Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus24505.06.201711
Kaupunginhallitus28619.06.20173

6721-2017 (010, 011, 113, 065)

Turun kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta koskevan sisäinen valmistelun käynnistäminen

Tiivistelmä: -

Kh § 245

Johtaja Tuomas Heikkinen 30.5.2017:

Yleistä

Sote- uudistuksessa koko, julkinen sosiaali- ja terveydenhuolto uudistetaan siirtämällä sote-palveluiden järjestämisvastuu kokonaisuudessaan kunnilta 18 maakunnalle, joiden on tarkoitus aloittaa toimintansa 1.1.2019.

Maakuntien palvelukseen siirtyy liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö ja osa tukipalveluiden työntekijöistä.  Liikkeen luovutuksella tarkoitetaan kunnan tai kuntayhtymän toiminnallisen osan luovuttamista toiselle työnantajalle niin, että luovutettava osa pysyy luovutuksen jälkeen samana tai samankaltaisena.

Sote-uudistuksen koskevien lakiluonnosten mukaan Kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö siirtyy maakuntien palvelukseen. Kuntien yhteisten tukipalvelujen työntekijä siirtyy maakunnan tai maakuntien palvelulaitosten palvelukseen, jos henkilön nykytehtävistä vähintään puolet kohdistuu kunnan sosiaali- tai terveyspalveluihin. 

Henkilöstöön sovelletaan jatkossakin kunnallista viranhaltija- sekä työ- ja virkaehtosopimuslainsäädäntöä, jonka soveltamisalaa laajennetaan siten, että se koskee myös maakuntien henkilöstöä. KT Kuntatyönantajat toimii jatkossa myös maakuntien työnantajaedustajana.  Maakunnat tulevat Kevan jäsenyhteisöiksi.

Kaupunginhallitus päätti11.1.2016 § 7 perustaa määräaikaisen muutosjohtajan viran ja valita virkaan Antti Parpon 2018 loppuun saakka. Muutosjohtaja on vastannut koko maakunnan sote-uudistuksen valmistelusta eikä tehtävä ole kohdistunut varsinaisesti Turun kaupungin sisäiseen organisaatioon. Lisäksi kaupunginhallitus päätti 24.4.2017 § 171, että Turun kaupungin edustajiksi maakunnan väliaikaiseen valmistelutoimielimeen nimetään kaupunginjohtaja Aleksi Randell varaedustajanaan johtaja Tuomas Heikkinen ja toimialajohtaja Riitta Liuksa varaedustajanaan talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist.

Turun kaupunginhallitus ei ole käsitellyt varsinaisesti Turun kaupungin omaan organisaation muutoshankkeen käynnistämistä sote-uudistukseen liittyen. Kesäkuun alusta voimaan tulevan hallintosäännön 33 §:n mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on mm:

Tämän vuoksi kaupunginhallituksen päätettäväksi on valmisteltu esitys siitä, että sote-uudistukseen liittyvä Turun kaupungin sisäinen valmistelu käynnistetään.

Muutoksen aikataulua ja jopa koko uudistuksen toteutumista lakiesityksissä esitetyllä tavalla voidaan pitää vielä epävarmana, mutta tästä huolimatta Turun kaupungin tulee ryhtyä varautumaan muutokseen myös sisäisesti.

Tilannekatsaus lainsäädäntötilanteeseen

Maakunta- ja sote-uudistukseen liittyvää lainsäädäntöä on valmisteltu useissa kokonaisuuksissa.

Turun kaupunginhallitus lausui sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisuudistuksesta ja maakuntauudistuksesta sekä laista sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta 7.11.2016 § 428. Hallitus antoi eduskunnalle sote- ja maakuntauudistusta koskevan esityksensä eduskunnalle 2.3.2017 sekä esityksen laiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta 11.5.2017. Esitykset ovat parhaillaan eduskunnan valiokuntakäsittelyssä.

Kaupunginhallitus lausui esityksestä sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauslainsäädännöksi 27.3.2017 § 132. Hallitus antoi eduskunnalle esityksen valinnanvapauden lainsäädännöstä 9.5.2017. Esitys on parhaillaan eduskunnan valiokuntakäsittelyssä.

Hallitus täydensi esitystään maakuntauudistukseksi ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisuudistukseksi sekä niihin liittyviksi laeiksi esitysluonnoksella maakuntien rahoitusta koskevan lakiluonnoksen täydentämiseksi. Esityksellä ehdotettiin täydennettäväksi maakuntien rahoitusta koskevaa lakiehdotusta myös muiden kuin sosiaali- ja terveydenhuollon, ympäristöterveydenhuollon sekä pelastustoimen tehtävien rahoitusta koskevalla sääntelyllä. Kaupunginhallitus antoi asiasta lausunnon 3.4.2017 § 158. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle 18.5.2017. Esitys on parhaillaan eduskunnan valiokuntakäsittelyssä.

