Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus9806.03.20172

6927-2016 (065)

Kakolan funikulaarimatkan maksullisuus

Tiivistelmä:

Kakolan funikulaarin jatkosuunnittelun kannalta on päätettävä funikulaarimatkojen maksullisuudesta tai maksuttomuudesta, sillä ratkaisu vaikuttaa meneillään olevaan funikulaariasemien suunnitteluun ja varusteluun sekä hankintoihin.

Kh § 98

Ympäristötoimiala, joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 1.3.2017:

Historialliselle Kakolan alueelle rakennetaan paraikaa asuntoja ja palveluja. Turun kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2016 talousarviopäätöksen yhteydessä myöntää kiinteistöliikelaitokselle rahoituksen Kakolan funikulaarin toteuttamiseen. Funikulaari on ulkoilmassa kulkeva vino hissi, joka toimii automaattisesti napin painalluksella.

Valtuuston päätöstä edelsi mm. Turun kaupungin joukkoliikennelautakunnan lausunto funikulaarin toteuttamisen välttämättömyydestä Kakolan joukkoliikennepalvelujen toimivuuden kannalta (vuonna 2012) sekä Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan esitys funikulaarin toteuttamiseksi (talousarviokäsittely 16.9.2015 § 175). Myös kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta esitti 4.6.2013 kaupunginhallitukselle, että Kakolanmäen joukkoliikenneratkaisun tulisi perustua nykyisiin joukkoliikennelinjoihin 1 ja 12 sekä funikulaariin ja tarvittaessa myöhemmin perustettavaan, arkisin ajettavaan palvelulinjaan.

Kakolanmäki on korkea ja mäelle johtavat katuyhteydet ovat raskaita nousta, vaikka niiden kaltevuutta on pyrittykin loiventamaan. Funikulaari on jalankulkijalle ainoa esteetön yhteys Kakolanmäelle ja myös Kakolanmäen ensisijainen joukkoliikenneratkaisu. Funikulaari kuljettaa asiakkaat hyvin tiheällä aikataululla runkolinjan 1 varteen ja Fölin koko joukkoliikennetarjonnan yhteyteen. Täyssähköbusseilla liikennöitävän linjan 1 bussipysäkki siirretään funikulaariaseman kohdalle. Matkaketjussa panostetaan esteettömyyteen.

Funikulaarin ansiosta mäellä ei enää ole tarvetta varautua tavanomaisen linja-autokaluston käyttöön. Kakolanmäki on hyvin jyrkkä ja siksi hankala liikennöidä linja-autoilla. Jos jonkinlaisen palvelulinjan järjestäminen myöhemmin tulevaisuudessa on tarpeellista, voidaan liikenne hoitaa pikkubussikalustolla.

Radan molempiin päihin rakennetaan sisäänkäyntirakennus/ odotuskatos. Funikulaarin konehuone sijoitetaan yläaseman alle. Turvallisuuden vuoksi rata aidataan noudattaen Kakolanmäen kaavamääräyksiä. Melua ei nykyaikaisin kriteerein toteutetusta laitteesta juurikaan tule vaan vain vaimea ja tasainen sähkömoottorin tyyppinen ääni. Funikulaarin toiminta-ajaksi on alustavasti suunniteltu kello 6-23 kaikkina päivinä.

Kakolan funikulaari tulee joukkoliikenneratkaisun lisäksi olemaan Turun maamerkki. Funikulaarin toteutus on käynnistynyt. Arvioitu funikulaarin valmistumisaika on kevät 2018. On tarpeen päättää funikulaarimatkojen maksullisuudesta tai maksuttomuudesta, sillä ratkaisu vaikuttaa meneillään olevaan funikulaariasemien suunnitteluun ja varusteluun sekä hankintoihin.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteessä kukin kunta vastaa oman sisäisen liikenteensä kustannuksista ja saa kokonaisuudessaan sisäisen liikenteensä lipputulot. Turun seudullisen joukkoliikenteen yhteistoimintasopimukseen liitetyssä lisäasiakirjassa (14.2.2013, Kuntien välinen sopimus eräiden joukkoliikennettä koskevien päätösten menettelytavoista) on sovittu, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta pyytää lausunnot kunnilta mm. lipputuotteiden myöntämisehdoista ja niiden hinnoista sekä joukkoliikenteen palvelutasosta ja kustannuksista. Bussiliikenteen osalta lipun hinnat ovat koko Föli-alueella samat.

