Turun kaupunki toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt lausuntoa varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 5 ja 8 §:n muuttamisesta. Turun kaupunki nostaa lausunnossaan keskeisiksi näkökulmiksi kolme näkökulmaa: varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nousu, kannustinloukkujen lieventäminen ja vaikutukset kunnan talouteen.

Varhaiskasvatukseen osallistumisasteen nousu

Varhaiskasvatuslain mukaan jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen. Tämä oikeus on saattanut jäädä käyttämättä, mikäli vanhempien taloudellinen tilanne ei ole mahdollistanut osallistumista varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatus nähdään lapsen oikeutena, johon jokaisella lapsella tulisi olla yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua. On todettu, että varhaiskasvatus edistää lapsen myönteistä kehitystä ja oppimista ja vähentää selkeästi mm. koulupudokkuutta ja opintojen keskeyttämistä myöhemmässä elämänvaiheessa.

Asiakasmaksulain muutoksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on varhaiskasvatukseen osallistumisen lisääntyminen maksujen pienentyessä. Tämä nähdään hyvänä suuntauksena. Muutoksella vastataan osaltaan siihen, että suomalaislasten osallistumisaste varhaiskasvatukseen lähenisi eurooppalaisen keskiarvon tasoa. Tällä hetkellä Suomi jää selkeästi jälkeen OECD:n asettamista tavoitteista. Esitetyn lakimuutoksen nähdään lisäävän lasten välistä tasa-arvoa ja pientuloisten perheiden mahdollisuuksia käyttää varhaiskasvatuspalveluja. Näin ollen se helpottaisi perheiden taloudellista tilannetta.

Kannustinloukkujen lieventäminen

Varhaiskasvatuksen maksuja alentamalla varhaiskasvatukseen liittyvää negatiivista kannustinvaikutusta voidaan lieventää. Erityisesti lakiesitys tulisi vaikuttamaan monilapsisten ja pientuloisten perheiden asiakasmaksuihin. Perheen toisen lapsen maksun alentamisella esitetyllä tavalla tulisi olemaan kuitenkin huomattavasti laajemmat vaikutukset koskien kaikkia perheitä, joilla on vähintään kaksi lasta varhaiskasvatuksen piirissä. Kokonaisuudessaan esityksellä tulisi olemaan laajat vaikutukset lapsiperheiden taloudenhallintaan. Esitys mahdollistanee pienten lasten huoltajien työllistymisen ja joustavien työaikajärjestelyiden toteuttamisen taloudellisesti kannattavasti. Näin ollen voisi ajatella, että erityisesti naisten/äitien työssäkäynti ja hyvinvointi lisääntyisivät.

Vaikutukset kunnan talouteen

Lakimuutoksella tulisi olemaan merkittävät vaikutukset varhaiskasvatuksen kustannuksiin. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista saatava tulokertymä pienenisi huomattavasti. Mikäli palveluseteli halutaan pitää perheille edelleen todellisena vaihtoehtona, lisää esitys myös palvelusetelimenoja. Turussa varhaiskasvatuksen asiakasmaksukertymä on ollut jatkuvasti keskimääräisesti alhaisempi kuin esimerkiksi muissa Kuutoskunnissa. Asiakasperheet ovat sijoittuneet keskimääräistä enemmän alempiin tuloluokkiin. Näin ollen lakimuutoksen kustannusvaikutukset korostuisivat Turun kaupungissa.

Ongelmaksi nousee myös varhaiskasvatuksen saatavuuden turvaaminen, mikäli osallistumisaste lisääntyy merkittävästi. Tilaresurssit ovat tällä hetkellä maksimaalisessa käytössä eikä meneillään olevissa hankkeissa ole voitu varautua lakimuutosesityksen vaikutuksiin. Lisääntyvä palvelutarve tulee vaatimaan investointien lisäksi myös henkilöstön lisäystä, mihin ei tällä hetkellä ole varauduttu. Kyseenalaiseksi jää, pystyykö alan koulutus vastaamaan lisääntyvään tarpeeseen nopealla aikataululla.

Lakiesityksen vaikutusten arvioinnissa on tuotu esille hallinnollisen työn lisääntyminen asiakasmaksujen jatkuvista muutoksista johtuen. Työtä ja resursseja vaatii niin tietojärjestelmien päivittäminen, päätöksenteko kuin asiakkaiden tiedottaminen muutoksista. Osaltaan jatkuvat muutokset hämmentävät asiakkaita ja lisäävät näin ohjaustarvetta.

Kannustinloukkuja purkaessaan lakimuutos lisäisi pienten lasten huoltajien työllistymistä lisäten samalla kunnan saamia verotuloja sekä varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuloja. Henkilöiden työllistyessä kunnan maksamat muut tukikustannukset vastaavasti tulisivat alenemaan.

LAUSUNNON KESKEINEN SISÄLTÖ

Turun kaupunki nostaa lausunnossaan keskeisiksi näkökulmiksi kolme näkökulmaa: varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nousu, kannustinloukkujen lieventäminen ja vaikutukset kunnan talouteen.

Asiakasmaksulain muutoksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on varhaiskasvatukseen osallistumisen lisääntyminen maksujen pienentyessä. Tämä nähdään hyvänä suuntauksena. Varhaiskasvatuslain mukaan jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatus nähdään lapsen oikeutena, johon jokaisella lapsella tulisi olla yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua.

Varhaiskasvatuksen maksuja alentamalla varhaiskasvatukseen liittyvää negatiivista kannustinvaikutusta voidaan lieventää. Erityisesti lakiesitys tulisi vaikuttamaan monilapsisten ja pientuloisten perheiden asiakasmaksuihin. Perheen toisen lapsen maksun alentamisella esitetyllä tavalla tulisi olemaan kuitenkin huomattavasti laajemmat vaikutukset.

Lakimuutoksella tulisi olemaan merkittävät vaikutukset varhaiskasvatuksen kustannuksiin. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista saatava tulokertymä pienenisi huomattavasti. Mikäli palveluseteli halutaan pitää perheille edelleen todellisena vaihtoehtona, lisää esitys myös palvelusetelimenoja. Ongelmaksi nousee varhaiskasvatuksen saatavuuden turvaaminen, mikäli osallistumisaste lisääntyy merkittävästi. Lakiesityksen vaikutusten arvioinnissa on tuotu esille hallinnollisen työn lisääntyminen asiakasmaksujen jatkuvista muutoksista johtuen. Kannustinloukkuja purkaessaan lakimuutos lisäisi pienten lasten huoltajien työllistymistä lisäten samalla kunnan saamia verotuloja sekä varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuloja.