Hakuliite   lukio 10.8.2015

Erityinen   koulutustehtävä 1 (mikäli useampia tehtäviä, kirjataan niistä   jokainen   omilla kaavakkeilleen)

Hakutiedot

Hakijan vastaussarake

Koulutuksen järjestäjän nimi

Turun kaupunki/Puolalanmäen lukio

Opetuskieli

suomi

Kunnat, joissa opetusta järjestetään

Turku

Tehtävä, jota haetaan

musiikki

Haettava   tuntijakopoikkeama   mikäli   nykyisen   luvan   mukainen

lukiolainen voi jättää pakollisista kursseista pois maksimissaan kahdeksan kurssia, jos hän opiskelee vähintään 12 kurssia erityisen tehtävän mukaisia opintoja

nykyisen luvan mukainen

kyllä____x____(raksitetaan)

Ei

Tällöin kuvaus poikkeamasta ja sen perustelut

Haetaan   myös nykyisen lupapäätöksen suuruista yksikköhinnan korotusta (mikäli hakijalla on ollut korotus)

 

Kyllä___x___   Ei_____         

 

 

 

 

Koulutustarve

Hakijan vastaussarake

 

 

Haetun erityisen koulutustehtävän koulutustarpeen perustelu

Erityislukiot mahdollistavat lahjakkaiden oppilaiden keskittymisen omaan osaamisalaansa, siinä edelleen kehittymisen sekä jo varhaisen vaiheen verkostoitumisen kyseisen alan toimijoiden kanssa. Erityislukioihin on kerätty vuosikymmenten aikana merkittävä määrä alansa osaamista (ns. osaamiskeskuksia), joka on syytä säilyttää.

Kansainvälinen vaikuttavuus:

Vuosittain 1-3 musiikkiryhmistämme (kolme kuoroa, orkesteri) matkustaa konsertoimaan Euroopan maihin. Vakituisempaa yhteistyötä on syntynyt mm. Hollantiin (Pontes Goese Lyceum, Goes), Saksaan (Kolleg St.Sebastian, Stegen, Freiburg, sekä Märkische Jugendchor, Neuruppin), sekä Italiaan (Magenta).

Muu vaikuttavuus; millä mittareilla voidaan kuvata erityistehtäväopetuksemme vaikuttavuutta:

1) Opintojen tukeminen

Laaja musiikinopetussisältö yhdistettynä aktiiviseen kuoro-, kamarimusiikki- ja orkesteritoimintaan yhdistää hienosti yleisen historian, uskonnonhistorian ja taiteen historian tuntemisen sekä teoriassa että käytännössä. Klassisten teosten laulaminen ja soittaminen liittää opiskelijat osaksi eurooppalaista kulttuuriperintöä.

2) Henkinen hyvinvointi

Musiikin liittäminen kouluopintoihin antaa eväitä itseilmaisuun ja -tuntemiseen ja murrosiästä selviämiseen, kasvattaa nuoren itsetuntoa ja taiteellista osaamista, antaa onnistumisen elämyksiä.

3) oman minäkuvan kasvaminen

Musiikista voi hyvin monilla eri tavoilla saada onnistumisen kokemuksia.

4) ryhmähenki

Musiikkilukio kokoaa yhteen suuren määrän eritasoisia harrastajia. Tiimityöskentely on taito, jota nykypäivänä tarvitaan useassa ammatissa, siihenkin erityislukio valmentaa.

5) esiintymistaidot

Tänä päivänä luonteva esiintyminen auttaa pitkälle työelämässä, ja siihenkin saa musiikkilukion aikana runsaasti harjoitusta.

6) elinikäiset ihmissuhteet

Musiikkilukion tiiviissä yhteisprojekteissa muodostuu arvokkaita ystävyyssuhteita, jotka monilla jatkuvat läpi koko eliniän.

7) integroituminen yhteiskuntaan

Musiikkilukion tiivis ja antaumuksellinen työskentely on herättänyt useissa opiskelijoissa kipinän oman ammatti-identiteetin muodostumiseen. Musiikin ja kulttuurin tunteminen rikastuttaa koko kansakuntaamme, ja erikoislukio antaa kattavan yleissivistyksen oman kulttuurin tuntemiseen ja kansallisen identiteetin peilaamiseen koko länsimaisen kulttuurihistorian raameissa.