Maksullinen funikulaari tarkoittaa sitä, että funikulaarissa käytetään samoja lipputuotteita kuin muussakin Föli-liikenteessä. Kertalipun hinta on aikuisilla 3 euroa ja lapsilla 1,50 euroa, molemmissa on kahden tunnin vaihto-oikeus. Kausikortit (aikuisten hinta 49 e/kk, alennusryhmät 30–50 % vähemmän) ja arvokortit (aikuisten hinta 2,20 e, alennusryhmät 30–50 % vähemmän, voimassaoloaika kaksi tuntia) ovat käytössä vastaavasti kuin muussakin Föli-liikenteessä. Kertalippuja saa ostettua automaatista. Kertalippuihin tulostuu qr-koodi, joka luetaan funikulaarin portilla automaattisesti. Föli-kortit luetaan vastaavilla etälukijoilla kuin busseissa.

Maksuton funikulaari olisi Förin kaltainen Turun maamerkki, joka on vapaasti kaikkien käytettävissä. Maksuton funikulaari on hyvin helppokäyttöinen eikä vaadi ylä- eikä ala-asemalle portteja eikä lippuautomaatteja. Maksuttomuus helpottaa asemien suunnittelua, kun asemille ei tarvita liputtomia matkustajia estäviä portteja. Funikulaarin vuosittaiset ylläpito- ja huoltokustannukset, arviolta 100.000 euroa vuodessa (alv 0), tulevat kokonaisuudessaan kaupungin maksettaviksi, jos funikulaari on maksuton. Lisäksi siivous ja vartiointi tulevat kaupungin maksettaviksi. Maksuttomuus voi lisätä ilkivaltaa, sillä asemat ja funikulaarihytti ovat vapaasti käytettävissä muulloin paitsi yöaikaan, jolloin asemat suljetaan.

Maksullinen funikulaari edellyttää porttiratkaisut ja lippuautomaatit sekä ylä- että ala-asemalle. Karkea investointikustannusarvio porteille ja automaateille on 100.000 euroa (alv 0) ja ylläpidon kustannusarvio 20.000 euroa vuodessa (alv 0). Porttien ja automaattien investointikustannus sisältyy vuoden 2017 talousarvioon. Arvio funikulaarin lipputuloista on 100.000 euroa vuodessa (alv 0), jolloin lipputuloilla saadaan katettua funikulaarin ylläpitokustannukset (ylläpito- ja huoltokustannukset arviolta 100.000 euroa vuodessa alv 0). Koska pyörätuolia käyttävät henkilöt ja lastenvaunuja työntävät henkilöt kulkevat joukkoliikenteessä maksutta, tarvitaan porteille etävalvonta (esim. liikennekeskus tai vartiointiliike), jotta portit voidaan avata etänä myös liputtomalle asiakkaalle. Siivous ja vartiointi tulevat kaupungin maksettaviksi. Maksullisuus vähentää ilkivallan uhkaa asemilla, koska matkustaminen edellyttää lippua.

Maksuttoman funikulaarin hyvä puoli on förimäinen kaikkien kulkijoiden vaivaton palvelu. Maksullisen funikulaarin hyöty taas on funikulaarin ylläpitokustannusten kattaminen pääasiassa lipputuloin.

Kaupunkikehitysryhmä yhteysjohtaja Antti Kirkkola 2.3.2017:

Toimiva joukkoliikenne palvelee sekä alueen asukkaita että matkailijoita. Joukkoliikenteen monimuotoisuus vahvistaa Turun vetovoimaisuutta. Perinteisen linja-autoliikenteen laajentaminen vesi- ja funikulaariliikenteeseen vahvistaa Turun kaupungin kuvaa monimuotoisena matkailukaupunkina. Ympärivuotisilla palveluilla mahdollistetaan kaupunkialueella ja kaupungin saarilla olevien vetovoima- ja matkailukohteiden saavutettavuus.

Kaikkialla Euroopassa funikulaarit ovat maksullisia, joten maksullisuus itsessään ei ole matkailijalle ongelma. Tärkeämpää on kytkeä mahdollinen maksullisuus osaksi matkailijan liikkumisen palveluita esimerkiksi siten, että se integroidaan esimerkiksi osaksi Fölin 24 tunnin matkailijalippua. Funikulaarin matkailullinen houkuttelevuus puolestaan riippuu vahvasti siitä, mitä palveluita matkailijoille Kakolan alueella tulevaisuudessa on.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

Funikulaarimatkan maksullisuus on perusteltua sekä joukkoliikenteen että matkailun näkökulmasta. Matkan maksaminen voidaan kytkeä sekä Fölin maksujärjestelmään että matkailijoille markkinoitaviin maksullisiin palveluihin, joten mitään erillistä maksujärjestelmää funikulaarimatkan maksullisuus ei edellytä.

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että funikulaariasemien suunnittelussa ja varustelussa sekä niihin liittyvissä hankinnoissa otetaan huomioon funikulaarimatkan maksullisuus.

PäätösAsia pantiin pöydälle Maaskolan Rantasen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.