Maakuntauudistukseen liittyen työ- ja elinkeinoministeriö on valmistellut aluekehittämisen ja kasvupalveluiden uudistusta. Kaupunginhallitus lausui esityksestä laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista 24.4.2017 § 165. Lausuntoaika päättyi 26.4.2017 ja hallituksen esitys on valmistelussa.

Valtiovarainministeriö lähetti esitysluonnoksen maakuntauudistuksen täytäntöönpanosta lausunnolle 24.4.2017. Esitysluonnos liittyy eduskunnalle 2.3.2017 annettuun hallituksen esitykseen maakuntauudistuksesta ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta ja se sisältää ehdotukset uudesta Valtion lupa- ja valvontavirastosta. Kaupunginhallitukselle tuodaan esitys Turun kaupungin lausunnoksi 5.6.2017.

Työ- ja elinkeinoministeriö lähetti esitysluonnoksen laiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, laiksi alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ja yksityisistä rekrytointipalveluista sekä eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta sekä luonnoksen hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kotoutumisen edistämisestä lausunnolle 5.5.2017. Kaupunginhallitukselle tuodaan esitys Turun kaupungin lausunnoksi 5.6.2017.

Uudistuksen liittyvät muut muutokset ja muutoksen lähtökohdat               

Sote- ja maakuntauudistus siirtää 2019 alussa yli puolet kuntien lakisääteisistä tehtävistä ja käyttötalouden kustannuksista maakunnille. Samalla siirtyviä kustannuksia vastaava määrä verorahoitusta siirtyy kunnista maakunnille. Tässä yhteydessä maakuntiin siirtyvät myös vastaavaan toimintaan liittyvät asiakasmaksut. Kunnilta vähennettävät tuloerät muodostuvat kuntien yhteisöverosta, siirtyviä tehtäviä vastaavasta valtionosuudesta ja kunnallisverosta. Vähennettävien erien suuruus täsmentyy jatkuvasti.

Muutoksen ennakoidaan kasvattavan siirtyvien palvelujen yksikkökustannuksia, vähintään väliaikaisesti, jolloin kunnille jää huoli kuntien maksuosuuksiin kohdennettavista leikkauksista (esim. verorahoitus sekä harkinnanvaraiset tuet ja avustukset). Muutoksessa ei ole tällä hetkellä huomioitu riittävästi sote-palvelujen hallinto-ja tukipalveluita, joista osa jäänee väistämättä peruskuntaan. Turun kaupungin omien palvelukeskusten laskutus hyvinvointitoimialalta oli vuonna 2016 yli 12 miljoonaa €. 

Kuntaliitto on julkistanut työkalun, jota kutsutaan jakoavaimeksi. Jakoavain on excel-työkirja, joka auttaa kuntia arvioimaan maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien tuloslaskelman, rahoituslaskelman sekä taseen eriin.

Maaliskuussa julkistettua työkalua hyödyntämällä tehdyn simulaation mukaan kaupungin tilikauden tulos heikkenee 26,1 miljoonaa muutoksen seurauksena. Voimassa olevalla taloussuunnitelmalla ja käyttöön annettujen tietojen mukaan kaupungin sopeuttamistarve saattaa kasvaa jopa 70 miljoonaan euroon. Sopeuttamistarve jää aiempaa pienemmälle organisaatiolle, mikä tarkoittaa tarpeita entistä voimakkaimmille sopeutus- sekä säästötoimenpiteille.

Simulaation pohjana on käytetty alkuvuodesta tehtyjä laskelmia ja veroennusteita. Kuntaliitto on toimittanut toukokuun lopulla ensimmäistä kertaa verotuloista päivitetyn ennusteen, jossa on huomioitu sote-uudistuksen kuntakohtainen vaikutus. Viimeisin verotuloennuste poikkeaa merkittävästi maaliskuussa julkaistun työkalun antamasta ennusteesta. Verotulot ovat voimakkaassa yhteydessä valtionosuusjärjestelmään eikä uusimman ennusteen mahdollisia vaikutuksia kaupungin valtionosuuksiin ole vielä tiedossa. Tämän lisäksi kuluvan vuoden ensimmäisessä osavuosikatsauksessa kaupungin talouden ennustetaan toteutuvan talousarviota paremmin.

