Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus21216.05.20161

4396-2016 (020)

Kaupungin lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle luonnoksesta liikennekaareksi

Tiivistelmä:

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Turun kaupungilta lausuntoa liikennekaariluonnoksesta. Kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi ehdotetaan lausuntoa, jossa muun muassa edellytetään kaupunkiseudun joukkoliikenteen bruttoliikenteen yksinoikeussuojan kirjaamista lakiin ja katsotaan, että tarveharkintaan perustuvasta taksilupien enimmäismäärästä olisi perusteltua luopua. Taksiliikenteen harjoittamisen luvanvaraisuus olisi syytä säilyttää.

Kh § 212

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 11.5.2016:

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Turun kaupungilta lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle liikennekaareksi sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Lausunnossa on erityisesti pyydetty kiinnittämään huomiota omaa toimintaa koskeviin ehdotuksiin ja niiden vaikutusarvioihin. Lausunto on pyydetty toimittamaan 23.5.2016.

Uudella liikennekaarella muutettaisiin nykytilaa, jossa liikenteen markkinat ovat vahvasti säänneltyjä ja julkisin toimin ohjattuja. Samalla edistettäisiin liikennepalveluiden syntymistä asiakaslähtöisesti, markkinaehtoisesti ja terveen kilpailun pohjalta.

Suurimpia muutoksia esitetään nykyiseen taksijärjestelmään ja taksiliikenteeseen: kiintiö-, asemapaikka- ja enimmäishintasääntelystä luovuttaisiin, autokohtainen taksilupa muutettaisiin toimijakohtaiseksi taksiliikenneluvaksi ja taksiluvan saamisedellytyksiä kevennettäisiin. Taksiliikennettä saisi harjoittaa myös henkilöliikenneluvan nojalla. Taksiliikenteen harjoittamista koskevat vaatimukset olisivat samat siitä riippumatta, harjoitetaanko toimintaa taksiliikenneluvan vai henkilöliikenneluvan nojalla. Taksinkuljettajalta ei enää edellytettäisi erillistä ajolupaa, vaikka taksinkuljettajalta edelleenkin edellytettäisiin ajotaitoa koskevien tarkempien vaatimusten täyttämistä ja henkilökohtaista soveltuvuutta. Taksinkuljettajana toimimisen estäisivät teot, jotka estävät työskentelyn lasten kanssa. Lisäksi taksinkuljettajana toimimisen estäisivät eräät liikennerikokset.

Joukkoliikenteen osalta keskeisin muutos lakiluonnoksessa on, että bruttosopimuksilla kilpailutetulla joukkoliikenteellä ei olisi enää yksinoikeussuojaa. Lisäksi markkinaehtoinen liikenne ei tarvitsisi etukäteen reittiliikennelupaa liikenteen aloittamiseen. Muut muutokset liittyvät avoimiin rajapintoihin ja digitaalisiin palveluihin.

Liite 1Kaupungin lausunto 11.5.2016

Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö 18.4.2016

Oheismateriaali 2Hallituksen esitys liikennekaareksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, luonnos         

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa liikennekaariluonnoksesta liitteenä 1 olevan lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausLiikenne- ja viestintäministeriö


Liitteet:

Kh § 212
Liite 1:Kaupungin lausunto 11.5.2016