukset astuivat voimaan 1.4.2015 alkaen. Kilpailutuksen myötä saatiin uusia vaihtoehtoja paljon hoitoa tarvitseville asiakkaille, mikä on vauhdittanut laitoshoidon purkua niin, että 30.6.2017 pitkäaikaisessa laitoshoidossa oli enää 21 kehitysvammaista turkulaista. Vaikka turkulaisia asukkaita on riittänyt myös KTO:n uusiin asumisyksiköihin, huomattava osa laitoshoidosta muuttaneista turkulaisista on muuttanut yksityisten palveluntuottajien ylläpitämiin asumisyksiköihin. Näin ollen KTO:n omiin asumispalveluihin ei ole siirtynyt turkulaisia samassa suhteessa kuin laitoshoidosta pois (taulukko 1). Kehitys näkyy myös KTO:lta ostettujen palvelujen kokonaiskustannusten laskuna (taulukko 2).

Taulukko 1: KTO:n laitoshoidossa, asumispalveluissa sekä työ ja päivätoiminnassa olevat turkulaiset 28.6.2017, 28.6.2016, 28.6.2015 ja 28.6.2014.

KTO:n turkulaiset asiakkaat28.6.201728.6.201628.6.201528.6.2014
-       laitoshoidossa17376492
-       asumispalveluissa10310810397
-       työ- ja päivätoiminnassa59575149

Taulukko 2:  KTO:sta ostettujen kehitysvammapalvelujen kustannukset vuosina 2014–2016.

Turun kehitysvammapalvelujen osuus KTO:n kustannuksista, josta

V. 2016

13,5 M€

V. 2015

14,3 M€

V. 2014

15,2 M€

-       laitoshoito 5.813.513 8.012.191 9.325.847
-       asumispalvelut 6.575.646 5.410.552 5.089.845
-       työ- ja päivätoiminta 833.704 592.148 540.857

Laitoshoidosta asumispalveluihin on siirtynyt yhä vahvempaa tukea ja hoivaa tarvitsevia henkilöitä, mikä nostaa asumispalvelujen asiakaskohtaisia kustannuksia. Myös laitoshoidon asiakaskohtaiset kustannukset nousevat. Kun laitosasumista ei enää ole, laitoshoitoon jää kuntoutus- ja erityishoidon tarpeessa olevia asiakkaita. Myös avopalveluissa olevien asiakkaiden kriisihoidon tarve kasvaa.

Viime vuonna KTO on avannut kaksi uutta asumisyksikköä ja kolmas valmistui kesäkuussa 2017. Turku on ollut mukana näiden asumisyksiköiden suunnittelussa ja asukasvalinnassa. Yhteistyö on tärkeää myös jatkossa uudenlaisien, tehokkaiden ja toisaalta yksilöllisten asumispalveluratkaisujen löytämiseksi. 

Laitoshoidon väheneminen aiheuttaa tarvetta sopeuttaa kuntayhtymän toimintaa vastaamaan kehitystä. Kehitysvammaisilla turkulaisilla tulee kuitenkin olemaan tutkimuksen ja kuntoutuksen tarvetta myös laitoshoidon purkamisen jälkeen, mihin kuntayhtymän uusi yksikkö antaa mahdollisuuksia. Kehitettävänä kohtana on tukipalvelujen joustavuus ja kohdentaminen avohuollon yksiköihin niin, että laitoksessa tapahtuvan kriisihoidon ja kuntoutuksen tarve vähenee. Avopalvelujen lisääntyessä KTO:n asema konsultoivana asiantuntijatahona korostuu entisestään. Esimerkiksi asumisyksiköihin jalkauttavasta konsultaatiosta voi olla kysyntää. Konsultaatiopalveluiden vertailua auttaisi selkeä palvelukuvaus ja hinnoittelu. Konsultaatiopalvelujen tarjoamisessa ulkopuolisille tahoille tulisi olla selkeät pelisäännöt, ajatellen muun muassa palveluntuottajien keskinäistä asemaa. Muuttuvassa toimintaympäristössä tulisi kiinnittää huomiota myös hinnoittelun ja laadun kilpailukykyyn.

Turku ja KTO jatkavat yhteistyötä kustannusten seurannan ja toiminnan kehittämisen osalta. Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että kustannustaso ei saa nousta vuonna 2018 vuoteen 2017 verrattuna. Toiminnan ennakoitavuuden parantamiseksi on syytä jatkaa kaupungin ja KTO:n välisiä asiakaskohtaisia neuvotteluja. Yksittäisten asiakkaiden hintaluokkien tarkastukset on hyvä keskittää vuosittain tai puolivuosittain tapahtuviksi. Hintaluokkien tarkistusten tulee aina perustua huomattaviin muutoksiin asiakkaan hoidon tai tuen tarpeessa.

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle KTO kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän taloussuunnitelmaan vuodelle 2018.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle KTO – kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmasta vuodelle 2018.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 349

Oheismateriaali 1KTO:n lausuntopyyntö

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausuntonaan KTO -kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuodelle 2018.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKTO - Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus - Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä
tiedHyvinvointitoimiala


Liitteet:

Sosterla § 163
Liite 1:KTO:n lausuntopyyntö

Kh § 349
Liite 1:KTO:n lausuntopyyntö