Edellä mainitut tekijät tulevat osaltaan parantamaan Kuntaliiton työkalulla tehtyä taloussimulaatiota, mutta ensimmäistä simulaatiota ei ole kyetty vielä tarkentamaan. Muutoksen yksityiskohtia työstetään edelleen, joten talouteen liittyviin laskelmiin saattaa tulla merkittäviäkin muutoksia. Tarkennetut ennusteet tullaan huomioimaan syksyn talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Kaupunginvaltuusto on päättänyt 29.5.2017 § 105 hyväksyä uuden hallintosäännön, jossa vahvistetaan myös 2018 voimaan tuleva kaupunkiympäristötoimialan perustaminen. Muutoksessa siis yhdistetään nykyiset ympäristö- ja kiinteistötoimialat. Mikäli sote-uudistus toteutuu lakiluonnoksissa esitetyssä aikataulussa, tulee kaupungilla olemaan 2019 alusta lukien vain kolme toimialaa; sivistys, vapaa-aika ja kaupunkiympäristö. Tätä muutosta silmälläpitäen on tarkoituksenmukaista arvioida hallintopalveluiden tuottaminen ja organisointi koko kaupungin näkökulmasta.

Hallintopalveluiden järjestämisessä on tarkoituksenmukaista arvioida tilanne 2019 vuotta silmällä pitäen ja käynnistää samalla muutos hallintopalveluiden tiiviimmästä organisoinnista kaupunkitasolla. Lisäksi tukipalveluiden organisointi tulee totuttaa niin, että Turun kaupungin sopeuttamistarve ei jää kohtuuttomaksi vaan tukipalveluiden siirtoa hyvinvointitoimialalle arvioidaan jo ennen 2019 alkua. Muutoksesta johtuen hallinnon vakanssien täytössä tulee välttää toistaiseksi voimassa olevia ratkaisuja.

Sote-uudistuksen edellyttämät muutosresurssit

Sote- uudistuksen läpivienti edellyttää sisäistä organisoitumista ja joidenkin resurssien kiinnittämistä kokopäiväisen valmistelemaan muutosta. Sisäiseen muutosprosessiin tulisi nimetä välittömästi muutosjohtaja, johon tehtävään esitetään valittavaksi hyvinvointitoimialan talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist määräajaksi 31.12.2018 saakka taikka mahdolliseen myöhemmin tarkentuvaan ajankohtaan, jolloin uudistus tulee voimaan.

Muutosjohtajan tulee esittää kaupunginjohtajalle muutosprosessin budjetointi ja tarvittavat resurssit 30.8.2017 mennessä, jotta ne voidaan huomioida 2018 budjetissa. Samalla hänen tulee esittää yhdessä hyvinvointitoimialan toimialajohtajan kanssa sisäisen muutosorganisaatio ja suunnitelma. Suunnitelmassa tulee huolehtia myös riittävästä kytkennästä maakunnan väliaikaishallinnon ja maakunnan valmisteluun. Edelleen muutosjohtajan tehtäviin kuuluu tukea yhtiöittämisprosessia ja tiedonkeruuta väliaikaishallinnolle.

Yhtiöittämisen valmistelun käynnistäminen

Sote-uudistuksen yhtenä kulmakivenä on valinnanvapauden kasvattaminen sote-palveluiden käytössä. Valinnanvapaudella tarkoitetaan asiakkaan oikeutta valita itse, mistä hän saa sosiaali- ja terveyspalveluja. Julkisesti rahoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluja voisivat jatkossa tarjota asiakkaalle julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat, kuten järjestöt ja säätiöt. Asiakasmaksut olisivat samat kaikilla palveluntarjoajilla. Valinnanvapauden piirissä olevia palveluita ei voida tuottaa osana maakuntaa eikä siten julkisen sektorin toimesta suoraan. Maakuntien tulee yhtiöittää tällainen toiminta.  Yhtiömuotoinen toiminta toimii siis kilpaillulla markkinoilla ja Turun kaupunki arvioi aiemmista yhtiöittämisistä saatuihin kokoemuksiin viitaten, että yhtiön kilpailukyvyn syntyminen edellyttää usean vuoden siirtymäaikaa ja totuttelua liiketoimintamalliin, palveluiden tarkempaan tuotteistukseen ja palvelujen markkinakelpoisuuteen.

