Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus32914.08.20177

7097-2017 (231, 670)

Turun kaupungin lausunto ympäristöministeriölle - Valtakunnallinen jätesuunnitelma vuoteen 2023

Tiivistelmä:

Suunnitelma on EU:n jätedirektiivin edellyttämä strateginen suunnitelma jätehuollon ja jätteiden synnyn ehkäisyn valtakunnallisista tavoitteista ja toimenpiteistä. Suunnitelma sisältää sekä jätehuoltosuunnitelman että suunnitelman jätteiden synnyn ehkäisystä ja kattaa maantieteellisesti koko Suomen alueen lukuun ottamatta Ahvenanmaata

Kh § 329

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki 9.8.2017:

Lausuntopyyntö

Ympäristöministeriö on pyytänyt Turun kaupungin lausuntoa vuoteen 2023 ulottuvasta valtakunnallisesta jätesuunnitelmasta ’Kierrätyksestä kiertotalouteen’. Suunnitelma on EU:n jätedirektiivin (2008/98/EY) edellyttämä strateginen suunnitelma jätehuollon ja jätteiden synnyn ehkäisyn valtakunnallisista tavoitteista ja toimenpiteistä. Suunnitelma sisältää sekä jätehuoltosuunnitelman että suunnitelman jätteiden synnyn ehkäisystä ja kattaa maantieteellisesti koko Suomen alueen lukuun ottamatta Ahvenanmaata.

Ympäristöministeriö on vastannut jätesuunnittelusta ja Suomen ympäristökeskus on hoitanut suunnitelman käytännön työstämistä. Ohjausryhmänä on toiminut jätealan strateginen yhteistyöryhmä. Lisäksi jätesuunnitteluun on osallistunut laaja asiantuntija- sekä sidosryhmäjoukko.

Lausunto pyydetään antamaan 20.8.2017 mennessä vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.

Taustaa

Valtakunnallinen jätesuunnitelma on kuuden vuoden välein tehtävä suunnitelma Suomen jätehuollon ja jätteen synnyn ehkäisyn tavoitteista ja toimenpiteistä. Valtakunnalliseen jätesuunnitelmaan vuoteen 2023 on valittu neljä painopistealuetta: rakentamisen jätteet, biohajoavat jätteet, sähkö- ja elektroniikkalaiteromu sekä yhdyskuntajätteet. Näissä jätevirroissa on erityisiä haasteita jätteen synnyn ehkäisyssä tai kierrätyksen edistämisessä. Pakkausjätteitä ja roskaantumista on tarkasteltu osana yhdyskuntajätteitä.

Kierrätyksestä kiertotalouteen – valtakunnallinen jätesuunnitelma vuoteen 2023 sisältää tavoitetilan vuoteen 2030, jätteenkäsittelykapasiteettitarpeen ja kapasiteetin sijoittumisperusteet, tavoitteet ja toimenpiteet jätemäärien vähentämiseksi sekä jätehuollon kehittämiseksi, toimenpiteille vastuutahot ja keskeiset vaikutukset sekä suunnitelman seurannan järjestämiseksi.

Kun valtioneuvosto hyväksyy lausuntopalautteen huomioimisen jälkeen valtakunnallisen jätesuunnitelman vuoteen 2023, se korvaa aiemman valtakunnallisen jätesuunnitelman (Kohti kierrätysyhteiskuntaa, valtakunnallinen jätesuunnitelma vuoteen 2016, Suomen ympäristö 32/2008). Tämän jälkeen suunnitelma on valtionhallintoa sitova, muille toimijoille se toimii suosituksena.

Valtakunnallisen jätesuunnitelman taustaraportti on julkaistu aiemmin (Suomen ympäristö 3/2017). Lisäksi jätesuunnitelman ympäristövaikutusten arvioinnista julkaistaan myöhemmin oma julkaisunsa.

Lausuntoehdotus

Suomen jätehuollon ja jätteen synnyn ehkäisyn tavoitetila vuonna 2030

Suunnitelmassa esitetyt tavoitteet ovat kannatettavia ja vaikuttavat mahdollisilta myös toteuttaa suunnitelman kaudella. Tavoitteiden toteuttamisen myötä jätteen ja jätehuollon termien ja terminologian uudelleen määrittely saattaa olla tarpeellista materiaalien kierrätyksen ja kiertotalouden näkökulmasta.