8) Kulttuurielämysten tuottaminen

Omia konsertteja järjestetään vuosittain 5-8, yleisönä yhteensä tuhansia turkulaisia ja ympäristön asukkaita. Lisäksi musiikkilukion ryhmiä kutsutaan esiintymään jatkuvasti esimerkiksi Turun kaupungin tärkeisiin tilaisuuksiin ja myös muiden laitosten ja järjestöjen juhlatilaisuuksiin.

9) soitinopetus

Musiikkilukion antama soitinopetus antaa arvokkaan lisän ja monipuolistaa opiskelijan osaamista ja taitoja, moni opiskelee musiikkilukiossa kakkosinstrumenttia, tai laajentaa esimerkiksi pianonsoittoaan vapaan säestyksen opinnoilla. Joissain instrumenteissa musiikkilukio tarjoaa opetusta, jota ei vielä lukioikäisenä kovin helposti ole tarjolla. Osalle erikoislukion opiskelijoista on esimerkiksi kotikunnan vuoksi mahdotonta päästä musiikkioppilaitoksiin.

10) Huippuosaajien esiin löytäminen tarpeeksi varhaisessa vaiheessa

Huippuosaaminen erityisesti taiteen parissa rakennetaan lapsesta alkaen.

Erityisen koulutustehtävän aloituspaikat 1.8.2015 ja arvio 1.8.2016 aloituspaikoista

2015 57

2016 57

Erityisen koulutustehtävän mukaiset opiskelijat, jotka aloittivat lukiokoulutuksen 1.8.2015

167

Edellä mainituista 18.2015 aloittaneista opiskelijoista omasta kunnasta olevien opiskelijoiden lukumäärä

96

 

Ammatilliset ja taloudelliset edellytykset

Hakijan täytettävä   vastaussarake

Erityisen koulutustehtävän mukaisesti painotettua opetusta antavien päätoimisten opettajien lukumäärä (syyskuu 2015)

5

Kuinka moni yllä mainituista opetushenkilöistä täyttää asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista

(986/1998)   säädetyn rehtorin tai aineenopettajalta vaadittavan kelpoisuuden toimia rehtorina tai antaa aineenopetusta lukiossa

4

Erityisen koulutustehtävän mukaisesti painotettua opetusta antavien sivutoimisten opettajien lukumäärä (syyskuu 2015)

10

Kuinka moni yllä mainituista opetushenkilöistä täyttää asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista   

(986/1998)   säädetyn rehtorin tai aineenopettajalta vaadittavan kelpoisuuden toimia rehtorina tai antaa aineenopetusta lukiossa

2

Sähköinen linkki hakijan opetussuunnitelmiin

https://puolalanmaen-lukio.onedu.fi/web/opiskelijalle/

Tiivis kuvaus tehtävän mukaiseen opetukseen   käytettävistä opetuksen tiloista ja laitteista

Turun kaupunki rakensi ja remontoi täysin uudet musiikin tilat osoitteeseen Torninkatu 4. Tiloista löytyy orkesterin harjoitussali (70 soittajaa), kaksi musiikin luokkaa, kuoron korotettu harjoitusluokka (50 paikkaa), 2 äänieristettyä bänditilaa, tarkkaamo ja äänitysstudio, laululuokka ja pianoluokka. Tämän lisäksi soitinvarastot opiskelijoille ja koulun omille soittimille, digitaalinen äänitysmahdollisuus kaikista opetustiloista, nuottivarasto.

Kuvaus tehtävän mukaisen opetuksen rahoituksesta

Erityisen tehtävän mukainen korotus 3,0 % 164,29 X 167 opiskelijaa = 27 436 €. Erityistehtävän hoitamiseen käytetään lukuvuonna 2015–2016 81,4 kurssia. Kurssin keskihinnalla laskettuna (2600 €) käytämme erityistehtävän toteuttamiseen 211 640 €. Erotus tulee kunnan omana rahoituksena ja osana yleisrahoitusta.