Mikäli Turun kaupunki haluaa vaikuttaa siirtyvän soten- rakenteisiin ja perustaa jo ennalta yhtiöitä, jotka tuottavat valinnanvapauden piirissä olevia palveluita, tulee yhtiöittämisen olla valmis ja toteutettu kokonaisuudessaan 31.12.2018 mennessä. Perustetun yhtiön osakkeet siirtyisivät lakiluonnosten mukaan maakuntaan 1.1.2019 lukien. Lisäksi Varsinais-Suomen seudullinen valmistelu yhtiöittämisen osalta edellyttää Turun kaupungin näkemystä yhtiöittämisen käynnistämisestä. Yhtiöittäminen voidaan totutteluttaa seudullisena ratkaisuna taikka vain kaupungin toimesta. Lisäksi kaupungin tulee ilmoittaa 2017 loppuun mennessä tiedot siirtyvistä sopimuksista ja sitoumuksista sekä STM:stä saadun tiedon mukaan myös siirtyvästä henkilöstöstä.

Kaupunginjohtaja raportoi suoraan kaupunginhallitukselle yhtiöittämisvalmistelun etenemisestä. Päätökset yhtiöittämisestä kuuluvat kaupunginhallituksen toimivaltaan.  Kaupunginhallitukselle esitetään, että erikseen määritettävien palveluiden yhtiöittäminen käynnistetään.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

Kaupunginhallitukselle esitetään siis, että Turun kaupunki käynnistää valmistelun kaupungin oman hallinnollisen organisaation muuttamisesta sote-muutokseen liittyen. Muutos koskee sote-palveluiden lisäksi hallinto- ja tukipalveluita. Lisäksi kaupunginhallitukselle esitetään, että hyvinvointitoimialan muutosta johtamaan kaupunginjohtajan ja toimialajohtajan tueksi, jotka asemansa puolesta vastaavat muutoksesta, nimetään hyvinvointitoimialan talous- ja hallintojohtaja Max Lönnqvist määräajaksi 31.12.2018 saakka. Päätös pannaan täytäntöön kun on arvioitu tarvitaanko tehtävään uusi virka, jonka perustamisesta päättää kaupunginhallitus.

Edelleen kaupunginhallitukselle esitetään, että valinnanvapauden piiriin tulevien palveluiden yhtiöittämisen valmistelu käynnistetään osana sote-uudistukseen varautumista yhteistyössä Varsinais-Suomen muiden toimijoiden kanssa.

Oheismateriaali 1Uuden Turun taloussimulaatio 

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Turun kaupungin sisäinen valmistelu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta koskien käynnistetään, edellä esitettyjen periaatteiden mukaisesti. Asiasta raportoidaan kaupunginhallitukselle säännöllisesti.

PäätösAsia pantiin pöydälle Pietarin Maaskolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kh § 286

Pöydältä 5.6.2017 § 245

Johtava kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen:

Asiaa on käsitelty yhteistyötoimikunnan kokouksessa 14.6.2017 § 44.

Oheismateriaali 1Ote yhteistyötoimikunnan kokouksen pöytäkirjasta 14.6.2017 § 44

PäätösKaupunginhallitus päätti, että Turun kaupungin sisäinen valmistelu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta koskien käynnistetään edellä esitettyjen periaatteiden mukaisesti kuitenkin niin, että yhtiöittämisen osalta siihen liittyviä kysymyksiä ja vaihtoehtoja selvitetään, mutta yhtiöittämisen valmistelun käynnistämisestä päätetään erikseen. Asiasta raportoidaan kaupunginhallitukselle, kaupunginhallituksen puheenjohtajistolle, puheenjohtajatoimikunnalle ja soveltuvin osin sosiaali- ja terveyslautakunnalle säännöllisesti. Kaupunginhallitus ohjaa asian valmistelua hallintosäännön mukaisesti.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Ennen varsinaista päätöksentekoa äänestettiin asian käsittelyn jatkamisesta.

Asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 11-2, 1 poissa.

Suoritetussa kättennostoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Eklund, Hellstén, Maaskola, Miikkola, Schauman, Sundqvist, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Arve ja Kattelus.

Yrttiahon tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen puolesta äänesti häntä kannattanut Rinne:

”Asia palautetaan valmisteluun ja tuodaan päätöksentekoon lakien tultua hyväksytyksi. Esimerkiksi yhtiöittämisiä ei ole syytä valmistella, koska näyttää todennäköiseltä, ettei yhtiöittämisvelvoite tule lakiin.”

Hassan oli poissa kokouksesta.

Jakelu

tiedHankinta- ja logistiikkakeskus
tiedHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tiedHyvinvointitoimiala
tiedIT-palvelut
tiedKiinteistötoimiala
tpvKonsernihallinto
tiedMatkailun palvelukeskus
tiedRevisiotoimisto
tiedSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTurun Työterveystalo
tiedTyöllisyyspalvelukeskus
tiedVapaa-aikatoimiala
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVelkaneuvonta
tiedYmpäristötoimiala