Jätehuollon kapasiteettitarve ja sijoittumisperusteet

Kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvat toistaiseksi asumisessa sekä muissa jätelain 32 §:ssä luetelluissa toiminnoissa syntyvä sekajäte, josta on syntypaikkalajiteltu pakkausmateriaalit, kierrätettävät jätteet sekä vaaralliset jätteet. Kunnan vastuulle kuuluvat lisäksi em. toiminnoissa syntyvät biojätteet.

Lounais-Suomen alueelta kunnan vastuulle kuuluvaa sekajätettä kuljetetaan tällä hetkellä energiahyödyntämiseen sekä kotimaan että ulkomaiden jätevoimaloihin. Nykyiset kuljetusmatkat eivät toteuta paikallisen jätehuoltopolitiikan tavoitteita eivätkä valtakunnallisen jätehuoltosuunnitelman ehdotettuja tavoitteita. Kotimaisen polttokapasiteetin lisääminen tai nykyisen kapasiteetin käytön rajoittaminen materiaalihyödyntämiseen kelpaamattomalle yhdyskuntajätteelle näyttäisi suunnitelman perusteella tarpeelliselta.

Biojätteen käsittelykapasiteettia on suunnitelman mukaan nostettava 180 000–220 000 tonniin. Suunnitelman tekstiin olisi hyvä tarkentaa aikamääre, jota käsittelykapasiteetti koskee (tonnia/vuodessa vai tonnia/suunnitelmakauden aikana).

Biojätteen käsittelykapasiteetin lisääminen nykyisestä on tarpeellista materiaalihyötykäytön tavoitteiden saavuttamiseksi ja ravinteiden kierron edistämiseksi.

Suunnitelmassa esitetyt jätteenkäsittelylaitosten sijoittumisperusteet ovat perusteltuja ja kannatettavia.

Tavoitetilaan tähtäävät yleiset toimenpiteet

Lounais-Suomeen on laadittu jätehuoltopoliittinen ohjelma vuosille 2017–2022. Ohjelma koskee kunnan vastuulle kuuluvaa jätehuoltoa ja sen järjestämistä Lounais-Suomessa. Valtakunnallisessa suunnitelmassa vuoteen 2030 esitetyt tavoitteet ovat linjassa Lounais-Suomen jätehuoltopoliittisen ohjelman kanssa.

Lounais-Suomen jätehuoltopoliittisessa ohjelmassa on päätetty edistää järjestelmällisesti kaikissa toiminnoissa ja hankinnoissa jätteen synnyn ehkäisyä esim. kuntakohtaisten ympäristöohjelmien tai hankintojen ympäristö- ja materiaalitehokkuuskriteerien avulla ja tuotehävikkiä seuraamalla.

Suunnitelmallisella neuvonnalla tuetaan asukkaiden ja julkisten toimijoiden kestävää toimintaa.

Jätteiden hyödyntämispalveluiden hankinnassa huomioidaan etusijajärjestyksen vaatimukset.

Biohajoavat jätteet, tavoitteet ja toimenpiteet

Lounais-Suomen jätehuoltopoliittisessa ohjelmassa on päätetty etsiä eri jätelajien hyödyntämiseen kiertotaloutta edistäviä mahdollisuuksia yhteistyössä muiden jätehuollon toimijoiden kanssa. Valtakunnallinen suunnitelma tukee tätä tavoitetta.

Viemäriverkoston ulkopuolisten kiinteistöjen jätevesikäsittelyn lietteet pyritään keräämään säännöllisesti asianmukaiseen käsittelyyn. Lietteiden vastaanotto pyritään järjestämään toimialueella niin, että lietteen kuljetusmatkat ovat kaikkialla kohtuulliset, paikallinen olosuhde huomioiden.

Asumistoiminnan sako- ja umpikaivolietteiden asianmukaista omatoimista hyödyntämistä maataloudessa edistetään.

Kannustetaan biojätteen kompostointiin ja jätejakeiden lajitteluun.

