Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus11213.03.20174

635-2017 (231, 010)

Turun kaupungin lausunto Lounais-Suomen jätehuoltomääräyksistä

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnassa on valmisteltu luonnos uusiksi seudullisiksi jätehuoltomääräyksiksi, sillä alueella on jätelaitosten (Rouskis Oy ja Turun Seudun Jätehuolto Oy) fuusion seurauksena edelleen voimassa kahdet erilliset ja osin toisistaan poikkeavat määräykset. Lausuntoehdotuksessa jätehuoltomääräysten yhtenäistämistä pidetään tärkeänä, jotta jätteen tuottajat eivät ole eriarvoisessa asemassa viranomaisen toiminta-alueen eri osissa. Asuinkiinteistöjen erilliskeräysvelvoitteiden osalta todetaan, että siirtymäsäännöksen tulee olla riittävän pitkä (1 vuosi), jotta taloyhtiöillä on mahdollisuus varautua muutoksiin.

Kh § 112

Ympäristötoimiala, ympäristötarkastaja Virpi Laine ja konsernihallinto, kaupunginsihteeri Satu Lehto 7.3.2017:

Lausuntopyyntö

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnassa on valmisteltu luonnos uusiksi seudullisiksi jätehuoltomääräyksiksi, sillä alueella on jätelaitosten (Rouskis Oy ja Turun Seudun Jätehuolto Oy) fuusion seurauksena edelleen voimassa kahdet erilliset ja osin toisistaan poikkeavat määräykset.

Lautakunta on pyytänyt muun ohella jäsenkunnilta sekä niiden ympäristönsuojelu- ja ympäristöterveysvalvontaviranomaisilta lausuntoa uusista määräyksistä. Lausunnoissa on pyydetty ottamaan kantaa erityisesti alla esitettyihin luonnoksen määräyskohtiin, joiden osalta luonnoksessa on poikkeamia alueella nykyisin voimassa oleviin määräyksiin verrattuna.

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnalle osoitetut lausunnot on pyydetty toimittamaan 31.3.2017 mennessä. Lausunnon antamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista.

Lausuntoehdotus

Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että koko Lounais-Suomen jätehuoltoviranomaisen toiminta-alueella jätehuoltomääräykset yhtenäistetään niin että kuntien, kuntalaisten ja yritysten osalta määräykset ovat kaikkialla yhteneväiset eivätkä jätteen tuottajat ole eriarvoisessa asemassa.

Jätehuoltomääräysten tulee edistää erityisesti materiaalikierrätystä Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n toiminta-alueen kunnissa hyväksytyn jätehuoltopolitiikan mukaisesti ja määräysten pitää perustua elinkaarianalyysiin tai arvioon ympäristön kannalta parhaimmista menettelyistä.

Jätehuoltomääräysten muutokset on perusteltu yksityiskohtaisesti ja tarkasti.

Keskeiset muutokset

Keskeiset muutokset voimassa oleviin Turun alueella noudatettaviin jätehuoltomääräyksiin ovat seuraavat:

6 §:n mukaiset kiinteistökohtaisia astioita koskevat määräykset ovat myös nykyisissä Turun seudun voimassa olevissa määräyksissä eikä se aiheuta muutoksia Turun seudulla.

7 §:ssä on täsmennetty kiinteistöjen yhteistä keräyspaikkaa tai jäteastioita. Määräykset ovat pääpiirteissään myös nykyisissä määräyksissä. Luonnoksessa on selkeytetty kiinteistöjen yhteisestä jäteastiasta viranomaiselle ilmoitettavia tietoja mikä helpottaa valvontaa.

14 §:ssä määrätään asuinkiinteistöillä kerättävistä jätejakeista. Muutoksia nykyisiin Turun seudun määräyksiin on biojätteen osalta, jossa keräysvelvoite muuttuu siten, että biojätteen erilliskeräys edellytetään 10 huoneiston asuinkiinteistöiltä nykyisen 20 huoneiston sijaan. Lasin osalta keräysvelvoite muuttuu siten, että erilliskeräysvelvoite ei koske enää 4-9 huoneiston kiinteistöjä. Uutena velvoitteena esitetään muovipakkausten keräilyä yli 20 huoneiston kiinteistöiltä. Uudet velvoitteet ovat perusteltuja eri jätejakeista tehtyjen elinkaariarvioiden perusteella.

