Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus24405.06.201710

5036-2017 (020, 001)

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuun siirtämisestä maakunnalta kunnalle

Tiivistelmä:

Maakuntauudistukseen liittyen STM on pyytänyt lausuntoa hallituksen esityksestä laiksi eräiden ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuun siirtämisestä maakunnalta kunnalle. Laissa säädettäisiin edellytyksistä, joilla maakunta voisi sopimuksella siirtää kyseisten tehtävien järjestämisvastuun kunnalle tai kunnille. Kaupunki esittää ensisijaisesti, että ympäristöterveyden-huollon lupa- ja valvonta-asiat tulisi jäädä kunnan järjestettäväksi jatkossakin.

Kh § 244

Ympäristötoimiala, ympäristölakimies Nina Mattila, va. ympäristöterveydenhuollon johtaja Sirpa Kemilä 22.5.2017:

Lausuntopyyntö

Sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu hallituksen esitystä laiksi eräiden ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuun siirtämisestä maakunnalta kunnalle. Lausunnot pyydetään toimittamaan sosiaali- ja terveysministeriöön viimeistään 16.6.2017 mennessä (lausuntopyyntö STM040:00/2017).

Lausuntoehdotus

Turun kaupunki ilmoittaa lausuntonaan seuraavaa:

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki edellytyksistä, joilla maakunta voi sopimuksella

siirtää järjestämisvastuun kunnalle tai kunnille eräiden ympäristöterveydenhuollon lakien osalta.

Esityksen mukaan järjestämisvastuun siirtoa koskeva sopimus koskisi terveydensuojelulaissa, tupakkalaissa, elintarvikelaissa ja maataloustuotteiden markkinajärjestelyistä annetun lain 58 c §:ssä maakunnalle säädettyjä tehtäviä. Sopimuksen tulisi kattaa edellä mainitut tehtävät kokonaisuutena.

Lisäksi sopimus voisi esityksen mukaan koskea eläinlääkintähuoltolaissa säädettyä eläinlääkäripalvelujen järjestämisvastuuta sekä eläinsuojelulaissa tarkoitetuttuja, irrallaan tavattujen pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten talteenottoon ja tilapäisen hoidon järjestämiseen liittyviä tehtäviä. Sopimus ei sen sijaan koskisi eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa (eläinsuojelua), vaikka tehtävä on mainittu maakuntalain 6 §:n 5 kohdassa. Tätä valvontaa ei olisi tarkoituksenmukaista eikä kustannustehokasta siirtää kuntaan, sillä valvonta kuuluu nykyisin valtion vastuulle, vaikka kunnaneläinlääkärit suorittavat osan siitä valtion toimeksiantotehtävänä.

Esityksen 2 §:n yksityiskohtaisten perustelujen mukaan ”järjestämisvastuun siirron edellytyksenä olisi, että järjestämisvastuun vastaanottavalla kunnalla tai kunnilla sekä siirron jälkeen myös maakunnalla olisi käytettävissään vähintään 30 henkilötyövuotta vastaavat henkilöresurssit elintarvikelain, terveydensuojelulain ja tupakkalain sekä maataloustuotteiden markkinajärjestelyistä annetun lain 58 c §:n mukaisten viranomaistehtävien suorittamiseen. Vaikka järjestämisvastuun siirto voitaisiin toteuttaa myös eläinlääkäripalveluiden ja löytöeläimiin liittyvien tehtävien osalta, edellytykset arvioitaisiin elintarvikelain, terveydensuojelulain ja tupakkalain mukaisten viranomaistehtävien käytettävissä olevien resurssien perusteella. Valvontaresursseihin ei siis laskettaisi henkilöitä, joiden pääasiallinen tehtävä on eläinlääkäripalvelujen tarjoaminen eikä myöskään löytöeläinten talteenottoon ja tilapäisen hoidon järjestämiseen tarvittavia resursseja.”

Turun kaupunki katsoo, että terveydensuojelulaissa, elintarvikelaissa ja tupakkalaissa sekä lääkelaissa (nikotiinikorvaustuotteiden myynnin valvominen) tällä hetkellä kunnalle säädetyt tehtävät olisi syytä pitää ensisijaisesti kunnalle kuuluvina tehtävinä jatkossakin. Maakunta voisi hoitaa edellä mainitut tehtävät, jos maakunnan kunnat yhdessä niin päättävät ja osoittavat maakunnalle tehtävien hoitamiseen tarvittavan rahoituksen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kirjaus em. neljään lakiin liittyvistä ympäristönterveydenhuollon tehtävistä tulee siirtää maakuntalain 6 § 1 momentista 6 § 2 momenttiin kohtaan 4, jossa määritellään myös rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun tehtävistä. Maakuntalain tai nyt lausuttavana olevan lain perusteluissa ei ole esitetty kestäviä perusteluja sille, miksi ympäristöterveydenhuollon lupa- ja valvonta-asioita tulisi maakuntauudistuksessa kohdella eri tavalla kuin esim. rakennusvalvontaa.

Ympäristöterveydenhuollolla ja rakennusvalvonnalla on yhteisiä asiakkaita ja ne tekevät jo nyt tiivistä yhteistyötä mm. ravintoloiden ja päiväkotien luvituksessa ja valvonnassa. Päiväkodin ja ravintolan avaaminen edellyttää ympäristöterveydenhuollolle tehtävän ilmoituksen lisäksi yleensä käyttötarkoituksen muutosta tai uudisrakentamista koskevaa rakennuslupaa. Myös kohteiden valvontaan liittyen yhteistyö on tiivistä esim. tilojen ominaisuuksien osalta. Turussa tämä yhteistyö on tunnistettu jo pitkään ja vuodesta 2013 ympäristöterveydenhuolto siirrettiin tästä syystä ympäristötoimialalle. Vuoden 2018 alusta toteutettava kiinteistötoimialan ja ympäristötoimialan yhdistäminen liittää rakennusvalvonnan ja ympäristöterveydenhuollon entistä tiiviimmin yhteen samalle palvelualueelle. Tätä kokonaisuutta ei ole tarkoituksenmukaista hajottaa. Ympäristöterveydenhuollon erottaminen kuntien muusta luvituksesta heikentäisi myös asiakaspalvelua, joka nyt voidaan hoitaa keskitetysti.

Mikäli ympäristöterveydenhuollon tehtävät kuitenkin osoitetaan maakuntalain 6 §:ssä maakunnan tehtäväksi, tulee nyt lausunnoilla olevassa järjestämisvastuun siirtämistä koskevassa laissa määritellä ympäristöterveydenhuollon järjestämisvastuun edellytyksen kriteeriksi 30 henkilötyövuoden sijasta 10-20 henkilötyövuotta. Arvioitaessa resurssien riittävyyttä em. tehtävien osalta tulisi lähtökohtana käyttää voimassa olevassa ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueesta annetussa laissa annettua 10 henkilötyövuoden rajaa tai enimmillään 20 henkilötyövuoden rajaa, koska käytännössä toiminta on ollut järjestettävissä tarkoituksenmukaisesti monissa yksiköissä jo merkittävästi pienemmällä kuin 30 htv:n määrällä. Määrään tulee voida sisällyttää myös ympäristöterveydenhuollon toimintoja välittömästi palveleva toimistohenkilökunta.

Oheismateriaali 1Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi eräiden ympäristöterveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuun siirtämisestä maakunnalta kunnalle

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa sosiaali- ja terveysministeriölle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausSosiaali- ja terveysministeriö