Rakennusjätteet, tavoitteet ja toimenpiteet

Lounais-Suomen jätehuolto Oy:n lajitteluasemilla ja jätekeskuksissa ylläpidetään monipuolisia palveluita mm. rakennusjätteen vastaanottamiseksi. Jäteasemat palvelevat myös yrityksiä jätelain 33 §:n ns. toissijaisen vastuun puitteissa.

Kunnilla ja kaupungeilla on mahdollisuus huomioida Valtakunnallisen jätehuoltosuunnitelman ja paikallisen jätehuoltopolitiikan tavoitteet mm. kilpailutuksissa materiaalitehokkuus- ja ympäristökriteerien avulla.

Yhdyskuntajätteet, tavoitteet ja toimenpiteet

Lounais-Suomessa kunnan jätehuoltovastuulle kuuluville yhdyskuntajätteille pyritään saamaan kestävä paikallinen hyödyntämisratkaisu.

Eri jätelajien hyödyntämiseen etsitään kiertotaloutta edistäviä mahdollisuuksia yhteistyössä muiden jätehuollon toimijoiden kanssa. Täydennetään ja tuetaan tarvittaessa tuottajavastuulle kuuluvien jätteiden keräämistä ja kierrätystä yhteistyössä tuottajayhteisöjen kanssa.

Sähkö ja elektroniikkalaiteromu, tavoitteet ja toimenpiteet

Kunnilla ja kaupungeilla on mahdollisuus huomioida Valtakunnallisen jätehuoltosuunnitelman ja paikallisen jätehuoltopolitiikan tavoitteet mm. kilpailutuksissa materiaalitehokkuus- ja ympäristökriteerien avulla.

Valtakunnallisessa jätehuoltosuunnitelmassa on nostettu esiin laitteiden korjattavuus ja uudelleenkäyttö, mikä on tärkeää. Suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi voisi myös tarkastella mahdollisuutta vähentää ulkomailta tuotujen korjauskelvottomien ja huonolaatuisten laitteiden päätymistä kuluttajille korkeampien tullimaksujen tai verojen kautta. Jos maahan tuotavalle laitteelle on Suomessa huoltopalvelua tarjolla, voisi maahantuontiin liittyvät maksut tai verot olla alempia, sillä huolto- ja korjauspalveluilla on myös työllistävä vaikutus.

Vaikutukset ja seuranta

Arvioidut vaikutukset ovat positiivisia ja yhteiskuntaa hyödyttäviä. Vaikutukset ovat kirjattu selkeästi ja niitä mittaavat indikaattorit todennäköisesti tulevat kuvaamaan tavoitteiden toteutumista hyvin.

Oheismateriaali 1Valtakunnallinen jätesuunnitelma vuoteen 2023 - luonnos lausuntokierrosta varten

Oheismateriaali 2Jätesuunnitelman vaikutusarviointiluonnos lausuntokierrokselle

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa ympäristöministeriölle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin Sundqvistin Lindforsin kannattamana tekemällä seuraavalla lisäyksellä kohtaan Yhdyskuntajätteet, tavoitteet ja toimenpiteet yksimielisesti:

Suunnitelmassa on nostettu esiin pakkausten tuottajavastuujärjestelmän toimivuuden seuranta, mikä on kannatettava asia. Jätelain ja pakkausasetuksen muutoksen myötä pakkausten keräysvastuu siirtyi 1.1.2016 kunnilta pakkausten tuottajille. Asetuksen tavoitteena oli helpottaa kuluttajien mahdollisuuksia toimittaa pakkausjäte maksuttomaan keräykseen sekä lisätä pakkausjätteen kierrätystä. Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n toimialueella muutos kuitenkin heikensi olemassa ollutta kierrätyspisteverkostoa ja tämän myötä asukkaiden kierrätysmahdollisuuksia. Ennen lakimuutosta Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n toimialueella oli yhteensä 524 keräyspistettä. Uudistuksen jälkeen Rinki-ekopisteitä on 162. Lounais-Suomen Jätehuolto Oy täydentää verkostoa 142 pisteellä sellaisilla alueilla, missä Rinki-ekopisteet tai taloyhtiöiden omat keräykset eivät palvele asukkaita. Alueellisen jätehuoltoyhtiön täydentävästä keräyksestä huolimatta nykyinen kierrätyspisteverkosto koetaan asukaspalautteen perusteella riittämättömäksi.

Jakelu

lausYmpäristöministeriö