Jätehuoltomääräysten erilliskeräysvelvoitteet ovat muuttuneet melko usein Turun seudulla, mikä on aiheuttanut taloyhtiöissä haasteita sopeutua muutoksiin taloudellisesti ja teknisesti. Usein tapahtuvia muutoksia tulee välttää ja jätehuoltomääräysten erilliskeräyksiä koskevat siirtymäajat tulee olla riittävän pitkät, että taloyhtiöt pystyvät varautumaan esitettyihin muutoksiin.

15 §:n mukaan muiden kuin asuinkiinteistöjen biojätteiden erilliskeräyksen alaraja laskee hieman nykyisestä, mutta muutokset ovat melko pieniä. Jätejakeille esitetään alarajat sekä kiloina että litroina, mikä helpottaa kiinteistöllä syntyvien jätemäärien arviointia.

21 §:ssä mahdollistetaan pienimuotoinen puhtaan ylijäämämaan, betonin ja tiilen hyötykäytön salliminen annetuilla ehdoilla omassa maarakentamisessa, samoin kuin puhtaan puun tuhkan käyttö.  Määräys helpottaa viranomaissääntelyä ja edesauttaa jätteen hyödyntämismahdollisuuksia.

Määräysluonnoksen mukaan polttokelpoisen jätteen tyhjennysvälit (biojätteen kanssa ja ilman) ovat pidentyneet. Jätehuoltoviranomainen on selvittänyt vastaavia tyhjennyskäytäntöjä muiden jätehuoltoyhtiöiden alueilta, millä perusteella muutoksia on esitetty. Määräysten muutosten toteutumista on kuitenkin seurattava ja mahdollisiin epäkohtiin on puututtava valvontatoimin.

Asuinkiinteistöjen erilliskeräysvelvoitteiden osalta siirtymäsäännös tulee olla riittävän pitkä (1 vuosi), jotta taloyhtiöillä on mahdollisuus varautua muutoksiin.

Jätehuoltomääräysten ja ympäristönsuojelumääräysten erot

Voimassa olevista Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräyksistä uuden Lounais-Suomen jätehuoltomääräykset poikkeavat 34 §:ssä määrättyjen hiekan-, öljyn ja rasvanerotuskaivojen tyhjennysvälin osalta. Lausunnoilla olevissa seudullisissa jätehuoltomääräysten mukaan hiekanerotuskaivot, öljynerotuskaivot ja rasvanerotuskaivot on tarkastettava säännöllisesti ja tyhjennettävä aina tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran vuodessa. Erotuskaivojen hälyttimet on tarkastettava säännöllisesti ja pidettävä kunnossa. Voimassa olevissa Turun kaupungin ympäristösuojelumääräysten 6.2 §:n mukaan hiekan-, rasvan- ja öljynerotussäiliöt on tarkistettava vähintään kaksi kertaa vuodessa ja tyhjennettävä tarvittaessa.

Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräyksissä säännöllinen tarkastusvelvoite on annettu, jotta erotuskaivoista ja niiden toimintakyvystä huolehdittaisiin. Kaikissa toiminnoissa ei ole tarpeen tyhjentää kaivoja kerran vuodessa vaan harvempi tyhjennys riittää (jos toiminta on vähäistä, toiminta on muuttunut tms.). Säännöllisen tyhjennysrytmin määrääminen on tarpeetonta, jos noudatetaan säännöllistä säiliöiden tarkastusrytmiä, jolloin tyhjennystarve tulee esiin ja kaivo tulee tyhjentää. Kyseinen ympäristönsuojelumääräyksissä oleva määräys on käytäntönä joustavampi.

Oheismateriaali 1Luonnos Lounais-Suomen jätehuoltomääräyksiksi perustelumuistioineen

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Lounas-Suomen jätehuoltolautakunnalle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Jakelu

lausLounais-Suomen jätehuoltolautakunta